Page 2 of 4

Posted: Fri Jul 23, 2010 10:02 am
by benny
Is er minder plaats bij een 2.2 tov een 1.6 waar de binnenste bouten zitten?

Posted: Fri Jul 23, 2010 10:33 am
by oetker
Kiijk maar is op de foto's waar ik het topic mee opende.
Daar is dat goed te zien.
Met name de linkse bout van de rechtse draagarm is tobben als die vast zit.
Wij hebben later nog geprobeerd de bout uit de block te slaan.
Ondanks een kwartier beuken geen mm beweging in te krijgen.
De nieuwe bouten hebben we met koperpasta gemonteerd.
Kunnen we ze later makkelijker los krijgen.

Posted: Fri Jul 23, 2010 1:16 pm
by MatraMurena.nl
IK heb met de 1.6 voorheen enkel problemen gehad met de moeren en niet met het verwijderen van de bouten.

hier ligt het dus anders. moeren gingen wel los. maar bouten ho maar.

ik ga vandaag nog even motip shock oil halen. mogelijk helpt het wel.

anders moet tijdens de vakantie de buurvrouw naast planten water geven ook kruipolie spuiten dagelijks :D.

Posted: Fri Jul 23, 2010 3:38 pm
by matramurena
Aan welke kant zaten bijjou de moeren? Bij mij aan de binnenzijde van de draagarm. Dan zou je kunnen proberen om hier tussen de twee poten van de draagarm een vijzeltje in te leggen en de bout eruit persen.

Posted: Fri Jul 23, 2010 4:25 pm
by MatraMurena.nl
zoals het hoort, zit hij bij mij met de boutkoppen aan de binnenkant, en de moeren aan de buitenkant.

Posted: Fri Jul 23, 2010 5:42 pm
by matramurena
Ik denk dat ze bij mij dan bij de vorige eigenaar al eens dit probleem gehad hebben en ze hebben omgedraaid ofzo.... :-?

Posted: Fri Jul 23, 2010 6:35 pm
by MatraMurena.nl
matramurena wrote:Ik denk dat ze bij mij dan bij de vorige eigenaar al eens dit probleem gehad hebben en ze hebben omgedraaid ofzo.... :-?
denk gewoon kwestie van niet meer weten hoe het moet zitten en dan maar er doorheen steken. 50 % kans dat hij dan goed zit.

Posted: Fri Jul 23, 2010 7:00 pm
by GODFRIED
De boutkoppen zitten bij mij ook aan de binnenkant, aan de buitenkant is dat ook nodig anders moet je de deurdrempel verwijderen om de bout eruit te krijgen.

Posted: Fri Jul 23, 2010 8:41 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb het afgeblazen. de boel weer enigzins teruggezet en de auto aan de kant gezet. morgen is de ruimte nodig voor mijn al 6 jaar trouw dienende 1.6 die gereviseerde klauwen verdient.

Posted: Fri Jul 23, 2010 9:34 pm
by oetker
Even moed verzamelen en na de vakantie weer verder toch.

Posted: Fri Jul 23, 2010 9:43 pm
by Muddy Bandit
Als ik het goed begrijp heb je dus 1 bout los en de andere muurvast geroest.
Ik weet niet of het bij een murena ook mogelijk is i.v.m. de aanwezige ruimte, maar kun je die bout niet compleet weghalen met een snijbrander of plasmasnijder?

Dus eerst aan de gemakkelijkst te bereiken kant de boutkop/moer wegsnijden zodat dat bevestigingsgat vrijkomt, dan de gehele arm iets bijdraaien en vervolgens vol op de restanten bout/bus en rubber inbranden.
Hierdoor verbrand je al het rubber en krijg je ook ruimte om de arm zo te verplaatsen dat je de rest van de bout ook van binnen uit weg kunt snijden.

Ik heb dit met andere automerken al succesvol op deze manier gedaan, het geeft een hoop rookontwikkeling en stank van verbrand rubber maar werkt meestal goed... (en de draagarm zelf blijft heel :wink: )

Posted: Fri Jul 23, 2010 9:57 pm
by oetker
Het is vrijwel onmogelijk om daar met iets anders dan een zaagblaadje goed tussen te komen.
Je kunt de kop en moer met veel moeite wel weghakken, maar dan kan je de draagarm nog niet wegtrekken.
Je moet echt gaan zagen tussen arm en chassis, en dat kan alleen maar als je de arm omhoog drukt.
Om de arm omhoog te kunnen drukken, moet je de veerpoot uitbouwen.
Daar heb je spanners voor nodig.
Om de luchtzaag er tussen te krijgen moet je de stab.stang en dwarsbalk uitbouwen.
De bouten waren bij mij van een bikkelharde legering.
Geloof dat ik op 2 snedes 6 zaagblaadjes en een kleine 2 uur zagen bezig ben geweest met de luchtzaag.

Posted: Fri Jul 23, 2010 11:20 pm
by matramurena
oetker wrote: Om de arm omhoog te kunnen drukken, moet je de veerpoot uitbouwen.
Daar heb je spanners voor nodig.
Heb net mijn veerpoten achter gedemonteerd, maar dat was een kwestie van de moer losdraaien en de as met een zeskant tegen houden.. Niets geen spanner of iets dergelijks nodig, in uiterste stand zat de veer gewoon los... Denk dat ik kortere veren heb, Laurens misschien ook en dan is de veerpoot er zo af.

Welke bout zit trouwens vast? De buitenste of binnenste? Misschien een idee om een stuk staal te nemen met een vlak waarop je kan slaan en dit aan de bout te lassen zodat je er grote klappen op kan geven met de hamer? Of iets aanlassen zodat je het met een vijzel eruit kan persen op de een of andere manier? gezien de huidige prijs van een draagarm zou ik daar niet zo snel in gaan zagen!

Posted: Fri Jul 23, 2010 11:24 pm
by oetker
Je hoeft ook niet in de draagarm te zagen.
Dat hebben we gedaan om het gemakkelijk te maken.
De arm was al krom getrokken door verkeerd lassen in het verleden, dus afgeschreven.
Zoals ik al schreef, als je de boel uitbouwt dan kan je er met een lang blad in een luchtzaag tussen komen om de bout op 2 punten door te zagen.

Posted: Sun Jul 25, 2010 11:45 am
by bart_heemskerk
Die vastzittende bouten, Zijn die nog nooit losgeweest sinds ze de fabriek verlaten hebben? Zitten de orginele ashoesen er nog op?
Of zijn de bouten ooit vervangen door goedkope bouten die snel roesten?

Posted: Mon Jul 26, 2010 9:52 pm
by oetker
Ik heb bij Laszlo in ieder geval veschillende kwaliteit bouten gezien voor de draagarmen.
Hij had een doos vol gebruikte liggen, en ook nieuwe.
Daar zaten allerlei soorten in, in verschillende staalkleuren.

Posted: Wed Jul 28, 2010 8:11 pm
by randha
Carjoy heeft speciaal een controleer mal liggen voor kromgetrokken draagarmen.hierop kan je precies zien hoe ver ze verbogen zijn :D tip :wink:

Posted: Wed Jul 28, 2010 8:17 pm
by oetker
En niet overbodig.
Bij mijn oude draagarm die verkeerd gelast was, stond het wiel 7 mm naar binnen.
Dat lassen doet die draagarmen geen goed.

Posted: Thu Jul 29, 2010 4:20 am
by GODFRIED
De volgorde van lassen doet al veel. Het is belangrijk dat je de lassen verdeelt over de ganse arm en niet in één keer een zijde volledig aflassen, maar trekken doet het altijd.

Posted: Thu Jul 29, 2010 10:49 pm
by matrafan
Als ik zo de foto van een draagarm bekijk moet hier toch een mal voor te maken zijn om dit op te spannen.

Vervolgens lassen, laten afkoelen en dan zou dat toch niet zo veel krom mogen trekken.

Of spelen hier nog andere factoren mee?

Posted: Fri Jul 30, 2010 6:55 am
by GODFRIED
Inderdaad met een goede mal moet dit te doen zijn.

Posted: Mon Sep 20, 2010 7:25 pm
by MatraMurena.nl
Herman. Ik ga deze week het een en ander proberen met zagen. ik ga het proberen met een zaagdraad. echter dit kan alleen met normaal staal.

Is die bus van de draagarm gehard staal??? weet jij dat zo?

Posted: Mon Sep 20, 2010 9:54 pm
by oetker
Ik weet niet of de bout die bij mij de problemen veroorzaakte origineel was, maar ik heb 2 uur met de luchtzaag er op gezeten voor hij door was.
Die was duidelijk gehard staal.
Ik heb bij Lazlo bouten van verschillende hardheid gezien voor de draagarm.
Het zal niet meevallen als je dit met de hand gaat doen, maar misschien valt het mee.

Posted: Tue Sep 21, 2010 9:47 am
by GODFRIED
De bus is niet van staal. De bout normaal ook niet, even over de kop vijlen en je weet het.
Succes.

Posted: Tue Sep 21, 2010 8:44 pm
by MatraMurena.nl
De boet is volgens mij geen hardstaal nee. de bus weet ik nog niet. met zaagdraad lukt het niet iig dit klemt vast, en is snel bot.

herman, wat heb jij gebruikt voor het zagen van de bout. is dat een handzaag of electrisch?

Posted: Wed Sep 22, 2010 1:09 am
by Muddy Bandit
MatraMurena.nl wrote:
herman, wat heb jij gebruikt voor het zagen van de bout. is dat een handzaag of electrisch?
Herman heeft de bout er in 2 uur uitgeblazen met lucht. :lol:

Posted: Wed Sep 22, 2010 8:09 am
by hendrik
Bij mij gingen de bouten er ook goed uit ,geen problemen mee gehad.




grt harry de matra.

Posted: Wed Sep 22, 2010 9:24 am
by jo
Misschien de moeite om een reciprozaag te kopen, al is het eentje van powerplus bvb.
Laatst heb ik er haast één gekocht bij Lidl voor zulke werkjes.

Posted: Wed Sep 22, 2010 8:19 pm
by MatraMurena.nl
reciprozaag gaat niet lukken. te lomp en te grote slag, en krijg ik er ook niet bij denk ik (carter in de weg).

Ik zit er nu aan te denken om met een dremel/flexibel stuk en een slijpschijf van 50mm (op internet te bestellen) de ene kant door te zagen als het lukt (binnenkant dus). aan de buitenkant kan ik de kop er af slijpen. en dan kan ik de bout met een slijpsteentje op de dremel uithollen. dit is wel een langdradig werkje, maar moet werken.

als ik er aan de ene kant niet bij kan met de juiste hoek, moet ik allebei de kanten afslijpen, en dan door het gat uithollen totdat ik hem los kan krijgen.

Posted: Wed Sep 22, 2010 8:23 pm
by oetker
Ik heb het met een luchtzaag gedaan tussen bus en chassis.
Hoge snelheid, korte slag.
Diverse blaadjes nodig gehad voor deze bout.