vervangen raammotors

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kun je dat is verduidelijken Alain.
Kan hier in de doc niets van terug vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Als je tussen de opening kijkt waar de ruit tussen naar beneden gaat ( in feit tussen de binnen en buitenkant van de deur). Zie je een stelvijs langs de bovenkant waar de motor op de wormkabel zit. Met deze vijs kan je de soepelheid instellen en dus ook de snelheid waarmee de ruit gaat. Bij een vastlopend systeem kan deze handleiding nog enige oplossing bieden.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

je moet even je rubbers eruit halen en met een lamp schijnen, dan zie je boven op de motor een boutje om te stellen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Handig om te weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het blijven 'plakken' van de remmen....wat zijn de mogelijke oorzaken hiervan :p

nog een probleempje erbij :)
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Meestal de rubberen dichting tussen zuiger en cilinder die te veel roll over heeft en zo het vastzitten veroorzaakt.
De zuigers verwijderen, alles proper maken en nieuwe dichtingen monteren helpt meestal. Gelijk ook remolie vervangen.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

wordt en werkje voor de garagist :p
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dit is niet de meest moeilijke klus, we kunnen je op het forum hierdoor helpen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In dit topic komt het uitgebreid aan de orde incl veel foto's
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1286
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zelf doen! Je leert er nog van bij. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ook tijdig remblokken vervangen als de zuigers te ver uit de cilinder komen geeft dat ook sneller problemen,
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Hoi,

ben ook even bezig met het raam aan de bestuurderkant, want die is er ineens mee gestopt. ik wilde nog wel rijden met de ze z.g.h. Arko....... niet dus.

Ik heb ik het mechanisme even verwijdert, dit doet het prima. Ik meet alleen op de bedrading maar 1.5 volt als ik de schakelaar druk. Ook de bijrijderkant wordt niet bediend. Heb een hoop losgehad de afgelopen tijd, maar dit nooit gechecked....... kan het een stekkerverbinding zijn die een probleem is gaan geven ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De bijrijderskant staat in serie met de bestuurderskant.
Meestal ligt het aan een slechte schakelaar, maar de beruchte connectors op het zekeringpaneel zijn ook wel oorzaak.
Spuit de schakelaars is in met WD40 en een keer of 20 heen en weer halen zonder contact.
Dan even uitblazen met lucht en nog is proberen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze verkoper heeft ze nog steeds, zowel origineel lijkend als degene die ik heb, met en zonder verlichting.

http://stores.shop.ebay.com/PARTSPIPE__W0QQ_armrsZ1

zoeken naar window in the store.

Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

klopt weer helemaal......... had laatst al eens van die andere schakelaars besteld uit een ander topic. Deze maar even geplaats, geen effect. Toen even aan de zekeringen geputst en hij doet het weer....... Denk dat ik binnenkort maar eens ga solderen en de zekeringen vervangen voor het andere type...... dit is natuurlijk ook niet echt fijn.

Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je dat paneel echt een beetje betrouwbaar wil hebben gewoon alle draden solderen aan de kant van het schutbord zoals beschreven in mijn topic zekeringen paneel.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1725
Dar lopen de hoogste stromen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ah ik zie de aanvulling van Oetker, idd die had ik besteld met licht..... ben gek op lampjes..........

Dan nog de raamopeners zelf..... net op tijd dat ik daarna kijk want 2 van de 3 trillingsdempers waren gescheurd. Heb CarJoy gebeld maar die heeft ze niet nieuw. Nu zag ik het type motor en de ophanging, dit deed mij erg denken aan de Corrado, die lijkt daar wel erg veel op.

Er zitten nu dus Corrado rubbers in.

Dit zijn de rubbers die erin zaten, of wat daarvan over is

Image

Hier een Corrado en een Murena rubber:

Image

Bij een Corrado zit e.e.a. vast met een klinknagel, ben zelf meer van de schroefjes dus heb er even locknuts ingezet.

Image

en nu zit het ongeveer zo

Image

Zoals ik als zei, de Corrado motoren lijken aardig op die van de Matra, ik las hier ergens iets van magneten die zwakker werden. Volgens mij zijn die er wel uit te halen en evt om te zetten. Verder zit er een lange as en de Corrado motor, dit verschilt met de Murena, Bij de Murena zit een steuntje iets hoger aan de behuizing, dat heet de Corrado niet. Als je dat aan zou passen kan volgens mij de behuizing zo worden overgezet.


Image


Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kijk daar kunnen we wat mee.
Heel wat van die motoren zijn min of meer hetzelfde.
Je zou spoel, huis met lager en magneten zo over kunnen zetten denk ik.
Het huis bevat ook de bronzen lager die nog wel is moeilijk doet door vocht.
Weet je een nummer van die rubbers Richard?
De moer rivetten heb ik inmiddels ook.
Die gaan nog goed van pas komen op de Murena.
Mooi opgelost.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

soms moet je me even helpen....... moer rivetten ??
de nummers zoek ik even op, post ik later,,,,,,,
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

rivet=popnagel.
Soms maak ik mijn eigen auto-taal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou heb de zaak weer op zijn plaats zitten, maar ben nog niet echt enthausiast over de soepel loop van het raam. Neer gaat goed, maar op strilt alles van de moeite welke hij er mee heeft. Ik hem de stalen rails gesmeerd. Wat kan ik nog meer smeren en waarmee ?

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Richard wrote:nou heb de zaak weer op zijn plaats zitten, maar ben nog niet echt enthausiast over de soepel loop van het raam. Neer gaat goed, maar op strilt alles van de moeite welke hij er mee heeft. Ik hem de stalen rails gesmeerd. Wat kan ik nog meer smeren en waarmee ?

bvd

Richard
hoe trilt hij. is er ook een soort ratel bij. dan zit de schroef om de speling te stellen op het wormwiel te los. even bijstellen dus.

als je gaat smeren heeft het het meeste effect om de wormwielketting in de buis te smeren. ikzelf heb laatste wd40 voor montage in de slang laten lopen terwijl ik hem op en neer bediende. misschien dat andere smeermiddelen beter zijn (teflon misschien).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, ik dacht dat het wormwiel niet gesmeerd mocht worden
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Richard wrote:okay, ik dacht dat het wormwiel niet gesmeerd mocht worden
zou niet weten waarom.

vooral als ze een dagje ouder zijn zijn de borstels op de ketting een beetje vergaan. en dan gaat het moeilijker.

je moet er wel voor zorgen dat als je de boel goed volspuit, de motor niet vol kan lopen. echter dit gaat je toch niet lukken als hij in de auto zit. dan kan je hooguit aan het einde van de slang iets naar binnen spuiten, en vervolgens naar binnen werken door het raam op en neer te laten gaan.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik haal ze er wel weer uit. is niet zoveel werk. Hoop wel dat er niets stuk gaat van de plastic delen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Verwacht niet dat hij net zo snel omhoog gaat als omlaag.

Ik denk dat je met een lange schoevendraaier eerst de schroef moet stellen zodat hij niet ratelt/rammelt bij het omhoog gaan.

Omhoog blijft meestal langzaam gaan in mijn optiek.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Spuit in de plastic buisjes ook maar een partij siliconenolie.
Verder kan het zijn dat roest in de kantgeleiding een rol speelt.
Als het dan nog niet soepel loopt is de EMK van de motor te ver terug gelopen zodat er te weing kracht is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Die EMK heeft dat met de magneten te maken ? anders kan ik eens proberen die VW exemplaren erin te prutsen......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad.
Door teruglopend magnetisme verliest de motor Electr Motorische Kracht.
Als de magneten passen kun je ze er in lijmen.
Vraag is echter zijn die nog goed???????
Het is allemaal al wat ouder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja maar bij de Corrado liepen deze als een trein, maar ik had een set jongere dus vandaar......... Het mechanisme is ook anders. Ik denk dat die met minder kracht meer kan verzetten
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply