Koppelingscilinder 2.2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Koppelingscilinder 2.2

Post by oetker »

Ben al een tijdje aan het snuffelen voor een reserve hoofd-koppelingscilinder voor de 2.2.
Daar zijn echter weinig gegevens van te vinden wat betreft diameter van de cilinder.
In de 1.6 zit een cilinder van 25,4, en dus veel groter dan voor de 2.2.
Ergens op een forum opgedoken dat de cilinder een diameter moet hebben van 20,6.
Nou zie ik op E-bay geregeld cilinders voorbij komen uit een Simca 1301/1501 (niet de special), voor €10.- incl. verzendkosten
Image
Over de diameter van deze cilinders komt na herleiding van de nummers ook geen duidelijkheid.
Dus op de gok maar 1 besteld, en hier maar is uit elkaar gehaald.
Image
Image
De diameter van de zuiger is iets groter (net geen 22mm, dus zal 22mm boring zijn).
Of dat goed gaat is nog maar de vraag.
Zo ja, is het een koopje, en anders maken we er wel weer iemand gelukkig mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Oetker

Als de stand van het flensje goed staat ten opzichte van dat van de Murena, dan moet dit lukken.
Ik heb in bijlage de maat voering van Murena en de Simca onder elkaar geplaatst.
De slag is iets korter, maar de diameter dan weer iets groter.
Ik zie hier niet direct problemen.

Mvg,

Matra 530 LX
Attachments
dinsdag 3 februari 2009.jpg
dinsdag 3 februari 2009.jpg (259.32 KiB) Viewed 5021 times
Kopie van dinsdag 3 februari 2009.jpg
Kopie van dinsdag 3 februari 2009.jpg (155.48 KiB) Viewed 5021 times
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt voor de info Jean.
Nu ik de slag weet in vergelijking tot die van de Murena, ziet het er naar uit dat dit kan werken.
Het lijkt er op dat het fysiek allemaal kan passen.
De hoek van de bevestiging lijkt op het oog hetzelfde.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is een koopje en dan nog passen op een 2.2, wat een geluk!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb soms wel is geluk, maar niet altijd.
In dit geval wist de verkoper de diameter helemaal niet.
De nummers die hij had wezen nergens naar.
Ik gokte er op dat het 19 mm was, en dat ik hem op kon boren naar 20,6, en dan de zuiger gebruiken van de oude met nieuwe cupjes.
Dat pakt waarschijnlijk zelfs beter uit dan ik dacht.
Soms moet je een gokje wagen, en voor die centen het experiment waard.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

anthoon wrote:die cillinder lijkt toch totaal niet op die van een 2.2!

zou er niet eens aan denken om te kijken of ie van een ander type kwa innerlijk hetzelfde is
Niet verwisselen met de hulpkoppelingscilinder aan de versnellingsbak!!
Herman heeft gelijk.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

anthoon wrote:die cillinder lijkt toch totaal niet op die van een 2.2!

zou er niet eens aan denken om te kijken of ie van een ander type kwa innerlijk hetzelfde is
Die pompjes van 2.2 zijn lastig te vinden en kosten nogal.
Deze pompjes van 22mm waren iets van 10 Euro of zo.
Ik heb hem er op gehad toen ik door de pomp trapte en een 22mm pomp functioneert prima.
Helaas was de hoek verkeerd dus was het echt voor nood.

Groet Herman
Attachments
P1020861 (Custom).JPG
P1020861 (Custom).JPG (92.57 KiB) Viewed 4923 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, hij werkt goed, maar je kunt ook revisiekitjes krijgen en als de cilinder niet te veel geleden heeft voor weinig centen weer een goed werkend orgineel pompje maken.

Lucht is vaak een probleem bij deze pompjes.
Na verloop van een half jaar kun je bijna standaard ontluchten omdat het pedaal te diep zit.
Ik zit dan ook over metalen leiding te denken want verdenk de kleine afsluitrubbers op de pijpjes.
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:
Lucht is vaak een probleem bij deze pompjes.
Na verloop van een half jaar kun je bijna standaard ontluchten omdat het pedaal te diep zit.


Groet Herman.
Dit probleem ken ik niet. Heb thans ook nog de originele leiding met dichtingen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op de rat zit alles origineel, maar het pedaal was na een half jaar toch een paar cm lager geworden voor de 2e keer.
Ontluchten loste het weer op.
De rat wordt wel dagelijks gebruikt.
Waar het vandaan komt weet ik niet maar zou boven in de leiding van rempotje naar koppelings cilinder kunnen ontstaan of de kunststofleiding wat poreus.
Verder is alles nieuw.
Dat zijn zo van die dingen waar geen pasklaar antwoord op is.
Het kan overal vandaan komen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb met mijn koppeling ook nog geen problemen gehad.Dan klop er toch wat niet bij je herman.









grt harry de matra.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer je luchtproblemen krijgt op de koppeling is de kans groot dat de lucht komt van de kunststofleiding van de pomp bij de koppeling. Daar zit een rubberen dichting in en die moet perfect dicht zjn. Van je stuurpomp zal het niet komen want die is zelfontluchtend.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja die rubbertjes zijn vaak de oorzaak, maar heb ze vorig jaar vernieuwd net zoals de seals in de cilinders.
Het gaat natuurlijk maar om zeer kleine hoeveelheden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply