Watervoorjeraamweghaalheenenweerdingetje

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb nadat de APK keurmeester ook niet zo vrolijk werd van mijn te trage en haperende ruitenwisser, de zaak nogmaals losgehaald. Alles loopt nog prima (het stangenstel etc). De motor ook nog even bekeken, ook die was prima. Daar lag het dus niet aan.

Omdat de zekering ook warm was na gebruik van de wisser, en ik in het forum al werd gewezen op de eventuele kwaliteit van de bedrading,heb ik wat meer rigoreuze aapassingen gedaan.

Ik heb even de extra zekering houder afgekeken van Oetker (bedankt maar weer !) En vanaf hier een nieuwe geschakelde plus getrokken naar de wissermotor. Ook heeft deze nu een directe min. Dit scheelt aanzienlijk, de praktijk moet het nog uitwijzen, maar ook op een droge ruit heeft de wisser voldoende kracht.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er verdijnt gewoon te veel spanning in dat boardnet van de auto.
Met de extra zekeringhouder kun je eenn aantal zwaar belaste circuits ontlasten.
Ook heb ik na wat zoeken een relais gevonden wat het contactslot gaat vervangen. (spanningsval daar bij mij 0,7 Volt).
Dit is hem.
http://cgi.ebay.co.uk/Relay-12V-100-Amp ... 230e2012fb
Het enige wat het contactslot nog gaat sturen is dit relais.
Last edited by oetker on Sun Feb 13, 2011 6:34 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

sow...... das een zware........ waar ga je die plaatsen dan ?

ik heb voor een geschakelde plus voor de nieuwe zekeringen een pen uit de bestaande kast gepakt waar spanning op komt als het contact wordt gedraaid. Deze trekt dan het relais aan het nieuwe zekeringen kastje heeft dan + direct van de accu
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze kan het hele boardnet wel aan excl startmotor.
Hoe en waar ik deze ga zetten moet ik nog uitvissen, maar zal in ieder geval de hele auto stroomloos gaan maken buiten de hoofddraad Startmotor, en tevens in het alarmcircuit opgenomen gaan worden.
Het contactslot zal in ieder geval alleen maar dit relais schakelen en de startsolenoide, en daardoor totaal ontlast worden.
Vermoedelijk gaat die in de hoofddraad van het zekeringenpaneel komen.
Er zal dan een backupdraad voor radio/klok/Alarm gemaakt moeten worden.
Stroomverbruik van dit relais 0,5 Amp, dus verwaarloosbaar.
Ga het binnenkort helemaal uitdenken.

De extra zekering kast is bij mij in 2en gedeeld.
3 zekeringen hebben direct + en 3 + contact.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

De extra zekering kast is bij mij in 2en gedeeld.
3 zekeringen hebben direct + en 3 + contact.
ook zelfbouw neem ik aan ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is het standaardkastje op de foto.
Image
Ik heb aan de onderzijde 2x 3 contacten samengebracht door er 4 om te buigen en aan elkaar te solderen..
Daarop zit 2 standaard amp stekker die naar de zekeringenkast lopen.
1 zit op direct + en 1 zit op + contact gesloldeerd op het paneel.
Daarom heb ik nu dus 2 mogelijkheden op dat extra kastje.
Ik heb daar nog geen foto's van omdat het nog in ontwikkeling is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb het dus zelfde gedaan, maar wel alle spanning direct van de accu genomen. en de helft middels een relais laten schakelen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Er verdijnt gewoon te veel spanning in dat boardnet van de auto.
Met de extra zekeringhouder kun je eenn aantal zwaar belaste circuits ontlasten.
Ook heb ik na wat zoeken een relais gevonden wat het contactslot gaat vervangen. (spanningsval daar bij mij 0,7 Volt).
Dit is hem.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Het enige wat het contactslot nog gaat sturen is dit relais.
0,7 volt, dan gaat het lichtje van de alternator toch branden als je de radio, ventilatie en lichten aanzet??
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat 0,7 volt niet vodoende spanningval is om het lampje te laten oplichten.
Er zit trouwens ook een weerstand over dat lampje wat een deel van het vermogen op zal eisen.
De spanningsval is vergeleken van accu tot + contact.
Dat slot is gewoon te zwaar belast, en moet hoge stromen aankunnen.
Gezien het vrij kleine sleepcontact dat het slot heeft ben ik er niet enthousiast over.
Ik ga dat slot ontlasten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Ik denk dat 0,7 volt niet vodoende spanningval is om het lampje te laten oplichten.
Er zit trouwens ook een weerstand over dat lampje wat een deel van het vermogen op zal eisen.
De spanningsval is vergeleken van accu tot + contact.
Dat slot is gewoon te zwaar belast, en moet hoge stromen aankunnen.
Gezien het vrij kleine sleepcontact dat het slot heeft ben ik er niet enthousiast over.
Ik ga dat slot ontlasten.
Een idee dat ik zeker wil opvolgen, mijn contactslot is ook aan ontlasten toe. 8)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is een zeer goed idee.

Prachtig bedacht. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zit naar het principe schema te kijken. Ik zie nergens het contactslot staan bij de omschrijvingen, volgens mij is het 'W' toch ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad W.
14 gaat naar de solenoid en de andere 2 contacten schakelen een groot deel van de electra in de Murena.
Attachments
slot.JPG
slot.JPG (166.14 KiB) Viewed 10488 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zie het, inderdaad W dus. Hmm als ik de raam motoren ook van eigen spanning voorzie scheelt dat ook weer een stukkie dus
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ga dat slot door dat zware relais vervangen, en hoop dan van de spanningsval af te zijn, maar je kunt natuurlijk ook separaat doen via dat extra kastje met zekeringen.
Bij mij zullen ook bepaalde zaken door dat extra zekeringenkastje gestuurd gaan worden.
Print en contactslot ontlasten zal het doel zijn.
Dat gaat de elektra in de murena wat betrouwbaarder maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

bij HB pieces in Frankrijk hebben ze nog nieuwe bevestigingen (of hoe heten die dingen) liggen voor de ruitenwissers. Misschien ergens anders ook wel , maar ik had wat besteld en heb dit direct mee laten komen. De huidige waren nogal ingelopen. 35 euro links en rechts.
Attachments
P1051684.JPG
P1051684.JPG (153.46 KiB) Viewed 10424 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat si niet te veel geld om die roestbulten te vervangen.
Volgens mij zijn ze bij HB ook aan het opruimen.
Meestal betekent dit, dat ze er mee gaan stoppen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat is de naam in het Frans van die ruitenwisser bevestigingen?
Ik wil er ook 2 bestellen.
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Als je goede gebruikte wil, ik heb er nog liggen (ex stock Cornelis). Het zijn er teveel voor mijzelf. Zal morgen eens kijken.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb de onderdeel nummers doorgegeven a.d.h.v.
deze catalogus
en dat zijn;

0032576000 in stock 17.55€
0032576100 in stock 17.55€

edit: het lijkt erop dat ze vanalles in stock hebben dus misschien het navragen waard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb die van mijn murena nog niet afgebouwd maar weet uit ervaring dat ze net zoals deze van de bagheera slijtage gevoelig zijn.

Misschien zijn het dezelfde?

Urbain, Bedankt voor je aanbod. Als je een stel goede zonder speling hebt wil ik die wel van je overnemen.

Richard,
Bedankt voor het nummer.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb de wissermotor laatst eruit gehad en de bevestiging van de stangen los gehaald van de motor. Nu stop de wisser op de vreemdste plekken, volgens mij heb ik de uitgangs positie net niet goed staan. Moet hij in rust ongeveer staan op de plaats zals in het handboek op pagina 703 afb 5 ?

bvd
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je bedoelt dat ze niet altijd op de zelfde plaats stoppen?

Je moet de ruitenwisserarmen pas plaatsen als de motor in zijn rusttoestand staat. Hier stopt hij steeds opnieuw.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het armpje op de motoras zit verkeerd. 1. Het armpje los maken. 2. De motor laten draaien tot hij stopt. 3. De wisserarmen in hun ruststand plaatsen 4. Het armpje op de motor vastmaken. Dan zou het moeten in orde zijn.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat dacht ik ook, maar toch doet hij vreemd. Ik zal nog eens wat spelen met het stangenstel.

thanks
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply