speling op schakelbediening

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry, het blijft in de soep roeren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als het lekker soep is dan gaat het dan blijf ik ook lekker roeren.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is bij mij meer stamppot geworden nu.
Roert een stuk beter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Heren, is deze aanpassing niet iets dat we in groepsverband kunnen veranderen aan een aantal wagens ( na de nodige testen uiteraard) ?
Een voorbeeld:bij de MG F club werd op meer dan 10 wagens op één dag de zelfde aanpassing uitgevoerd ( was op de dag van onze voorjaarsmeeting in Pijpelheide ik kwam toen van daar). Voordeel: het is gezellig, alle materiaal in de buurt voor de zelfde aanpassing waardoor het routine wordt, en ervaringen worden uitgewisseld....

groeten Frank
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De kracht die moet gebruikt worden is omgekeerd evenredig met de afstand die de pook aflegt. Hoe korter de slag van de pook hoe groter de kracht die nodig is om de pook te verplaatsen. Het is een pure toepassing van de mechanische vergelijking: kracht x afstand = kracht x afstand.
Het is dus de kunst om de gulden middenweg te vinden om toch comfortabel te schakelen zonder dat er teveel kracht nodig is en de pook geen al te grote afstand moet afleggen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Precies Benny,
Het is natuurlijk een sportwagenconcept, dus iets zwaarder schakelen is toegestaan, maar het moet natuurlijk niet te gek worden.
Ik herinner me nog de MG die ik vroeger had, deze had een zeer kort pookje, maar stond recht boven de bak.
Dat schakelde behoorlijk precies, maar je had wel wat kracht nodig om hem door de synchro te trekken.
Deze modificatie werkt nog steeds lichter als de MG, als ik het vergelijk, maar zit er niet ver vanaf.
Door het korter worden van de overbrenging is het schakelen meer trefzeker geworden.
Voorop gesteld dient te worden dat de andere dingen in de overbrenging natuurlijk in orde zijn, zoals het goed terug komen in de neutraalstand van de pook door de veer in de bak, en de spelingen op de kogels niet te groot zijn.
Het is een enorme verbetering.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

verbetering op 1.6 murena

Post by murena-man »

beste murena vrienden ,
Ik heb een stang gemonteerd van de ene montage bout van de remkabelmontage naar de andere .
Op dat alu buisje heb ik de beugel met 2 bouten ipv 1 gemonteerd , is veel sterker nu , de eerste test montage op de torsiestang kwam terug slap .
Nu is het enkel de speling op stangjes en boite pen dat ik nog voel , bijna te vewaarlozen .
Eenvoudige oplossing 1 uurtje werk ongeveer.
Veel rijplezier nog
Attachments
schakelbeugelbuis.jpg
schakelbeugelbuis.jpg (522.56 KiB) Viewed 8614 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat je mooi gedaan, ziet er eenvoudig uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag een testrit gedaan. Ben even naar Ghislain gereden. Met succes trouwens. Duimen maar dat de motor het blijft uithouden. Ghislain heeft zo'n verbetering aangebracht aan de Murena. En ik moet zeggen dat het een groot verschil is. Je voelt nu echt alles werken. Wat ik nu nog zou willen is zo'n Ferrari-rooster waar de pook in glijdt om de versnellingen te nemen, want de speling is nu zo klein dat zo'n rooster geen probleem meer mag zijn.
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

goed zo

Post by murena-man »

Bedankt benny ,

Met plezier gedaan !
Was 45 min werk , alu buisje 66 cm diameter 2 cm , beugel 25/28 met rubber en met wat vet ,2 moeren en rondellen 8mm , boutje 8mm , boutje 6 mm en 4 moeren .
Er is weinig plaats ,buisje zit juist tussen waterbuis chauffage en stabilisatie stang.
Je hebt me ook veel geholpen om mijn sportbakske in orde te zetten .

Mooie vriendschap met toffe murena's .
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als dat zo een beterschap is moet ik het toch ook overwegen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hallo murena man,

ben vandag bij benny geweest heb eens geschakelt amai wat een verbetering zeg.
Als mijn remmen in orde zijn dan is dat het volgende werk aan de wagen.
Zal ook nog eens naar benny gaan om foto's te trekken en nog eens van dichtbij te bekijken.
Ben jij van west-vlaanderen?
Zal dan wel nog eens mailen waar ik alles kan vinden.
mvg
Jean
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik las van die positieve berichten dat ik ook maar direct even een beugeltje heb geplaatst. Volgens mij zit deze wel verder naar voren dan bij de andere voorbeelden. Voor zover ik het nu kan voelen heb ik vooral links veel minder speling.

Image
Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt met de stangen nog wel wat spelen om dat te verschuiven.
Ook even de kogels op speling controleren, en waar de as de bak in gaat.
Beter is de beugel toch wat meer naar achter te krijgen volgens mij, maar dat is bij de 1.6 iets lastiger.
Ik ben zeer content met mijn ombouw.
Schakelt korter en meer trefzeker.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

t scheelt nu volgens mij al behoorlijk, anders kan ik misschien later nog eens proberen verderop een 2de te zetten
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het mag ook niet te strak lopen.
De pen onder de pookbal moet niet te veel krachten krijgen.
Die is niet al te dik en zou kunnen breken.
Met 2 beugels zal het vermoedelijk te stijf worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoe dichter bij de schakelhefboom op die lange stang hoe beter het resultaat
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat beloofd wat, ik vond dit al een hele vooruitgang !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vertrek regelmatig in de derde met mijn murena, zal dit ook moeten uitvoeren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo jongens,
kan iemand eens een constructietekeningetje met maten posten van de beste oplossing tot nu toe?
de ovale van Oetker , die van Murenamann of de beugel van Richard,wat werkt het beste?
Scheelt een hoop gezoek en we kunnen het allemaal maken,
eens?

19 september meet...............................
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Peter, mijn oplossing is voor 2.2 en S, dus ik kan niet beoordelen hoe goed dit voor de 1.6 werkt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

tekening....... tja er valt niet zoveel te tekenen. Ik moet zelf nog wel ervaren of en hoeveel het scheelt zoals het nu zit. Ben nu nog voornamelijk aan het sleutelen ipv rijden.

iig heb ik de beugeltjes gemaakt een stuk metalen profiel welke ik had liggen. Het oog is een steun van 3cm diameter die gebruikt wordt om leidingen op te hangen (de rubber voering zit daar standaard al in). Aan dit oog zit een M8 moer, die heb ik met een stukje tapeind verbonden aan aan de beugeltjes.

E.e.a. hangt aan een onder de wagen aanwezige bestaande steun.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die van mij is een telescoopbeugel van een geweer.
Opgeboord naar ongeveer 25 mm en bout M10 in getapt.
De M8 kogels voor de speling naar voor en achter heb ik er nog 4 van en dus bij mij evt. te bestellen.
Die paste op het nieuwere type kogel/draadeind die door de dealers als modificatie stangetjes geleverd worden.
Al doende zijn er natuurlijk nog wel andere mogelijkheden om dit te realiseren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

Post by murena-man »

Murenavrienden ,

Wel ik heb bij de eerste uitvoering (proefuitvoering) ondervonden dat de beugel bout bevestiging gemakkelijk slap wordt , ik vermoed dat richard ook hier zal effect zal van voelen na een tijd , zeker doordat de beugel meer naar voren zit .
Nu heb ik de beugel op een alu-buisje geplaatst met 2 boutjes zodat er meer steun is , de de meeste kracht komt door het links en rechts geduw van de pook , dus kiezen tussen 1-2 , 3-4 en 5 of reverse . Daar is het juist om te doen , daar zit het murena probleem juist .
Door de beugel zodicht mogelijk bij de hefboom , die deze beweging maakt , te plaatsen is ook de speling meest weg te nemen , ook moet de pook aan onderkant van de auto zoveel mogelijk vrij zijn .Anders is er torsie , om de schakeling mogelijk te maken .
De speling die dan nog te voelen is zit op de pook , bal en gewricht onderaan de pook , de stangjes , en de schakeling in en aan de boite .

Groeten aan alle murena-rijders
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je neemt een aluminiumbuis met een doorsnede van 16 mm. Je kort die zodat de buis iets langer is dan de plaats waar de plastiek houders van de handremkabel vastgezet zijn op het chassis. De uiteinden plet je in een bankschroef. Je neemt de afstand tussen de twee bouten van de plastiek handremkabelgeleider. Je boort die gaten in de uiteinden van de aluminuim buis. De buis plaatsen en aftekenen pal boven de lange langse bedieningsbuis van versnellingen. Daar een gat boren en er een buishouder voor diameters 25 tot 29 plaatsen. De hoogte moet je zelf regelen zodat de buis niet gespannen zit in de buishouder. Daarna de buis goed invetten en dan moet de speling al veel minder zijn en de bediening veel directer.
Attachments
5.JPG
5.JPG (58.82 KiB) Viewed 8358 times
4.JPG
4.JPG (76.05 KiB) Viewed 8358 times
1.JPG
1.JPG (85.92 KiB) Viewed 8358 times
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

nieuwe versie

Post by murena-man »

Hey , murenavrienden ,
Jean is bij me geweest voor zo'n aanpassing , wel toen ik nog eens keek naar mijn beugel zag ik dat de rubber wat verschoven was en dacht ik om bij jean met een ertalon blokje te werken en bij mij de beugel dan ook te verwisselen met deze uitvoering.
Dit zal slijtvaster zijn denk ik .
Attachments
schakelblokje.jpg
schakelblokje.jpg (86.47 KiB) Viewed 8334 times
murena's.jpg
murena's.jpg (132.86 KiB) Viewed 8334 times
murena's..jpg
murena's..jpg (136.57 KiB) Viewed 8334 times
schakelblokje1.jpg
schakelblokje1.jpg (147.16 KiB) Viewed 8335 times
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mooi, is nog beter dan met de beugel. Welk stuk kunststof heb je gebruikt, ik zou het bij mij ook willen aanpassen want de rubber begint te scheuren.
Last edited by benny on Mon Jul 26, 2010 12:20 pm, edited 1 time in total.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is prachtig gedaan.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat ziet er een stuk beter uit als met dat rubber.
Als de stang een klein beetje speling in dat bolok houd is het goed.
Het schakelt dan superstrak wat links rechts betreft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo mannen
strak schakelverhaal , toegegeven , maar graag wat maten/constructietekeningen , kunnen we allemaal de 19e september strak naar Beesel schakelen voor ons " internationale " treffen voor 2010
enne..... meet
The Pete
Post Reply