Page 3 of 4

Posted: Wed Sep 22, 2010 8:27 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb hem op bokken. maar ik denk dat het met wat geduld moet lukken met de dremel. Ik koop wel zon rotding van ferm voor 20-30 euro, zit een dunner flexibel stuk bij dan de echte dremel. en zovaak heb ik hem niet nodig.

moet wat he. KUTBOUT!!!!!!! :D

Posted: Wed Sep 22, 2010 8:30 pm
by oetker
Je kunt je nu wel voorstellen dat we op een gegeven moment gewoon de draagarm rechts hebben doorgezaagd denk ik.
Ik had hem nog willen redden om te richten, maar brug tijd is soms het probleem.

Posted: Thu Sep 23, 2010 10:09 am
by GODFRIED
MatraMurena.nl wrote:reciprozaag gaat niet lukken. te lomp en te grote slag, en krijg ik er ook niet bij denk ik (carter in de weg).

Ik zit er nu aan te denken om met een dremel/flexibel stuk en een slijpschijf van 50mm (op internet te bestellen) de ene kant door te zagen als het lukt (binnenkant dus). aan de buitenkant kan ik de kop er af slijpen. en dan kan ik de bout met een slijpsteentje op de dremel uithollen. dit is wel een langdradig werkje, maar moet werken.

Met een dremel die bout uithollen gaat tegenvallen. Met een goed luchtgereedschap gaat dit wel. De dremel is niet sterk genoeg, toch die prul van mij niet.

Posted: Thu Sep 23, 2010 11:48 am
by oetker
Dit is zo'n luchtzaag.
Maakt korte slag.
Image
Alleen je moet eerst de draagarm omhoog drukken om er tussen te komen.
Desnoods motorsteun rechtonder los maken en motor iets omhoog krikken.
Zonder goed gereedschap gaat dit een hel worden.
Ik heb Peter nog geprobeerd te motiveren om je te helpen, maar die stond aan zijn reactie te zien ook niet te springen van blijdschap.
Ik ga zondag 2 weken met hem op vakantie.
Als je wilt kan ik proberen hem er enthousiast voor te krijgen.
Ik gooi er gewoon een fles Wodka in en dan weet die toch niet meer wat hij beloofd :evil:

Posted: Thu Sep 23, 2010 9:22 pm
by hendrik
Herman, ik heb het met deze zaag gedaan bij die wite murena die ik heb gesloopt en dat ging heel goed.




grt harry de matra.

Posted: Thu Sep 23, 2010 11:05 pm
by jo
Is dat op batterijen? Is er eentje van de Aldi. :D

Posted: Fri Sep 24, 2010 12:57 am
by MatraMurena.nl
hendrik wrote:Herman, ik heb het met deze zaag gedaan bij die wite murena die ik heb gesloopt en dat ging heel goed.




grt harry de matra.
dat was een 1.6?

de 2.2 heeft de carter van de motor aardig in de weg hangen. morgen ga ik met de dremel op oorlogspad.

Posted: Fri Sep 24, 2010 8:29 am
by hendrik
Ja jo, dat is er eentje op battterijen van de aldi die heb ik al een jaar of 3 en gaat nog heel goed. En daar waren ook nog twee batterijen bij. Het moet niet altijd duur te zijn om goed te zijn he.Maar ik heb ook nog zo een op 220 v maar die is wat groter dan kom je er niet bij de bouten.



Ja dat was een 1.6 waar ik die heb gebruik heb.


grt harry de matra.

Posted: Fri Sep 24, 2010 2:23 pm
by GODFRIED
Kijk eens naar die tandjes van die zaag, die bijt van zich af. Als het dan geen staal is moet het vlot gaan.

Posted: Fri Sep 24, 2010 3:43 pm
by hendrik
Godfried, dat zaagje wat er nu op zit is wel voor hout en niet voor ijzer.






grt harry de matra?

Posted: Fri Sep 24, 2010 6:25 pm
by MatraMurena.nl
hendrik wrote:Ja jo, dat is er eentje op battterijen van de aldi die heb ik al een jaar of 3 en gaat nog heel goed. En daar waren ook nog twee batterijen bij. Het moet niet altijd duur te zijn om goed te zijn he.Maar ik heb ook nog zo een op 220 v maar die is wat groter dan kom je er niet bij de bouten.



Ja dat was een 1.6 waar ik die heb gebruik heb.


grt harry de matra.
De 2.2 motor hangt met de carter voor de linker kant van de bout. dus kom je al niet tussen met jouw zaag.

ik ben nu de kop van de bout eraf aan het slijpen. dan kan ik nog proberen van die kant hem los te slaan (meer kracht).

Posted: Fri Sep 24, 2010 6:48 pm
by GODFRIED
hendrik wrote:Godfried, dat zaagje wat er nu op zit is wel voor hout en niet voor ijzer.

grt harry de matra?
Oei, dat gaat niet lukken. :oops:

Posted: Fri Sep 24, 2010 7:38 pm
by hendrik
Nee dat denk ik ook niet. Zo ga je de bevestigingsteunen krom klopen.






grt harry de matra

Posted: Fri Sep 24, 2010 8:22 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb de kop er met veel moeite afgeslepen. daarna met zon schuursteen langzaam naar binnen gewerkt. ik denk dat ik in het midden ver genoeg ben , de randen nog niet. dit moet wel lukken.

echter de andere kant moet de uitstekende bout nog afgeslepen worden (gaat denk ik wel makkelijk). en hetzelfde naar binnen slijp werk.

het is volgens mij wel gehard staal. kost nog wel 2 avondjes denk ik.

