Aandachtpunten, conserveren Murena?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Aandachtpunten, conserveren Murena?

Post by Paul »

Mijn doelstelling is om onder deze hoofding de ervaringen van Murena bezitters te bundelen.
Ik doel hierbij op het noemen van aandachtspunten voor het optimale conserveren van deze wagens, nl. chassis, koetswerk, kunststoffen en interieur.
Welke zijn de ervaringen van bezitters en hoe is het opgelost?
Ik ben sinds dit jaar (2004) in het bezit van een goed geconserveerde Murena 2.2L en wens dit zo te houden.
Alle tips, raadgevingen en ervaringen voor het behoud van deze prachtige auto's zijn welkom.
Last edited by Paul on Fri May 13, 2005 7:18 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Prachtig dit ziet er goed uit!
Ik heb dus een wagen die geen aandacht vraagt.
Niemand reageert dus dit is de perfecte wagen?

Mager hoor!
Ik heb zelf nog geen idee, anders had ik het hier zelf wel volgepend hoor.
Last edited by Paul on Fri May 13, 2005 7:18 pm, edited 1 time in total.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Paul, ik begrijp je reactie dus zal ik zelf maar 1 aandachtspunt aanbrengen.
Misschien volgt de rest dan.
Wat zeer goed in het oog te houden is bij de Murena zijn de achterdraagarm (tussen chassis en wielen), deze zijn namelijk nogal roestgevoelig. De enige oplossing voor dit probleem is een degelijke anti-roest behandeling. Hoe ga je te werk? Demonteer de armen van onder de wagen en verwijder lagers en silentblocs. Daarna laat je na een grondige controle de armen chemisch ontroesten om de roest binnenin de verwijderen. Wanneer alle roest weg is kan je de binnenzijde behandelen met dinitrol/wax/.... voor de buitenzijde heb ik gekozen voor warmverzinken en poederlakken. Nu ben je weer voor een ganse tijd gerust. De roest aan deze armen wordt vooral veroorzaakt door condensatie binnenin, de armen worden namelijk tamelijk warm en de afvoergaten zijn meestal verstopt door modder, teer, ...
NU JULLIE
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Alvast een starter. :lol:
Thanks Alain ik steek alvast iets op maar ik verwacht ook wat van anderen.

Mijn doel is een item van "algemeen" nut te cre?ren.
De Murena die ik bezit is erg goed en ik wens dat zo te houden.
Ik doel dus op ervaringen van bezitters of gewezen bezitters van dit type, ervaringen uit restoraties of gewoon tips.

Dat moet toch kunnen?
Last edited by Paul on Fri May 13, 2005 7:11 pm, edited 1 time in total.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ja, Paul blijkbaar alleen gelukkige en probleemloze Murena's. Alleen jammer dat je zo weinig ziet.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Druk toch a.u.b. eens op die knop "postreply" :cry:

Ik ga echt nog denken dat er geen problemen zijn hoor. :D
Last edited by Paul on Fri May 13, 2005 7:12 pm, edited 1 time in total.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

hier een kleintje dan af en toe een klein druppie olie in het draaimechanisme van de ruitenwissers houd ze fris en soepel en spaart het motortje
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Yep, we zijn gestart???!!!!
Thanks,
Last edited by Paul on Fri May 13, 2005 7:12 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een eigen inbreng, het lijkt te simpel maar ik was het toch maar vergeten en met voorspelbaar resultaat "PLAT" dus.
Koppel tijdens de winter de battery af bij langere stilstand.
Last edited by Paul on Fri May 13, 2005 7:19 pm, edited 1 time in total.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Paul, wat je daar schrijft is helaas niet de juiste oplossing. Zelf met de batterij afgekoppeld, gaat de batterij kapot De enige juiste oplossing om een batterij in goede conditie te houden is een druppellader te kopen. Deze is zeer goed gekend in het moto-midden. . Zo'n lader kost ongeveer
?60. Veel succes. Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

T'ja, maar dan moet je wel een stopcontact in de buurt hebben of de battety verwijderen.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het is de enige manier om van kosten gespaard te blijven en om geen startprobleen te hebben. Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,
Ik heb geen murena maar een bagheera,maar onze bedoelingen zijn het zellfde,nog vele jaren kunnen genieten van deze prachtige wagens. Je weet! of hebt wel horen zeggen,als je wagen zijn winterslaap gaat doen moet je extra aandacht aan de banden geven.Ze zeggen om geen vierkantige banden te krijgen je de wagen op blokken moet zetten.Dat dit niet zo eenvoudig is hoef ik je niet te zeggen.IK pas deze regel dan ook nooit toe.Nu ga ik misschien een hoop reactie krijgen ?maar mijn ondervinding is zet de banden voor de winterslaap onder een hogere druk. Ik zet ze op 3kg en doe dit al jaren zonder problemen met de banden te hebben.Dit is dan ook misschien een eenvoudige tip voor u.
Groetjes Godfried. :lol:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

ALLES, is welkom, ik steek altijd wel wat op.
Thanks.
denbever
Posts: 20
Joined: Sat Apr 24, 2004 6:50 pm
Location: Denderleeuw
Contact:

Post by denbever »

benny wrote:Het is de enige manier om van kosten gespaard te blijven en om geen startprobleen te hebben. Benny.
Een andere manier : rij elke dag met je Murena! Door omstandigheden werd ik genoodzaakt een 5-tal maanden geleden dagelijks woon-werkverkeer te doen met mijn Murena :) ! Tot nu toe nog geen enkel probleem gekend... deze matra's zijn duidelijk gebouwd om elke dag te gebruiken! Goede tip voor de ruitenwissers trouwens, want die gaan niet echt full speed bij regen :wink: De sproeirs zijn ook niet alles trouwens !
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Laat af en toe een beetje olie langs de ontluchtingsnippel van de remcilinders wegstromen om mogelijk vuil en waterresten uit de olie te verwijderen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik dacht ergens op het forum gelezen te hebben dat Murena raamlijsten roesten?!?
Klopt dit en is het te voorkomen?
Hoe is het hersteld?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

bij mij op het juiste adres.

Bij mij begonnen er slechte punten op de lak van het rechter stijl te komen:

Image
Image

na nader onderzoek:
Image

De vorige eigenaar heeft dit eerder willen opknappen met een pur behandeling met daarover plamuur. Dit is wel de juiste behandeling natuurlijk ....NOT


Aangezien ik ook een probleem had aan het linker raamstijl (oppervlakte roest), en mijn ruit vervangen moest worden (barst), en de lak van mijn parafaan al ontbindingverschijnselen vertoonde. heb ik besloten het goed aan te pakken.:

Image




Ik ben begonnen met de dremel en heb het rotte stuk er ruim uitgeslepen. Dit was een rechthoekig stuk waar de gaten op de foto zitten, en een reepje aan de onderzijde van de stijl. dus de hoek met de ronding heb ik eruit gehaald.

Dit heb ik door mijn neef laten lassen . stukken van 1,5 mm dik erin gezet met voor de stevigheid op de ronde hoek een ronde staaf van gok 6 mm dik ofzo.

Na het lassen heb ik tectyl ML er meerdere malen ingespoten voor anti roest bescherming.

Na wat geplamuur enzo kwam ik op dit uit, ik kreeg het niet helemaal strak, dus heb het laten afmaken door de spuiter(op de foto is wat ik voor elkaar kreeg):

Image

Verder heb ik de deuren later nog verwijderd om het stuk bij de scharnieren te schuren, en de kapjes achter de deuren voor het makkelijk/mooi spuiten.

hier plaatjes van het geschuurde geheel:

Image
Image
Image
Image

en

Image



Inmiddels is hij bij de spuiter geweest, en morgen wil ik alles weer afronden (behalve het plaatsen van de ruit wat ik door carjoy laat doen)


Image
Image
Image



Ik zal ooit nog wel een groter verslag op matramurena.nl zetten. maar duurt denk ik wel ff
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Verder dus mijn tips:

spuit je raamstijlen vol met Tectyl ML ofzo. vooral de rechter (die roest namelijk ,de ander volgens mij zelden).

controleer je spruitstuk op scheurtjes, ik had dit probleem. op de dag dat mijn broer de auto meenam brak hij en hij heeft 40 km gereden met de uitlaat zo aan de auto hangend(slechts aan 2 kleine schroefjes):

Image
Image

Meteen het sptuitstuk vervangen voor een nieuwe en er een nieuwe uitlaat onder gegooid van skytune. Kosten voor de uitlaat is 342 euro.


Image

Image




volgende tip:

bij de achterste zijruitjes valt volgens mij bij de meeste murena's de binnenste zwarte rand eraf. Los dit op met zwarte isolatietape. gewoon langs de randen plakken aan de buitenkant. en ziet er erg keurig uit.

let wel op dat je het niet uitrekt als je het vastplakt, anders zal het met warm weer samentrekken en word de tape korter waardoor je een ontbrekent stuk zal hebben.




volgende tip:
als je achterruit niet omhoog komt, hoef je niet 2 nieuwe cilinders te hebben, 1 nieuwe werkt ook wel. echter niet zo effectief als 2 nieuwe.

Ik heb ze bijde vervangen, ik doe geen half werk



tip:

controleer voordat je het het circuit opgaat of lange ritten gaat maken met mogelijke files. of als het erg heet is eerst of je thermocontact van de radiator nog werkt.

Deze willen volgens mij wel eens stuk gaan. bij mij als gevolg in de pitstraat(ik had de motor lopen maar was met anderen aan het praten) dat de fan niet aanging en de motor 5 liter koelvloeistof uitspuugde. gevolg een lekkende waterpomp en een grote plas in de pitstraat.



tip:

controleer je linker motorsteun aan de kant van de versnellingsbak. deze had een afgebroken hoekje die ongemerkt was gebleven. als gevolg stilden de moertjes iets los waardoor er door hevige trillengen een barst in mijn koppelingshuis kwam ten hoogte van de koppelingscilinder (1.6). Gevolg dat ik vele uren heb besteed aan het losmaken van de bak, zodat ik het alluminium kon laten lassen. dit heeft mij teveel geld gekost omdat ik heb 2 keer heb moeten laten lassen (eerst keer geprobeerd zonder de bak los te maken(wist niet dat de steun stuk was).

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer duidelijke en goed uitgelegde informatie! En ik dacht dat Murena's niet konden roesten.Op de foto's te zien komt de roest van binnen en dat is een onzichtbare plaats.Waarschijnlijk een plek waar het materiaal slecht verzinkt is geweest.Ik heb enkele jaren een chassis van een gestripte murena kunnen bewonderen.Deze was volledig roestvrij, wat mij verwonderde na zoveel jaren.Ik zelf ben een Bagheera bezitter.Nu een vraagje: Die uitlaat past die ook onder een bagheera?
Groetjes, :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De uitlaat is voor een Murena 1600CC motor.
Ga hier eens kijken, http://www.skytune.com/ worden desgewenst op maat gemaakt.
De uitlaat is daar vervaardigd.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

bij mijn roestplek was ook te zien dat het stuk erachter en ernaast compleet gaaf was. dus waarschijnlijk een bel lucht tijdens het verzinken.

uitlaat word op maat gemaakt bij skytune. vooraf een pakking gestuurd, hebben ze de flens gemaakt van te voren. daarna frens vastgedraaid, en demper in positie geklemt) en de bochten eraan gelast(onder de auto gedaan). en de pijp eraan gelast. daarna eraf gehaald en alles goed gelast rondom. en weer vastgezet en wegtuffen maar.

mooie uitlaat. stationair erg stil(je hoort hem alleen blazen). laag in toeren zwaar geluid, hoog in toeren steeds meer gillend geluid.

ik ga nu 3,5 dagen weg. dus tot ooit
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat op maat maken kan ik zelf ook.Ik ga eens prijs vragen wat het kost om de nodige onderdelen op te sturen. Ik ben eens benieuwd!
Bedankt voor de informatie.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

dat op maat maken word mee bedoelt dat ze een demper uit de schappen pakken en er buizen bij gaan buigen zodat hij de perfecte positie heeft.

Je kan alles laten doen. zelfs 4 pijpen als je daar voorkeur aan hebt.

Mijn origininele uitlaat ligt er nog, dus misschien dat ze daar wat mee kunnen als voorbeeld. maar lijkt me niet
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Oei! Dat wordt al moeilijker.Om buizen te plooien moet je de nodige machines hebben.Ik ga toch eens informeren.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja, Godfried, ik was al benieuwd hoe je DAT ging klaarspelen.
Ik keek al uit naar het verloop. 8)
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien dit de prijs is voor een RVS-uitlaat is dat inderdaad interessant. Mocht het echter een gewone ijzeren of stalen uitlaat zijn, dan zou ik het riskeren om de originele uitlaatbuizen aan te passen aan de nieuwe uitlaatpot. 99% van de uitlaten zijn stuk aan de uitlaatpot en niet aan de buizen tussen het blok en de uitlaatpot. Niet gaan bestaat niet, moeilijk gaan wel.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

342 euro voor een 100% inox RVS uitlaat
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

RVS

Post by Danny »

Zal es moeten zien op het werk voor hoeveel wij ze kunnen maken wie weet kan het goedkoper
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ben benieuwd want ik ben ook aan een nieuwe uitlaat toe voor een Murena 2.2
Post Reply