5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
JV
Posts: 426
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV » Tue Sep 01, 2009 8:20 pm

We waren enkele dagen bij vrienden op bezoek en die wonen op een kasteel in Fankrijk.

Het is inderdaad nogal een grote test.
We speelden al enige tijd met de gedachte om met de Murena naar Frankrijk te gaan met vakantie. Voorzover die beslissing nog onzeker was werd hij heel gemakkelijk gemaakt doordat onze dagelijkse auto op de dag van vertrek naar Frankrijk een storing in de ESP had, met als gevolg dat hij regelmatig inhield / gas terugnam onderweg naar Carjoy. Geen schijn van kans dat je daarmee een lange rit zou kunnen maken. Dus we hebben bij Carjoy onze auto laten staan, we hebben de bagage overgeladen en we zijn met de Matra verder gereden.

Tot nu toe heeft de auto zich goed gehouden.

We hebben alleen een lekke / zachte band gehad en dat was een hele klus. De auto stond al enkele weken bij Carjoy en doordat de ombouw van de versnellingsbak extra tijd kostte zijn we dus rechtstreeks van Carjoy doorgereden. Gevolg: geen krik bij ons. En voordat je s'avonds in Genua een krik gevonden hebt die onder een Murena met een lekke band past...

Genua, inderdaad. Want we zitten inmiddels op Corsica.
Zal tzt wel weer een foto plaatsen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
JV
Posts: 426
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV » Sat Sep 12, 2009 11:43 pm

We zijn weer terug van weggeweest.
Afgelopen weken met de Murena naar Genua gereden, vandaar met de boot naar Corsica, rondgereden op Corsica, vervolgens met de boot naar Toulon en vandaar weer terug naar Hilversum. Alles bijeen een dikke 3.000 kilometer. Dus ruimschoots gelegenheid om die aangepaste vijfde versnelling te ervaren en hij is meteen goed ingereden.

Ik vind het met die aangepaste vijfde versnelling "natuurlijker" schakelen dan met de originele vijfde versnelling, lees: meer zoals wij dat tegenwoordig gewend zijn, met een duidelijk verschil tussen de vier en de vijf. Het verschil tussen de vierde en vijfde versnelling wordt er zeker niet te groot van.
Het iets lagere toerental in de vijf is pure winst, want de 2.2 heeft ruim voldoende power om ook met de aangepaste vijfde versnelling soepel te accelereren.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Sep 12, 2009 11:52 pm

Inderdaad Jan, zo ervaar ik het ook.
Er zite wel een dipje in acceleratie rond 150-160.
De 5 is nu meer een echte versnelling geworden.
Nou nog een pk of 60 er bij :lol:
Ook dat ruisje in de bak moet nog aan gewerkt worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
JV
Posts: 426
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV » Sat Sep 12, 2009 11:56 pm

Hoi Herman,

Zoals je zegt: de vijf is een echte versnelling geworden. Dat dipje is me niet opgevallen, maar in Frankrijk controleren ze tegenwoordig serieus, dus ik heb niet zo vaak meer dan 150 gereden.

Inderdaad geeft de bak een soort extra gezang en het zou mooi zijn als dat eruit te halen valt.
Last edited by JV on Sun Sep 13, 2009 9:53 am, edited 1 time in total.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sun Sep 13, 2009 8:54 am

gezang van de versnellingsbak :-? Zou dit niet kunnen liggen aan de tandwielen die niet op elkaar zijn ingelopen, lijkt mij toch zoiets, als je er anders geen last van hebt. Is het geluid niet minder geworden na 3000 km?

User avatar
JV
Posts: 426
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV » Sun Sep 13, 2009 9:52 am

Heb inderdaad het gevoel dat het iets minder is geworden, vooral als er even met de auto is gereden.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Sep 13, 2009 10:18 am

Zoiets zou het kunnen zijn, vandaar dat ik een wat afwachtende houding heb, met uit elkaar halen.
Bij mij wordt het echter niet minder, en klinkt het geluid meer als een lager die niet goed is zoals het geluid van een defecte druklager.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
JV
Posts: 426
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV » Sat Oct 10, 2009 1:08 pm

Volgens het Franse forum is de versnellingsbak van de Murena afkomstig van Citro?n/Lancia. Onder de vroege Murena's heb je twee soorten versnellingsbakken: bij het ene type komt de montage van de vijfde versnelling overeen met die bij Citro?n, bij het andere type komt de montage van de vijfde versnelling overeen met die bij Lancia. En die twee zijn niet uitwisselbaar.

Dat zal de verklaring zijn van de problemen bij het vervangen van mijn vijfde versnelling.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Oct 10, 2009 2:22 pm

Ergens staat een lijstje (kan ik ff niet vinden) met toepasbare bakken.
De Lancia bak schijnt de beste overeenkomst te hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
JV
Posts: 426
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV » Sat Oct 10, 2009 5:41 pm

oetker wrote:Ergens staat een lijstje (kan ik ff niet vinden) met toepasbare bakken.
De Lancia bak schijnt de beste overeenkomst te hebben.


Tamelijk uitputtende info is te vinden op:
http://www.espace-murena.com/technique.html
maar ik zie daar geen mededeling over welke bak het best past.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Feb 04, 2010 11:19 pm

Aangezien mijn bak sinds de ombouw een vervelend bijgeluidje heeft zit ik te denken waar het door veroorzaakt word.
De garagist wil de tanden wat polijsten :o maar heb meer het idee dat de veroorzaker het te dicht op de grondplaat staan van de tandwielen.
Jon Weijstadt van het Deense forum heeft uitgevist dat de sets voor de CX 2500 turbo ook als kit voor de Fiat Ducato en Peugeot J5 op de markt zijn.
Dat is mooi, want de originele kits voor de Citroen zijn 3-400 Euro.

Edit,
deze kits passen niet.
Last edited by oetker on Sat May 30, 2015 10:18 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3923
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Fri Feb 05, 2010 8:50 am

Het is te hopen dat het nu wel goed is want het is toch wel veel werk.


grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Feb 05, 2010 6:41 pm

Dan had je ook een ring kunnen plaatsen!!
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Feb 05, 2010 8:26 pm

De tandwielen die er nu op zitten, zijn perfect in lijn, echter staan zeer dicht op de grondplaat.
Ze lopen echter vrij.
Als de bak weer uit elkaar ligt gaan we het minutieus bestuderen, als de garagist me de tijd gunt :evil:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: 5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

Post by oetker » Sat May 30, 2015 10:31 pm

Deze bak gaat uit de 2.2.
De synchro van de 2e is slecht en dat wil ik herstellen.
Image

Ik trok aan de as en die zat vast.
De retainer ring zat er dus nog in.
Ik had me al voorbereid op een zwaar gevecht maar verrassend genoeg sloeg ik met een bandenlichter en een beitel de as er in een paar rake klappen zo maar uit.
Het hoeft niet altijd moeilijk te gaan.
Image
Image
Image

Voorlopig gaat er een bak in die ik van Henk Wouterse een paar jaar terug heb over genomen.
Die voelt nog als nieuw en heb hem niet eens open gemaakt.
Komt uit een schade Murena met weinig km's.
Als deze bak goed is dan zet ik later hier de hoge 5e weer in.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Yoran
Posts: 260
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Re: 5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

Post by Yoran » Sun May 31, 2015 10:55 am

Weer lekker bezig Herman!

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: 5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

Post by oetker » Sun May 31, 2015 7:08 pm

Jazeker, Peter is op vakantie en dan heb ik de brug een paar weken tot beschikking.
Dan moet ik even meters maken.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Re: 5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

Post by Matramartin » Mon Jun 01, 2015 12:05 pm

Das toch wel heel handig, zo'n bevriende garagist met brug.
Werkse!

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: 5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

Post by oetker » Mon Jun 01, 2015 6:40 pm

Ik zie mezelf dit ook niet allemaal op straat meer doen.
Vroegah wel maar tegenwoordig wordt dat niet meer geaccepteerd.

Vandaag de bak uitgehaald zonder rechter draagarm, startmotor en rechter as te verwijderen.
Is iets meer gepruts.
Motor opgeknoopt met een trekband.
Image

Alles los wat nodig is en er af is de bak.
Is in je eentje met een 2.2 evengoed nog wel wat zwaar.
Image
Image

Tegenslag.
De druklager is gaar.


Ook de koppelingscilinder is gaar, lekt en roest en heb het de rand waar het beschermrubber op zit bij verwijderen stuk geslagen.
Die is erg zwak en de cilinder kan goed vastroetsen op de bak.
Had met een kunstof hamer geslagen en toch nog kapot.
Image

Ik heb een nieuwe liggen maar die moet op een remslang gezet worden.
Daarna kan ik de plastic leiding omzetten naar koper.
Image

De oude dus eerst maar reviseren en als er in de komende weken nog wat tijd over is gaan we ons daar weer in verdiepen.
Image

Had de bak de bak dus vandaag grotendeels willen inbouwen maar moest op zoek naar een druklager.
Wilde een nieuwe zetten maar Carjoy was dicht vandaag.
Ik had nog een doos met zut liggen en daar zat zowaar nog een goede in.

Image

Morgen verder.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: 5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

Post by oetker » Wed Jun 03, 2015 5:44 pm

Bak verder klaar maken voor Montage.
Scheurtje repareren.
Als je een bak bewaard haal dan de cilinder er uit want dit roest echt supervast.
Image
Image
Image

Ja ik weet het, mijn laskunsten zijn niet alles maar hier en daar heeft het wel gehecht.
Image
Image

Kogel bij gemaakt voor korter schakelen en nieuwe gebruikte druklager gezet.
Image
Image

Draagarm in de antirust gezet.
Image

Bak zit er in.
Image
Image

Even test gereden en deze bak doet het perfect.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Matramartin
Posts: 162
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Re: 5e versnelling met de 6th sense. 2.2 & 2.2S

Post by Matramartin » Wed Jun 03, 2015 8:22 pm

Dat ziet er goed uit. Wie wat bewaard die heeft wat.

Post Reply