Posted: Fri Sep 24, 2010 11:11 pm
by hendrik
Ja als je pech hebt dan kan het heel lang duuren voor je alles los hebt. Maar ik denk niet dat het gehard staal is ik weet het niet zekker. Die van mij gingen zo los ik heb er geluk mee gehad.





grt harry de matra.

Posted: Wed Sep 29, 2010 8:42 pm
by MatraMurena.nl
Heren, hij is los!

jaja, en de bus is nog intact! enkel de bout moet er dan nog uit. anders moet ik er weer een nieuwe in laten zetten wat tijd en geld kost.

maar hij is er uit!.

was even prutsen omdat het gehard staal was. maar met een schuursteen op de dremel lukt een hoop.

Posted: Wed Sep 29, 2010 8:50 pm
by Muddy Bandit
Proficiat!
Het is maar goed dat je hier geen uurtarief voor in rekening hoeft te brengen... :lol:

Met een hydraulische pers moet het nu dan ook wel lukken om het laatste stuk bout uit de bus te persen.

Posted: Wed Sep 29, 2010 10:27 pm
by hendrik
Je zal nu wel blij zijn he. Die bout gaat goed uit de bus als je een pers hebt.Zo zie je maar met wat geduld lukt het wel. Ik heb dat ook allemaal al mee gemaakt met mijn murena's.Het blijft ook maar een hobby dat mag ook niet te snel gaan.





grt harry de matra.

Posted: Thu Sep 30, 2010 7:05 am
by GODFRIED
Gelukkig van die ellende verlost.
Succes

Posted: Sat Oct 02, 2010 4:51 pm
by MatraMurena.nl
Ik ben nu helemaal tevreden.

Ik heb het lager eruit geslagen, daarna de vastzittende bout uitgeboord (bleek toch niet gehard te zijn overigens). en een nieuw lager erin getikt.

allemaal gelukt op de werkbank.

In de arm zat wel een hoop gerammel. geen roest, maar zink klonten. deze er even uitgeschud en toch voor de zekerheid even de boel volgespoten met tectyl ML totdat het overal uitliep.

maandag weer de boel monteren.

Posted: Sat Oct 02, 2010 5:05 pm
by hendrik
Bij mij waren die ook niet gehard. Heb je de nieuwe lager er in geklopt daar moet je toch mee oppassen. succes er mee.






grt harry de matra.

Posted: Sat Oct 02, 2010 5:08 pm
by MatraMurena.nl
hendrik wrote:Bij mij waren die ook niet gehard. Heb je de nieuwe lager er in geklopt daar moet je toch mee oppassen. succes er mee.






grt harry de matra.
de oude lagerschaal kan je tegen de nieuwe aanzetten. dan stalen blok erop en tikjes geven. zo komen de krachten alleen op de stalen buitenkant van het lager, en heeft het midden niks te lijden.

Posted: Sat Oct 02, 2010 5:30 pm
by hendrik
Ja dat is ook zo, maar je moet toch altijd voorzichtig zijn me een lager.





grt harry de matra.

Posted: Thu Oct 07, 2010 11:04 am
by oetker
Mooi dat het toch gelukt is Laurens.
Dit is echt een k*twerk met die bouten.
Gelijk maar een flinke kwak kopervet erin, dan kun je de bouten in de toekomst in ieder geval wat makkelijker verwijderen.
Gefeliciteerd.

Posted: Sat Jul 02, 2011 6:08 pm
by Richard
MatraMurena.nl wrote:Ja herman, ik heb er ook last van met het verwijderen van de draagarm rechts (voor het nieuwe lager).

de moeren gaan eraf, echter als ik draai aan de bouten, dan veert het in het rubber. ik heb er wd40 op gespoten, morgen weer wat pogingen wagen.

ik weet wel dat ik niet van plan ben te zagen :D

misschien dat ik de linker eruit kan slaan. de rechter kan ik niet slaan. en ook niet goed bij met een doppenset.

was iig een kutavond sleutelen.
Ik ben mijn sloper aan het loshalen (1.6) de binnenste komen keurig los, kan ze er met de hand uitdrukken. De buitenste aan bestuurderskant gaat ook heen en weer in het rubber, kan ik hetzelfde drama tegemoet zien of zijn hier nog andere tips voor te geven ?

bvd

Posted: Sat Jul 02, 2011 6:54 pm
by oetker
Als die beweegt is het OK.
De meesten hebben aan de buitenkant beplating een gaatje zitten precies onder de onderste rand t.o de bout.
Daar kun je dan een metalen pen in duwen en de bout naar binnen slaan.
Kijk maar is of dat bij jou ook zit.

Posted: Sat Jul 02, 2011 7:23 pm
by Richard
dit is een lastige, dit is dus gezien vanaf het achterscherm naar binnen ......... zeg maar...... :roll:

Posted: Sat Jul 02, 2011 7:38 pm
by oetker
Als je de bout doortrek tot tegen de beplatting kom je op een punt aan de buitenkant rand onderstijl beplating.
Zal even zoeken naar een foto, want is moeilijk uit te leggen.

Posted: Sat Jul 02, 2011 7:42 pm
by oetker
Hier is dat gat goed te zien tussen de popnagels.
Image

Posted: Sat Jul 02, 2011 7:52 pm
by Richard
aha, dat verduidelijkt, ik heb het achterscherm losliggen dus kan die aan de kant houden om zodoende met een vuistje de moer aan te kunnen tikken, maar die zit dus vast in het rubber lager van de draagarm.