Page 4 of 4

Posted: Sat Jul 02, 2011 8:11 pm
by oetker
Als die vast gerot zit in de bus kan het lastig worden.
Meestal gaat het bij de 1.6 wel redelijk goed heb ik begrepen.
Beetje inspuiten slaan prutsen.
Tja en anders wordt het zagen.

Posted: Sat Jul 02, 2011 10:32 pm
by Muddy Bandit
Als ik het goed begrijp kun je dus vanaf de kant van het scherm ook bij deze bout, en zit de kop van de bout niet aan die kant?

Dan kun je misschien wel net zo werken als ik altijd doe bij de 4x4-Suzuki's:
Je neemt een boorhamer (zo'n stuiterboormachine waarmee je ook tegels af kunt bikken) en zet deze op afbikstand, zet hierin een oude boor of dunne beitel en meestal rammel je zo de vastgeroeste bussen nog wel weer los.
(eventueel even een los buisje om het bouteinde heen doen om te voorkomen dat de beitel/boor er naast gaat stuiteren)
Desnoods eerst nog een dagje laten weken in WD40.

Posted: Sat Jul 02, 2011 10:40 pm
by oetker
Dat poly gat kan door een beetje wild doen zo maar in een monstergat veranderen, dus voorzichtigheid geboden.
Ik zit hier nog te denken een soort O-ring/dop te prutsen ter afwerking, want een gat daar is eigenlijk niet direct fraai.

Bij de 2.2 is de grootste probleembout de rechts binnenste waar je bijna niet aan kunt.

Posted: Sun Jul 03, 2011 12:42 pm
by Richard
ik zal er deze week nog eens mee aan de slag gaan, misschien als ik hem op spanning draai met een poelie trekker en hem laat schrikken dat hij ook wel iets doet. Ik zie wel eens..... iig denk ik dat ik bij mijn rijdende Murena e.e.a. ook maar eens preventief probeer los te schroeven om de staat te beoordelen.

Posted: Mon Jan 19, 2015 9:58 pm
by Richard
ik ben achterdraagarmen gereed aan het maken om deze te laten coaten. is iemand bekend met de binnenkant van de armen ? Ik wil het rammelende roest eruit hebben, maar krijg het idee dat er compartimenten inzetten waardoor dat niet eenvoudig is.

Posted: Mon Jan 19, 2015 10:35 pm
by oetker
In godfried zijn topic zie je hoe de armen er van binnen uitzien.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1336
Geen compartimenten.
Het is wel belangrijk ze van binnen te behandelen.
Ik heb ze olie gevuld op de 2.2 en heb voor de 1.6 in de planning.
De roest komt meestal van binnenuit dus behandelen.
Natuurlijk kun je er ook de nodige lijn olie inspuiten.
Is plakkerig en houd de roest in bedwang.

Herman

Re: Het leed dat draagarm heet.

Posted: Wed Sep 23, 2015 10:13 pm
by zeuneke
heren,

ik heb mijn draagarmen losgehad en van nieuwe lagers voorzien bij de restauratie in 2005/2006 , ik dacht toen van Cor Hoogenboom gehoord te hebben dat het handig is om bij een "groot onderhoud" deze opnieuw los te halen en in het vet te zetten of minsten om de X tijd te bout te laten bewegen in het rubber ( bv met de sleutel een draai aan geven) ;

wat vinden jullie ?

Frank

Re: Het leed dat draagarm heet.

Posted: Thu Sep 24, 2015 8:38 am
by oetker
Het beste is deze bouten in het kopervet te zetten.
Dan komen ze ook later weer gemakkelijk los.
Image

Re: Het leed dat draagarm heet.

Posted: Fri Sep 25, 2015 8:38 am
by GODFRIED
roest wielarm.JPG
roest wielarm.JPG (68.97 KiB) Viewed 7220 times
roest wielarm.JPG
roest wielarm.JPG (68.97 KiB) Viewed 7220 times
Ik kan alleen maar bevestigen wat Herman schrijft. Het is niet de buitenkant maar de binnenkant die het probleem is. Deze roest zie je niet maar zal uiteindelijk de wielarm volledig verwoesten. Onvoorstelbaar wat die roestduivel doet op 30 jaar. Als de wielarmen nooit behandelt werden door een vorige eigenaar zullen ze vanbinnen al in behoorlijk slechte staat zijn. Dit is één van de zwakste punten van een murena! Goed behandelen is noodzakelijk en geen luxe . :wink: