Het leed dat draagarm heet.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 639
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Wed Sep 22, 2010 8:27 pm

Ik heb hem op bokken. maar ik denk dat het met wat geduld moet lukken met de dremel. Ik koop wel zon rotding van ferm voor 20-30 euro, zit een dunner flexibel stuk bij dan de echte dremel. en zovaak heb ik hem niet nodig.

moet wat he. KUTBOUT!!!!!!! :D
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Wed Sep 22, 2010 8:30 pm

Je kunt je nu wel voorstellen dat we op een gegeven moment gewoon de draagarm rechts hebben doorgezaagd denk ik.
Ik had hem nog willen redden om te richten, maar brug tijd is soms het probleem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8558
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Sep 23, 2010 10:09 am

MatraMurena.nl wrote:reciprozaag gaat niet lukken. te lomp en te grote slag, en krijg ik er ook niet bij denk ik (carter in de weg).

Ik zit er nu aan te denken om met een dremel/flexibel stuk en een slijpschijf van 50mm (op internet te bestellen) de ene kant door te zagen als het lukt (binnenkant dus). aan de buitenkant kan ik de kop er af slijpen. en dan kan ik de bout met een slijpsteentje op de dremel uithollen. dit is wel een langdradig werkje, maar moet werken.



Met een dremel die bout uithollen gaat tegenvallen. Met een goed luchtgereedschap gaat dit wel. De dremel is niet sterk genoeg, toch die prul van mij niet.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Sep 23, 2010 11:48 am

Dit is zo'n luchtzaag.
Maakt korte slag.
Image
Alleen je moet eerst de draagarm omhoog drukken om er tussen te komen.
Desnoods motorsteun rechtonder los maken en motor iets omhoog krikken.
Zonder goed gereedschap gaat dit een hel worden.
Ik heb Peter nog geprobeerd te motiveren om je te helpen, maar die stond aan zijn reactie te zien ook niet te springen van blijdschap.
Ik ga zondag 2 weken met hem op vakantie.
Als je wilt kan ik proberen hem er enthousiast voor te krijgen.
Ik gooi er gewoon een fles Wodka in en dan weet die toch niet meer wat hij beloofd :evil:
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 9:57 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Thu Sep 23, 2010 9:22 pm

Herman, ik heb het met deze zaag gedaan bij die wite murena die ik heb gesloopt en dat ging heel goed.




grt harry de matra.
Attachments
zaag.JPG
zaag.JPG (95.08 KiB) Viewed 5732 times

User avatar
jo
Posts: 1512
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Thu Sep 23, 2010 11:05 pm

Is dat op batterijen? Is er eentje van de Aldi. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 639
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Fri Sep 24, 2010 12:57 am

hendrik wrote:Herman, ik heb het met deze zaag gedaan bij die wite murena die ik heb gesloopt en dat ging heel goed.




grt harry de matra.


dat was een 1.6?

de 2.2 heeft de carter van de motor aardig in de weg hangen. morgen ga ik met de dremel op oorlogspad.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Fri Sep 24, 2010 8:29 am

Ja jo, dat is er eentje op battterijen van de aldi die heb ik al een jaar of 3 en gaat nog heel goed. En daar waren ook nog twee batterijen bij. Het moet niet altijd duur te zijn om goed te zijn he.Maar ik heb ook nog zo een op 220 v maar die is wat groter dan kom je er niet bij de bouten.



Ja dat was een 1.6 waar ik die heb gebruik heb.


grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8558
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Sep 24, 2010 2:23 pm

Kijk eens naar die tandjes van die zaag, die bijt van zich af. Als het dan geen staal is moet het vlot gaan.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Fri Sep 24, 2010 3:43 pm

Godfried, dat zaagje wat er nu op zit is wel voor hout en niet voor ijzer.






grt harry de matra?

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 639
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Fri Sep 24, 2010 6:25 pm

hendrik wrote:Ja jo, dat is er eentje op battterijen van de aldi die heb ik al een jaar of 3 en gaat nog heel goed. En daar waren ook nog twee batterijen bij. Het moet niet altijd duur te zijn om goed te zijn he.Maar ik heb ook nog zo een op 220 v maar die is wat groter dan kom je er niet bij de bouten.



Ja dat was een 1.6 waar ik die heb gebruik heb.


grt harry de matra.


De 2.2 motor hangt met de carter voor de linker kant van de bout. dus kom je al niet tussen met jouw zaag.

ik ben nu de kop van de bout eraf aan het slijpen. dan kan ik nog proberen van die kant hem los te slaan (meer kracht).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
GODFRIED
Posts: 8558
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Sep 24, 2010 6:48 pm

hendrik wrote:Godfried, dat zaagje wat er nu op zit is wel voor hout en niet voor ijzer.

grt harry de matra?


Oei, dat gaat niet lukken. :oops:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Fri Sep 24, 2010 7:38 pm

Nee dat denk ik ook niet. Zo ga je de bevestigingsteunen krom klopen.






grt harry de matra

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 639
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Fri Sep 24, 2010 8:22 pm

Ik heb de kop er met veel moeite afgeslepen. daarna met zon schuursteen langzaam naar binnen gewerkt. ik denk dat ik in het midden ver genoeg ben , de randen nog niet. dit moet wel lukken.

echter de andere kant moet de uitstekende bout nog afgeslepen worden (gaat denk ik wel makkelijk). en hetzelfde naar binnen slijp werk.

het is volgens mij wel gehard staal. kost nog wel 2 avondjes denk ik.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Fri Sep 24, 2010 11:11 pm

Ja als je pech hebt dan kan het heel lang duuren voor je alles los hebt. Maar ik denk niet dat het gehard staal is ik weet het niet zekker. Die van mij gingen zo los ik heb er geluk mee gehad.





grt harry de matra.

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 639
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Wed Sep 29, 2010 8:42 pm

Heren, hij is los!

jaja, en de bus is nog intact! enkel de bout moet er dan nog uit. anders moet ik er weer een nieuwe in laten zetten wat tijd en geld kost.

maar hij is er uit!.

was even prutsen omdat het gehard staal was. maar met een schuursteen op de dremel lukt een hoop.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1578
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Wed Sep 29, 2010 8:50 pm

Proficiat!
Het is maar goed dat je hier geen uurtarief voor in rekening hoeft te brengen... :lol:

Met een hydraulische pers moet het nu dan ook wel lukken om het laatste stuk bout uit de bus te persen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Wed Sep 29, 2010 10:27 pm

Je zal nu wel blij zijn he. Die bout gaat goed uit de bus als je een pers hebt.Zo zie je maar met wat geduld lukt het wel. Ik heb dat ook allemaal al mee gemaakt met mijn murena's.Het blijft ook maar een hobby dat mag ook niet te snel gaan.





grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8558
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Sep 30, 2010 7:05 am

Gelukkig van die ellende verlost.
Succes
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 639
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Sat Oct 02, 2010 4:51 pm

Ik ben nu helemaal tevreden.

Ik heb het lager eruit geslagen, daarna de vastzittende bout uitgeboord (bleek toch niet gehard te zijn overigens). en een nieuw lager erin getikt.

allemaal gelukt op de werkbank.

In de arm zat wel een hoop gerammel. geen roest, maar zink klonten. deze er even uitgeschud en toch voor de zekerheid even de boel volgespoten met tectyl ML totdat het overal uitliep.

maandag weer de boel monteren.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sat Oct 02, 2010 5:05 pm

Bij mij waren die ook niet gehard. Heb je de nieuwe lager er in geklopt daar moet je toch mee oppassen. succes er mee.






grt harry de matra.

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 639
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Sat Oct 02, 2010 5:08 pm

hendrik wrote:Bij mij waren die ook niet gehard. Heb je de nieuwe lager er in geklopt daar moet je toch mee oppassen. succes er mee.






grt harry de matra.


de oude lagerschaal kan je tegen de nieuwe aanzetten. dan stalen blok erop en tikjes geven. zo komen de krachten alleen op de stalen buitenkant van het lager, en heeft het midden niks te lijden.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
hendrik
Posts: 3979
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sat Oct 02, 2010 5:30 pm

Ja dat is ook zo, maar je moet toch altijd voorzichtig zijn me een lager.





grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Oct 07, 2010 11:04 am

Mooi dat het toch gelukt is Laurens.
Dit is echt een k*twerk met die bouten.
Gelijk maar een flinke kwak kopervet erin, dan kun je de bouten in de toekomst in ieder geval wat makkelijker verwijderen.
Gefeliciteerd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Sat Jul 02, 2011 6:08 pm

MatraMurena.nl wrote:Ja herman, ik heb er ook last van met het verwijderen van de draagarm rechts (voor het nieuwe lager).

de moeren gaan eraf, echter als ik draai aan de bouten, dan veert het in het rubber. ik heb er wd40 op gespoten, morgen weer wat pogingen wagen.

ik weet wel dat ik niet van plan ben te zagen :D

misschien dat ik de linker eruit kan slaan. de rechter kan ik niet slaan. en ook niet goed bij met een doppenset.

was iig een kutavond sleutelen.


Ik ben mijn sloper aan het loshalen (1.6) de binnenste komen keurig los, kan ze er met de hand uitdrukken. De buitenste aan bestuurderskant gaat ook heen en weer in het rubber, kan ik hetzelfde drama tegemoet zien of zijn hier nog andere tips voor te geven ?

bvd
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jul 02, 2011 6:54 pm

Als die beweegt is het OK.
De meesten hebben aan de buitenkant beplating een gaatje zitten precies onder de onderste rand t.o de bout.
Daar kun je dan een metalen pen in duwen en de bout naar binnen slaan.
Kijk maar is of dat bij jou ook zit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Sat Jul 02, 2011 7:23 pm

dit is een lastige, dit is dus gezien vanaf het achterscherm naar binnen ......... zeg maar...... :roll:
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jul 02, 2011 7:38 pm

Als je de bout doortrek tot tegen de beplatting kom je op een punt aan de buitenkant rand onderstijl beplating.
Zal even zoeken naar een foto, want is moeilijk uit te leggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jul 02, 2011 7:42 pm

Hier is dat gat goed te zien tussen de popnagels.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Sat Jul 02, 2011 7:52 pm

aha, dat verduidelijkt, ik heb het achterscherm losliggen dus kan die aan de kant houden om zodoende met een vuistje de moer aan te kunnen tikken, maar die zit dus vast in het rubber lager van de draagarm.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

Post Reply