Page 3 of 8

Posted: Mon Jun 08, 2009 10:52 pm
by oetker
Stuurhuis afgelopen zaterdag bij Yoran opgehaald.
Matrakat moest het even keuren.
Image
Geen afkeur zo te zien.
Image
Alvast wat dingen bekeken en gepast.
Image
Image
Als het meezit heb ik zaterdag de hele dag de brug.
Kan mijn stuurhuis er af en even meten.

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:19 am
by GODFRIED
Ga je dat stuurhuis verwijderen om te meten??? :wink:

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:40 am
by benny
Ik zie dat je nieuwe fusees van het oude model zijn. Hoe ga je die vastmaken op de tandlat? Want ik denk dat die geen einde -slagboord hebben zoals die op het stuurhuis van de Rancho. Die boord slaat tegen het stuurhuis, en beperkt zo de slag van de tandlat. Volgens mij zal alles hetzelfde zijn. Om die compatibel te maken voor de Murena, zal je enkel het stuk die uit het stuurhuis komt moeten overhouden. De twee ronde schijven en de rubber ertussen verwijderen, en dat zou het zo moeten zijn. Zie de foto die ik in deze rubriek heb geplaatst. Indien het stuurhuis hetzelfde is, zal ik ook een nieuw stuurhuis kopen. Voor 90 euro kan je niet beter.

Posted: Tue Jun 09, 2009 10:22 am
by oetker
Heb hier niet de juiste gereedschappen voor handen om de boel uit elkaar te halen, dus dat zal allemaal even tot zaterdag moeten wachten.
De track rods zijn inderdaad niet de juiste.

Mijn Murena heeft een vaag probleem op de voortrein.
Bij een grote kuil in de weg springt de wagen soms naar rechts.
Heb de voortrein al is een aantal keren bekeken en nog is bekeken, maar kan mechanisch niets mis vinden.
De schokbrekers werken nog wel maar zijn ook niet meer alles.
Nou heb ik het vermoeden dat het stuurhuis bijdraagt aan de problemen.
Dat wil ik er even afhalen om na te lopen en kan dan gelijk even de Rancho stuurhuis onder de dle loupe nemen.
Hoogte afstelling caster en camber en sporing zullen waarschijnlijk ook opnieuw goed gezet moeten worden.
Gelijk even de schokbrekers vervangen.

Het stuurhuis van de Rancho loopt soepel zonder zware punten.
Denk dat Muddy de druktaats al afgesteld heeft.

Posted: Tue Jun 09, 2009 10:58 am
by benny
Herman, het zijn de goede track rods, maar het zijn de oude modellen. Als ik mij niet vergis heeft men bij Mercedes dezelfde rack rods gebruikt voor een recent model. Maar dat met ik nog eens uitzoeken.

Posted: Tue Jun 09, 2009 11:28 am
by Muddy Bandit
oetker wrote:
Het stuurhuis van de Rancho loopt soepel zonder zware punten.
Denk dat Muddy de druktaats al afgesteld heeft.
Klopt Herman, ik heb dit stuurhuis gebruikt als "oefenobject" voor de revisie van mijn andere stuurhuis.
Je zult ook nog wel de nodige hoeveelheden fris vet tegenkomen als je volledig uitstuurt van links naar rechts.

Demonteer hem maar gerust als je zelf ook even wilt oefenen met het afstellen, of als je het inwendige wilt bekijken en vergelijken. :wink:

Ik ben zelf eigenlijk nog het meest benieuwd of dit stuurhuis ook uit te wisselen is met het stuurhuis van de Talbot Solara... de Solara 1.6 GLS heeft namelijk een bekrachtigde versie ervan. 8)

Posted: Tue Jun 09, 2009 12:27 pm
by oetker
01.91.1205.jpg
01.91.1205.jpg (12.3 KiB) Viewed 6154 times
01.91.1200.jpg
01.91.1200.jpg (11.46 KiB) Viewed 6154 times
De maten van het solara stuurhuis heb ik niet kunnen vinden, maar het lijkt op de foto's wel mogelijk.


Mocht je zoiets willen aan halen dan moet je opletten, want er zijn 2 types Solara stuurhuizen met de nummers
01.91.1200 en 01.91.1205 in Tecdoc.
De verschillen zijn me onduidelijk.

Zal even kijken of ik tussendoor het stuurhuis uit elkaar kan trekken.
Donderdag en vrijdag zit ik in Gent dus dan lukt dat niet, en zondag een personeelfeestje van de vrouw.
Niet met Paintballshooting :) , maar met eenden scheuren.
Kijken waar we maandag weer last van hebben :roll:

Posted: Tue Jun 09, 2009 1:29 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote: Mocht je zoiets willen aan halen dan moet je opletten, want er zijn 2 types Solara stuurhuizen met de nummers
01.91.1200 en 01.91.1205 in Tecdoc.
De verschillen zijn me onduidelijk.
Zal waarschijnlijk de links gestuurde en rechts gestuurde versie zijn.

Posted: Tue Jun 09, 2009 6:59 pm
by GODFRIED
Er is iemand in de club geweest die een een rancho had met stuurbekrachtiging!! Waarschijnlijk zal deze ook van een solara komen. :wink:

Posted: Tue Jun 09, 2009 8:17 pm
by oetker
Alvast de eerste metingen.
33 sleuven.
Image

Image
Image

Image
Image

Posted: Tue Jun 09, 2009 8:49 pm
by benny
Wanneer je bij het onderdelenboek van Simon-Auto kijkt, zal je zien dat het enkel het stuk is die op de tandlat draait waar de kruiskoppeling op komt een ander nummer heeft.

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:28 pm
by oetker
Zoals ik eigenlijk al vermoedde.
Wilde het alleen even voor mezelf (en forumlezers) bevestigd zien.
Blijft het passen van het kruisstuk over.
Nou kan ik het rondsel niet van dit stuurhuis afhalen, want dan maak ik het rondsel voor Muddy onbruikbaar.
Zal het stuurhuis globaal op mijn Murena bevestigen en kijken wat er mogelijk is.

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:48 pm
by oetker
Even een foto van de aansluiting gemaakt.
Image
Hier de foto van de Murena van Benny.
Image

Ben er al practisch van overtuigd dat na verwijderen rubber deel dit gewoon gaat passen.

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:49 pm
by Muddy Bandit
Herman, mocht het nodig zijn om die geklonken nagels eruit te slijpen voor een goed vergelijk moet je dat gewoon doen.

De clubbelangen gaan hier even voor op mijn priv?belangen, en ik heb wel de mogelijkheid om er weer nieuwe nagels in te klinken mocht ik deze delen ooit nog eens weer nodig zijn. :wink:

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:54 pm
by oetker
Ok, Patrick.
Ik probeer het te voorkomen.
Alleen bij uiterste noodzaak (ruimtegebrek bij de as) zal ik hem dan verwijderen.

Posted: Tue Jun 09, 2009 9:57 pm
by Muddy Bandit
Ik zou het zondermeer even doen i.v.m. de diameter van die gaten...met die klinknagels erin blijft het nog gissen.
Gewoon gaan voor 100% zekerheid.

Posted: Wed Jun 10, 2009 10:12 am
by GODFRIED
Prachtig, hier gaat duidelijke informatie uitkomen die nog vele leden kan helpen zonder al die kopzorgen van past het!!!!

Goed bezig mannen. :o :wink: :wink:

Posted: Wed Jun 10, 2009 9:22 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote: Als ik een gokje moet nemen dan zou ik voor de Qsr52 van Quinton Hazel gaan.
Deze is voor de Simca 1100.
Deze stuurhuizen kosten zelfs maar ?90.- ex verzend.
Image
Heb je de maten vergeleken die quinton opgeeft?

Op de website van Quinton Hazel staat deze 137,80 EUR geprijst.
Quinton Hazel
Hoe kom je aan 90 euro? incl btw?

Posted: Wed Jun 10, 2009 9:30 pm
by oetker
Heb een mailtje gestuurd naar deze firma
Helaas levertijd onbekend, dus niet in voorraad.

http://www.parcoon.de/index.php?filter_ ... tem_id=500

Posted: Wed Jun 10, 2009 9:50 pm
by bart_heemskerk
hier staat het voor 92 euro incl btw
ls-autoparts

Posted: Wed Jun 10, 2009 10:00 pm
by oetker
Heb ze opde Engelse E-bay zelfs voor een paar 10tjes voorbij zien komen.
Alleen rechts stuur :cry:
Nou kan het nog mogelijk zijn de tandlat het wormwiel en de druktaats en asjes er uit te halen om over te bouwen.
De tandlat draai je gewoon 90 graden.
Weet niet of mijn experiment zover gaat.

Edit,
dat gaat dus niet vanwege de verkeerde hoek van het wormwiel met de UK stuurhuizen.

Posted: Thu Jun 11, 2009 10:44 am
by oetker
Tijdens het losslijpen vh kruisstuk schoot de tol uit.
Geenhandschoenen aan dus de schijf eindigde in mijn vinger.
Dat was een lekker bloedbad en kan mijn arm totaal niet gebruiken.
Zit dus even een paar dagen op non actief.

Posted: Thu Jun 11, 2009 11:17 am
by hendrik
Ja herman,dat kan zeer pijn doen maar je kan toch aan de matrakat om hulp vragen dan heb je drie handen dat is zeer handig.



grt harry de matra.

Posted: Thu Jun 11, 2009 2:01 pm
by GODFRIED
Het is vlug gebeurt een slijpschijf leeft soms een eigen leven. Het is een moordwapen. Handschoenen en bril zijn noodzakelijk, alhoewel een handschoen maar een beetje tegenhoud.
Veel sterkte met het vingeren. Sorry, met de vinger. :lol: :D :lol:

Posted: Thu Jun 11, 2009 7:22 pm
by Muddy Bandit
Zow... :o ...dat gaat dus letterlijk met bloed, zweet en tranen...

Het zijn inderdaad moordwapens die tolletjes, ik heb me (ook door zo'n ongelukje) al aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden en dat beschermkapje niet meer te demonteren.

Posted: Thu Jun 11, 2009 7:40 pm
by oetker
quote
=====
aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden.
=====================================

Inderdaad het beste, maar heb hier gewoon niet de juiste gereedschappen om goed te werken, dus dan wordt het improviseren, en dan krijg je dit soort dingen.
Wond ziet er niet zo best uit.
Ik weet in ieder geval wat ze bedoelen met het spreekwoord...Dat klopt als een zwerende vinger.
Ben in 1 klap even invalide.
Eigen schuld, ik had beter moeten weten.
Zoiets gaat meestal fout al je snel even wat wil doen, en dan kijk je even niet zo nauw, en dan gaat het fout.

Posted: Thu Jun 11, 2009 7:49 pm
by Vollegaaz
auw...je staat versteld wat je zoal kan met 1 hand, ik ben ondertussen ervaringsdeskundige, maar in principe zou het nu na toevoegen van wat titanium materiaal moeten beteren, helaas duurt het helen allemaal zolang :evil:

Maar de slijptol is idd een gevaarlijk ding, been there done that !

Posted: Sun Jun 28, 2009 1:43 pm
by oetker
Donderdag kan ik de hele dag een beetje van de brug gebruik maken.
Ondertussen met 1 hand toch nog een beetje kunnen prutsen.
Het uit elkaar halen van het stuurhuis is een eitje.

Druktaats loshalen door de buitenste moer te lossen.
Met een dopsleutel de druktaats los halen enverwijderen.
Dit is ook de moer waar je de tandheugel mee afsteld.
Image

Klepje verwijderen en moer van het wormwiel los halen.
Image
Image

Trackrod los halen.
Image

Nu kan je de tandheugel er aan de andere kant zo uithalen.
Image

Inmiddels heb ik demper van het rancho stuurhuis er af gekregen door hem uit te boren.
De boel weer in elkaar gebouwd.
Dit gaan we donderdag passen.
Image

Ondertussen kreeg ik nog een idee.
Ik heb nieuwe trackrods van het oude model.
Die zijn iets korter omdat de aanslag er niet op zit.
De bovenste schokbreker bevestiging past mooi op de trackrod na het middengat iets op te boren.
Deze op de trackrod zetten met een moer en op het stuurhuis monteren met Locktite.
Image

Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
De slag van de tandheugel heeft daar vertanding genoeg.

Posted: Sun Jun 28, 2009 2:12 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:
Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
Dit kun je enkel in de praktijk testen, je moet namelijk wel oppassen dat je banden, remklauwen enzovoort nergens tegen aan gaan lopen.
Voor de Rancho zal dit zeker niet gaan werken, de homokineten van de aandrijfas kunnen die grotere hoek niet aan.

Zijn die stuurstangetjes van de Murena en Rancho trouwens van gelijke lengte?

Posted: Sun Jun 28, 2009 2:20 pm
by oetker
quote
-------
Zijn die stuurstangetjes van de Murena en Rancho trouwens van gelijke lengte?
===============================================
Ze hebben hetzelfde onderdeelnummer. QR1561S
Degene die ik nu heb zijn zonder de S.