Stuurhuis Murena
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In de beschrijving van Muddy staat exact beschreven hoe dit stuurhuis af te stellen met aantrekkoppels.
Hier praat men ook over zware punten.
De druktaats moet zo ingesteld dat die op het zwaarste punt nog vrij moet lopen.
Maar goed, ik ben nu toch aan het uitzoeken, al is het maar voor reserve.
Heb de QH catalogus er is bij gepakt.
Daar de diverse stuurhuizen voor Talbot is vergeleken.
De enige verschillen tussen de diverse Talbot stuurhuizen is volgens mij de aansluiting van de stuurstang.
Dit is degene in de veiling.
Edit:
Er blijken wel verschillen te zijn in de vorm van 1 tand meer of minder op het rondsel.
Hier praat men ook over zware punten.
De druktaats moet zo ingesteld dat die op het zwaarste punt nog vrij moet lopen.
Maar goed, ik ben nu toch aan het uitzoeken, al is het maar voor reserve.
Heb de QH catalogus er is bij gepakt.
Daar de diverse stuurhuizen voor Talbot is vergeleken.
De enige verschillen tussen de diverse Talbot stuurhuizen is volgens mij de aansluiting van de stuurstang.
Dit is degene in de veiling.
Edit:
Er blijken wel verschillen te zijn in de vorm van 1 tand meer of minder op het rondsel.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 11:53 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zolang alles goed en probleemloos functioneerd moet je er natuurlijk gewoon van af blijven.GODFRIED wrote:Ik zie niet in waarom een nieuw te zetten als je alles losmaakt, zuivermaakt, controleerd op speling, beschadigingen enz, en deze is niet aanwezig, nieuw vet erin en ok!! Alleen vervangen wat slecht is.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat alle stuurhuizen slecht zijn!!!
Als er problemen met het stuurhuis zijn is dit een snelle, goede en goedkope oplossing.
Voor 122 euri bespaar je je wel een dag werk, en dan heb je ook nog gelijk alles nieuw.
(de aanschaf van mijn gebruikte stuurhuis + de onderdelen om dat stuurhuis te reviseren (stofhoezen, kogelarmpjes, lager enz) was bijna net zo duur...)
Hadden ze deze advertentie maar een jaartje eerder geplaatst... ...ben ongeveer voor de verzendkosten aan het reviseren geweest.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Benny,
Ditzelfde had zowel mijn oude kapotte stuurhuis als de angeschafte vervanger.
Heb ze beide dus los gehaald, maar het enigste wat mij echt opviel aan het binnenwerk was het gebrek aan fatsoenlijk vet over het middelste deel van de tandheugel.
Al het aanwezige "vet" zat als brokken boter aan de uiteinden van het stuurhuis.
Toen ik van beide stuurhuizen de boel weer fatsoenlijk ingevet had was het probleem ook grotendeels al over.
Ik vermoed daarom ook dat het "zwaarder sturen in de middenstand" dus simpel een gebrek aan fatsoenlijk smeerbaar vet is rondom het middenstuk van de tandheugel.
Ditzelfde had zowel mijn oude kapotte stuurhuis als de angeschafte vervanger.
Heb ze beide dus los gehaald, maar het enigste wat mij echt opviel aan het binnenwerk was het gebrek aan fatsoenlijk vet over het middelste deel van de tandheugel.
Al het aanwezige "vet" zat als brokken boter aan de uiteinden van het stuurhuis.
Toen ik van beide stuurhuizen de boel weer fatsoenlijk ingevet had was het probleem ook grotendeels al over.
Ik vermoed daarom ook dat het "zwaarder sturen in de middenstand" dus simpel een gebrek aan fatsoenlijk smeerbaar vet is rondom het middenstuk van de tandheugel.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Heb je die stelbus (die onderste nr 18 op de tekening van het stuurhuis)) dan niet te strak aangedraaid zodat deze tegen de druktaats aankomt?
Deze beide onderdelen mogen elkaar niet raken, de veer die hiertussen geplaatst is moet z'n werk wel vrij kunnen doen.
Deze beide onderdelen mogen elkaar niet raken, de veer die hiertussen geplaatst is moet z'n werk wel vrij kunnen doen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb even een foto genomen van het stuurhuis in de Murena.
Deze heeft een andere aansluiting op het stuurhuis.
Die uit de veiling gaat niet passen dus, of het moet passend gemaakt kunnen worden.
Deze heeft een andere aansluiting op het stuurhuis.
Die uit de veiling gaat niet passen dus, of het moet passend gemaakt kunnen worden.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 11:55 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat Talbotnummer wijst alleen bij car-joy naar het stuurhuis, dus moet wel goed zijn.
Als ik een gokje moet nemen dan zou ik voor de Qsr52 van Quinton Hazel gaan.
Deze is voor de Simca 1100.
Deze heeft een aansluiting die kan passen na een rubber uitgeboord te hebben bij de stuuraansluiting, of in ieder geval pas te maken is.
Deze stuurhuizen kosten zelfs maar €90.- ex verzend.
De draad voor de stuurkogels, zijn links, M12x1 Helix wat goed is.
De aansluiting ziet er zo uit.
@ Benny.
Kun jij deze maten is nameten?
Tevens zou een foto van het wormwiel met de bevestiging wel handig zijn.
Alvast bedankt.
Als ik een gokje moet nemen dan zou ik voor de Qsr52 van Quinton Hazel gaan.
Deze is voor de Simca 1100.
Deze heeft een aansluiting die kan passen na een rubber uitgeboord te hebben bij de stuuraansluiting, of in ieder geval pas te maken is.
Deze stuurhuizen kosten zelfs maar €90.- ex verzend.
De draad voor de stuurkogels, zijn links, M12x1 Helix wat goed is.
De aansluiting ziet er zo uit.
@ Benny.
Kun jij deze maten is nameten?
Tevens zou een foto van het wormwiel met de bevestiging wel handig zijn.
Alvast bedankt.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 12:30 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Muddy,
Als het goed is heb jij nog een stuurhuis van de Rancho waarmee dat te vergelijken is.
Als je even tijd hebt, zou je dan ook wat maten kunnen geven?
Gezamelijk komen we er wel uit.
Helaas zal ik pas verder met dit project kunnen na mijn vakantie.
Ik vertrek maandag voor 2 weken naar zonnige oorden.
Daarna gaat mijn stuurhuis er ook even uit om na te lopen en evt te vervangen.
Alvast bedankt voor de gegevens Benny.
Als het goed is heb jij nog een stuurhuis van de Rancho waarmee dat te vergelijken is.
Als je even tijd hebt, zou je dan ook wat maten kunnen geven?
Gezamelijk komen we er wel uit.
Helaas zal ik pas verder met dit project kunnen na mijn vakantie.
Ik vertrek maandag voor 2 weken naar zonnige oorden.
Daarna gaat mijn stuurhuis er ook even uit om na te lopen en evt te vervangen.
Alvast bedankt voor de gegevens Benny.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat zou mooi zijn Patrick.
Kijk maar wanneer je tijd hebt.
Het enige probleem wat ik de komende 2 weken heb is mijn voeten niet te verbranden aan het zand
Het is jammer dat je nog al ver uit de buurt zit, anders had ik het stuurhuis misschien even kunnen lenen om te passen.
Is beter als kopen en niet passen.
Nou raak je zo'n stuurhuis meestal wel weer kwijt voor die prijs, maar geeft ook weer extra gedoe.
Kijk maar wanneer je tijd hebt.
Het enige probleem wat ik de komende 2 weken heb is mijn voeten niet te verbranden aan het zand
Het is jammer dat je nog al ver uit de buurt zit, anders had ik het stuurhuis misschien even kunnen lenen om te passen.
Is beter als kopen en niet passen.
Nou raak je zo'n stuurhuis meestal wel weer kwijt voor die prijs, maar geeft ook weer extra gedoe.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Gaat weer lekker hier...
Neem ik het fototoestel mee richting het stuurhuis (dus 10 km van huis af) blijkt dat toestel het dus niet te doen...
Heb het stuurhuis dus maar meegenomen richting huis om alsnog wat plaatjes te maken. (ja, ligt weer in de woonkamer dus... )
Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
Maar goed.
Zo op het oog is de bevestiging van de koppeling gelijk aan de foto die Benny heeft gepost.
Ik meet het volgende:
Lengte ca. 67mm
Breedte ca. 30mm
Dikte ca. 6mm
Maat tussen gaten hart op hart ca. 50mm
Diameter gaten ca. 8mm???? (er zitten klinknagels in, moet hier dus een beetje gokken)
Het is een beetje moeilijk meten, aangezien dit deel binnenin een metalen plaat valt die aan weerszijden van het rubber zit, en de rubberen koppeling is bevestigd met klinknagels.
Heb trouwens ook nog een paar nummers gevonden in het stuurhuis:
..misschien dat je hier ook nog iets aan hebt.
Oh ja Herman, als alles goed is heb je PB.
Neem ik het fototoestel mee richting het stuurhuis (dus 10 km van huis af) blijkt dat toestel het dus niet te doen...
Heb het stuurhuis dus maar meegenomen richting huis om alsnog wat plaatjes te maken. (ja, ligt weer in de woonkamer dus... )
Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
Maar goed.
Zo op het oog is de bevestiging van de koppeling gelijk aan de foto die Benny heeft gepost.
Ik meet het volgende:
Lengte ca. 67mm
Breedte ca. 30mm
Dikte ca. 6mm
Maat tussen gaten hart op hart ca. 50mm
Diameter gaten ca. 8mm???? (er zitten klinknagels in, moet hier dus een beetje gokken)
Het is een beetje moeilijk meten, aangezien dit deel binnenin een metalen plaat valt die aan weerszijden van het rubber zit, en de rubberen koppeling is bevestigd met klinknagels.
Heb trouwens ook nog een paar nummers gevonden in het stuurhuis:
..misschien dat je hier ook nog iets aan hebt.
Oh ja Herman, als alles goed is heb je PB.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb even het kruisstukje wat op de Murena zit de gaten gemeten en dat is dus ook 50mm.
Dat past dus zo op het kruisstukje. en kun je de stuurstang zo aansluiten.
Boutgaten zijn ook 8 mm.
Heb steeds meer het vermoeden dat dit stuurhuis er zo in kan.
De rest meet ik wel uit als ik dat stuurhuis hier heb.
Dat past dus zo op het kruisstukje. en kun je de stuurstang zo aansluiten.
Boutgaten zijn ook 8 mm.
Heb steeds meer het vermoeden dat dit stuurhuis er zo in kan.
De rest meet ik wel uit als ik dat stuurhuis hier heb.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 12:33 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb aan Patrick gevraagd zijn stuurhuis even tijdelijk voor de wetenschap ter beschikking te stellen.
Na de vakantie hoop ik dat hier te hebben.
Ga het dan passen en e.e.a uitmeten.
Zou goed zijn om te weten of dit stuurhuis ook er in zou kunnen.
De Simca 1100 stuurhuizen zijn er nu eenmaal heel veel van gemaakt, en dus makkelijker te vinden dan voor de Matra.
@ Godfried,
Volgens Benny en Jean wel, maar ze hebben volgen Simon andere bestelnummers.
Na de vakantie hoop ik dat hier te hebben.
Ga het dan passen en e.e.a uitmeten.
Zou goed zijn om te weten of dit stuurhuis ook er in zou kunnen.
De Simca 1100 stuurhuizen zijn er nu eenmaal heel veel van gemaakt, en dus makkelijker te vinden dan voor de Matra.
@ Godfried,
Volgens Benny en Jean wel, maar ze hebben volgen Simon andere bestelnummers.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Het stuurhuis is teruggevonden, ligt vanaf morgen 11.00 uur klaar voor de Matramania-koeriersdienst.oetker wrote:Heb aan Patrick gevraagd zijn stuurhuis even tijdelijk voor de wetenschap ter beschikking te stellen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: