Murena met Zetec engine

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Murena met Zetec engine

Post by oetker » Sat Mar 28, 2009 8:28 pm

Zag zojuist op het Deense forum dat iemand een Ford Zetec engine in de Murena gefrutseld heeft.
Een huzarenstukje.

http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse » Sun Mar 29, 2009 4:06 pm

ja jammer hoor,,
ik zou er alleen aan beginnen als er echt geen motoren meer te verkrijgen zijn, en familie banden van ford en matra die zijn al wel heel oud :wink:

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Mar 30, 2009 11:04 am

Inderdaad, dit staat erg ver van Matra af.
Ik heb er echter wel begrip voor.
Motoren voor de 2.2 zijn erg dun gezaaid, en vooral de kop is het zwakke item aan de motor.
Hoop in de toekomst ook nog wat reserve hiervan op te bouwen, maar dat zal nog niet meevallen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Mar 30, 2009 12:53 pm

Resente motoren hebben allemaal injectie. Dus nemen die veel meer plaats in dan een motor voorzien van carburatoren. Met als gevolg dat de benzinetank naar voor moet verhuizen. Dat zorgt voor een andere balans van de auto. De remmen vooraan moeten aangepast worden voor het meergewicht. Tenzij je de injectie naast de benzinetank kunt plaatsen. In Belgi? is zo'n ombouw niet toegelaten tenzij voor misschien voor een oldtimer-keuring. Ikzelf zou uitkijken voor de laatste motoren die voorzien waren van carburatoren zoals een Ford Escort 1.6 RS, of een Citro?n BX GTI. Dit is maar een denkpiste, want ik weet niet hoe de opstelling is van die motoren en hun versnellingsbak.

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Mar 30, 2009 1:06 pm

Ik had ook niet meer voor benzine als brandstof hebben gekozen bij zo,n ombouw, maar gelijk naar een LPG conversie hebben uitgevoerd, met een 10 liter tankje voor benzine achterin voor noodgevallen.
Het gaat er steeds meer naar uitzien dat er toevoegingen aan de benzine gaan komen, die de nekslag voor oudere motoren kunnen worden.

De gewichtsverdeling kun je over discuseren.
Persoonlijk vindt ik de auto voor wat aan de lichte kant.
50-100kg erbij aan de voorzijde zou ik niet erg vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Mon Mar 30, 2009 1:26 pm

benny wrote:Ikzelf zou uitkijken voor de laatste motoren die voorzien waren van carburatoren zoals een Ford Escort 1.6 RS, of een Citro?n BX GTI. .


Ik dacht dat de I in GTI altijd stond voor Injectie. :-?

Ik vind elke motorconversie altijd bewonderenswaardig, vooral wanneer er aan het chassis geen onomkeerbare modificaties gebeuren, zeker in de zeer beperkte ruimte die er voorhanden is. Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het verbeteren van de originele blokken, het balanceren/bleuprinten gekoppeld aan eventueel een andere nokkenas en uilaat is volgens mij ruimschoots voldoende. In dit geval was het origineel blok om zeep, dan nog was ik op zoek gegaan naar een goed alternatief zoals een peugeot blok...maar dit blijkt ook te werken zonder echt onoverkomelijke problemen blijkbaar.
Bagheera X '78

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Mar 30, 2009 2:06 pm

Zelfs met een Alfa V6 blok kan je de benzinetank laten zitten, mits het weghalen van een klein stukje ervan.

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Mon Mar 30, 2009 4:39 pm

benny wrote:Resente motoren hebben allemaal injectie. Dus nemen die veel meer plaats in dan een motor voorzien van carburatoren. Met als gevolg dat de benzinetank naar voor moet verhuizen. Dat zorgt voor een andere balans van de auto. De remmen vooraan moeten aangepast worden voor het meergewicht. Tenzij je de injectie naast de benzinetank kunt plaatsen. In Belgi? is zo'n ombouw niet toegelaten tenzij voor misschien voor een oldtimer-keuring. Ikzelf zou uitkijken voor de laatste motoren die voorzien waren van carburatoren zoals een Ford Escort 1.6 RS, of een Citro?n BX GTI. Dit is maar een denkpiste, want ik weet niet hoe de opstelling is van die motoren en hun versnellingsbak.

BX GTI is injectie zoals Mi16 en Peugeot 205GTI, de BX sport is voorzien van dubbele webers. Citroen CX motoren kunnen blijkbaar gemakkelijker passen.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Mar 30, 2009 5:46 pm

Je hebt gelijk Jurgen, ik bedoelde de BX Sport.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Apr 03, 2009 9:01 am

Allemaal mooi en wel maar dat krijg je hier niet door de keuring!!!!!
Vraag maar aan Edgard. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

Post Reply