Page 7 of 8

Posted: Sun Aug 02, 2009 12:40 pm
by oetker
Inderdaad, de 2.2 motor is een beetje een rauwe donder vergeleken met de 1.6 en Bagheera.
Ik had het geluk dat de vorige eigenaar een splinternieuwe carb er op had gezet, en nog wel de originele.
Dat zijn kostbare grapjes, maar voor mij wel fijn.
Alstellen was met de 2 schroefjes een eitje.
Op reuk en gehoor gedaan.
Bleek bij de APK de exacte CO waarde te staan.

Soms heb ik wel wat aan de garagist, maar gisteren kon ik hem wel killen want mijn stuurhuis staat niet exact in de middenstand.
Vandaar ook de niet kloppende metingen van de draaicirkel.
Maar goed dat ik deze nacontrole nog gedaan heb.
Vermoedelijk staat de heugel 2 tanden er naast.
Dat geeft een gevaarlijke situatie, want heb nu geen idee hoever de kogels in de draad van trackrods staan.
Was ook niet opgemerkt bij het uitlijnen.
Dit soort dingen gebeuren als het uit mijn handen wordt getrokken.
Ik verlies dan het overzicht, en mijn tegensputteren helpt dan niet.

Posted: Sun Aug 02, 2009 3:50 pm
by GODFRIED
Gelukkig dat je het opgemerkt hebt. Heb je het opgemerkt door dat hij links of rechts korter draait? :wink:

Posted: Sun Aug 02, 2009 4:40 pm
by oetker
Ik kwam erachter doordat de theorie niet klopte met de metingen.
Had daar veel simpeler achter kunnen komen omdat het stuur de ene kant meer slag kan maken dan de andere kant, en dan zit het fout.
Dat moet precies gelijk zijn gerekend van af de middenstand.
Het uitlijn bedrijf heeft hier niet naar gekeken.
Die hebben het stuur in het midden gezet en uitgelijnd.

Het is vrij druk bij de garagist, dus deze klus nog niet af kunnen ronden.
Als het mee zit kan van de week de draagarm vervangen en de ashoes gedaan.
Dan gelijk even het stuur goed zetten en nogmaals uitlijnen.
Dan gaan we nog een keer draaicirkels controleren.

Posted: Mon Aug 03, 2009 8:23 am
by GODFRIED
Harry heeft zijn gele murena ook laten uitlijnen. Ze hebben er niets aan gedaan, alles stond goed!!!! Thans heeft hij alles los gehad en zijn murena verlaagd. Ik denk dat die mannen bij oldtimers vlug tevreden zijn!!! :wink:

Posted: Mon Aug 03, 2009 8:33 pm
by oetker
Tja, dat uitlijnen is 10 minuten werk en kost gewoon €50.-
Stuk of 20 per dag is snel geld.
Dan wil je niet even een sukkel met een moeizame oldtimer helpen.

Posted: Mon Aug 03, 2009 9:18 pm
by jo
Mijn broer zijn 96er Berlingo kwam ook bagger van het uitlijnen terug, snel geld verdienen maar meer zit er niet in bij die kwikfitters.
Gewoon retour gegaan en gezegd dat ik bleef terug komen tot het goed was, toen moest ineens de chef het doen. :lol:

Posted: Mon Aug 03, 2009 9:56 pm
by benny
Herman, in het jargon is er sprake van twee draaicirkels nml de draaicirkel tusse twee stoepranden of de draaicirkel tussen twee muren. De eerste heeft het over de diameter tussen de uiterste punten van het buitenste voorwiel en de tweede gaat over de uiterste hoek van de neus van de wagen. In het instructieboekje van de Murena spreekt men van een diametercirkel van 11.42 m tussen twee muren.

Posted: Mon Aug 03, 2009 10:36 pm
by oetker
Dan zullen we dus maar uit gaan van de neuspunten denk ik.
Jammer dat ik het eigenlijk niet even vooraf heb gemeten.
We moeten er dus maar van uitgaan dat 11.42 Meter correct is.

Posted: Sat Jan 03, 2015 12:17 am
by Richard
als ik binnenkort met de ophanging voor aan de slag ga, wil ik direct een opgefrist stuurhuis plaatsen. Hiervoor wil ik het stuurhuis dat ik nog heb liggen voorzien van nieuw vet, hoezen en kogels. Ik zie dat de stuurstangen niet kan loshalen en weer terugplaatsen. kan ik op ebay de onderstaande nog vinden ?

Image

Posted: Sat Jan 03, 2015 6:43 am
by oetker
In principe mag je ze niet terugplaatsen omdat de borging gebruikt is, maar als je de linkse rechts zet en de rechtse links dan verschuift het borgpunt en kun je ze opnieuw gebruiken als er geen speling op zit.

Degene op de foto zijn van een Bagheera 1/Simca 1100 en vergt een aanpassing zoals beschreven in het topic.

Bart heeft ze van een Solara gezet volgens mij maar vergt ook aanpassingen en levert iets slag in.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... c&start=30

Zal even voor je zoeken.
Herman

Posted: Sat Jan 03, 2015 6:54 am
by oetker
Zonder kraag zoal bij mij.
http://www.ebay.co.uk/itm/TALBOT-ALPINE ... 3cec01be2c

Zoals Bart voor Horizon/Solara.
Programma zegt dat ze ook op een murena passen maar volgens mij niet correct.
http://www.ebay.co.uk/itm/TALBOT-HORIZO ... 5d526f9d62

Ook Solara
http://www.ebay.co.uk/itm/TALBOT-SOLARA ... 1c272b68ab

Er zijn er wel meer te vinden.

Zoek op de UK ebay maar is op rod simca of rod Talbot.

mvgr Herman

Posted: Sat Jan 03, 2015 10:02 am
by Richard
oetker wrote:Zonder kraag zoal bij mij.
hoe zet je die dan vast ? met locktite ?
()de kraag is toch voor de borging ?

Posted: Sat Jan 03, 2015 10:11 am
by oetker
Ik heb de kraag niet geborgd maar wel locktite opgezet.
Zit nog steeds vast.
De oude 1100 had ook geen borging daar.
Je kunt natuurlijk ook een laspuntje geven.
Veel roterende krachten komen daar niet.

Herman

Posted: Sat Jan 03, 2015 10:13 am
by Richard
okay, ik zal er wat bestellen. nu ik e.e.a. toch los ga halen pik ik dit maar even mee.

bedankt maar weer.

Richard

Posted: Sat Jan 03, 2015 10:33 am
by oetker
Inderdaad, als je het spul uit elkaar hebt zeker doen.

succes met de klus.

Posted: Sat Jan 03, 2015 8:26 pm
by gydomatra
Richard wrote:okay, ik zal er wat bestellen. nu ik e.e.a. toch los ga halen pik ik dit maar even mee.

bedankt maar weer.

Richard
Welke ga je bestellen Richard? heb eigenlijk ook wel belang bij 2 stuks...

Posted: Sat Jan 03, 2015 8:32 pm
by gydomatra
Richard wrote:okay, ik zal er wat bestellen. nu ik e.e.a. toch los ga halen pik ik dit maar even mee.

bedankt maar weer.

Richard
eigenlijk heb ik dezelfde plannen als jou. Een complete voorwielophanging van de murena reviseren. Dus alles uit elkaar, schoonmaken en voorzien van nieuwe onderdelen en een nieuw laagje verf. De bovenste draagarmen laat ik met heel veel andere matra spulletjes volbad verzinken. Nieuwe stuurstokken dat zijn de kosten niet en het kan weer jaren mee.

Posted: Sat Jan 03, 2015 9:17 pm
by Richard
Ga je er binnenkort aan beginnen?

Posted: Sat Jan 03, 2015 9:28 pm
by gydomatra
Richard wrote:Ga je er binnenkort aan beginnen?
Het heeft geen haast voor mij. Ergens in de zomer hoop ik een complete voorwielophanging in elkaar te schroeven. De bovenste draagarmen worden wel verzinkt komende weken. Ik ben nu nog bezig om alles te ontroesten...., wat een kl... klus zeg.

Posted: Sun Jan 04, 2015 1:29 pm
by Richard
okay, ik hoop zeer binnenkort te starten. Heb delen waar erg veel tectyl op zit, die staan in een bad wasbenzine, daarna laat ik het stralen en coaten.
zal nog wel tegen wat (afstel) probleempjes aanlopen tzt

Posted: Mon Jan 05, 2015 11:59 pm
by gydomatra
Lost de wasbenzine de tectyl op? Ik heb alles eraf moeten schrapen met een mes en beitel... Rot werk is dat. Daarna alles met haakse slijper en lamellenschuurpapier ontroest en lak er af gehaald. Vooraf had ik een offerte aangevraagd om 2 grote groentekratten vol met ijzerwerk te laten stralen. Kosten waren 400 euro. Dat viel mij erg tegen. Dus na een paar middagjes ontroesten en ontlakken ben ik bijna klaar.

Zijn er voordelen van poedercoaten ten opzichte van verzinken?

Posted: Wed Jan 07, 2015 9:41 pm
by oetker
400 Euro is niet weinig.
Kun je een hele mooie straalkast voor kopen met 2 ton straal-gritt :lol:
Ze zijn gek daar.

Poedercoaten is eigenlijk een soort verf op bakken.
Lijkt een beetje op wat we vroeger op metaal schoolpraktijk maakten met poeder een een gasvlammetje (emaileren)
Moet wel goed vetvrij zijn.
Heb er verder weinig ervaringen mee maar het schijnt een goede bescherming te zijn.
Verzinken hebben we wel wat voorbeelden rijden :wink:

Herman

Posted: Wed Jan 07, 2015 11:57 pm
by elix
Zijn er voordelen van poedercoaten ten opzichte van verzinken?
poedercoating is een laag poeder die aangebracht wordt en daarna gebakken ( smelten ) in de oven.
Een heel goed proces voor veel onderdelen, maar niet voor passing kritische delen zoals moeren, bussen etc.
Met poedercoaten komt er een dikke laag keiharde coating op en is zeer goed roestbestendig. Dus dingen zoals draagarmen etc. perfect ( mits de delen voor de silentblocks etc. goed efgeschermd. )
Ook niet onverstandig om onderdelen die gepoedercoat zijn na verloop van tijd nog even na te trekken of ze goed vast zitten. Het zal niet de eerste keer zijn dat de coating onder de moer of sluitring los zit.

Mijn ding is nog altijd verzinken en gewoon gelakte delen opnieuw lakken.

Posted: Thu Jan 08, 2015 7:59 am
by ALAIN VAN AKEN
De zaken die ik laat poederlakken worden eerst gestraald, gemetalliseerd (vlamboog verzinken) en dan gepoederlakt. Voordelen zijn een uitstekende roestbescherming, sterke deklaag en redelijk krasvast. Inderdaad zoals Elix reeds meldt niet voor bouten, moeren en dergelijke. Eventuele pasbussen voor silentblocs, roulementen,... afdichten zodat ze niet verzinkt en gepoederlakt worden. Mooi voorbeeld van toepassing is de achterste draagarmen voor de Murena.

Posted: Thu Jan 08, 2015 8:32 am
by oetker
Op mijn 1.6 zit rechts een nieuwe verzinkte draagarm.
Die is door het verzinken waarschijnlijk lichtelijk krom getrokken.
Wiel staat hierdoor iets naar binnen.
Het heeft dus ook nadelen.
Poedercoaten gaat met een lagere temperatuur dus misschien voor draagarmen beter?

Herman

Posted: Thu Jan 08, 2015 9:09 am
by ALAIN VAN AKEN
Bij vlamboog verzinken blijft de temperatuur van het te bewerken onderdeel laag en is er geen vervorming. Bij thermisch verzinken ligt dit wel even anders.

Posted: Thu Jan 08, 2015 11:40 pm
by gydomatra
oetker wrote:400 Euro is niet weinig.
Kun je een hele mooie straalkast voor kopen met 2 ton straal-gritt :lol:
Ze zijn gek daar.

Herman
Nou ik hoef hem niet meer aan te schaffen want ik had hem al...haha.

Wat een fantastisch apparaat is dit zeg. Grit is niet zo duur en 6 a 7 bar druk erop en blazen met die handel. Onderdelen worden echt geheel roestvrij en geheel vrij van alle verf , tectiel, etc. Je komt echt in alle hoekjes en gaatjes en het resultaat is super.

Vanmiddag alvast een begin gemaakt met oa de bovenste draagarmen voor.

Image

Image

Image

Image

Posted: Thu Jan 08, 2015 11:46 pm
by gydomatra
ALAIN VAN AKEN wrote:Bij vlamboog verzinken blijft de temperatuur van het te bewerken onderdeel laag en is er geen vervorming. Bij thermisch verzinken ligt dit wel even anders.
Dit vlamboog verzinken, is dat hetzelfde als electrolitisch verzinken? Dus dus het zink aanbrengen door middel van het verschil tussen plus en min.

Posted: Fri Jan 09, 2015 8:03 am
by ALAIN VAN AKEN
Nee is niet hetzelfde als electrolitisch verzinken, bij vlamboog verzinken wordt een draad gesmolten en op het werkstuk geprojecteerd. Het is net alsof je gesmolten zink spuit op het onderdeel. Voordeel is dat er een iets ruwer oppervlak bekomen wordt dat een goede hechting voor poederlakken geeft.

Posted: Fri Jan 09, 2015 8:57 am
by talbotmatra
Je kunt zien aan de draagarm dat het resultaat niet is wat het kan zijn. Met glasparel is de maximale druk 4 bar, anders slaan de parels stuk. 6/7 bar is dus veel te hoog. Zodra de druk te hoog staat verliezen de parels snel hun werking. Met zand kun je iets hogere druk gebruiken, maar daar is het resultaat niet zo fijn mee als met parels.Misschien dat je wat aan de tip hebt.