Revisie van de rembekrachtiger

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zit er in de rembekrachtiger van de murena geen rubberenblaas??? wordt hier gewerkt met een plastieken kap zoals op de foto van Herman? :wink:
Goed bezig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Over die plastieken zuiger past een rubber membraan dat luchtdicht moet afsluiten en geklemd wordt tussen de 2 helften van het bekrachtigerhuis. Als ik terug aan het monteren ben zal ik wat foto's maken...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Fijn, ik zal het volgen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Het revisiesetje voor de rembekrachtiger is ondertussen al een tijdje binnen. Hier enkele foto's...
Er zitten in het setje onderdelen voor 2 verschillende rembekrachtigers, alles met de kleinste diameter past voor mijn Murena.
Er zitten 2 mousse luchtfiltertjes in, de afsluitrubber aan de duwstang naar de hoofdremcylinder, een nieuwe hoes voor aan de kant van het rempedaal en wat borgringen. Met de vilten ringetjes (zelfde diameter als de luchtfiltertjes) weet ik geen blijf.
Attachments
Dit zit er allemaal in...
Dit zit er allemaal in...
DSC00098_s.jpg (105.25 KiB) Viewed 8118 times
DSC00097_s.jpg
DSC00097_s.jpg (78.42 KiB) Viewed 8118 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Hier enkele foto's van tijdens de montage...

Wat hebben we hiermee geleerd...?

Ten 1ste: Vaak zal het voldoende zijn om het luchtfilter en de dichting op de stootstang te vervangen. In dat geval hoeft de servo niet gedemonteerd te worden.

Ten 2de: Als je het luchtfiltertje en de dichting apart kunt kopen ben je waarschijnlijk beterkoop gesteld.

Ten 3de: Als je toch demonteert, heb je het voordeel dat je alles kan reinigen en van nieuw vet voorzien, maar ook dat je met eigen ogen kan zien hoe alles kan werken, en telkens als je nu op het rempedaal duwt, zie je in gedachten de plunjer bewegen, het ventiel openen en de zuiger meedrukken... ook interessant....
Attachments
Ziezo, klaar om terug in de Murena te monteren voor een proefrit....
Ziezo, klaar om terug in de Murena te monteren voor een proefrit....
DSC00123_s.jpg (84.7 KiB) Viewed 8076 times
Controleren dat de merktekens over elkaar staan.
Controleren dat de merktekens over elkaar staan.
DSC00122_s.jpg (71.09 KiB) Viewed 8076 times
Klaar om terug dicht te doen. Het monteren gebuert op de zelfde manier als het demonteren. Alleen de rand van het deksel spaarzaam met vaseline ingesmeerd om gemakkelijker over het rubber te schuiven.
Klaar om terug dicht te doen. Het monteren gebuert op de zelfde manier als het demonteren. Alleen de rand van het deksel spaarzaam met vaseline ingesmeerd om gemakkelijker over het rubber te schuiven.
DSC00118_s.jpg (112.3 KiB) Viewed 8076 times
De drukstang borgen in de zuiger met de veerring.
De drukstang borgen in de zuiger met de veerring.
DSC00117_s.jpg (102.23 KiB) Viewed 8076 times
Monteren van rubber schijfje in de zuiger.
Monteren van rubber schijfje in de zuiger.
DSC00114_s.jpg (86.29 KiB) Viewed 8076 times
Het membraam gemonteerd op de zuiger. Ook het luchtfiltertje met borgring.
Het membraam gemonteerd op de zuiger. Ook het luchtfiltertje met borgring.
DSC00112_s.jpg (114.2 KiB) Viewed 8076 times
Het membraam wordt over de zuiger gebracht.
Het membraam wordt over de zuiger gebracht.
DSC00111_s.jpg (76.27 KiB) Viewed 8076 times
de plunjer wordt in de schacht van de zuiger geplaatst.
de plunjer wordt in de schacht van de zuiger geplaatst.
DSC00110_s.jpg (59.31 KiB) Viewed 8076 times
Zo zou het werken zonder vacuum. Het rubber plaatje geeft een ietwat verend gevoel in het rempedaal. Dit plaatje wordt in de zuiger gemonteerd zodat met vacuum de zuiger meedrukt.
Zo zou het werken zonder vacuum. Het rubber plaatje geeft een ietwat verend gevoel in het rempedaal. Dit plaatje wordt in de zuiger gemonteerd zodat met vacuum de zuiger meedrukt.
DSC00107_s.jpg (99.65 KiB) Viewed 8076 times
In de zuiger zit een opening welke in verbinding staat met de schacht waarin de plunjer zit. In rust is de opening open zodat er vacuum aan beide zijden van de zuiger is. Bij indrukken van het rempedaal wordt de opening afgesloten en opent het ventiel zod
In de zuiger zit een opening welke in verbinding staat met de schacht waarin de plunjer zit. In rust is de opening open zodat er vacuum aan beide zijden van de zuiger is. Bij indrukken van het rempedaal wordt de opening afgesloten en opent het ventiel zod
DSC00104_s.jpg (63.48 KiB) Viewed 8076 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Hier nog enkele foto's welke niet meer bij de vorige upload konden wegens te groot...
Attachments
Het ventiel geopend... In werkelijkheid  opent het slecht een 2 tal milimeter. De buitenlucht onder atmospherische druk stroomt dan binnen rond de as. Vandaar de noodzaak van een luchtfilter aan de ingang.
Het ventiel geopend... In werkelijkheid opent het slecht een 2 tal milimeter. De buitenlucht onder atmospherische druk stroomt dan binnen rond de as. Vandaar de noodzaak van een luchtfilter aan de ingang.
DSC00101_s.jpg (61.57 KiB) Viewed 8071 times
Montage van de dichtingsring rond de stootas.  Hiermee kun je beter wachten tot alles gemonteerd is, dan moet je met het sluiten van de servobehuizing niet zo voorzichtig zijn...
Montage van de dichtingsring rond de stootas. Hiermee kun je beter wachten tot alles gemonteerd is, dan moet je met het sluiten van de servobehuizing niet zo voorzichtig zijn...
DSC00115_s.jpg (89.43 KiB) Viewed 8071 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zeer duidelijk uitgebreid toegelicht Urbain.
Daar hebben we wat aan.
Het is mischien handig om een foto met maten van het belangrijkste rubber te plaatsen.
Dan weten we precies waar we naar moeten zoeken.
Een luchtfilter is van een stukje schuim wel te snijden.
Bespaart een complete kit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer vakkundige en duidelijke uitleg.
Als we nu het zelfde moeten doen kunnen we op het forum kijken hoe je het gedaan hebt.
Urbain, bedankt voor deze informatie. Zeer leerrijk. :wink:
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Hier de foto van de afdichtring zijde hoofdremcylinder.
Doormeter 34mm, gat voor een as van 9.3mm. Het rubber is over een rondel getrokken, maar die kun je recupereren.

Als je het luchtfilterje zelf wil snijden, doormeter 35mm, hoogte 14mm.
In het center is er een kruisvormige insnede om het over de vork te kunnen trekken. Succes ermee...
Attachments
DSC00124_s.jpg
DSC00124_s.jpg (69.34 KiB) Viewed 8031 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ok, bedankt Urbain.
We gaan is snuffelen of we zoiets kunnen vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hoi Urbain,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Super hier heb je wat aan.
Heb toevallig net een nieuwe bij Cornelis meegenomen.
Die van mij werkt al jaren sinds ik hem gekocht hebt met een veertje. :-?
Zo ziet het er bij mij uit.
Dit mijn volgende aandachtspunt. Doordat bij mij waarschijnlijk de filter niet meer is. Blijft je rem bekrachtiger hangen.

Image
groet Fjodor
Last edited by fjodor 2.2 on Tue Aug 11, 2009 9:10 pm, edited 1 time in total.
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

Ik kom op de foto's de aangevreten luchtfiltertje niet tegen!
klopt dit ? , door wat is dit vervangen?
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Randha,

Het aangevreten luchtfilterje was voor de vuilbak en is vervangen door een nieuw filtertje uit het repair setje. Zie foto DSC00112, waar het onder de metalen ring gemonteerd zit.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

oke ik heb het gezien thxx :D
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Laurens heeft eegisteren voor mij een gebruikte rembekrachtiger langs gebracht.
Dacht deze op dezelfde manier te demonteren, maar kwam van een koude kermis thuis.
Had de rand ontroest en met zachte tikjes met een kunststof hamertje de lak los getikt in de rand.
Daarna met staalborstel zoveel mogelijk lak uit de rand verwijderd en in de WD40 gezet.
Vandaag een grote platte staaf ijzer aangepast en op de bouten gemonteerd.
Hoeveel kracht ik ook zette de boel wilde niet draaien.
Met een hamer maar tegen de staaf geramd, maar verder als 3 mm kon ik de helften niet gerdraaid krijgen.
Uiteindelijk zoveel kracht gezet dat de bouten afbraken :oops:
Peter kwam even kijken, en pakte een kleine koevoet
In de rand drukt hij lichtjes de nokken iets terug en wipte de boel zo van elkaar en schadevrij en binnen 5 minuten waar ik al 2 uur bezig was.
Eerst de maar nieuwe bouten oplassen, dan kunnen we deze weer bruikbaar maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Het ziet er naar uit dat het blijkbaar niet altijd zo gemakkelijk gaat. Ik had met mijn lichaam constant geduwd tegen de staaf terwijl ik met het rondom tikken met de hamer langs boven probeerde de randen van het rubber membraam dat tussen de twee helften zit wat samen te drukken. Bij mij is het redelijk gemakkelijk gelukt, maar dat is blijkbaar geen garantie dat het altijd zo is....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het rubber werkt bij draaien nogal tegen endaarom gaat het moeilijk.
Denk dat met verse vaseline er tussen opdraaien wel gaat.
Ga kijken of ik deze nog kan redden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Roest zet verbindingen soms muurvast, dan is het van de juist truc te gebruiken of geluk te hebben.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als je dat maar weet Roest kan je wat aan doen daar weet ik alles van.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De oorzaak was ook roest.
Er zat een behoorlijke dikke rand aan de binnenzijde.
De bekractiger moet absoluut gelekt hebben en zo water binnen gekregen wat aan de onderkant in de bekrachtiger gaat liggen om zijn vernietigende werk te kunnen doen.
Dan kun je kracht zetten wat je wil, het gaat dan gewoon niet lukken op deze manier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

oetker wrote:....
Daarna met staalborstel zoveel mogelijk lak uit de rand verwijderd en in de WD40 gezet.
.....
Had je het nu in GT7 gezet was het misschien wel los gekomen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb ook zo mijn twijfels over WD-40 als kruipolie.
Heb daar eigenlijk nooit een goede ervaring mee gehad voor dat doel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Wel er bestaan natuurlijk nog betere maar die GT7 heb ik ooit getest op een verroest fietsstuur, nooit gedacht de roest er gewooon af te kunnen wrijven maar effectief.
Verder geprobeert met WD40 maar dat had je gedacht.
De WD40 ligt hier nog ergens maar sindsdien nooit meer gebruik.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb nog nooit een olie gehad die werkelijk tussen twee verroeste verbingingen kan indringen. Het werk allemaal oppervlakkig.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Heb jij dan van Sinterklaas niet eens een busje Penetrant van CRC gehad?
Doe de test en leg het vlak waar je de olie tussen wilt horizontaal, je zal zien dat de CRC ertussen kruipt.
Alleen de GT7 breekt de roest niet enkel maar kraakt hem ook.
Als het echt los moet komen gebruik dan shockspray van Novatio, je kunt er enkel profesioneel aangeraken, ik heb het geluk een halve bus te hebben en dat is voor in uiterste nood, die krijgt hem echt los.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, die heb ik gekregen. Staat nog steeds ongebruikt in mijn stock. Het spuitvet dat heb ik wel bijna op, ben ik zeer tevreden van.
Het wordt dus tijd dat ik die CRC eens probeer.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Is GT7 ook in nederland te koop? Of waar is het te koop in Belgie?
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

In de meeste autoschops kan je die kopen in belgie de GT7.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier vindt je die zelfs in de Amerikaansestock en bij Hubo.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, pas op die van de hubo is niet zo goed hoe dat kan weet ik niet maar het is wel zo.Het is een tans het zelfde merk en toch is het een verschil.Ik koop ze altijd in de autoschop dan heb een de goede kwaliteit.




grt harry de matra.
Post Reply