Ik denk wel dat ik nog enige van deze ref liggen heb, deze is vrij makkelijk te vinden. Hou ik 1 opzij (voor de nieuwjaarsmeeting?) of stuur ik het op met de post.
hoi allemaal,
aan rollagers geen gebrek .je kan ze in elke 'industrie' winkel bestellen
onder SNR GB10800 kosten rond de 38 euro als ik me niet vergis.In SKF is het de VKBA738 dacht ik maar die kost 75 euro en daar zit dan de circlip en een niewe moer bij in.
Op welke manier kan je best deze rollager vervangen? Moeten de draagarmen hiervoor gedemonteerd worden of mogen deze op de auto blijven?
Worden de lagers erop geperst of worden ze op zijn plaats gehouden door de circlips? Blijkbaar ontbreken er toch enkele pagina's in mijn werkplaatshandboek Mvg .
grote circlips aan de achterkant (binnenkant) dus moeilijk aan te kunnen zonder demontage van de armen, en dan persen of op de auto met een speciaal pers systeem met een draadstang
Zeker de draagarm demonteren, de cardan moet er immers uit.
Eerst de bout op de cardan lossen, dan de remklauw, schokdemper en stabilisatiestang losmaken. Nu de 2 bouten waarmee de draagarm aan het chassis zit lossen, en de volledige arm wegnemen. De circlip verwijderen en de lager uitpersen of loskloppen. Bij monteren (persen) van de nieuwe lager deze ruim verzien van vet tussen huis en lager. Veel plezier
Bedankt voor de tips, ik stel dit werkje, zoals meestal, nog wel even uit...
Zijn de rollagers dezelfde voor een 1600cc en een 2,2 l ?
Kloppen de bestelnummers? dan kan ik alvast de onderdelen bestellen.
Bedankt voor de tips, ik heb vandaag de rollager vervangen.
Ik betaalde ?63 voor een SKF kit, deze bevatte her roulement, een rubber afdichting en een moer die niet paste voor de Murena.
Blijkbaar is het roulement hetzelfde als voor een Horizon.
Jammer dat het merk niet was vermeld, anders had ik wel via de club besteld. Ik ging er namelijk van uit dat het het goedkoper merk was. En ook nog de verzendingskosten zijn ook niet gratis...
Volgende keer zal ik eerst bellen.
2 maand en ongeveer 1500 km na de vervanging van het roulement, heb ik bij de controle voor de schouwing vastgesteld dat er speling zit op het roulement. kan de speling worden weggewerkt door de moer harder aan te draaien? Of heb ik een fout gemaakt bij de montage?