Hou het hoofd koel (en de motor ook)

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Hou het hoofd koel (en de motor ook)

Post by bart_heemskerk »

Dit spul heb ik laatst aan het koelwater toegevoegt.

Image

Het claimt het koelwater tot 15 graden koeler te maken. Het verbeterd de hitte overdracht van motor aan water, en van water aan radiateur. Zeggen ze.

Sinds ik dat spul aan het koelwater heb toegevoegd, is de temperatuurmeter op het dasboard 5graden gedaalt. En in de file met zomerse hitte komt de temp meter niet boven de 90 uit.

Mocool lijkt mij wel te werken, maar bovenal is het goed voor mijn gemoedsrust.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Bart,

Heb je ook een prijs van dat product en zou dit ook in belgenland te verkrijgen zijn?

Ben wel eens benieuwd naar dit product.
User avatar
oetker
Posts: 7994
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zoals altijd nergens een wetenschappelijke verklaring of de chemische samenstelling te vinden.
De roestwerende eigenschappen zitten ook al in koelvloeistoffen, en dit spul moet je mixen met water dus dat zal de werking van dat deel wel verklaren.
Wacht wel tot TNO het getest heeft.
Tot die tijd houdt ik het op koelvloeistof.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Heb het gekocht bij Hein Gericke. Die hebben ook vestigingen in Belgie
Hein Gericke
mocool

In Engeland is er een soortgelijk spul: Waterwetter. Wel bekent daar.
oetker wrote:Zoals altijd nergens een wetenschappelijke verklaring of de chemische samenstelling te vinden.
De roestwerende eigenschappen zitten ook al in koelvloeistoffen, en dit spul moet je mixen met water dus dat zal de werking van dat deel wel verklaren.
Wacht wel tot TNO het getest heeft.
Tot die tijd houdt ik het op koelvloeistof.
Tsja, zelf ben ook altijd erg sceptisch met toevoegingen.
Enerzijds: als dit spul doet wat het zegt, waarom stoppen de koelvloeistof fabrikanten die additieven dan niet in hun koelvloeistof??
Anderzijds, ik ben wel nieuwsgierig genoeg om het uit te proberen.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

In de (moto)racerij hadden wij ook zoiets, cool-ice...maar k'weet niet meer welk merk, was zowat het enige toegelaten op het circuit omdat je daar met geen koelvloeistof mag rijden, was ook kleurloos.
Bagheera X '78
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dus mag niet bij koelvloeistof, maar wel bij koelwater. Is er ook een anti-vries bescherming in? Mag het gemengd worden met anti-vries?
User avatar
oetker
Posts: 7994
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Bart
------------
Anderzijds, ik ben wel nieuwsgierig genoeg om het uit te proberen.
===========================================
Ja ik ook wel, maar ik vul mijn systeem toch echt alleen maar met koelvloeistof omdat dat gedemineralisserd is (geen kalk en zo), en roestwerende en smerende eigenschappen bezit.
Gewoon water probeer ik te vermijden.

Hou ons maar op de hoogte.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Koelvloeistof, koelwater, wat ik bedoel is koelvloeistof uit een jerrycan. Geen kraanwater met antievries. Dus ik heb in mijn voiture koelvloeistof met een beetje mocool.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Vollegaaz wrote:In de (moto)racerij hadden wij ook zoiets, cool-ice...maar k'weet niet meer welk merk, was zowat het enige toegelaten op het circuit omdat je daar met geen koelvloeistof mag rijden, was ook kleurloos.
Is dat niet van Comma? Dacht dat laatst gezien te hebben bij mijn onderdelenman.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

hmm, zegt me niks, maar t'was iets met Engine Ice dacht ik, was niet vettig en op natuurlijke basis, t'was wel vrij duur...maar uiteindelijk reed ik altijd met gedemineraliseerd water.
Bagheera X '78
Post Reply