Cardanhoes vervangen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry dat is veel te weinig vet!!!

Jean heeft dit ergens geplaatst op het forum.
Aan de wielzijde; 280gr vet
Aan de versnellingsbakzijde; 145gr vet.

Ik heb er nog iet meer ingedaan omdat ik geluid hoorde en toen was het geluid verdwenen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

GODFRIED wrote:Harry dat is veel te weinig vet!!!

Jean heeft dit ergens geplaatst op het forum.
Aan de wielzijde; 280gr vet
Aan de versnellingsbakzijde; 145gr vet.

Ik heb er nog iet meer ingedaan omdat ik geluid hoorde en toen was het geluid verdwenen.

opgelet, dat zijn de hoeveelheden voor de Bagheera, staat ergens in de topic van mijn Bagheera.
Bagheera X '78
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat vet wat ik er bij heb gekegen is 90 ml per hoes dan moet ik maar eers vet gaan bij halen.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die zakjes bevatten normaal 150 gram.
Daar houden wij van over, en dat klopt ook wel.
Maar even het boek erbij gepakt.
130 gram is nodig.
Het zal niet zo heel kritisch luisteren, zolang het er maar lekker ingesopt word, en inderdaad, beter wat te veel dan te weinig.
Attachments
homovet.JPG
homovet.JPG (152.54 KiB) Viewed 11273 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

[quote=


opgelet, dat zijn de hoeveelheden voor de Bagheera, staat ergens in de topic van mijn Bagheera.[/quote]

Inderdaad dat is voor een bagheera!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo mijn wielarem is er van af en dat ging heel goed maar die zijn een paar jaar terug wel al eens vervangen. En mijn hoestang gaat ook heel goed maar ik heb de hoes er nog niet op gezet om dat ik de cardang eers spuiten en mijn wielarem ook.





grt harry de matra.
Attachments
cardang2.JPG
cardang2.JPG (94.95 KiB) Viewed 11233 times
cardang3.JPG
cardang3.JPG (95.87 KiB) Viewed 11233 times
cardang4.JPG
cardang4.JPG (94.93 KiB) Viewed 11233 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gaat goed werken zo te zien.
Ik heb nog even die zakjes vet die bij de hoezen zitten bekeken, maar daar zit inderdaad maar 80 gram in.
Dat is voor de meeste auto's wel genoeg, maar voor de Murena dus schijnbaar te weinig.
Daar zitten ook best wel grote tripods in.
Dus iets meer als 1.5 zakje nodig hiervoor.
Dan is dat bij deze ook maar weer duidelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb vandaag nog 2 bussen vet gehaald dan zal ik nu we genoeg hebben.Herman heb jij doe hoes ook over het blik gedaan of hen je de cardang uit mekaar gehaald?




grt harry de matra.
Attachments
vet.JPG
vet.JPG (95.41 KiB) Viewed 11222 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo kennen we Harry de Matra, hij doet het grondig en heeft de wielarm afgebouwd.

Met die tang zou je die rubber ook kunnen gebruiken als kondoom voor een paardenlul!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

De ander kant ga ik ook doen en ook nieuwe hoesen er op zetten. Godfried die tang kan je ook gebruiken voor een rubber op een paard zijn lul te zetten goed he.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou er toch maar een patent opnemen is handig om condooms te plaatsen zeker als je wat ouder bent en de schietstand moeilijker te bereiken valt.:lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar komt bij mij toch alleen nog maar stof uit :lol:
Daar heb je geen condoom meer voor nodig, alleen een stofdoek.

Ik heb alleen 1 x de hoes aan de tussenlager vervangen.
Aan die kant is de tripod makkelijk uit elkaar te halen.
Je knikt hem er zo uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo matramannen, ik heb één cardang met de hoezen klaar man man wat een werk. ik weet toch wat ik liever doe.





grt harry de matra.
Attachments
cardang hoesen.JPG
cardang hoesen.JPG (94.99 KiB) Viewed 11179 times
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Pracht werk Harry.

Als het resultaat goed is, is de harde labeur snel vergeten.

Nu nog terug monteren en rijden maar.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die as hoezen vervangen is geen eenvoudige karwei dat heeft Harry me vandaag duidelijk gemaakt. Twee hoezen zijn kapot gebleven, gescheurd door ze over het blik te willen schuiven. Het ziet er veel gemakkelijker uit dan het is. Goed om te weten dat dit niet vlug gedaan kan worden.

Indien iemand een gemakkelijke manier weet om deze hoezen te plaatsen dan zou ik dat graag vernemen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik had er maar ene kapot maar ik heb ze toch maar alle twee vervangen nu ik het toch uit mekaar heb liggen. Maar voor je plezier moet je het niet doen. Geef mij dan maar een cardang van een bagheera dat gaat veel gemakkelijker.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat bij de 2.2 de linkse as het moeizaamst zal zijn.
De tripod bij de lager viel er bij mij bijna vanzelf uit.
Dat maakt hoezen aan die kant plaatsen eenvoudiger.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, ik heb het blik er af moeten doen daar krijg je geen hoes over. Ik heb twee hoesen stuk gemaakt met dat kut blik dat is dan 23€ dat ik nu kwijt ben. Heb jij ook het blik er af moeten doen ja zeken.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb tot nu toe alleen de hoes bij de tussenlager hoeven te vervangen.
Daar trok ik de tripod gewoon uit en heb een originele hoes geplaatst.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Gelukkig gaan deze niet geregeld stuk. Dit wil zeggen dat we een hoes van goede kwaliteit moeten gebruiken wil je jaren lang van dit werk verlost zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman ,dat snap ik wel niet een originele hoes kon ik toch niet meer plaatsen want dan moet je toch een nieuwe ring hebben waar die in zit.
En dat die tripot er gewoon uit komt dat mag normaal ook niet.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De tripod zat wel vast, maar ik knikte hem iets naar beneden tijden het loshalen van de draagarm, en toen kon ik hem er gewoon uit pakken, en op dezelfde manier inklikken.
Als het spul op zijn plaats zit kan het nergens heen.
Die unihoezen hebben niet de kwaliteit van de originele hoezen heb ik het idee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman ,dat is toch niet nomaal he dat je de tripod er zo kan uit en in kan klikken bij mij ging dat toch niet. Of zijn ze ander dan bij de 1.6 ?





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

oetker wrote: Die unihoezen hebben niet de kwaliteit van de originele hoezen heb ik het idee.
Vandaag hoes gestoken op de Berlingo, verschil in de universele hoes zit hem inderdaad in het materiaal, ze noemen dat thermoplast terwijl er bij een originele over echt rubber gesproken wordt.
Een rubber hoes kun je niet overtrekken daarvoor moet je de homokineet uit elkaar halen.
In elk geval blij dat hij erop zit, stukje gevloekt vandaag. :oops:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

inderdaad de universele hoezen en zijn 2 soorten in, bij de ene kan je het kleinste gat zo opentrekken dat ze de afmeting heeft als het grootste.

ik plaats per week makkelijk 2 hoezen en gebruik steeds de universele die je gewoon over een kegel schuift met wat vet, gaat zeer makkelijk nooit homokineet demonteren. een paar tijden :

Toyota Corolla : 20 min
Suzuki Alto : 20 min
Peugeot/Citroen : 40 min ( meer last van vastgeroeste fusee's)

Hoe te werk :
- wiel af
- dikke moer van kardan los
- onderste fusee losmaken
- volledige wielnaaf naar bvoren trekken zodat kardan uit naaf kan
- met ijzer of koord naaf langs één zijde trekken zodat kop van kardan vrij is
- hoes verwijderen
- met kegel nieuwe hoes binnenste buiten overtrekken
- hoes juist trekken
- vet in doen (meegeleverde hoeveelheid, te veel is ook niet goed!)
- nieuwe klemmetjes opzetten
- alles in omgekeerde volgorde terug monteren
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dat zijn inderdaad goede tijden, ik heb de as dan nog los liggen vermits koppeling en bak ook vervangen worden (ZX bak met ietsjes ander differentieel).
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Baleno.
De tijd voor een Murena is tussen 2 uur en en 2 dagen.
Daar moet de draagarm onderuit om de steekas los te maken.
Dat kan zeer problematisch zijn.

Zie hier.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1677
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Baleno, het is gelijkt herman zegt bij een murena ben je wel een paar uur zoet mee. Ik heb ze pas gedaan bij mijn murena dus ik weet waar ik over spreek.





grt harry de matra.
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

dat is steeds met achterwiel aandrijving..... vooraan kan je stuur verdraaien zodat kardan eruit kan.
Bij een mercedes of bmw is dat ook veel werk, vooralals een bout vastgeroest is in een bus van de draagarm of trekstangen.
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik heb, in Herman Style, wat foto's gemaakt van het vervangen van mijn as hoezen door universele dingen.
i.p.v. een nieuwe topic te maken dump ik ze hier maar :)

Image
IJzerdraad rond gelast op het originele blikje.

Image
Minuutje opwarmen in kokend water.

Image
Statiegeld van een stevige cola fles opgeofferd. (Er zijn speciale kegels hiervoor te koop maar die ik had was te klein)

Image
Oude as afgesneden en een zakje extra vet toegevoegd.

Image
Mislukte poging. Niet genoeg snelheid, te weinig kracht of vet en toen bleef die halverwege hangen.

Image
Resultaat :)

Image

Nu maar hopen dat het een tijdje heel blijft :)
Post Reply