Klokkenspel

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Klokkenspel

Post by oetker »

Ik rijdt al een tijdje zonder het km-tellerpaneel rond.
Reden was dat km-teller niet helemaal goed aanwees.
De teller wilde niet boven de 120 aanwijzen.
De as waar de kabel op zat was ok, dus het moest in de teller zitten.
De boel maar is uit elkaar gehaald.
Image
Tellerwerk met lucht uitgeblazen asjes gesmeerd en hij deed het weer goed.
Image
De krasjes op het perspex zijn ook niet om aan te zien, dus ik zocht naar een oplossing.
Nou staat er al een tijdje een ingelijste foto op de schoorsteen, die sinds kort verdwenen is.
Image
Katten gooien ook alles om he.
Deze lijstjes zijn in de maat 30x24 cm.
Laat 30 cm nou net de lengte zijn die in het tellerpaneel past.
Had nog een glassnijder liggen, en het glasplaatje even op de juiste breedte afgesneden.
Met de slijpschijf een paar kleine hapjes uit de zijkanten van het glas gehaald en dat valt dan precies in de nokjes die aan de zijkanten in het tellerpaneel zitten.
Image
Stukje tape om de scherpe rand, en voila.
Image
Dat glas is natuurlijk breekbaarder dan perspex, maar het kan best wat hebben.
Deze lijstjes kosten bij de Kwantum hallen 3 voor €8.-
Voor die prijs kun je nog een keer missnijden en heb je nog een reserve.
Weer een irritatie minder.
Last edited by oetker on Sat Oct 29, 2016 1:47 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: Klokkenspel

Post by lemans »

my god ....wat een werkje .... mijn "things to do lijstje " groeit weer,
maar ik durf er toch niet aan te beginnen... zonde dat je niet in mijn
straat woont ...............

stef
Reden was dat km-teller niet helemaal goed aanwees.
De teller wilde niet boven de 120 aanwijzen.
De as waar de kabel op zat was ok, dus het moest in de teller zitten.
De boel maar is uit elkaar gehaald.
Image
Tellerwerk met lucht uitgeblazen asjes gesmeerd en hij deed het weer goed.
Image
De krasjes op het perspex zijn ook niet om aan te zien, dus ik zocht naar een oplossing.
Nou staat er al een tijdje een ingelijste foto op de schoorsteen, die sinds kort verdwenen is.
Image
Katten gooien ook alles om h?.
Deze lijstjes zijn in de maat 30x24 cm.
Laat 30 cm nou net de lengte zijn die in het tellerpaneel past.
Had nog een glassnijder liggen, en het glasplaatje even op de juiste breedte afgesneden.
Met de slijpschijf een paar kleine hapjes uit de zijkanten van het glas gehaald en dat valt dan precies in de nokjes die aan de zijkanten in het tellerpaneel zitten.
Image
Stukje tape om de scherpe rand, en voila.
Image
Dat glas is natuurlijk breekbaarder dan perspex, maar het kan best wat hebben.
Deze lijstjes kosten bij de Kwantum hallen 3 voor €8.-
Voor die prijs kun je nog een keer missnijden en heb je nog een reserve.
Weer een irritatie minder.[/quote]
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Nou staat er al een tijdje een ingelijste foto op de schoorsteen, die sinds kort verdwenen is.
:lol: ze zullen thuis wel blij met je zijn :lol:
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je bent zomaar een paar dagen aan het prutsen met zo'n paneel als je het grondig aanpakt.
Vaak moet je ook nog contacten van de connector vast lijmen frontje spuiten. enz.
Maar daar heb je dan weer een net paneel voor.

@ richard,
Als het in de Matra past verdwijnt hier van alles :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Wat grappig, zat vanmiddag ook denken om het venster te vervangen door glas. Heb dat nog niet gedaan gezien ie straks weder uit elkaar moet.
Wel een mooi voorbeeld zo :lol:
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

in een DHZ kun je toch ook acrylaat platen kopen, misschien iets minder breekbaar.
In elk geval ziet het er goed uit. 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo een mooie teller heb ik nog nooit gezien, lijkt wel op glas!!

Gelukkig is het maar een foto en moet de trouw niet overgedaan worden op papa zijn kosten. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die zou ik niet graag betaald hebben.
Kastelen en koetsen huren en dat soort dingen zijn nog al aan de prijs.
Als je na gaat dat de meeste mensen tegenwoordig pas bij hun 3e relatie gelukkig worden hebben we nog wat te goed :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen die geen tweede keer nodig hebben, of zijn het stommeriken?? :lol: Mag ik mezelf dan ook bijtellen!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, prijs je gelukkig want het is zeer rap gebeurd en ik kan het weten.Was dat toen niet bij mij gebeurd dan had ik nu nog vier bagheeras gehad.





grt harry de matra.
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Klinkt als een gemiste kans..............4 bagheeras :lol:
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is ook zo daar heb ik nu nog altijd pijn van.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry had op dat moment nog 4 bagheera's.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

wat is de truuk met de klemmetjes om het paneel te verwijderen. Er zitten schroefjes doorheen, deze zijn verwijderd, maar dan ? zo op de foto's hiervoor te zien komen de klemmen mee met het paneel. moet ik ze met een tangetje aanpakken of wat is de truuk ? Heb al zitten drukken van achteraf maar wil niets afbreken
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je moet eerst het paneel met de kachelbediening verwijderen.
2 schroefjes aan de onderzijde en de plastic knoppen van de schuiven aftrekken.
Dat kan zwaar gaan.
De draaiknop kan je laten zitten.
Dan doe je met 2 schroevendraaiers de klemmen naar beneden drukken, en klap je het paneel een stukje naar voren.
Er zitten 3 nokken aan de onderzijde in sleufjes.
Nu eerst de km tellerkabel los trekken.
Kijk uit dat die niet knikt.
Dan de plug met de draden verwijderen.
Nu kun je het paneel verder klappen draaien en uit halen.
succes.
Als je het paneel weer monteerd, plak dan 2 kleine viltjes op de klemmen.
Dat voorkomt beschadigen van dashboard door de klemmen bij een volgende keer.
De klemmen gaan vrij zwaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, ga er morgen mee aan de slag, wel zo mooi om even de bedrading van de nieuw te plaaten centrale vergrendeling bovenlangs te laten lopen.....
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou hij is eruit, maar de km teller kabel heeft het idd niet overleefd :cry:
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je moet een klein handje hebben voor die kabel af te trekken.
Niemand zei ook dat het makkelijk ging.
Het is nu eenmaal een Matra.
Als het goed is zijn ze nog in de clubstock.
Die schuiven wat makkelijker op en af.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, dat gaat ook gemakkelijker maar je moet ze aan het viel los maken en dan wat bij duwwen naar binnen.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar is nog één van in de clubstock!! €28 + verzending als je deze wil hebben?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oh ja clubstock, daar moet ik nog even aan wennen....... heb zojuist via een andere weg besteld, stuk minder gunstig geprijsd overigens !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De nieuwe type zijn iets langer, dan is dat niet nodig.
Die lopen echter tegen het kruisstukje van het stuur en er zit meer vibratie in.
Ik heb dit gedaan om het te verbeteren.

Image
Last edited by oetker on Sat Oct 29, 2016 1:50 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Moet het stuur eraf om het dashboard te verwijderen?

Terwijl ik enkele kleine dingetjes oplos, ga ik ook de kilomterteller nakijken, deze gaat niet lager dan 40 km/h.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nee, stuur kan blijven zitten...... bovenstaande instructie van Oetker heeft mij prima geholpen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De km kabel is vandaag opgestuurd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

super, laat me even weet hoeveel en waarheen ik het verschuldigde bedrag overmaak.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je hebt een pm.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Kabel is binnen, bedankt!

Ben nu weer bezig met het terugplaatsen van de cockpit. Idd de loszittende koperbaantje even weer vastgezet. Nu merk ik dat het paneel dingen doet die hij normaal niet deed. Brandstofmeter gaat bovenin staan, verlichting indicatoren branden terwijl het licht uit is............ zucht........

tevens wordt de weerstand warm/heet die tussen pen 7 en 8 zit, dat lijkt me toch ook niet de bedoeling..............
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die weerstand hoort warm te worden (niet roken).
Die staat aangesloten in serie met de ankerspoel van de dynamo en die is maar een paar ohm, en paralel met het laadstroomlampje.
Je moet voorzichtig zijn met de plug.
De koperbaantjes verschuiven gemakkelijk als de lijmlaag niet goed meer is.
Altijd recht er op drukken met wat omzichtigheid.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

de weerstand wordt al warm als het contact er alleen maar opstaan. zonder dat de stekker is ingeplugged in de cockpit. Weet natuurlijk niet of dit voorheen al zo was.......... geen fijne gedachte dit.............

ik zal het stuur demonteren zodat ik misschien beter kan zien welke koperbanen welke contacten raken
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply