kinderziektes

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

kinderziektes

Post by henk wouterse »

De murena vandaaag van stal gehaald om eens een tourtje te doen, na enkele km een nare benzine lucht en de auto geeft de bekende pijp aan maarten,achteraf maar goed ook',conclusie een plas benzine op de grond midden in Goes , de auto de kant op geduwd en maar eens gaaan inspecteren onder de kap, na een kwartiertje te zoeken had ik het gevonden een buisje van de benzine pomp lag ernaast, voor het zelfde geld na 6 maanden werk, vliegt de vlam erin weg auto
Image
tijdelijk opgelost door een paar spanbandjes errond te doen en zodoende het geheel aan elkaar te houden, wel vreemd dat zo'n pijpje er gewoon uit/los kan gaan misschien zijn er meer met zo'n benzine pomp als deze dan zou ik het even checken, maar ik heb gelukkig nog een compleet blokkie liggen dus daar heb ik een andere afgehaald
Image
een ander model, volgens mij de orginele.

nu ik toch bezig was gelijk even de rubbers van de deuren vernieuwd dat schild een hoop windgeruis niet normaal alleen de deuren sluiten nu zo goed dat ik ze echt dicht moet gooien anders vallen ze niet volledig in slot, met het raam open gaat het wel makkelijk dus misschien ergens een gaatje maken zodat de luchtdruk weg is of iets dergelijks
Image
oud
Image
en nieuw
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik zoek deze deurrubbers ook, heeft iemand deze op overschot
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

carjoy, gewoon per meter ik dacht iets van 35 euro voor de 2 deuren
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Henk,

Heb jij een goede engelbewaarder voor het zelfde geld had je vuur gehad.
Ik zal mijn benzinepomp, trouwens het zelfde model eens controleren.
Is dat pijpje er in geperst??? Dat is het laatste wat je verwacht, zo een fout!!! Dat zijn van die fouten die niet te voorzien zijn. Je kan toch niet alles vervangen!
Bedankt voor de tip. 8)

Ik heb nog geen ervaring met mijn murena, dus kan ik niet meespreken over het sluiten van de deuren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ja dat pijpje is erin geperst denk ik ,als ik het erin duw krijg ik het erbijna niet uit maar een beetje wrikken en het licht weer los, dus er even goed aan sjorren zodat je zeker bent dat het vast zit :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De brandstofpompen zijn brandoorzaak No 1 in de Murenas.
Ook die met de velsranden schijnen nog al eens te kunnen gaan lekken.
Ik wil die pomp daar weg hebben.
Zit mij te dicht bij het uilaatspruitstuk.
Heb al bijna 2 jaar een pompje klaar liggen die 0,28 bar kan leveren.
Hoef je er ook geen regulator tussen te zetten, want dat is precies dezelfde druk die de mech. pomp levert.
Had het al gekocht voor ik de Murena kocht omdat ik al gelezen had dat de pompen vaak lakkageproblemen vertoonden.
De pomp was echter nog goed en vertoonde geen problemen, dus dat was een beetje naar de achtergrond verhuisd.
Ga ik er binnenkort in bouwen, compleet met zelf gemaakt printje om hem uit te schakelen als de motor afslaat.
Gaat via het bobinesignaal.
Komt dan wel een topic over.
Image
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Klinkt bekent.

Bij mijn (toen nog) 1.6 is ook een pijpje uit de benzinepomp gekomen.
Sidsdien rij ik met een brandblussertje in de auto.

Het pijpje is van messing en de pomp van aluminium. Het is in elkaar geperst. Aluminium heeft te eigenschap dat het onder druk op den duur inkrimpt, en niet inveert. Dus als er een pijpje ingeperst is, zal het alu zich langzaam uitrekken en zo de klemming van het pijpje verliezen. Veel keren opwarmen en afkoelen zal ook niet echt meehelpen.

Oproep!
Iedereen controlleer uw benzinepomp!
Trek eens goed aan de drie aansluitinen en probeer het te verdraaien!
Of nog beter, preventief vernieuwen.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb ondertussen een elektrische pomp geplaatst. Wat een verschil bij het starten. De startmotor zal veel langer meegaan en de batterij wordt vele keren minder belast.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

Het is geen alluminium en messing bij mij ,het ziet er uit dat het twee dezelfde materialen zijn, maar het effect blijft hetzelfde benzine all over the place
ik denk niet dat je het red met een brandblussertje voor ik het door had was er al 5 ltr weg en zo'n blussertje nou 20 sec dan is hij leeg, dus het geeft wel moed maar of het voldoende is ik weet het niet, maar toch ik ga er ook weer 1 in hangen kwaad kan het nooit
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo een pompje kan wel 70-80 liter brandstof per uur ophoesten.
Je wil niet weten wat voor feest je achterin krijgt als dat over het uitlaatspruitstuk gaat.
Inderdaad beter preventief vervangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

benny wrote:Ik heb ondertussen een elektrische pomp geplaatst. Wat een verschil bij het starten. De startmotor zal veel langer meegaan en de batterij wordt vele keren minder belast.
Ik wil ook nog een elektische pomp op m'n bagheera, welke gebruik ik het beste, en vooral hoe en waar sluit ik ze t'beste aan, moet daar t'beste zo'n printje tussen ?
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
moet daar t'beste zo'n printje tussen ?
==========================

Dat printje kijkt of de motor loopt.
Dat is alleen maar voor de veiligheid.
Bij contact aan gaat die 15 seconden draaien en slaat dan af als de motor niet loopt.
Na lange periode van stilstand doe je gewoon een paar keer contact aan en je carb. zit vol, waardoor korter starten na lange stilstand mogelijk is.
Dit in combinatie met een impactsensor geeft de optimale veiligheid bij aanrijdingen.

Er zit veel verschil in pompen.
De membraampomp die ik ga gebruiken maakt nog al wat lawaai en kan max 65cm diep oppompen.
Dat betekend dat die dicht bij de tank moet zitten.
Je wil zo'n ding ook niet op je schutbord monteren, want dat dreunt nog al door.
Het mooiste hangt die gewoon ergens tussen de benzineslang.
Zit er over te denken dat ding in een stuurhoes te frommelen tussen de slang dicht bij de tank.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben nu ook sterk aan het overwegen om de benzinepomp op mijn murena te vervangen door een elektrische.

Bij mijn bagheera is dit al jaren geleden gebeurd en ik ben er tevreden van. Toen ik deze pomp kocht hebben ze alleen gevraagd wat het vermogen is van de motor. Dus ze bepalen het type pomp op het vermogen van de motor!!

Hier is het terug te vinden; http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... enzinepomp
Attachments
benzinepomp_128.jpg
benzinepomp_128.jpg (48.72 KiB) Viewed 7797 times
benzinepomp_met_filter_572.jpg
benzinepomp_met_filter_572.jpg (55 KiB) Viewed 7797 times
aansluitschema_benzinepomp_374.jpg
aansluitschema_benzinepomp_374.jpg (40.3 KiB) Viewed 7797 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ziet er goed uit het is het belangrijkste denk ik hoeveel druk de pomp opbouwd, en dat is weer verschillend per carberateur,

Als de mechanische pomp goed afdicht dan is er volgens mij niks aan de hand dus ik ga maar gewoon een nieuwe kopen die moet dan ook weer 25 jaar meegaan,
ik ben niet zo'n held met al die draden en dan zou er net als herman zegt een printje tussen moeten voor de veiligheid
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, die druk is wel belangrijk.
Die moet niet te groot zijn, anders is de kans groot dat de carb gaat lekken.
Zeker niet veel hoger dan 0,3 bar nemen voor alle Murena's, anders moet je een regulator tussen zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

fijne info Godfried, heb je toevallig het type van de pomp of de gemaakte druk, dat maakt het eenvoudiger om zo'n exemplaar op te sporen.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal eens kijken of nog informatie van die pomp heb, misschien dat er iets opstaat!!

Ja de veiligheid bij een ongeval en zelf niet meer in de mogelijkheid te zijn om het contact af te zetten zou ernstige gevolgen kunnen hebben.
Contact op wil zeggen, "pomp krijgt stroom en stop pas als de carburators vol zijn".

Volgens mij moet je dit toch ook aan de alternator kunnen koppelen. Als de motor niet draait dat de pomp uitvalt!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb dit allemaal een beetje zitten bekijken een tijdje geleden, maar vond dit de betere oplossing.
De schakeling gebruikt is van de aansturing van een Bosch pomp.
Dit is voor een paar centen te maken.
IC is een 555
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb nog nooit een printplaatje gemaakt, dat ziet er dan niet zo eenvoudig uit!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik weet niet of er nog wat tijd overschiet van de zomer, want ga waarschijnlijk binnenkort verhuizen als het allemaal doorgaat.
In de winter is er waarschijnlijk wel wat meer tijd voor dit soort dingen.
Wil me er dan wel een keer voor inspannen.
Als er geen haast bij is wil ik wel wat van deze dingen maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier enkele gegevens van de brandstofpomp(en) van het merk wat ik gebruikt heb. :wink:

http://www.hardi.de/verg.htm

Prijs rond de 50-60?.
Druk 0,20 bar tot 100pk.
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Even op internet gekeken.
Als je of de onderstaande site klikt op "Pierburg Katalog" en daarna op "Product Anwendungen", vindt je onder Talbot de geschikte electrische benzinepomp voor de Murena 2.2 en voor de Solara 1.6 motor.....
Ook interessante service info... o.a. gas bubble separator, terugslagkleppen, brandstofpomp beveiliging etc...

http://www.ms-motor-service.com/content ... log&cls=01
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply