Page 1 of 1

Andere dichtingsringen ( sigmenten) op een 1600-motor

Posted: Sat Jun 06, 2009 8:27 pm
by benny
Ik ben bezig een motor te vernieuwen van schelpen en dichtingsringen. De lagerschalen zijn reeds geplaatst en de krukas draait perfect rond. Het probleem echter zijn de dichtingsringen op de zuigers. Er zitten nieuwe op maar de zuigers spannen geweldig in de cilinders. Ik kan de krukas ronddraaien maar volgens mij moet ik teveel kracht steken om ze rond te krijgen. Ik heb de B-set besteld omdat op het blok alle cilinders aangeduid zijn met een B. Zou ik te grote dichtingsringen gekregen hebben, heb ik te grote ringen besteld, of is dat normaal dat de nieuwe ringen zo moeilijk schuiven in de cilinder?

Posted: Sun Jun 07, 2009 9:21 am
by benny
Ik denk dat ik te grote ringen besteld heb.

Posted: Sun Jun 07, 2009 11:03 am
by Uzumaki
Hey Benny,

Heb je eerst de zuigerveren zonder zuiger in de cilinders geplaats,en de opening opgemeten?
Als die opening te klein is,kun je die door middel van een vijl voorzichtig iets groter maken,tot je de juiste opening hebt verkregen.

hopelijk heb je wat aan deze info

Posted: Sun Jun 07, 2009 9:16 pm
by benny
Zal ik eens bekijken.

Posted: Mon Jun 08, 2009 5:07 pm
by jurgen M
Uzumaki wrote:Hey Benny,

Heb je eerst de zuigerveren zonder zuiger in de cilinders geplaats,en de opening opgemeten?
Als die opening te klein is,kun je die door middel van een vijl voorzichtig iets groter maken,tot je de juiste opening hebt verkregen.

hopelijk heb je wat aan deze info
er bestaan systemen om een cilinder te honen, zijn 3 slijpstenen die spannen tegen de wand van de cilinder en worden aangedreven door een boormachine, de autoshop moet je zeker verder kunnen helpen.

Posted: Mon Jun 08, 2009 7:00 pm
by GODFRIED
Dag Benny,

Ik heb nog nooit segmenten vervangen, maar dat de krukas zo moeilijk draait lijkt me niet normaal. Denk er wel aan dat er normaal olie tegen de cilinderwanden hangt en op de lagerschalen, waarschijnlijk ben je nu droog bezig!!!
Heb je de zuigers vlot in de cilinders gekregen??? :wink:

Posted: Mon Jun 08, 2009 8:10 pm
by benny
Ik heb de zuigers redelijk vlot in de cilinders gekregen. Maar zo naar onderen krijgen was moeilijker. Er is overal olie op, dus daar ligt het niet aan. De krukas draait soepel rond zonder de drijfstangen. Wanneer de zuigers op hun bonvenste stand of onderste stand staan gaat het normaal. Maar daar tussen is het moeilijker.

Posted: Mon Jun 08, 2009 8:36 pm
by oetker
Dan zullen de cilinders wel enigzins ovaal zijn.
Dat uit zich het meest aan de boven en onderzijde van de slag.

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:31 am
by GODFRIED
Dat de cilinder een beetje ovaal zijn is normaal de nieuw segmenten zullen zich hier op aanpassen.

Benny doe anders eens een telefoontje naar Cornelis die heeft hier zeker meer ervaring mee maar zit niet altijd op het forum. :wink:

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:42 am
by oetker
Benny Heb je de cilinders wel opgeruwd met een roterende wetsteen?
Dan lopen de veren ook beter in.
Wel even de maximale speling in het oog houden tussen de zuigers en cilinders.
Cornelis zit deze week in Zuid Frankrijk.
Misschien naar een D-Jet an het kijken? :roll:

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:47 am
by benny
Ik heb de cilinders niet opgeruwd. Ik zal de zuigers weer uitnemen en eens zien hoe het zit met de opening van de veren in het midden van de cilinder. Die moet ongeveer 0.3 mm zijn.

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:53 am
by oetker
Dat is zeker belangrijk.
Als de speling te klein is dan komen ze nog al onder spanning te staan en breken zo maar weer, of beschadigen de cilinderwanden.

Posted: Tue Jun 09, 2009 3:47 pm
by fjodor 2.2
Beste benny,

Het lijkt mij wel verstandig om de cylinders te honen. Dit zorgt er ook voor dat je betere smering krijgt. Omdat de oude zuigerveren de cylinderwand polijsten.
Ik heb in mijn stage tijd bij DEUTZ veel motoren reviseerd. Van een paar oude mannen heel veel geleerd.

hoop dat je hier wat aan hebt.


groet Fjodor

Posted: Tue Jun 09, 2009 4:26 pm
by oetker
quote Fjodor
--------------
Het lijkt mij wel verstandig om de cylinders te honen.
===================================
Inderdaad, zo veel mogelijk ovaliteit er uit halen.
Zo heb ik het ook geleerd van een oude baas, toen ik de veren van een mini motor verving.
Scheelt olieverbruik.
Een zuigerveer is namelijk rond en niet ovaal.
Als dat niet voldoende lukt binnen de tolleranties, dan moet je aan uitboren gaan denken naar de volgende overmaat.

Posted: Tue Jun 09, 2009 5:17 pm
by fjodor 2.2
ik weet niet hoeveel die gelopen heeft maar ik denk dat uitboren wel heel ver gaat of je moet een vast loper hebben gehad.

maar goed

meten is weten!!

gokken is dokken!!

groet Fjodor

Posted: Tue Jun 09, 2009 6:50 pm
by GODFRIED
Hoeveel km kan een murena 1.6 motor aan???

Posted: Tue Jun 09, 2009 6:54 pm
by jurgen M
GODFRIED wrote:Hoeveel km kan een murena 1.6 motor aan???
Na 250000 km was die van mij toch aan een groot nazicht/ kleine revisie toe. Vandaar ook de motorwissel

Posted: Tue Jun 09, 2009 7:46 pm
by benny
De motor die waaraan ik help heeft 80.000 km gelopen. Dus de cilinders zullen zeker niet versleten zijn.

Posted: Tue Jun 09, 2009 7:59 pm
by oetker
Quote Benny.
---------------
De motor die waaraan ik help heeft 80.000 km gelopen.
====================================
Wat was de reden om hem uit elkaar te halen Benny?

Posted: Tue Jun 09, 2009 8:06 pm
by benny
Hij heeft jaren stilgestaan. Jean raadt aan om zo'n motor open te smijten en alles te controleren. De dichtingen hebben hun beste tijd gehad en terwijl hij open ligt, kan ik best alles vernieuwen. Gelukkig hebben we de motor open gesmeten want ??n van de bovenste segmenten zat vast in de zuiger.

Posted: Tue Jun 09, 2009 8:46 pm
by GODFRIED
GODFRIED wrote:Hoeveel km kan een murena 1.6 motor aan???
Ik stel deze vraag omdat een vriend van mijn zoon een murena wil aankopen. Daarom had ik graag de mogelijkheden van deze motor geweten.

Jurgen schrijft "250000km"
Wat zijn jullie ervaringen???? Of maak ik beter een nieuwe topic aan?? :wink:

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:19 pm
by benny
Godfried, dit zijn nog van die robuuste motoren, waar er in principe weinig aankomt. Wanneer je zo'n motor gebruikt zoals een normaal persoon, kan die motor vele kilometers draaien zonder problemen.

Posted: Tue Jun 09, 2009 10:04 pm
by oetker
Toen ik op zoek was, stond er bij Car-joy 1 met 350.000 km op de klok.
Volgens zeggen met de 1e motor.
Liep nog steeds goed.
Deze motoren kunnen echt veel aan, mits wat ondehoud en min of meer normaal bereden.
Volgens mij stammen ze rechtstreek van de 1100 techniek af, en daar weet ik uit ervaring van dat ze veel km's aankunnen.

Posted: Thu Jun 11, 2009 10:23 am
by GODFRIED
We moeten er toch vanuit gaan dat de meeste murena's nu ongeveer 200000 km gemaakt hebben, er worden verschillende aangeboden die rond deze km stand zitten. Om dadelijk een motor te reviseren daar sta je als jonge gast niet zo dadelijk op te kijken, dit kan later nog als het matravirus hem goed te pakken heeft!! :wink:

Posted: Tue Jun 16, 2009 8:09 pm
by benny
Zondag de motor voorzien van de standaard dichtingsringen. Het gaat al beter. Je kan je afvragen of het nodig is om een motor die zo weinig kilometers heeft te openen. Wel ik moet dat toch bevestigen. De volgende zaken zijn naar boven gekomen. Een klep was ingeroest aan zijn zitting en kon niet meer gebruikt worden. De klep kon nooit meer volledig afsluiten. In de cilinderkop was een barst van de cilinder naar de bougie. We konden mooi de barst zien tot in de schroefdraad. Zonder de motor open gedaan te hebben konden we dat nooit ontdekt hebben en zou waarschijnlijk binnen de kortste keren de motor opnieuw open liggen.

Posted: Tue Jun 16, 2009 9:18 pm
by matra530lx
Benny, ik val steeds in herhaling, maar als je een motor niet draaiend uit een auto kan halen op het moment dat je hem nodig hebt(wetende dat deze in orde is goed draaien en een gelijke compressie), dan ben je steeds verplicht om de motor open te maken en hem volledig te kontroleren.
Als een motor lange tijd stil staat zowel in een auto, als op een pallet in je magazijn, zou je deze vol olie moeten kappen en dus eveneens op de pistons en in de in- en uitlaatkanalen. Met andere woorden nokvol.

Niemand doet dit, met als gevolg in gevreten klepzittingen, segmenten die gaan vastzitten enz, maar dan nog als je deze dan gaat gebruiken is het nodig dat je het ding uit elkaar haalt en op zijn minst voorziet van nieuwe dichtingen al om.
Het is redelijk wat werk, maar achteraf heb je er eens zoveel plezier van.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Wed Jun 17, 2009 7:17 am
by GODFRIED
Dag Benny,

Dat zijn fouten die je zeker nog veel ergernis hadden bezorgt indien je de motor niet had gereviseerd. De barst in de cilinderkop dat was wel even schrikken!! Een segment dat vastzit zie je zo niet en klep die niet meer volledig kan sluiten geeft ook problemen.
Maar goed dat je de motor hebt gedemonteerd.

Jean,
Goede voornemens, een motor vol olie doen dat zou inderdaad moeten gebeuren maar ik het het ook niet gedaan. Ik heb alleen olie op de zuigers gezet.

Succes :wink:

Posted: Wed Jun 17, 2009 1:38 pm
by jurgen M
Blij dat ik een rijdende solara heb gesloopt om mijn Murena te redden. Jammer voor de solara-fans :D

Posted: Wed Jun 17, 2009 4:24 pm
by benny
Jean, het is dankzij jou tips dat ik de motor uit elkaar gehaald heb.
We hebben de motor laten starten en draaien voor de aankoop. De motor stond koud bij het starten en startte gemakkelijk. Hij stak geen lucht naar het uitzetvat. De uitlaatrook was ook normaal. Dus op het eerste zicht was het een goede basis om te starten. Het is ook daarom dat ik de huidige eigenaar heb aangeraden om de motor te openen en alles te vernieuwen. Zo weet je of er iets mis is of niet met de motor. Nogmaals dank Jean voor de tips. De motor zal zondag normaal voor de eerste maal opnieuw draaien, dus duimen maar dat alles normaal verloopt.

Posted: Wed Jun 17, 2009 6:34 pm
by matra530lx
Benny, dan nog misschien een extra tip voor in de toekomst: als je een motor laat proefdraaien als test voor de aankoop deze steeds warm laten draaien en dus goed warm. Als er dan ergens een scheur is, dan gaat zich dat wel laten merken.
Ik heb BMW's over de vloer gehad die koud draaide als een fluitje van een cent, maar eens op temperatuur was het wel iets anders.
De Bmw zescilinder motoren waren zeer zwak op het gebied van scheuren in de cilinderkoppen.
Een compressietest altijd met koude motor en daarna met warme en als dat allemaal ok blijft dan kan je vrij zeker zijn dat er weinig of niets aan de hand is.

Mvg,

Matra 530 LX