Page 1 of 4

Het leed dat draagarm heet.

Posted: Thu Aug 06, 2009 9:21 pm
by oetker
In het kader van de wagen te laten sporen zoals het moet, zouden we vandaag even de rechter draagarm vervangen....ahum.
De rechterbout liet zich zonder problemen verwijderen.
Image
Image
De andere kant werd even een heel ander verhaal.
Zat zo enorm vastgerot, dat ook goed gereedschap hier geen uitkomst bood.
Image
Image
Boren, hakken frezen, niets hielp.
Wat een drama.
Na 3 uur tobben was de bout er nog niet uit.
We hebben rigoureuse maatregelen moeten nemen.
Draagarm doorzagen dus :( :( :( :(
Image
Image
Daarna konden we de bout eruit zagen.
Image
Image
Op de bankschroef was de bout zelfs niet te verwijderen.
Was een zware dag...pffffff 30 graden.
Morgen opbouwen.

Posted: Thu Aug 06, 2009 10:40 pm
by hendrik
Ja oetker, die bouten dat is wat he daar heb ik ook zo aan gevloekt en dat met die warmte.man man man.
En heb je nu de cilinders?





grt harry de matra.

Posted: Thu Aug 06, 2009 10:48 pm
by oetker
Nee de remzuiger heb ik nog niet, ben ik nog met Marcel over bezig.
Heeft ook geen haast, het is voor de reserveset.

Posted: Fri Aug 07, 2009 2:20 pm
by oetker
Vanochtend het vervangende spul er weer op gezet gelijk met nieuwe hoezen.
Image
Image
Image
Een vervelend klunk geluidje bij achteruitrijden is er uit.
Nu nog hopen dat het spul allemaal spoort.
Anders hebben we een draagarm verprutst voor Jan met de korte achternaam.

Posted: Fri Aug 07, 2009 4:44 pm
by hendrik
Ja oetker, dat ziet er zeer mooi uit nu kan je er weer wat jaren mee doen.
Als je zo verder gaat dan is hij bijna een nieuwe.
Nu zal de matrakat wel blij zijn met zo een mooie murena.


grt harry de matra.

Posted: Fri Aug 07, 2009 9:22 pm
by oetker
Nou Harry, een nieuwe zal het niet worden, maar we werken aan het best mogelijke resultaat.
Eigenlijk heb ik me nog niet bekommerd om hoe de auto er verder uit ziet.
Ben eigenlijk alleen nog maar met het technische aspect bezig.
Heb wel veel vooruitgang geboekt qua wegligging en bestuurbaarheid de laatste tijd.
De auto begint stapje voor stapje steeds beter aan te voelen.
Steeds meer de nags er uit halen is mijn doel.
Ik wil gewoon een prettig rijdende Murena.
Daar gaat het steeds meer op lijken.
Ik had er ook niets aan kunnen doen.
De wagen liep even goed al toen ik hem kocht.
Maar het verschil in weggedrag is enorm veranderd sinds ik hem aangekocht heb.
Krijg steeds meer plezier in het berijden van deze auto.
Het ware Matra gevoel komt bij mij nu pas boven nu ik weet hoe de auto ook kan zijn.

Posted: Tue Jul 20, 2010 11:59 pm
by MatraMurena.nl
Ja herman, ik heb er ook last van met het verwijderen van de draagarm rechts (voor het nieuwe lager).

de moeren gaan eraf, echter als ik draai aan de bouten, dan veert het in het rubber. ik heb er wd40 op gespoten, morgen weer wat pogingen wagen.

ik weet wel dat ik niet van plan ben te zagen :D

misschien dat ik de linker eruit kan slaan. de rechter kan ik niet slaan. en ook niet goed bij met een doppenset.

was iig een kutavond sleutelen.

Posted: Wed Jul 21, 2010 6:55 am
by oetker
Het probleem is dat de bouten vastroesten in de bussen.
Je ontkomt er niet aan om de bouten nu door te zagen en nieuwe silent blocks te zetten.
Bij de linker draagarm gaat dat nog redelijk.
Voor het beste heb je wel een luchtzaag nodig.
De rechter is wat moeilijker bereikbaar.
Schokbreker uitbouwen.
De balk die van links naar rechts loopt en stab-stang verwijderen.
Nu de draagarm helemaal omhoog drukken, en dan kan je er net met een zaagblaadje tussen.
Wij hebben de makkelijke weg gekozen om hem door te zagen op een gegeven moment.
Hij was toch krom dus afgeschreven.
Succes met deze zware klus.

Posted: Wed Jul 21, 2010 9:27 am
by MatraMurena.nl
Ik heb er even geen trek in het gekloot. hopelijk komt het vanavond los. (gister werd het al donker).

heb ook nog voor eind van de maand de andere klaar te maken voor de vakantie met de remmen. en de s moet ik dan ook door de apk hebben.

genoeg te doen. dus geen zin in dit soort geneuzel.

Met de 1.6 heb ik nooit dit gedoe gehad.

Ik denk dat ik voorlopig gewoon wd40 blijf spuiten om te hopen dat het los gaat.

Posted: Wed Jul 21, 2010 3:14 pm
by jo
Shokspray spuiten.

Posted: Wed Jul 21, 2010 7:15 pm
by oetker
Ik hoop het voor je Laurens, maar vrees dat dit tegen gaat vallen.
Hier heb je goed gereedschap voor nodig.

Posted: Wed Jul 21, 2010 9:13 pm
by MatraMurena.nl
Een voordeel en een nadeel.

voordeel: rechter bout bij skirt is eruit.
nadeel: de andere zit nog muurvast.

waar kan ik zoiets als shock spray in nederland vinden. dit zou ik morgenavond nog kunnen proberen.

en herman, ik heb je lager binnen. dank daarvoor.
Weet iemand toevallig waar ik lagers kan laten persen. mijn locale garage heeft geen pers.

Posted: Wed Jul 21, 2010 9:24 pm
by Richard
je zou het even bij keizer revisie in doetinchem kunnen vragen. Maar let op wat ze ervoor vragen....... zitten net in een nieuw pand en dat moet zich terug verdienen schijnt

Posted: Wed Jul 21, 2010 9:50 pm
by MatraMurena.nl
is shock spray zoiets als koude spray wat bij electronica gebruikt word. (koelen tot -40 a -60)

anders haal ik dat bij de electronica boer morgen.

Posted: Wed Jul 21, 2010 9:57 pm
by oetker
Als het niet lukt kunnen we het wel in Lienden doen bij Peter.
Zaterdags hebben we inloopuurtjes.

Posted: Wed Jul 21, 2010 10:05 pm
by MatraMurena.nl
is altijd nog een optie. je hoort het anders wel herman. (dan is het wel lekker zinloos. lager opgestuurd om hem weer terug te brengen :D)

Posted: Wed Jul 21, 2010 10:56 pm
by jo
MatraMurena.nl wrote:is shock spray zoiets als koude spray wat bij electronica gebruikt word. (koelen tot -40 a -60)

anders haal ik dat bij de electronica boer morgen.
Nee dit breekt de roestverbinding in no time.
Koelen doet het niet.

Posted: Wed Jul 21, 2010 11:05 pm
by randha
Wat ik mij afvraag
zou heet stoken met brander niet helpen,en dan evt de bout kapot draaien?

ipv draag arm doorzagen? :roll:

Posted: Wed Jul 21, 2010 11:14 pm
by Muddy Bandit
MatraMurena.nl wrote:is shock spray zoiets als koude spray wat bij electronica gebruikt word. (koelen tot -40 a -60)

anders haal ik dat bij de electronica boer morgen.

Ik kan het hier halen bij de betere auto-onderdelentoko's.
Is van de Motip, maar er bestaan ook nog andere merken.

http://www.motip.nl/?page=23&id=820

Opspuiten en gelijk een klap met de hamer er achteraan.
Maar pas wel op dat je het niet op jezelf spuit, het kan lelijke brandblaren of blijvend oogletsel geven... brilletje op en geschikte kleding aan dus.

Posted: Wed Jul 21, 2010 11:14 pm
by MatraMurena.nl
draagarm zagen zal denk ik niet hoeven, alleen door de bussen heen zagen aan de zijkanten.

shock spray, waar is dat te vinden in nederland dan?

ik denk dat als ik -40 op de bout spuit, en een slag geef, dit ook wel kan schelen. kan altijd proberen mocht ik shock spray nergens kunnen krijgen.

Posted: Thu Jul 22, 2010 9:00 am
by GODFRIED
Die spray ga ik ook in huis halen. :wink:

Posted: Thu Jul 22, 2010 3:28 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb nu IC Ice voor electronica. is -55 wat uit de bus komt en volgens mij co2.

dit gelijk spuiten met wd40 staat denk ik gelijk aan shock spray.

hopelijk werkt het

Posted: Thu Jul 22, 2010 4:29 pm
by matramurena
Die shock-oil is te krijgen bij Brezan en ik heb hem geloof ik ook bij Fabory zien staan.

Posted: Thu Jul 22, 2010 4:54 pm
by MatraMurena.nl
als het vanavond niet lukt ga ik morgen langs brezan.

Posted: Thu Jul 22, 2010 7:56 pm
by MatraMurena.nl
een bus van dat -55 spul leeggespoten met kruipolie erbij. nog vast.

nu op de kop van de bout een aantal keer warm gemaakt, en daarna kruipolie eroverheen.

tot nu toe zit het nog vast. ik denk dat het morgen langs de brezan word.

Posted: Thu Jul 22, 2010 9:09 pm
by benny
Als het over de bout gaat die aan de binnenzijde van de auto zit, kan je misschien proberen met een moerbreker indien er plaats genoeg is.

Posted: Thu Jul 22, 2010 9:20 pm
by oetker
Dit is de lastigste bout om los te krijgen op de draagarmen.
We hebben er ook een ochtend op staan hakken, breken, enz.
Je krijgt er bij een 2.2 ook niets tussen.
Veel los halen draagarm omhoog duwen en desnoods motor opvijzelen en dan kun je de bout doorzagen aan de binnenzijden.
Echt een dramatische klus.

Posted: Thu Jul 22, 2010 10:19 pm
by MatraMurena.nl
Als ik het morgen niet los krijg, dan zet ik de naaf terug, en de auto aan de straat. ik moet namelijk voor eind deze maand mijn klauwen vervangen van de 1.6. dan kan ik met goede remmen op vakantie (met de tent en tafel in de matra, even zien hoe dat past).

als ik hem los krijg dan zie je me zaterdag mogelijk wel voor het lager persen. anders laat ik hem maar even trekken op de kruipolie.

zagen heb ik geen trek in. dus geef de kruipolie nog even de tijd.

Posted: Thu Jul 22, 2010 11:43 pm
by oetker
Ik zal duimen voor je en hoor het wel.
succes

Posted: Fri Jul 23, 2010 7:07 am
by GODFRIED
Dat is voor slechte zin te krijgen dat die bout zo moeilijk willen lossen. Dit had voorkomen kunnen worden door een beetje vet te gebruiken bij de montage. Is het mogelijk om met een gebogen stuk ijzer een verlengde te maken zodat je een goede klop met de hamer op de bout kunt geven. Maar als het werkelijk in elkaar verroest is zal het moeilijk gaan. Herman weet hier alles van.

Ik kan je alleen maar succes wensen met verwijderen van de bouten.