Page 6 of 8

Posted: Fri Jul 10, 2009 10:49 am
by oetker
Zojuist de boel even laten uitlijnen.
De wagen stond op 10mm uitspoor :o
Voor zover het op het oog uitlijnen zaten we er dus flink naast. :oops:
Volgens de apparatuur is de voortrein perfect.
Links achter is ook goed, maar waar ik minder blij mee ben is dat rechts achter meer als 8mm aan de bovenzijde naar binnen staat.
Nu kan dat aan de draagarmrubbers liggen, maar daar zie ik op het oog niet veel aan.
Heb in ieder geval maar een draagarm bij Cor besteld.
We gaan het oplossen.

De wagen spoort op het gevoel goed.
Heb er net even een stuk me gereden.
De bumpsteer is niet opgetreden tot nu toe, maar ga dat volgende week in combinatie met de schokbrekers op een langere rit allemaal uitproberen.

wordt vervolgd.

Posted: Fri Jul 10, 2009 5:29 pm
by benny
Kan er iemand mij 4 moeren bezorgen ( tegen vergoeding natuurlijk) met de maat Metrisch 12 en een spoed van 1 dus M12x1

Posted: Fri Jul 10, 2009 7:23 pm
by oetker
Zal morgen even bij de garagist kijken.
In uiterste nood hier.
http://cgi.ebay.nl/1-Mutter-Simson-Achs ... 7C294%3A50

Posted: Fri Jul 10, 2009 8:42 pm
by benny
Ik heb waarschijnlijk de passende moeren gevonden bij Zundapp. Onderdeelnummer 265-06.202

Posted: Fri Jul 10, 2009 9:00 pm
by oetker
Ja, dat zijn volgens mij die vliegwielmoeren.
Die waren ook fijn-metrisch.

Posted: Sat Jul 11, 2009 1:03 pm
by jo
M12X1 is heel fijn, even in mijn kataloog hier aan het kijken en de standaard Metrisch fijn moeren zijn M12X1.5 en M12X1.25

Posted: Sat Jul 11, 2009 2:57 pm
by oetker
Om dan maar de puntjes op de i te zetten, vandaag ook even de stabilisator reut vervangen.
Had een nette stang bij Cor gehaald, en de rubbers ook gelijk maar even vernieuwd.
Image
Image
Image
De wagen voelt erg goed aan op demping en besturing op het moment.
Matrakat is ook helemaal happy met de spullen.
P1010222 (Custom).JPG
P1010222 (Custom).JPG (132.37 KiB) Viewed 12717 times
Herman

Posted: Sat Jul 11, 2009 4:30 pm
by hendrik
Hij herman,ik denk dat je die motorblok niet meer terug krijgt van de matrakat wat denk je er zelf van.
Het is te hopen van wel anders heb je een probleem.


grt harry de matra.

Posted: Sat Jul 11, 2009 4:51 pm
by oetker
Ja ik moet de spullen met hem delen.
Soms is het lastig dat hij zo gek op al dat oude ijzer is.
Hij zat net ook al met dat moddervette motorblok te spelen wat ik hier heb liggen, dus hij zit op het moment in bad, om te kuisen.
Dat vind hij niet zo prettig :oops:

Posted: Sun Jul 19, 2009 3:04 pm
by oetker
De werkzaamheden in Gent zijn de afgelopen week wat uit de hand gelopen, dus ging pas vrijdag laat naar huis.
Ben nog wel even bij Cornelis langs geweest om een draagarm op te pikken.
Deze is inmiddels geplaatst.
Image
Hiermee hoop ik de 8mm scheefstand van het rechter achterwiel uit de auto te krijgen.
Aan het rode dopje kun je zien dat deze olie gevuld is.
Niet helemaal mijn ding, maar het ziet er degelijk uit, dus ik laat het maar zo.
Zal de linker dan ook vullen als deze er uit gaat.
Komende week hebben we weer een dagje de brug.
Een prima gelegenheid om deze klus te klaren.
Als er wat tijd over is gaan we de auto op de originele hoogte zetten, en weet nog niet of ik het stuurhuis laat uitrichten.
De bumpsteer lijkt grotendeels verdwenen.

wordt vervolgd

Posted: Sun Jul 26, 2009 4:57 pm
by oetker
Draaicirkel gemeten maar heb niet veel gewonnen.

Posted: Sun Jul 26, 2009 10:48 pm
by Muddy Bandit
De draaicirkel meet je toch vanuit het buitenste voorwiel?

Posted: Sun Jul 26, 2009 10:54 pm
by oetker
Inderdaad, dacht dat het vanuit het midden gemeten werd.
In het boekje staat draaicirkel tussen 2 muren gemeten van 11m42.
Volgens de praktijk zou ik maar 32 cm gewonnen hebben, maar de theorie zegt dat dit meer als 1 meter moet zijn.
Even nader onderzoek van de week.

Posted: Mon Jul 27, 2009 6:27 pm
by GODFRIED
Toch iemand gevonden die de uitlijning perfect kon doen. Daar begint niet iedereen aan.
Een meter korter draaien dat is mooi meegenomen. :wink:

Posted: Thu Jul 30, 2009 3:43 pm
by hendrik
Dag oetker, ik heb een vraagje. Ik heb de moterdeksel uit de gele matra gehaald en de luchthappers open gemaakt. Kan dat kwaad voor de lak van de Ferrariklep want het wordt nogal redelijk warm onder de klep. Jij hebt toch ook lang zonder klep gereden.


grt harry de matra.

Posted: Thu Jul 30, 2009 4:13 pm
by oetker
Als de motorklep er op zit, dan moet de warmteafvoer plaats vinden door het rechter luchtroostertje bij het achterraam.
Bij veel Murena's zie je boven het raampje de barsten in het polyester ontstaan door de grote warmte die daar kan plaats vinden.

Bij mij zit er helemaal geen motorklep op, maar vind de afvoer door de 2 roostertjes plaats op de Kiefer klep.
Ik zie daar nog geen lakvervormingen.
Nadeel is dat de warmte ook in het achterdeel gaat hangen omdat de Kiefer-klep de motorruimte niet afsluit en alles door de vette dampen smoezelig word.
Daarom heb ik van jou de motorklep gekocht.
De bedoeling is om hier 2 openingen in te maken ter hoogte van de roosters in de klep, en met rubbers om de gaten af te dichten, zodat de lucht alleen nog door de roosters op de klep gaat.
Misschien komt daar nog een warmtesensor met 2 ventilators bij.
De uitvoering van dit plan is nog niet helemaal uitgedacht.
Er zijn wat problemen om de gaten in de motordeksel te maken.
Die zitten precies op de hoogte van de versteviging van die deksel.
Daar moet ik nog wat op bedenken.
Ook de ventilatorkeuze is nog niet bedacht.

Posted: Thu Jul 30, 2009 7:53 pm
by hendrik
Ja oetker, ik heb ook die twee roostertjes op de klep die waren bij mij dicht gemaakt nu zijn ze open daar komt heel wat warmte uit.
Ik ga ook een ventilator in de tussenwand zeten met een afvoorpijp en die laat ik achter de bumper uit komen.
Ik heb een ventilator uit een pontiac fiero gehaalt die stond ook op de
tussenwand en zo met een afvoorpijp achter de bumper en dan zien we
wel.


grt harry de matra.

Posted: Thu Jul 30, 2009 8:01 pm
by oetker
Zolang je rijdt is er geen probleem met de warmte.
Met files en stoppen na een lange rit is het daar echt superheet.
Beetje geforceerde koeling kan geen kwaad.

Posted: Thu Jul 30, 2009 8:38 pm
by JV
Is het niet mogelijk een flinke rubberrand onderop de achterklep te maken ter grootte van het motorcompartiment, zodat de warme lucht uitsluitend naar buiten kan via de roosters en niet richting bagageruimte kan komen?

Jan

Posted: Fri Jul 31, 2009 11:22 pm
by oetker
Ja daar heb ik ook al over gedacht, echter de achterklep ligt niet helemaal evenwijdig met de motorklep in gesloten toestand..
Het rubber zou een verloop moeten kennen van 1-4 cm.
Geen elegante oplossing voor kunnen bedenken.
Heb al even met een binnenband van een brommer zitten spelen, en isolatieschuim voor verwarmingspijpen, maar het ziet er niet uit.

Posted: Sat Aug 01, 2009 11:09 am
by GODFRIED
De ventilator springt pas bij 96? aan!! Dit is volgens mijn te laat. Hoe warm zou het dan al bij de motor zijn? Waarschijnlijk tussen de 100 en de 110?.
Ik ga het thermocantact vervangen zodat de ventilator al bij 88? aanspringt en dan zien we wel wat ik nog ga doen om een betere koeling te krijgen na een lange rit.

Ik zal zeker volgen hoe jullie dit oplossen. :wink:

Posted: Sat Aug 01, 2009 11:12 am
by JV
Dat verloop maakt het inderderdaad lastig.

Misschien is het mogelijk een ongeveer rechthoekige opstaande polyester of aluminium ring te vervaardigen, met dezelfde omtrek als het motordeksel, die een voorzijde ruim 1 cm hoog is en aan de andere zijde ruim 4 cm. Bevestig daar een rubber rand onderop en bovenop op (soort deurrubber of zo).
Je kunt die ring dan zetten in de rand waarin nu het motordeksel rust. En als je dan de achterklep dicht doet zou een en ander goed moeten afsluiten.

Misschien is het zelfs mogelijk dat je die opstaande ring zo nauwkeurig kunt maken dat je hem onderaan tegen de achterklep kunt monteren en hem bij het sluiten automatisch in het randje kunt laten vallen waarin nu de motordeksel rust.

Laatste is het mooist natuurlijk. Eerste oplossing is eenvoudiger.

Groet, Jan

Posted: Sat Aug 01, 2009 11:13 am
by oetker
@ Godfried.
Vertrouw niet op je meter.
Volgens mij is aanspringen bij 92-95 graden normaal.
Doet die van mij ook.
Thermocontact vervangen voor dezekerheid is natuurlijk altijd goed.
het is tenslotte allemaal erg oud.

Posted: Sat Aug 01, 2009 11:19 am
by oetker
@ Jan
Daarom heb ik de klep van Harry overgenomen.
Die past er nog goed onder, echter als ik hem er op leg kan inlopend water door de roosters natuurlijk problemen gaan geven.
Die wordt nu door de onderdruk in de ruimte bij rijden naar buiten geblazen.
Als ik openingen in die klep maak dan hoef ik ook niet veel meer af te dichten.
Ik puzzle hier nog over, maar heeft nog geen prioriteit.

Posted: Sat Aug 01, 2009 12:22 pm
by GODFRIED
Je hebt het me nogal gezegd dat ik die meter niet moet vertrouwen maar iedere keer als ik hem tegen de 95? zie staan krijg ik het heel warm. :lol:

Posted: Sat Aug 01, 2009 1:50 pm
by oetker
Zolang ik de stoomwolken nog niet achteruit zie vliegen, heb ik het nog niet benauwd.
Het is gewoon nu vrij warm buiten, en deze motoren liggen nog al opgesloten, dus logisch dat de maximum temperaturen van het koellwater wel gehaald worden.
Dat metertje van het koelwater, tesamen met de toerenteller zijn volledig onbetrouwbaar.
Hou er maar rekening mee dat je toerenteller gewoon 10% of meer te weinig aanwijst.
Duw hem dus nooit naar het maximum toerental voor je de meter geijkt hebt.
De km-teller is exact, maar dat iets mechanisch nietwaar.
Alles wat elektro is in deze auto is onbestemd en onbetrouwbaar.

Posted: Sat Aug 01, 2009 5:47 pm
by GODFRIED
Op hoeveel toeren draait de motor van jou goed stationair? :wink:

Posted: Sat Aug 01, 2009 7:24 pm
by jo
Is het niet mogelijk om de bovenste rubber van een sectionaalpoort te gebruiken?
Bestaat in ca. 4cm hoge versie en in ca. 8cm hoge versie.
Ik zal er eens een foto van nemen.

Posted: Sat Aug 01, 2009 7:44 pm
by oetker
@Godfried,
verwacht niet het geoliede stationair van tegenwoordig, maar rond de 850-900 is het bij mij ok.

Posted: Sun Aug 02, 2009 12:31 pm
by GODFRIED
Het is eventjes aanpassen aan de murena, vergeleken met de bagheera is hij nogal bruut. Ik zal eerst mijn carburators maar in orde zetten. Ik wil nog veel veranderen, maar ik ben niet alleen h?.
De vering achter is veel te hard. In de toekomst misschien eens een stel andere veren eronder steken!! :wink: