Page 1 of 8

Stuurhuis Murena

Posted: Sat May 09, 2009 11:42 am
by benny
Ik zit met het volgende probeem. Rond de rechtuitstand van het stuurwiel voel ik een grotere weerstand dan wanneer de wielen een klein beetje gedraaid staan. Alsof er een uitslijting op de tandlat van het stuurhuis zit. Dat is zeer vervelend tijdens het rijden. Je draait aan je stuurwielen je moet een grotere kracht uitoefenen dan nodig. Plots wil dat ding dan toch draaien, zodat je plotseling van rechtuit naar gedraaid gaat. Dat is zeer vervelend voor de bestuurder maar ook voor de passagiers. Die krijgen dan een ruk. Ik heb een ander stuurhuis gekocht, maar nu blijkt dat alle stuurhuizen rond de rechtuitstand een weerstand hebben. In het werkplaatshandboek staat er een regling uitgelegd die een gelijkmatige weerstand over gans de tandlat zou moeten geven. Op de tekening staat wel een tandlat met een inkeping getekend. Zijn er mensen met ervaring met het regelen van de tandlat?
Wat ik nu ook gemerkt heb, is dat het stuurhuis van de Murena en van de Bagheera gelijk zijn.

Posted: Sat May 09, 2009 2:23 pm
by GODFRIED
Dag Benny,

Ik heb zelf nog nooit aan de regeling gewerkt van het stuurhuis. Dus ik kan je geen raad geven. :(

Graag wel jou ervaring uitwisselen zodat we weer iets kunnen leren.

Dat de stuurhuizen van de murena en de bagheera het zelfde zijn, dat vermoedde ik al. :wink:

Posted: Sat May 09, 2009 5:24 pm
by henk wouterse
ligt het wel aan het stuurhuis ik heb ookwel eens zo'n raar iets gehad de garagist vertelde toen [1991] dat ik een nieuw stuurhuis nodig had zelfs ruud zei dat maar andreiko van toen carjoy heeft het kruiskoppelingetje van de stuurstang goed gereinigd en ingevet en probleem was weg kosten 10 gulden

Posted: Sat May 09, 2009 8:04 pm
by benny
Ik draai aan de as die uit het stuurhuis komt. Ik draai dus rechtstreeks op de tandlat.

Posted: Sat May 09, 2009 8:37 pm
by bart_heemskerk
Benny, merk je die weerstand alleen tijdens het rijden of ook bij stilstand?

Want dat probleem heb ik namelijk. Als ik stilsta, dan verdraait het stuur gelijkmatig zwaar, maar zodra ik rij (boven de 40kmh) dat dat voel ik grote weerstand om de rechtdoorstand. Alsof er iemand onder de voorklep de stuurstang vasthoudt. Het is erg lastig om bij het rechtdoor rijden kleine stuurcorrrecties uit te voeren.

Als ik de voorwielen van de grond af heb, dan voel ik geen enkele weerstand, of een zware plek in het stuur. Vreemd. :-?

Posted: Sat May 09, 2009 8:42 pm
by oetker
Precies wat Henk zegt.
Spuit dit maar is lekker in de WD40.
1 van de asjes loopt waarschijnlijk zwaar.
Image
Maakte bij mij het verschil van dag en nacht.

Posted: Sat May 09, 2009 9:12 pm
by matrafan
Zou ook nog kunnen zijn dat ge de hoogte van het stuurhuis opnieuw moet afstellen.

Onder het stuurhuis zitten opvulplaatjes van verschillende diktes.

In het handboek van de bagheera (misschien in dit van de murena ook) staat dit stap voor stap uitgelegd.

Tevens de kogelgewrichten aan de wielophangingen nazien, kunnen drooggelopen zijn en onder belasting zwaarder draaien.

Posted: Sun May 10, 2009 1:25 am
by benny
HJet probleem is bij de 3 stuurhuizen die ik liggen heb hetzelfde. Precies op de rechtuitstand is een groter weerstand voelbaar. Net alsof er sleet zit op de tandlat door het meestal rechtdoor rijden. Want juist daar duwt de spelingwegnemer het meest op dezelfde plek.

Posted: Sun May 10, 2009 10:18 am
by GODFRIED
Benny, dat lijkt me wel vreemd dat je dat bij drie stuurhuizen hebt. Ik heb daar nog niemand over horen klagen. Toch maar eens goed onderzoeken!!
Succes :wink:

Ps; heb je die foto's ontvangen???

Posted: Sun May 10, 2009 5:36 pm
by oetker
Is die weerstand in de middenstand misschien bedoeld voor rechtuit stabiliteit/stuurdemping?
Heb mijn stuurhuis nog niet uit elkaar gehad, dus kan er weinig over vertellen.
Kan de tandheugel misschien omgedraaid worden?
De tandheugel is wel los te krijgen a €71 ex, en als het daadwerkelijk gelijk is aan de Bagh, dan passen er waarschijnlijk een hele reeks aan stuurhuizen op vanaf Simca 1100 tot Talbot Horizon.
Jean zou dat misschien aan de bestelnummers kunnen zien.

Edit,
Heb aan de exploded view kunnen zien dat omdraaien niet gaat.
Zou er roest op tandheugel kunnen zitten waar door het ontstaat?
Dat glijdt aan het eeind door een lager, en als er roest op zit kan dit het effect veroorzaken.
Image

Posted: Sun May 10, 2009 7:49 pm
by matra530lx
Benny, Zoals je op de tekening van Herman kan zien heeft het stuurhuis slechts aan een zijde een lagerbus zitten en wel aan de passagierskant.
De andere kant wordt de tandheugelstaaf omhoog gehouden door de druktaats die dan eveneens de speling automatisch wegneemt tussen tandwiel en tandheugel. Met andere woorden dit zijn stuurhuizen waar men niet moet aan regelen zoals dat vroeger bij de wormwiel stuurhuizen wel het geval was. Dus nooit meer druk zetten met de taats, want deze afstelling van in de fabriek zorgt er voor dat bij een zeer zware aanrijding en dus weg zwenken van de wielen en dit terwijl de chauffeur het stuurwiel angstig tegen houdt, dat door de extreme krachten die dan op de tandheugelstaaf komen, deze de veer van de taats kan indrukken en er alzo voor kan zorgen dat de chauffeur zich niet kwetst door het plots en krachtig draaien van het stuurwiel.
Nu deze uitleg lost uw probleem niet op, maar wou dit toch even meegeven voor als je het ding gaat demonteren.
Wat ik zelf eerst zou doen is het stuurhuis volledig demonteren en kuisen van alle onderdelen.
Wat je vooral moet bekijken is de tandheugelstaaf of deze op de plaats van de druktaats geen grippage verschijnselen vertoond(is dus zeer ruw oppervlak) en dit is mogelijk ook op de de taats. Aan de andere zijde nakijken of er geen stootrand te vinden is die er kan voor zorgen dat je dat zware punt krijgt tijdens het rijden.
Nu vermoed ik dat na een kuisbeurt en smeren van het geheel de boel goed gaat werken, je moogt niet vergeten dat die dingen toch al 30 geleden eens voorzien zijn van vet dat nu al wel zo hard zal zijn als goedeboter die uit de ijskast komt. Dan nogeens af en toe en soms te lang met een kapotte stofhoes gereden, vet en zand, stof, enz, zorgen er voor dat het zwaar kan worden lopen.

In bijlage vind u ook een document dat bevestigd dat vanaf een bepaald bouwjaar de stuurhuizen allemaal hetzelfde zijn.(dus ook Murena en Rancho)

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Sun May 10, 2009 10:45 pm
by Muddy Bandit
Ik heb afgelopen jaar het stuurhuis van m'n Rancho geheel uit elkaar gehaald om een poging te wagen het afgebroken bevestigingspunt weer vast te lassen.
Is uiteindelijk mislukt zodat er toch een ander voor moest komen die ik dus ook uit elkaar gehaald heb. (zie http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... c&start=38 )

Beide stuurhuizen hadden dit zelfde probleem ook, zware punten.

Bij demontage kwamen er enkele "brokken" knetterhard geworden vet uit het huis, het leek wel kauwgum.
Heb de boel geheel goed schoon gemaakt van de binnenzijde, en er na de montage zoveel vet weer ingepompt dat het aan de andere kant weer naar buiten kwam.
Vervolgens een paar keer van uiterst links naar uiterst rechts draaien om het overtollige vet weer kwijt te worden (wel voorzichtig en rustig om de keerringen er niet uit te drukken).
Vervolgens de nieuwe stofhoezen van binnen gelijk ook maar even van een lik vers vet voorzien, de oude zaten namelijk vol met smeer/stof/roest...

Ik heb bij de demontage van de stuurhuizen verder geen slijtplekken kunnen vinden, maar wel een paar ruwere roestplekken op de tandheugel aan de uiteinden (bij de stofhoezen) die ik even glad gepoetst heb.
Na de schoonmaak werkte alles weer perfect, en zonder zware stukken.

Posted: Mon May 11, 2009 8:37 pm
by benny
Ik denk de fout gevonden te hebben. Wanneer ik aan de as draaide om de tandlat te verschuiven, zag ik dat de tandlat ( nummer6 op de tekening) op de middenstand zich verdraaide ten opzichte van het rondsel ( nummer 8 op de tekening). Nu is het zo dat dezelfde tanden elkaar altijd tegenkomen op dezelfde plaats op zo"n tandlat. Aangezien een wagen voor het grootste deel rechtdoor rijdt, slijten de tanden rond de rechtuitstand het meest. Wanneer ik het rondsel elkele tanden verder zet, blijkt dat het probleem veel minder is. Dit is wel met de onderdelen uit het huis. Nu zal ik alles reinigen en opnieuw monteren, en zien wat de nieuwe opstelling van het rondsel ten opzichte van de tandlat zal geven. Ik zal dan ook proberen een foto te plaatsen.

Posted: Mon May 11, 2009 9:31 pm
by oetker
Dan zou ik lager 15 en 9 ook even controleren als dat het geval is.
Als daar spel op zit is dat ook mogelijk.
Eigenlijk kunnen we er kort over zijn.
Na 26 jaar zijn die stuurhuizen gewoon uitgewoond.
Ik ga een nieuwe zoeken, of de onderdelen voor revisie.

Posted: Mon May 11, 2009 10:44 pm
by oetker
Misschien is dit interessant.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0142471765

Ben niet overtuigd dat ze passen.
Het Talbot nummer is 0018760700
Quinton Hazel nummer QSR53

Ze verwijzen niet specifiek door naar Bagheera Murena, maar wel naar 1510/1307/1308.

Posted: Mon May 11, 2009 10:52 pm
by matra530lx
Het stuurhuis is wel hetzelfde, maar de bolgewrichten zijn anders.
De prijs is wel interessant, is zeker niet duur.

Mvg,

Matra 530 Lx

Posted: Mon May 11, 2009 10:57 pm
by oetker
quote Jean
========
bolgewrichten??
=============

Bedoel je de asjes die er uit komen, of het deel naar het stuur?
De asjes van QH heb ik hier nog nieuw liggen QR1561
Het probleem is dat het zowel links als rechts draad kan hebben.
Moeilijk uit te vissen dit, zoals alles aan een Murena :cry:

Posted: Mon May 11, 2009 11:01 pm
by benny
Een tandlat kost 85 euro en een rondsel kost 125 euro. Dus een volledig nieuwstuurhuis voor 125 euro is zeker niet te veel. Indien de bolgewrichten evenlang zijn, zou dat eigenlijk geen probleem mogen geven, tenzij er andere schroefdraad gebruikt wordt. Of ben ik verkeerd Jean?

Posted: Mon May 11, 2009 11:02 pm
by matra530lx
Het gaat weldegelijk over deze asjes met aan een zijde het bolgewricht en aan de andere zijde de linkse of rechtse schroefdraad, dit hangt af van welke zijde je het gewricht besteld: chauffeurskant of de passagierskant.

Mvg,

Matra 530 Lx

Posted: Mon May 11, 2009 11:03 pm
by oetker
Denk dat jullie deze bedoelen.
Kosten niet veel in de UK
P1070181 (Custom).JPG
P1070181 (Custom).JPG (158.26 KiB) Viewed 16755 times

Posted: Mon May 11, 2009 11:09 pm
by benny
Wat is het verschil dan Jean? De schroefdraad kant spoorstangkogel? Bijvoorbeeld ??n linkse schroefdraad en de andere rechtse schroefdraad voor de Talbor 1510? Terwijl de Murena tweemaal rechtse schroefdraad heeft?

Posted: Mon May 11, 2009 11:14 pm
by oetker
Heb ze zelfs compleet en bouw om naar Bagheera type.
Image

De kogel heeft hier linkse draad, en het deel wat in het stuurhuis gaat rechts.
Zijn voor links en rechts hetzelfde.

Posted: Tue May 12, 2009 12:03 am
by oetker
Ik heb de track rod ends, zoal die asjes in de UK heten, net zoals de kogels besteld als set.
Ze zijn identiek.
Links en rechts zijn hetzelfde.
De kogels zijn zeker weten in links en rechts draad leverbaar (70er jaren).
De vraag is of het aangeboden stuurhuis ander draad heeft waar de track rod ends op het stuurhuis zitten.
Het blijft een gok dit stuurhuis.
Even ander draad in tappen geeft een verzwakking.
Moeilijke beslising.

Posted: Tue May 12, 2009 12:24 am
by oetker
Vond trouwens nog een advies van een revisiebedrijf betreffende stuurhuizen.

copy/plakken.
---------------------------------------------------------------------------------
De aanbevolen olie: hypo?d olie SAE 80 of hypo?d 80W90. Inhoud: 0,25 liter

N.B. geen vet gebruiken!!!
---------------------------------------------------------------------------------

Aangezien er keerringen in zitten lijkt dit me niet onwaarschijnlijk.

Posted: Tue May 12, 2009 12:53 am
by oetker
Ik geef dit niet zo maar op.
Heb even in diverse documentatie info gezocht.
Hetzelfde track rod end wordt gebruikt in de 1307/1308/1510/Murena/Bagheera en nog wel een aantal .
Als deze info juist is (NB: altijd de vraag),moet dit stuurhuis er zonder aanpassingen in passen.
Zit over een gokje na te denken......
Ga alleen komende week op vakantie, dus in de vakantie bestellen ivm verzending.
Verzend €16 valt mee.

Posted: Tue May 12, 2009 12:53 am
by Muddy Bandit
oetker wrote:Vond trouwens nog een advies van een revisiebedrijf betreffende stuurhuizen.

copy/plakken.
---------------------------------------------------------------------------------
De aanbevolen olie: hypo?d olie SAE 80 of hypo?d 80W90. Inhoud: 0,25 liter

N.B. geen vet gebruiken!!!
---------------------------------------------------------------------------------

Aangezien er keerringen in zitten lijkt dit me niet onwaarschijnlijk.
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er olie in moet in plaats van vet.
Olie zal er in een mum van tijd zo uitlekken, gezien de constructie.
En de garagehandboeken die ik hier heb geven ook allen vet aan...

Image

En over het afstellen van de druk op de tandheugel:

Image

Posted: Tue May 12, 2009 12:56 am
by oetker
Het stond hier.
http://www.nordrive.com/stuur.asp

Het voorgeschreven olie of vet is natuurlijk altijd goed.
Hangt misschien van de leeftijd van de stuurhuizen af wat er gebruikt word.

Posted: Tue May 12, 2009 1:09 am
by Muddy Bandit
oetker wrote:Het stond hier.
http://www.nordrive.com/stuur.asp

Het voorgeschreven olie of vet is natuurlijk altijd goed.
Hangt misschien van de leeftijd van de stuurhuizen af wat er gebruikt word.
Het gaat hier over die stuurhuisjes met wormwiel-overbrenging.
Stuurbeweging gaat dan via een pitmanarm en stuurstang/spoorstang naar de wielen.
Dit systeem zit ook op m'n Suzuki-jeepje, zo'n stuurhuis past nog in een schoenendoos.
Is dus wat anders dan de tandheugel-overbrenging van Matra/Simca.

Posted: Tue May 12, 2009 1:15 am
by oetker
Weer wat geleerd.
Vond het ook al raar.
Klapte er vroeger ook gewoon vet in.

Posted: Tue May 12, 2009 9:39 am
by GODFRIED
Ik zie niet in waarom een nieuw te zetten als je alles losmaakt, zuivermaakt, controleerd op speling, beschadigingen enz, en deze is niet aanwezig, nieuw vet erin en ok!! Alleen vervangen wat slecht is.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat alle stuurhuizen slecht zijn!!! :wink: