Ontstekingellende

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Ontstekingellende

Post by oetker »

Al sinds ik de Murena heb, is er het gevoel dat de motor niet optimaal presteert.
De vorige eigenaar had er al een nieuwe carburateur en diverse onderdelen aan de ontsteking vervangen.
Als ik de onteking op tijd zette (10 graden voor BDP) dan pingelde de wagen bij flink gas geven.
Als ik de zaak op 8 graden voor BDP zette dan was er geen probleem, maar ralenti (stationair) klonk niet denderend.
Ook hield de wagen nogal in.
Al veel gepuzzeld met afstellingen aan carburateur en ontsteking, alsook het hele vacuumcircuit nageplozen maar optimaal was het niet te krijgen.

Van de week een nieuwe verdeelkap en rotor gehaald bij Carjoy voor de 2.2.
Toen ik de boel er op wilde zetten, bleek dat dus niet te passen :o
Nader onderzoek aan de ontsteking leerde dat hier niet de juiste ontsteking op zat.
Deze er maar is afgehaald.
Was maar een klus van 2 uur, want daar rechts iets aan de motor doen is dikke pret.
Je moet wel vinger van rubber hebben om daar tussen te komen, en we hebben diverse sleutels 14 verbogen en afgeslepen om de ontsteking er af te krijgen.
Image
Image
Je kunt daar gewoon geen slag maken met een sleutel.
Uiteindelijk toch gelukt en maar is kijken wat er dan wel op zit.
Image
Image
Image
Een ontsteking van Ducelier dus, met nummer 525281A
Dat klopt dus niet.
Er hoort er 1 van Bosch op te zitten.
Na wat speurwerk bleek deze ontsteking thuis te horen op een Tagora.
Ze zeggen wel dat de Tagora dezelfde motor heeft, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat deze ontsteking heel andere vervroegingskarakteristieken heeft.

Nou had ik in de doos onderdelen die er bij zaten een ontsteking gezien, en wel deze.
Image
Een ontsteking van Bosch met nummer 0237002069.
Deze is de originele voor de 2.2.
De vraag is, waarom zit deze ontsteking er niet op.
Er zat geen speling op de as, en de Hal sensor werkt prima.
Image
Het spulletje maar is mee naar de Garagist genomen, om maar vooral het juiste gereedschap voor de klus te hebben.
Daar aangekomen was Kees net zijn 3e Porsche 924 aan het verkrachten, mijn net gewassen Murena in een wit laagje zettend :(
Image
Image
Het spulletje er maar is ingebouwd (weer 2 uur tobben).
Gelijk maar even een beter lucht filter ingebouwd.
Image
Image
Wat een lelijk ding, maar ze hadden even geen zwarte.
Zoek nog wel een keer een iets minder bling doosje.
Gelijk alle luchtfilter bende gedemonteerd.
Dat geeft een klap ruimte, en toen kwam ik een olielek tegen bij het klepje van de nokkenas.
De olie heeft rijkelijk langs de cilinderkop gelopen, want die is mooi schoon op de plek van het lek.
Image
De pakking daarachter is ook flinterdun, dus maar even met vloeibare gasket wat dikker gemaakt.
Gelijk maar een beugeltje gemaakt om de gaskabel te geleiden, want die hing een beetje in het niets.
We hebben de carburateur opnieuw afgesteld, en in het volgende filmpje kun je het resultaat horen.

http://www.youtube.com/watch?v=f6b1P7eakSk

Heb er even stukje mee gereden.
Heb het gevoel er 30 pk bij te hebben.
Alle vervelende dingetjes zoals inhouden, bokken zijn er uit.
De motor loopt voor het eerst fantastisch mooi.

Heb de auto ook lichter gemaakt.
Dit is er allemaal af gekomen.
Image

Moraal van dit verhaal.
Wat ze ook zeggen, bouw in een 2.2 nooit een ontsteking van een Tagora.
De vervroeging is gewoon heel anders.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik rij zonder de vervroeging [wel S met Weber carbs] stationair geeft het wat onregelmatig toerental maar rijdend geeft het geen probleem de vervroeging geeft aan dat er dus teveel benzine word genepen dacht ik, het open lucht filter zal ook wel wat extra vermogen opleveren maar het geluid hiervan [heb ik ook] zal het gevoel geven dat je 100 pk meer heeft maar het belangrijkste is toch wel dat hij lekker rijd, ik vind het lawaai wat minder maar ik heb ook een devil uitlaat dus dat is dubbel op
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Henk.
Denk dat als die vervroeging niet aangesloten zit, het oppakken van de motor onderin toch minder goed moet zijn.
Eenmaal in de toeren zal het weinig meer doen.
Daar werkt dan de centrifugaal vervroeging weer verder.
Het geluid wat de powerfilter geeft is eigenlijk alleen goed merkbaar als je flink accelereert.
Voor de rest valt het me mee.
Die Devil pijpen zijn mooi om te zien, en produceren een leuke sound, echter waarom liggen die dingen allemaal zo laag onder de auto.
Zou fraaier zijn als ze wat hoger hingen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

nee die dip heb ik niet maar ik denk dat het ook niet te vergelijken is met de tweetrap carberateur, ik heb nog even bij Ruud geinformeerd en die zij ook dat de vervroeging niet nodig was, in vergelijking met de orginele S motor in mijn vorige murena sprint deze vele malen sneller naar de 100 en vooral onderin veel meer vermogen in de 5 kan ik gewoon van 50 acceleren zonder terug te schakelen bij de normale S moest ik 2 keer terug schakelen, de kop is dan wel bewerkt en de nokkenas maar wat precies weet ik niet maar dat het werkt is wel zeker.

Die uitlaten tja das geen sieraad maar er ??n laten maken kost al gouw 1000 euro dus dat moet nog even wachten
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Henk,
---------------
Die uitlaten tja das geen sieraad maar er ??n laten maken kost al gouw 1000 euro
==============================================

Inderdaad, dat is een prijzige grap.
Daar kan je erg veel voor lassen.
Denk dat ik zelf maar is een keer wat in elkaar ga braden.
Wil eigenlijk gewoon een dubbele pijp links, en de oude weg hebben.
Liefst zoveel mogelijk uit zicht van de onderkant.
We gaan is bekijken wat er mogelijk is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Quote Henk,
---------------
Die uitlaten tja das geen sieraad maar er ??n laten maken kost al gouw 1000 euro
==============================================

Inderdaad, dat is een prijzige grap.
Daar kan je erg veel voor lassen.
Denk dat ik zelf maar is een keer wat in elkaar ga braden.
Wil eigenlijk gewoon een dubbele pijp links, en de oude weg hebben.
Liefst zoveel mogelijk uit zicht van de onderkant.
We gaan is bekijken wat er mogelijk is.
Er is een topic over het op maat laten maken van een inox uitlaat ?350
Post Reply