Klokkenspel

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote.
-------
de weerstand wordt al warm als het contact er alleen maar opstaan. zonder dat de stekker is ingeplugged in de cockpit.
===================================================================

Dat kan niet.
Die stekker is de enigste electr verbinding met de cockpit.
Zou het paneel er even opnieuw uithalen.
Waarschijnlijk is een contact waar de lijmlaag van losgelaten is verschoven, en maakt contact met een andere.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

helemaal mee eens, dat het niet zou moeten kunnen. net nog maar weer even getest. Stekker los (cockpit niet gemonteerd) wagen op contact en de weerstand wordt dan heet. Op de pennen meet ik ca 9 volt
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Oh ja, natuurlijk, ik dacht even niet ver genoeg door.
Op de weerstand komt +contact.
Vanaf de weerstand gaat die naar de ankerspoel van een paar ohm.
Die ligt met de andere kant van de spoel aan massa.
Dan word die warm (is normaal).
Als het paneel er in zit dan neemt het lampje die functie over, en word die minder warm.
Die weerstand is er alleen maar voor dat als het lampje stuk gaat de weerstand die functie overneem, zodat de dynamo blijft werken (voorspanning).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In dit topic staat een tekening ter verduidelijking.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... sc&start=0
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

das weer een heel verhaal :D
maar iig hoef ik mij geen zorgen te maken over de warme weerstand, ook zal ik de lampjes even checken op hun vermogen.

nu maar eens zien dat ik het cockpitje op de goede koperbanen krijg. Moet wel zeggen dat bij jouw tellers de print er stukken beter uitziet !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De latere versies Murena, hebben een betere print, maar even goed geen beter lijm :(
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou, het werkt weer. Al maak ik mij zorgen voor als het nog eens open moet..........

Ik heb de folie achter de printbanen vastgezet met 2 stipjes 2czijdig klevend plakband aan het tellerhuis, (in de sleuf waar de stekker in valt) dat hielp......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Datzelfde gevoel heb ik ook.
Heb dat paneel er al 4x uit gehad zo bij elkaar.
Als het straks echt stuk gaat dan verzin ik wel een nieuwe connector.
Voorlopig werkt het nog.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

als toch draadjes op de koperbanen soldeert en dan de zaak flink vastzet door dat gat voor de connector incl de draden dicht te kitten, dan zal het weinig kanten meer opgaan lijkt mij. Maar misschien dat dan de waarden niet meer kloppen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die printbanen hebben geen weerstand, dus dat gaat wel werken.
Omslachtig karwei, maar als er baantjes zijn afgebroken word dat de enige goede oplossing.
Kun je gelijk de draden verlengen vanaf de print, en met stekkerblokken de verbinding tot stand brengen.
Dan is het paneel ook weer wat makkelijker te verwijderen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Tellerwerk met lucht uitgeblazen asjes gesmeerd en hij deed het weer goed.
Welke asjes kan ik smeren en waarmee ? ieder asje dat zichtbaar is ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb de unit goed uitgeblazen en een dun filmpje sliconenolie opgespoten.
In ieder geval geen zwaar dik vet.
Siliconen of teflonolie isniet zo gevoelig voor verdikking bij lage temperatuur.
Godfried heeft dat indertijd geetest in de diepvries.
Weet alleen niet meer waar dat staat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply