Matra murena en electric

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit heb ik volledig gemist. :oops:

Mooi en goed hersteld.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb ook onlangs de binnenwerkjes van de stekkers vervangen. Heb e.e.a. besteld bij CarJoy en eraan gesoldeerd. Daar wisten ze trouwens noglas van prijzen zeker voor 2e hands stekker omhulsels...... die heb ik dus maar niet vervangen

Image

Image

Image

De relais heb ik vervangen n.a.v. een tip elders in dit forum

Image
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Met die stekkers heb ik ook wat problemen daar moet ik er ook wat van vervangen.


grt harry de matra.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Ik heb enkele jaren geleden preventief het volledige electrische gedeelte van m'n murena bij Verhulst laten vervangen.

't Heeft me een aardige duit (en geduld...) gekost, maar de betrouwbaarheid is er wel 'n heel pak mee toegenomen.

Sindsdien werkt alles tippietoppie!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is een gekend probleem, wie daar geen werk van maakt zal vroeg of laat storingen hebben. Zelf heb in de slechte contacten ook vervangen, het zijn meestal de zelfde contacten die terug komen zo te zien.

Momenteel werkt mijn rechtse ruit niet meer!!
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:Dit is een gekend probleem, wie daar geen werk van maakt zal vroeg of laat storingen hebben. Zelf heb in de slechte contacten ook vervangen, het zijn meestal de zelfde contacten die terug komen zo te zien.
Momenteel werkt mijn rechtse ruit niet meer!!
Is de stekker aan de schakelaar links niet losgekomen, was bij mij ook ooit de oorzaak
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat heb ik al twee keer gehad dat de stekker aan de motor los kwam aan de rechter kant.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nee de stekker was niet los maar het lag ook niet aan de motor, want deze is 100°in orde. Zal wel weer terug komen, maar nu heb ik alles goed zuiver gemaakt en gesmeerd. De ruit gaat nu ook sneller omhoog.
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Ik gaf indertijd de referentie aan Cor toen we aan mijn wagen bezig waren, ook de groene stekker is nog verkrijgbaar normaal,
HIERBIJ WIL IK NOGMAALS EEN OPROEP DOEN (met mij passie als magazijnbeest als achtergrond) om onderdeel nummers met hun herkomst op het forum te melden zodat deze voor iedereen te vinden en bruikbaar zijn. En aub neem deze zaken toch op in de clubvoorraad voor het te laat is !!! dat kost bijna niks en in dit geval kan ik die met koting aankopen!!! Zelf ben ik op zoek naar klepseals en alle mogelijke pakkingen, gezien de prijs wat men daar nu al voor vroeg op de Simca meeting. Het merk Glaser levert nog alles maar de fabriek heeft nog niet gereageerd op mijn mail... ONDERDELEN ZIJN HET ALLER BELANGRIJKS als we willen blijven rijden aan een haalbare prijs ( BV ook onze voorruiten !! ).
ALLE slijtage delen zouden moeten worden aangekocht en liefst met vermelden van referenties en waar te kopen zodat ieder er wat aan heeft !BIJ DEZE wil ik oetker danken voor zijn werk met de remschijven , daar heeft iedereen wat aan ! Nu nog dat materiaal aan kopen zodat we met de club een voorraad van bv 10 set hebben , waar dan een "groepsaankoop" voor kan gedaan worden , opnieuw zoals de ruiten !! Ja heren zo kan ik nog wel wat verder (zagen) maar dit is echt wel heel belangrijk !!
Ik zal hier proberen een aparte topic van te maken !!

laat jullie maar horen !!

Frank
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben het met je eens. Iedereen heeft wel wat nummers van onderdelen of alternatieven. Zijn de nummers in de onderdelenboek dan waardeloos??
Er werden al meerdere pogingen ondernomen om een lijst van alternatieve onderdelen te verzamelen.

Dat we niet alles in stock kunnen nemen is wel duidelijk maar deze stekkers en hun contacten zullen bij iedere matra vroeg of laat problemen geven. Ik heb het ook al ondervonden en vele contacten vervangen door anderen.

Zoals je weet hebben we geen bron van inkomsten buiten het lidgeld, dit legt wel beperkingen op!!
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

zal nog eens binnespringen bij mijn citroen garage: de stekkers (niet de plastic) van de zekeringenkast zijn er ook als citroen referentie.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

even een aanvullende vraag t.a.v. de electra. Ik had van de week dat op de dash het rode accu lampje ging branden en de rest van de meters wegviel. Na een paar tellen kwam alles keurig terug. Zou dat een zekering/contact probleem kunnen zijn of moet ik dit meer richitng de dynamo zoeken. Wagen loopt verder prima en na 1 of 2 keer dit euvel heb ik het niet meer gehad. Voordat ik een keer langs de weg sta toch maar even op zoek.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Iets soortgelijiks heb ik in het begin dat ik de auto had ook meegemaakt.
Ik heb toen de connector rechts in de motorruimte en de connector onder het ruitensproeiertankje gereinigd/ontroest/ingevet.
Is sinds die tijd niet meer voorgekomen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, dan begin ik daar eens mee, thanks !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Vergeet ook niet de massa aansluiting in de motorruimte en die voorin.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die connectors zuiver maken is geen overbodige luxe.
Ik heb dat probleem ook gekend.
Attachments
stekker2 (Small).JPG
stekker2 (Small).JPG (47.79 KiB) Viewed 8916 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

zag er bij mij idd ook niet fraai uit. heb er even wat spray ingedaan. later maar eens loshalen en goed schoonmaken
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Goed schoonmaken, even in de zuurvrije vaseline drukken, en dan opwarmen met een verfstripper/fohn tot de vaseline smelt.
Je krijgt dan een prima storingvrije verbinding die nooit meer gevoelig is voor oxidatie, de smeltende vaseline trekt zelfs nog een stukje de kabelmantel in.
:wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat vind ik nog eens en goede tip, en dat ga ik toch eens uitproberen met vaseline.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heee, daar is ie weer, de vaseline.
Het potje dat onze vrouwen en Matra's beter laat functioneren :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, nu moet ik dat potje vaseline weer van mijn nachtkastje gaan plukken voor mijn matra te helpen grapig he.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dus een Matra is vrouwelijk? :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
Dus een Matra is vrouwelijk?
====================

Absoluut, ik praat altijd over haar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

:o

Ik weet niet wat jullie allemaal op het nachtkastje hebben staan, maar ik gebruik voor de auto-electra de witte vaseline van Kroon Oil.....

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -vaseline/

....heb dus geen idee of dat wel hetzelfde is als de vaseline van de drogist.
(ik mag van vrouwlief geen verpakkingen van Kroon Oil op het nachtkastje plaatsen :lol: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een potje witte zuurvrije vaseline van de Hema.
Kost een paar Euro.
Grootverpakkingen hier niet nodig, maar bij Peter staat een bus van 2 kg.
Die heeft er ook wat meer werk voor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja jo, een matra is vrouwelijk wist je dat dan niet?






grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

hendrik wrote:Ja jo, een matra is vrouwelijk wist je dat dan niet?
grt harry de matra.
Hm die Rancho is toch iets te stoer volgens mij om vrouwelijk te zijn. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jo,dan moet je ook maar een murena er bij kopen hé, want die zijn toch zo schattig en zeker als je een gele hebt.







grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

hendrik wrote:Jo,dan moet je ook maar een murena er bij kopen hé, want die zijn toch zo schattig en zeker als je een gele hebt.







grt harry de matra.
Bagheera bedoel je? 8) 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja een bagheera wil ik ook wel hebben je bent niet alleen.





grt harry de matra.
Post Reply