Stuurhuis Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Stuurhuis afgelopen zaterdag bij Yoran opgehaald.
Matrakat moest het even keuren.
Image
Geen afkeur zo te zien.
Image
Alvast wat dingen bekeken en gepast.
Image
Image
Als het meezit heb ik zaterdag de hele dag de brug.
Kan mijn stuurhuis er af en even meten.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 12:47 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ga je dat stuurhuis verwijderen om te meten??? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zie dat je nieuwe fusees van het oude model zijn. Hoe ga je die vastmaken op de tandlat? Want ik denk dat die geen einde -slagboord hebben zoals die op het stuurhuis van de Rancho. Die boord slaat tegen het stuurhuis, en beperkt zo de slag van de tandlat. Volgens mij zal alles hetzelfde zijn. Om die compatibel te maken voor de Murena, zal je enkel het stuk die uit het stuurhuis komt moeten overhouden. De twee ronde schijven en de rubber ertussen verwijderen, en dat zou het zo moeten zijn. Zie de foto die ik in deze rubriek heb geplaatst. Indien het stuurhuis hetzelfde is, zal ik ook een nieuw stuurhuis kopen. Voor 90 euro kan je niet beter.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb hier niet de juiste gereedschappen voor handen om de boel uit elkaar te halen, dus dat zal allemaal even tot zaterdag moeten wachten.
De track rods zijn inderdaad niet de juiste.

Mijn Murena heeft een vaag probleem op de voortrein.
Bij een grote kuil in de weg springt de wagen soms naar rechts.
Heb de voortrein al is een aantal keren bekeken en nog is bekeken, maar kan mechanisch niets mis vinden.
De schokbrekers werken nog wel maar zijn ook niet meer alles.
Nou heb ik het vermoeden dat het stuurhuis bijdraagt aan de problemen.
Dat wil ik er even afhalen om na te lopen en kan dan gelijk even de Rancho stuurhuis onder de dle loupe nemen.
Hoogte afstelling caster en camber en sporing zullen waarschijnlijk ook opnieuw goed gezet moeten worden.
Gelijk even de schokbrekers vervangen.

Het stuurhuis van de Rancho loopt soepel zonder zware punten.
Denk dat Muddy de druktaats al afgesteld heeft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, het zijn de goede track rods, maar het zijn de oude modellen. Als ik mij niet vergis heeft men bij Mercedes dezelfde rack rods gebruikt voor een recent model. Maar dat met ik nog eens uitzoeken.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:
Het stuurhuis van de Rancho loopt soepel zonder zware punten.
Denk dat Muddy de druktaats al afgesteld heeft.
Klopt Herman, ik heb dit stuurhuis gebruikt als "oefenobject" voor de revisie van mijn andere stuurhuis.
Je zult ook nog wel de nodige hoeveelheden fris vet tegenkomen als je volledig uitstuurt van links naar rechts.

Demonteer hem maar gerust als je zelf ook even wilt oefenen met het afstellen, of als je het inwendige wilt bekijken en vergelijken. :wink:

Ik ben zelf eigenlijk nog het meest benieuwd of dit stuurhuis ook uit te wisselen is met het stuurhuis van de Talbot Solara... de Solara 1.6 GLS heeft namelijk een bekrachtigde versie ervan. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

01.91.1205.jpg
01.91.1205.jpg (12.3 KiB) Viewed 6151 times
01.91.1200.jpg
01.91.1200.jpg (11.46 KiB) Viewed 6151 times
De maten van het solara stuurhuis heb ik niet kunnen vinden, maar het lijkt op de foto's wel mogelijk.


Mocht je zoiets willen aan halen dan moet je opletten, want er zijn 2 types Solara stuurhuizen met de nummers
01.91.1200 en 01.91.1205 in Tecdoc.
De verschillen zijn me onduidelijk.

Zal even kijken of ik tussendoor het stuurhuis uit elkaar kan trekken.
Donderdag en vrijdag zit ik in Gent dus dan lukt dat niet, en zondag een personeelfeestje van de vrouw.
Niet met Paintballshooting :) , maar met eenden scheuren.
Kijken waar we maandag weer last van hebben :roll:
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 1:29 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Mocht je zoiets willen aan halen dan moet je opletten, want er zijn 2 types Solara stuurhuizen met de nummers
01.91.1200 en 01.91.1205 in Tecdoc.
De verschillen zijn me onduidelijk.
Zal waarschijnlijk de links gestuurde en rechts gestuurde versie zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er is iemand in de club geweest die een een rancho had met stuurbekrachtiging!! Waarschijnlijk zal deze ook van een solara komen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Alvast de eerste metingen.
33 sleuven.
Image

Image
Image

Image
Image
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 1:33 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer je bij het onderdelenboek van Simon-Auto kijkt, zal je zien dat het enkel het stuk is die op de tandlat draait waar de kruiskoppeling op komt een ander nummer heeft.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zoals ik eigenlijk al vermoedde.
Wilde het alleen even voor mezelf (en forumlezers) bevestigd zien.
Blijft het passen van het kruisstuk over.
Nou kan ik het rondsel niet van dit stuurhuis afhalen, want dan maak ik het rondsel voor Muddy onbruikbaar.
Zal het stuurhuis globaal op mijn Murena bevestigen en kijken wat er mogelijk is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even een foto van de aansluiting gemaakt.
Image
Hier de foto van de Murena van Benny.
Image

Ben er al practisch van overtuigd dat na verwijderen rubber deel dit gewoon gaat passen.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 1:41 pm, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Herman, mocht het nodig zijn om die geklonken nagels eruit te slijpen voor een goed vergelijk moet je dat gewoon doen.

De clubbelangen gaan hier even voor op mijn priv?belangen, en ik heb wel de mogelijkheid om er weer nieuwe nagels in te klinken mocht ik deze delen ooit nog eens weer nodig zijn. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ok, Patrick.
Ik probeer het te voorkomen.
Alleen bij uiterste noodzaak (ruimtegebrek bij de as) zal ik hem dan verwijderen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zou het zondermeer even doen i.v.m. de diameter van die gaten...met die klinknagels erin blijft het nog gissen.
Gewoon gaan voor 100% zekerheid.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig, hier gaat duidelijke informatie uitkomen die nog vele leden kan helpen zonder al die kopzorgen van past het!!!!

Goed bezig mannen. :o :wink: :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote: Als ik een gokje moet nemen dan zou ik voor de Qsr52 van Quinton Hazel gaan.
Deze is voor de Simca 1100.
Deze stuurhuizen kosten zelfs maar ?90.- ex verzend.
Image
Heb je de maten vergeleken die quinton opgeeft?

Op de website van Quinton Hazel staat deze 137,80 EUR geprijst.
Quinton Hazel
Hoe kom je aan 90 euro? incl btw?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb een mailtje gestuurd naar deze firma
Helaas levertijd onbekend, dus niet in voorraad.

http://www.parcoon.de/index.php?filter_ ... tem_id=500
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

hier staat het voor 92 euro incl btw
ls-autoparts
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb ze opde Engelse E-bay zelfs voor een paar 10tjes voorbij zien komen.
Alleen rechts stuur :cry:
Nou kan het nog mogelijk zijn de tandlat het wormwiel en de druktaats en asjes er uit te halen om over te bouwen.
De tandlat draai je gewoon 90 graden.
Weet niet of mijn experiment zover gaat.

Edit,
dat gaat dus niet vanwege de verkeerde hoek van het wormwiel met de UK stuurhuizen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tijdens het losslijpen vh kruisstuk schoot de tol uit.
Geenhandschoenen aan dus de schijf eindigde in mijn vinger.
Dat was een lekker bloedbad en kan mijn arm totaal niet gebruiken.
Zit dus even een paar dagen op non actief.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 1:51 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman,dat kan zeer pijn doen maar je kan toch aan de matrakat om hulp vragen dan heb je drie handen dat is zeer handig.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is vlug gebeurt een slijpschijf leeft soms een eigen leven. Het is een moordwapen. Handschoenen en bril zijn noodzakelijk, alhoewel een handschoen maar een beetje tegenhoud.
Veel sterkte met het vingeren. Sorry, met de vinger. :lol: :D :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zow... :o ...dat gaat dus letterlijk met bloed, zweet en tranen...

Het zijn inderdaad moordwapens die tolletjes, ik heb me (ook door zo'n ongelukje) al aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden en dat beschermkapje niet meer te demonteren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
=====
aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden.
=====================================

Inderdaad het beste, maar heb hier gewoon niet de juiste gereedschappen om goed te werken, dus dan wordt het improviseren, en dan krijg je dit soort dingen.
Wond ziet er niet zo best uit.
Ik weet in ieder geval wat ze bedoelen met het spreekwoord...Dat klopt als een zwerende vinger.
Ben in 1 klap even invalide.
Eigen schuld, ik had beter moeten weten.
Zoiets gaat meestal fout al je snel even wat wil doen, en dan kijk je even niet zo nauw, en dan gaat het fout.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

auw...je staat versteld wat je zoal kan met 1 hand, ik ben ondertussen ervaringsdeskundige, maar in principe zou het nu na toevoegen van wat titanium materiaal moeten beteren, helaas duurt het helen allemaal zolang :evil:

Maar de slijptol is idd een gevaarlijk ding, been there done that !
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Donderdag kan ik de hele dag een beetje van de brug gebruik maken.
Ondertussen met 1 hand toch nog een beetje kunnen prutsen.
Het uit elkaar halen van het stuurhuis is een eitje.

Druktaats loshalen door de buitenste moer te lossen.
Met een dopsleutel de druktaats los halen enverwijderen.
Dit is ook de moer waar je de tandheugel mee afsteld.
Image

Klepje verwijderen en moer van het wormwiel los halen.
Image
Image

Trackrod los halen.
Image

Nu kan je de tandheugel er aan de andere kant zo uithalen.
Image

Inmiddels heb ik demper van het rancho stuurhuis er af gekregen door hem uit te boren.
De boel weer in elkaar gebouwd.
Dit gaan we donderdag passen.
Image

Ondertussen kreeg ik nog een idee.
Ik heb nieuwe trackrods van het oude model.
Die zijn iets korter omdat de aanslag er niet op zit.
De bovenste schokbreker bevestiging past mooi op de trackrod na het middengat iets op te boren.
Deze op de trackrod zetten met een moer en op het stuurhuis monteren met Locktite.
Image

Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
De slag van de tandheugel heeft daar vertanding genoeg.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 2:04 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:
Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
Dit kun je enkel in de praktijk testen, je moet namelijk wel oppassen dat je banden, remklauwen enzovoort nergens tegen aan gaan lopen.
Voor de Rancho zal dit zeker niet gaan werken, de homokineten van de aandrijfas kunnen die grotere hoek niet aan.

Zijn die stuurstangetjes van de Murena en Rancho trouwens van gelijke lengte?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
Zijn die stuurstangetjes van de Murena en Rancho trouwens van gelijke lengte?
===============================================
Ze hebben hetzelfde onderdeelnummer. QR1561S
Degene die ik nu heb zijn zonder de S.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply