Hoe ontlucht ik de koppeling?
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Hoe ontlucht ik de koppeling?
Het was tijd voor een nieuwe koppelings master cilinder. Ik heb her-en-der gehoort dat ze wel eens willen gaan lekken. Dan krijg je remolie in het interieur!. Dat willen we dus niet. Dus preventief maar de koppelings cilinder vervangen.
Of beter gezegt: laten vervangen door carjoy, tegelijk met de remleidingen.
Nou heeft grote vriend van carjoy de verkeerde cilinder gemonteerd! De koppelings was opeens zeer zwaar te bedienen. Dat bleek dus een cilinder van een 2.2 te zijn, met een grotere diameter. (22mm)
Hij heeft er een andere opgezet, en dat was al een stuk beter, maar de koppeling ging nog steeds te zwaar. Dat moet dan een 20,5mm exemplaar te zijn. En ik moet 19mm hebben!
Jaja, er zijn 3 maten koppelings master cilinders in omloop.
Ik heb mijn oude cilinder opgehaald, en bij simon een revisiekit besteld.
Vandaag heb ik de cilinder gemonteerd. En ontlucht.....
Dit is de cilinder van een 1.6 en/of bagheera
Wat een gedoe! Ik heb er inmiddels een halve liter remvloeistof doorheeft gepompt, maar er blijft lucht in zitten!
Er zit een hoog punt in de leiding bij de master cilinder, en bij de slave cilinder. Wat ik ook doe, ik krijg de lucht daar niet weg!
Wat ik doe, is wat luchtdruk zetten op de remoliereservoir, en dan gewoon de ontluchtingsschroef open zetten. En dan maar steeds olie bijvullen
Help!
Of beter gezegt: laten vervangen door carjoy, tegelijk met de remleidingen.
Nou heeft grote vriend van carjoy de verkeerde cilinder gemonteerd! De koppelings was opeens zeer zwaar te bedienen. Dat bleek dus een cilinder van een 2.2 te zijn, met een grotere diameter. (22mm)
Hij heeft er een andere opgezet, en dat was al een stuk beter, maar de koppeling ging nog steeds te zwaar. Dat moet dan een 20,5mm exemplaar te zijn. En ik moet 19mm hebben!
Jaja, er zijn 3 maten koppelings master cilinders in omloop.
Ik heb mijn oude cilinder opgehaald, en bij simon een revisiekit besteld.
Vandaag heb ik de cilinder gemonteerd. En ontlucht.....
Dit is de cilinder van een 1.6 en/of bagheera
Wat een gedoe! Ik heb er inmiddels een halve liter remvloeistof doorheeft gepompt, maar er blijft lucht in zitten!
Er zit een hoog punt in de leiding bij de master cilinder, en bij de slave cilinder. Wat ik ook doe, ik krijg de lucht daar niet weg!
Wat ik doe, is wat luchtdruk zetten op de remoliereservoir, en dan gewoon de ontluchtingsschroef open zetten. En dan maar steeds olie bijvullen
Help!
- matrafan
- Posts: 2147
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Hoi Bart,
Zul je effe met 2 mensen moeten proberen.
Eentje het pedaal naar beneden houden de ander de ontluchtingsnippel openen, vervolgens de nippel terug dicht, enkele malen pompen en weer de nippel openen.
Indien dit nog niet werkt de cylinder terug demonteren, naast de wagen hoger brengen dan het reservoir en de luchtbellen via de nippel eruit laten.
Veel succes.
Zul je effe met 2 mensen moeten proberen.
Eentje het pedaal naar beneden houden de ander de ontluchtingsnippel openen, vervolgens de nippel terug dicht, enkele malen pompen en weer de nippel openen.
Indien dit nog niet werkt de cylinder terug demonteren, naast de wagen hoger brengen dan het reservoir en de luchtbellen via de nippel eruit laten.
Veel succes.
-
- Posts: 3834
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik heb hetzelfde voorgehad. Het probleem zat hem in de rubberen dichting die in de opening zit waar de konische aansuiting van de flexibele leiding in komt. Deze vervang je ook best samen met de dichting van de pompen. Anders is het verloren werk. Met deze dichting bedoel ik dichting nummer 10.021 blz 58 van de catalogus van Simon-Auto
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb even in het werkplaats handboek gekeken, blz 405 in het hoofdstuk koppeling.
Daar staat voor een 1.6 een hoofdkoppelingscilinder van 22 mm met een slag van 15 mm.
De slave cilinder heeft een diameter van 25,5 mm met een slag van 16,2 mm
In principe was de 22mm cilinder dus goed.
Op de 2.2 zit een cilinder van 20,6 mm diameter.
De 19mm zit op de Simca 1100 en Solara volgens mij.
Heb begrepen dat vullen vanaf de andere kant met een vloeistofpompje het best gaat.
Daar staat voor een 1.6 een hoofdkoppelingscilinder van 22 mm met een slag van 15 mm.
De slave cilinder heeft een diameter van 25,5 mm met een slag van 16,2 mm
In principe was de 22mm cilinder dus goed.
Op de 2.2 zit een cilinder van 20,6 mm diameter.
De 19mm zit op de Simca 1100 en Solara volgens mij.
Heb begrepen dat vullen vanaf de andere kant met een vloeistofpompje het best gaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Heb bij simon een revisieset gehaald voor een 1.6. Die was voor 19mm.oetker wrote:Heb even in het werkplaats handboek gekeken, blz 405 in het hoofdstuk koppeling.
Daar staat voor een 1.6 een hoofdkoppelingscilinder van 22 mm met een slag van 15 mm.
De slave cilinder heeft een diameter van 25,5 mm met een slag van 16,2 mm
In principe was de 22mm cilinder dus goed.
Op de 2.2 zit een cilinder van 20,6 mm diameter.
De 19mm zit op de Simca 1100 en Solara volgens mij.
Ben vandaag weer verder aan het ontluchten gegaan. Ik doe dat door wat luchtdruk te zetten op het reservoir, en zo de vloeistof door de leidingen drukken. Gisteren gebruikte ik een plantenspuit ( ) om de druk op te bouwen. Vandaag wou ik er wat meer druk op zetten. Ik heb de compressor gepakt, en het vat leeg laten lopen totdat ik 1,5 bar had. En toen die 1,5 bar op het remreservoir gezet. Dat ging een stuk beter. De vloeistof stroomde veel sneller door de ontluchtings nippel en er kwam ook een hoop lucht mee.
En toen viel het me op dat er iets remvloeistof lekte onder het reservoir.
Bleek dat de slang die het reservoir met de koppelingscilinder verbind, iets lekte. Die slang is ook 28 jaar oud, dus die ook maar gelijk vervangen. Nu zit er een stuk pneumatische slang tussen van polyurethaan. Ik hoop dat die bestand is tegen remolie. Want remolie is een raar spul. De doorzichtige slang die ik voor ontluchten gebruik, reageert nogal sterk op de remolie. Het verhard.
Ik heb "in kader van wetenschappelijk onderzoek" een stuk polyurethaan slang in een jampotje met remolie gezet zodat ik kan bestuderen of het goed gaat.
Maargoed. het is ontlucht en ik heb weer een harde zachte koppeling. (hard = geen lucht) (zacht + door kleinere diameter mastercilinder minder pedaalkracht nodig)
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9840
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Bart,
Soms kan het tegen zitten. Volgens de werkplaatshandboek moet je ontluchten door druk te zetten op het remoliereservoir. Deze methode gebruik ik ook en heb nog geen problemen gehad met het ontluchten van remmen en koppeling.
Waarschijnlijk heeft de aansluitleiding je misleid door terug lucht in het systeem te laten.
Mooi je hebt het probleem opgelost. Ja, remolie is een agressieve vloeistof. Ik heb 2 keer de leiding moeten vervangen eer ik de goede had die bestand is tegen remolie.
succes
Soms kan het tegen zitten. Volgens de werkplaatshandboek moet je ontluchten door druk te zetten op het remoliereservoir. Deze methode gebruik ik ook en heb nog geen problemen gehad met het ontluchten van remmen en koppeling.
Waarschijnlijk heeft de aansluitleiding je misleid door terug lucht in het systeem te laten.
Mooi je hebt het probleem opgelost. Ja, remolie is een agressieve vloeistof. Ik heb 2 keer de leiding moeten vervangen eer ik de goede had die bestand is tegen remolie.
succes
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De Eagle heeft deze leiding compleet vervangen door een koperen remleidng.
Het schijnt meer gevoel in de koppeling te geven.
De kunststof leiding zet iets uit bij druk, waar koper dat natuurlijk niet doet.
Wat voor materiaal heb jij gebruikt Godfried?
Het schijnt meer gevoel in de koppeling te geven.
De kunststof leiding zet iets uit bij druk, waar koper dat natuurlijk niet doet.
Wat voor materiaal heb jij gebruikt Godfried?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Bij mij zit de orginele kunststof leiding nog tussen pedaal en motor. Die staat nog op de nominatie om vervangen te worden. Bij mij is de leiding namelijk tekort! Ik heb hem bij de slave cilinder iets op moeten lengen.
Toen carjoy mijn remleidingen vernieuwde, zouden ze ook de kopelingsleiding doen. Maar ik was het niet eens met de manier hoe ze het wilden doen. Ze wilden de koppelingsleiding volledig in koper maken. Volledig, dus tot op de slave cilinder. Ik wil de slave cilinder echter aan een flexibele slang hebben, zodat ik de slave cilinder los van de motor kan nemen zonder de leiding los te nemen.
Het plan is om de leiding gedeeltelijk van koper te maken, en het laatste eind een stuk remslang.
Toen carjoy mijn remleidingen vernieuwde, zouden ze ook de kopelingsleiding doen. Maar ik was het niet eens met de manier hoe ze het wilden doen. Ze wilden de koppelingsleiding volledig in koper maken. Volledig, dus tot op de slave cilinder. Ik wil de slave cilinder echter aan een flexibele slang hebben, zodat ik de slave cilinder los van de motor kan nemen zonder de leiding los te nemen.
Het plan is om de leiding gedeeltelijk van koper te maken, en het laatste eind een stuk remslang.
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Dit hoeft niet als je voor de motor even een paar krullen in de leiding maakt.oetker wrote:Als je koper tot de motor maakt, dan breekt dat vrij zeker een keer af.
Dus gewoon de leiding even 2-3x om een 2" buis wikkelen zodat je een soort spiraal maakt.
Zo kun je de trillingen van het blok opvangen en heb je gelijk de werkruimte bij demontage.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9840
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Bij mij zit er tussen de hoofdpomp en de koppelingscilinder nog steeds de originele leiding.
Ik bedoelde de leiding tussen het oliereservoir en de hoofdpomp.
Ik heb wel bij Rudy zijn bagheera gezien dat ze een nieuwe leiding geplaatst hebben tussen de koppelingspompen en deze was met draad omweven.
Ik bedoelde de leiding tussen het oliereservoir en de hoofdpomp.
Ik heb wel bij Rudy zijn bagheera gezien dat ze een nieuwe leiding geplaatst hebben tussen de koppelingspompen en deze was met draad omweven.
Matra Bagheera S - 1977