Stirring the pot, oftewel pookperikelen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Stirring the pot, oftewel pookperikelen.

Post by oetker »

Als er iets is wat bij de Murena een irritatie is bij mij, is het wel de maniier waarop de Murena schakelt.
Halve meter beweging in de pook, en de pook die niet vanzelf in de neutraalstand komt.
Vorig jaar heb ik deze kogel vervangen, en dat haalde de speling practisch weg.
Image
Image
Enige irritatie die bleef is dat de pook niet in de neutraastand terugvalt.
Gisteren even deze onderdelen opgepikt bij Carjoy.
Image
De kogels die er op zitten kun je er zo af wippen, en dan zou dit soepel op het koppelingshuis moeten draaien.
Dat liep dus zwaar.
Spulletje er maar is afgehaald en de oude bussen verwijderd,
Image
Image
Die zijn echt wel vergaan.
Zaakje ontroest en de de bussen er in geperst.
Image
Spulletje lekker in de koperpasta en er weer onder gebouwd.
Image
Een verschil van dag en nacht.
Pook veert nu weer zelf terug in de neutraalstand.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 4:40 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Goed bezig Herman.
Met een paar uurtjes sleutelen kun je vaak al een hoop ergenis wegnemen.
(en de auto moet natuurlijk wel weten wie er de baas is... :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij mijn Murena kon ik de eerste niet schakelen, bleek dat 2 bevestigingsbouten van het achterste knikpunt los waren gekomen, nu heb ik weer alle versnellingen, maar de bak schakelt zeer stroef, misschien toch wat spelling aan de pook geven??
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Volgens mij zit het bij de 1.6 anders opgebouwd, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Image
Zie hier op de tekening ook van die bussen in halter 09038.
Misschien daar even kijken of het vrij draait.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Oetker,

Goed om te weten dit komt bij mij misschien ook nog van pas!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Had bij m'n bagheera ook het probleem van nogal moeilijk schakelen.

Verleden jaar alles kwa overbrengingen nagezien tot zelf demontage van de gehele versnellingsbak ( zie ergens in een ander topic).

Het schakelen was iets verbeterd maar naar m'n gevoel toch niet optimaal.

Afgelopen maand een demonstratie gehad over het olietoevoegmiddel: T S L.

Waarschijnlijk zijn er toch al mensen die hier van gehoord hebben.

Had dit afgelopen jaar al aangekocht op de beurs in Rosmalen maar tot nu toch niet durven te gebruiken.

Verleden week dus toch toegevoegd zowel in versnellingsbak, difirentieel als motor.

Moet eerlijk toegeven het schakelen is voor 80% verbetert en het tikken van de kleppen van de motor is ook merkelijk minder.

Kortom de wagen loopt naar mijn gevoel veel soepeler en rustiger.

Geloof niet snel in wondermiddelen maar dit is blijkbaar toch iets apart.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, aan het schakelen van de bagheera daar moet je even aan wennen. De achteruit daar zit ik soms mis mee. De eerste 2 a 3 schakelingen gaan wat stroef na lange stilstand en dan schakelt alles weer prima, raar want op die tijd kan de olie in de versnellingsbak niet warm zijn!

Als zij zo blijft schakelen hoor je me niet klagen. Ik heb indertijd ook de versnellingsbak volledig open gehad en vervangen wat nodig was, Achteruittandwiel, tandwiel tweede, tussen schakeltandwiel van 1 naar twee en de synchronisatieveren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ondanks goede ervaringen in het verleden met Slick 50, ben ik toch wat voorzichtiger met toevoegingen in de Murena.
De Murena verbruikt bijna geen olie, en de bak schakelt goed.
De vraag is of je het preventief moet gaan gebruiken dan.
Weet het niet, hoor te veel tegenstrijdigheden, dus doe het nog maar niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag herman,met slick 50 heb ik geen goede ervaring. Dat heb ik vroeger
eens in mijn bagheera gedaan en na een maand was mijn motorblok
vast gelopen nu kan dat wel toeval zijn geweest ik weet het niet maar ik gebruik het toch niet meer ik ben nu wat voorzichtiger.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Houd er rekening mee dat sommige toevoegingen aan de motorolie soms vreemd kunnen reageren met rubber van keerringen en brandstofpomp.

De toevoeging van o.a. teflon en weekmakers zorgen ervoor dat bepaalde keerringen weer soepeler worden en dus (tijdelijk) beter af gaan dichten, maar de membraampjes van b.v. de door de nokkenas aangedreven brandstofpomp worden ook weker met het risico dat ze benzine doorlaten in de motorolie....en dan gaat de smering wel heel snel achteruit.
Heb op deze manier ook al eens een vastloper gehad in m'n suzuki...:cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Harry..
-----------------
Dag herman,met slick 50 heb ik geen goede ervaring.
=======================================

Heb het 1x toegepast op een reddeloze dieselmotor.
Het heeft de motor toch nog een tijdje goed geholpen.
Later hebben we die motor uit elkaar getrokken en is daar veel gele drap uitgekomen, die gehecht was rond de draaiende delen.
Heb wel mijn twijfels over wat dit spul met fijne oliekanalen doet.
In een goede motor ga ik het niet toepassen.
Misschien in een later stadium.

@ Matrafan.
========
Houdt ons maar op de hoogte van je bevindingen op de lange duur.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Gisteren rondrit gehad van een 180 km en ik moet zeggen de motor en het versnellingsbak lopen als een trein.

Minder toerental minder verbruik en z??r aangenamer rijden.

Zal jullie zeker op de hoogt houden indien hier wijzingen inkomen op termijn.

Effe nog de gegevens van TSL-olie voor degene die praten over teflon en andere ingredienten.

TSL Smeermiddelen
TSL Olie bevat: geen PTFE, geen Molybdeen, geen grafiet, geen zware metalen, etc. en is veilig voor uw olie. De TSL Olieversterker zorgt voor : minder slijtage, minder geluid, minder koudestart problemen, lager brandstofverbruik.

TSL EP 2 Vet zorgt voor minder roest, minder slijtage, minder doorsmeren, langere standtijd van lagers en tandwielen en is ideaal bij het voorkomen van het "vreten" bij RVS.

Toepassingen van TSL
Olie en Smeervet
Industrie Auto / Motor
Om problemen te verhelpen of te voorkomen
Om productie te verhogen
Om smeerintervallen te verlengen
Om standtijd van lagers, tandwielen etc. te vergroten
Om geluid te verminderen Minder koudestart slijtage
Minder mechanische bijgeluiden
Lager brandstofverbruik bij meer dan 70 % van gebruikers
Het tikkende geluid van de hydraulische klepstoters
vermindert of verdwijnt helemaal
Het "vreten" van de bovenliggende nokkenas wordt bijna stopgezet.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het verkooppraatje is altijd goed.
Graag zie ik wetenschappelijke ondebouwing en testen van het produkt.
Die heb ik nog niet gevonden voor TSL.
Tot zover blijf ik wat sceptisch, maar zal het nog niet direct afschieten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mochten al die spullen op de aftermarket zo goed zijn, zouden de constructeurs ze ook zeker gebruiken. Volgens mij is het een hoop spul tezamen gegoten, die niets doet. Je moet enkel de consument kunnen overtuigen dat hij niet zonder kan.
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Ik zag ergens (ik meen op een Mercedes-forum) dat de ervaring van een aantal lieden is dat het spul goed werkt, alleen dat die werking snel - na hoogstens een paar duizend km - weer is verdwenen. Als je erg weinig rijdt wellicht geen punt.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb nog effe een reactie op het voorgaande (straks wordt er nog gedacht dat ik dat spul hier wil verkopen of dat ik m'n procenten heb).

Hebben van onze club uit een demonstratie gehad met deze olietoevoeging.

De man doet proeven met een mechanische machine waarop een wrijving gecreerd wordt onder een bepaalde druk en met smering van de door toehoorders meegebrachte olie.

Wanneer het app. vastloopt met de nodige schade aan het materiaal wordt de TSL toegevoegd en het boeltje loopt opnieuw onder dezelfde belasting zonder verdere beschadiging en geluiden.

De melding dat de TSL na een paar duizend km zou uitgewerkt zijn moet ik natuurlijk nog afwachten.

Zal op het einde van het oldtimerseizoen zien of het effect nog goed is.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Matrafan, ik bombadeer je hierbij tot proefkonijn.
Eens zal mijn motor ook gaan kreunen van ellende, en dan is het goed alvast wat praktijkervaring te kennen.
Houdt on maar op de hoogte van de zowel positieve als negatieve eigenschappen van TSL.
Als we geen wetenschappelijke onderbouwing hebben, dan moet het maar van jou komen 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het zal me benieuwen.
Als m'n motor begint te kreunen en te steunen lijkt het mij eerder tijd voor vervanging of een grondige revisie.

De eerder genoemde ervaring die ik had was met het merk Xado, dit "wonder"middel zou de motor gladder, soepeler, zuiniger enz. maken.
Zou de non-ferro delen ook niet aantasten.
Een week of wat later begon de motor gigantisch olie te lekken en naar benzine te stinken.
Bleek uiteindelijk dat het membraam van de nokkenas aangedreven benzinepomp lek was waardoor de benzine bij de motorolie kwam, met als gevolg alle lagerschalen van de krukas kapot door verschraalde smering.
Heb nadien nog een test gedaan door een gelijk membraam in motorolie met deze toevoeging te leggen, membraam was na 5 dagen zo week dat het als kit gebruikt kon worden...
De boosdoender was dus gevonden, maar het was voor mij een dure les.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Muddy.
------------------
De boosdoender was dus gevonden, maar het was voor mij een dure les.
===============================================
Hmmm, dit stinkt naar de misdaad.
Zou je nog een juridisch steekspel van kunnen maken.
Uiteindelijk ben je fout voorgelicht, en je hebt aangetoond dat non ferro metalen wel zeker te lijden hebben.
Meestal een lange weg, maar denk dat je toch sterk staat.
Verhaaltje van de Susuki dealer er bij, en je hebt al zo goed als gewonnen.

Ja ik weet het, ik had advocaat moeten worden.
Het probleem is alleen, dat ik niet goed in een fles pas :P
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er bestaan geen wonderspullen om een oude versleten motor als nieuw te maken. Ik heb in verschillende wagens vroeger producten van Wyens gebruikt, steeds zonder resultaat. Ik moet dat spul niet meer hebben. Als een motor aan revisie toe is kun je dat maar op ??n manier omkeren, dat is alles grondig uit elkaar halen en vervangen wat versleten is. Giet het in een goede motor en denkt dat hij nog beter loopt dan heb je resultaat! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Zou je nog een juridisch steekspel van kunnen maken.
Uiteindelijk ben je fout voorgelicht, en je hebt aangetoond dat non ferro metalen wel zeker te lijden hebben.
Meestal een lange weg, maar denk dat je toch sterk staat.
Verhaaltje van de Susuki dealer er bij, en je hebt al zo goed als gewonnen.
Heb ik ook wel advies over gevraagd wat de mogelijkheden zijn.

Maar ja, middeltje gekocht op een autobeurs in Duitsland, en zie de verkoper daar dan maar eens te achterhalen.
Juridische kosten moet je dan eerst allemaal zelf bekostigen, en alles moest via de duitse manier gaan.
Heb de schade maar genomen om van deze rompslomp af te zijn, reservemotoren voor mijn Suzuki had ik altijd al op voorraad in mijn priv?-onderdelenmagazijn.
Maar goed, een motor is toch 350 euri wat je anders verdient had bij verkoop via marktplaats, en daarbij komt nog een middag sleutelen.

En een verhaaltje van de Suzuki-dealer in Almelo erbij?
Als ze daar echte problemen met een Suzuki SJ413 of Samurai hebben bellen ze mij al... :lol: ...ik ben er kind aan huis.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Olie heeft verschillende taken. Smeren natuurlijk, koelen, reinigen, en verder weet ik even niet meer. Er worden aditieven aan de olie toegevoegt om zo de olie de beste eigenschappen te geven voor elke specifieke toepassing.

De olie producenten besteden miljoenen aan onderzoek om de smeermiddelen steeds beter te maken.
En nu kan je een potje kopen van een vaag merk die de olie zou verbeteren. Als dat de olie echt verbetert, waarom zou shell, esso, mobil dan niet ook die middelen gebruiken?

Wellicht dat de smerende eigenschappen wel verbeteren, maar hoe zit dat met de andere functies van de olie? Is de koeling nog wel gegarandeert? Gaat de olie niet schuimen?

Gele smurrie in de olie? Oliekanalen verstopt? aangevreten seals?

Shell, mobil, esso staan garant voor hun product.
Hoe zit dat met slick50, tsl, xado, wyms?

Ik denk dat ik ook maar een olietoevoeging ga maken. Ik doe benzine in een potje en ga dat verkopen als een middeltje wat de olie dunner maak, zodat de olie bij een koude start dunner is, en zo de auto makkelijker start.

Of ik doe water in een potje en ga dat verkopen als een middeltje wat de olie koeler maakt.

Ik had vroeger met mijn kreidler brommer wat olielekkage. Dat heb ik opgelost door de olie dikker te maken door er 50% vet 50% olie in te doen. Weer een idee voor een olieverbeteraar.


Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik TSL nu in de motor en versnellingsbak heb. :oops:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Bart,
---------------------
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik TSL nu in de motor en versnellingsbak heb.
=========================================

Het is de nieuwsgierigheid die hier de foute eigenschap van de mens is.
Zelf zou ik ook over te halen zijn, toch maak ik echter even pas op de plaats.
Hierbij bombadeer ik Bart tot 2e proefkonijn.
We horen graag hoe de ervaringen verder gaan.
Wacht nog even tot ik merkbare achteruitgang aan de motor bespeur.
De motor gebruikt nog practisch geen olie, en ik hoop de lichte lekkage nu opgelost te hebben, door het dekseltje van de nokkenas opnieuw te sealen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De olie producenten besteden miljoenen aan onderzoek om de smeermiddelen steeds beter te maken.
En nu kan je een potje kopen van een vaag merk die de olie zou verbeteren. Als dat de olie echt verbetert,
waarom zou shell, esso, mobil dan niet ook die middelen gebruiken?


Deze vraag is ook gesteld op de demonstratie-avond.

De uitleg: De producenten willen olie die na een bepaald aantal kilometers vervangen dient te worden, ze gaan hun eigen producten toch niet afbreken.
Ze kunnen zelfs een olie ontwikkelen die niet meer vervangen dient te worden maar die wordt ook niet op de markt gebracht.

Ben echt benieuwd wat na een 1000 ? 2000 km het resultaat zal zijn???
Post Reply