aankoop murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
424
Posts: 3
Joined: Wed Aug 27, 2008 9:25 pm
Location: WEST-VLAANDEREN

aankoop murena

Post by 424 »

Hallo,
Ik ben opzoek naar ??n murena maar ken er niet zoveel van,waar moet ik op letten en wat zijn de zwakke punten.
Wat voor type is het beste 1.6-2.2of de S.
vb; die blauwe S die tekoop staat in de Limburg,is dat het kopen waard?
mvg 424
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag 424,

Om te beginnen een belangrijke vraag! Is het de bedoeling om zelf ook te sleutelen of wordt alles uitbesteed??

De murena is een wagen die gemakkelijk in het dagelijks verkeer mee kan en met een goed onderhoud te gebruiken is voor dagelijks voertuig, maar dit zal de bedoeling wel niet zijn!
De techniek is eenvoudig en nog goed te verkrijgen op sommige onderdelen na. De aankoop van welke type hangt veel van je voorkeur af, wil je een zeer snelle wagen dan koop je een S maar daar hangt ook een hoger prijskaartje aan, in goed rijdende staat zit je vlug rond de 7000 to 10000? . Voor een restauratie S betaal nog een 4000 tot 7000?. De 1.6 rijd geweldig voor een wagen van die jaren en is ook veel beterkoop. Als restauratie object heb je er al ??n voor 1500 to 2500?. De 2.2 kost iets meer maar alles hangt af van de staat en van de eigenaar die zijn wagen verkoopt. Het zwakste punt bij de murena zijn de achterwielarmen, deze roesten en kostelijk om te vervangen, zeker goed controleren. Kijk op het forum en zie de foto's die ik geplaatst heb van mijn 2.2( S) dan begrijp je dadelijk wat ik bedoel. De 2.2 is bekend om zijn zwak hoofdlager aan het vliegwiel. Dit is een kostelijk zaak om te herstellen. Het beste neem je iemand met ervaring , in de club zitten er verschillende bij die je geen kat in een zak verkoopt.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
424
Posts: 3
Joined: Wed Aug 27, 2008 9:25 pm
Location: WEST-VLAANDEREN

Post by 424 »

Hallo,
Het is niet de bedoeling om er dagelijks mee te rijden enkel in het week-end.
En dat om oldtimerritten en navigatie ritten te doen en in die ritten gaat het nog redelijk goed vooruit?

Er mag wat werk aan zijn maar ook niet teveel.
Mijn intresse gaat uit naar ??n 2.2 of S.

Die blauwe S die tekoop staat is dat nog wat, of is die het niet waard?
In het week-end ben ik in zolder misschien ga ik eens kijken?
mvg 424
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er is al iemand van de club daar geweest, Deze zegt dat hij nog goed uitziet. Maar daar moet je geen Matra op kopen, zelf gaan kijken. Neem iemand mee die de murena kent en zeker een S die zo al een stuk duurder is. De S die daar te koop staat is wel niet origineel ,andere binnenbekleding, zetels. Dit is gezien op de advertentie die geplaatst werd, dus in werkelijkheid misschien nog wel andere dingen. Als het perfect gemaakt is en je niet streeft naar origineel is dat een pluspunt, weer kosten gespaard.
Pasop!! Het is een handelaar die deze verkoopt, die mannen vragen de uiterste prijs. De Matra kan het waard zijn maar dit hoor ik liever door een van de specialisten van de club zeggen. Ik heb zelf een S kortelings aangekocht, met ook wat werk aan voor 6000?. Aan deze is misschien geen werk??????? Neem iemand mee die de murena kent en je komt niet bedrogen uit. Ik kan je wel een paar telefoonnummers geven, als je deze mannen belt is er wel altijd iemand bereid om met je mee te gaan.
Niet overhaast kopen je vindt ze nog, alhoewel een S is moeilijk te vinden in Belgi?. :wink:

Ik weet een 2.2 staan die wel al 15 jaar stil staat, van de eerste eigenaar maar deze is overleden en zijn vrouw zet de matra nu te koop, deze staat nog nergens in de blaadjes of op internet. Hij werd me zondag aangeboden tijdens een meeting in Nederland. Het gaat om en grijze 2.2 met 202500km, de motor zou gereviseerd zijn!!! Prijs 3900 maar ik ben er zeker van dat deze flink zal zakken bij aankoop. Een wagen die 15 jaar stil staat daar is wel werk aan. Deze moet volledig technisch gecontroleerd worden alvorens te gaan rijden. Remmen, pompen, motor enz.

Waar blijven de andere reacties van de murenarijders????? :cry:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welke Murena je koopt, bepaal je zelf. Als het over optrekken gaat, komt de 1.6 niet veel achter de 2.2 tot 100 km/h. De motor is zeer robuust en is gemakkelijk te onderhouden en om aan te werken ook. Een gewone 2.2 heeft dan weer tegen dat zijn motor minder degelijk is. Het probleem is echter dat je het pas gewaar wordt, wanneer het meestal al te laat is. Een 2.2 motor kost dan ook veel geld wanneer je er een zoekt ter vervanging. Dus wanneer je een 2.2 koopt, ben je bijna verplicht om de motor uit??n te halen om alles te controleren. Een 2.2S echter is een veel betere motor dan de gewone 2.2 want die is op alle onderdelen uitgebalanceerd en heeft dus minder last van onbalans en trillingen van de tweede orde. En hij verbruikt minder. Er is nu een rode 2.2S te koop voor 5000 euro op eBay. De wagen staat in Nederland en is onderhouden bij Carjoy. Als je de prijzen ziet, dan vind ik dat het prijsverschil tussen een 1.6 en een 2.2 klein zijn. Een 2.2S kost dan weer een pak meer.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ga er maar van uit dat welke Murena je ook koopt, er altijd wel wat aan te doen is.
Als je niet van sleutelen houdt zou ik er niet eens aan beginnen.

Zwakke punten.

Draagarmen achter,
controleer ze door er met een drevel/hamer op te slaan.
Ze roesten van binnenuit, dus valt soms niet op.
Dure en intensieve klus om te vervangen/herstellen.

Wielophanging voor op de draaipunten op ernstige roest controleren

Olie-lekage op de carterpan/distributie.
Als er een druppeltje olie aanhangt is dat zweten.
Als de motor er als een olieboot uitziet dan moet de motor er uit om de dichtingen te vervangen.

Lekkage op de voorruit rechts onder (meestal).
De hechting tussen de ruit en het chassis is verdroogd.
Controleer gelijk of het dak aan de achterzijde niet los ligt.

Losse venturies in de carberateur 2.2.
Carberateur kost €300

Waterpijpen koeling onderzijde op roest controleren.

Warm lopen motor door lekkende waterpomp, (lekt dan bij het asje).

Blauwe walmen bij gas geven en/of loslaten duidt op veel olieverbruik.
Haal na de proefrit je vinger door de uitlaat.
Als dat een smeerboel is, dan laat maar staan.

Controleer na de proefrit de kleur van de olie.
Melkachtige kleur= vaak gescheurde kop bij 2.2
Houdt even een aansteker onder de oliestok.
Spetteren is water in de olie.

Plakkende achterremmen.
De remcilinders dienen gereviseerd.
Dikte van de remschijven achter bij een 2.2 moet in ieder geval meer als 9 mm zijn.(NB:zijn duur)

Lekkende brandstofpomp 2.2 (brandgevaar)

Schokbrekers.
Zijn nog van Koni te krijgen maar kostbaar.

Ga uit van de volgende prijzen.

Tot €2000 =schroot
€2000-4000 = met werk.
€4000-8000 =redelijk tot goede staat.
€8000 tot oneindig kan een nette zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Geef oetker gelijk; als ik zie wat mijn Murena 1600 tot nu toe heeft gekost...Aankoop + kosten :-? Blijft wel leuke auto..; :P Zelfs zonder dat de carrosserie 100 % staat, denk ik dat Oetkers prijzen kloppen. blijkbaar liggen de 1600 en 2200 niet ver uit elkaar; en volgens Verhelst zijn de 1600 stukken toch nog beter verkrijgbaar. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je onderdelen nodig hebt, dan liefst die van 1.6 deze zijn er nog in overvloed en aan betaalbare prijzen. :wink:

Goed geformuleerd mannen. :wink:

Hier een foto van zo een geweldige wielarm, niet gezien bij de aankoop!!! :cry: Dit kun je niet zien als je niet gaat kijken zoals ik gedaan heb. Ik raad het iedereen af en toch doe ik het zelf. Zonde!!!!!! :evil:
Attachments
is dat roest!!! (Small).JPG
is dat roest!!! (Small).JPG (68.97 KiB) Viewed 5700 times
andere kant van de wielarm,tegenover het grote gat (Small).JPG
andere kant van de wielarm,tegenover het grote gat (Small).JPG (74.13 KiB) Viewed 5700 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De draagarmen van de 2.2 zijn dan nog te lassen, terwijl die van de 1.6 gewoon vervangen moeten worden.(NB:trekken krom als er gelast gaat worden)
Reken op een klus van €700 in dat geval.

Je moet jezelf afvragen, wil ik dit echt?
Denk dat als mijn Murena straks klaar is, zij bij elkaar €15000 heeft gekost. (NB: globale berekening).
Mijn aanschafprijs was €4000.- en dus een auto met TLC.
Dat wist ik toen ik er aan begon.
De Murena heeft een hoge funfactor, en rijdt nostalgisch.(NB: rijden is werken, zeker in de stad).

Het beste is een zo goed mogelijke te vinden, die in je begin budget past.
Kijk even rustig rond, ga wat proef rijden in een 1.6 en 2.2.
je zult de grote verschillen in staat van onderhoud ontdekken tussen de auto's.
Er staan er geregeld te koop.
Neem je tijd.

succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nog een dingetje om op te letten is Osmose in het polyester.
Aangezien de Murena van geperst polyester is gemaakt, treed dit op in de vorm van lucht belletjes onder de lak, terwijl bij de dikkere polyestervarianten dit in de vorm van sterretjes in de lak is te zien.
Dit vraagt een speciale aanpak om te behandelen.
Een Murena laten spuiten kost gewoon €3000 bij een gespecaliseert bedrijf.
Alleen het materiaal om dit te doen kost al gauw €800-1000.
Even snel spuiten is er bij een Murena niet bij, als het goed moet gebeuren.
Laat je echter niet door mij afschrikken.
Je hoeft tenslotte niet alles te gelijk te doen als het een hobby gaat worden.

succes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
424
Posts: 3
Joined: Wed Aug 27, 2008 9:25 pm
Location: WEST-VLAANDEREN

Post by 424 »

Hallo,
Bij deze wil ik jullie al bedanken voor de informatie.
Zoveel van de murena weet ik ook niet en het is ook niet mijn bedoeling om er ??n vlug te kopen maar eerst wat rond tekijken en wat info in te zamelen.

Mijn voorkeur ging uit naar een 2.2 of S, maar volgens jullie info is het misschien beter een 1.6 of S te kopen, een gewone 2.2 geeft blijkbaar meer problemen dan de andere 2.

Ik laat me zeker niet afschrikken door jullie info wat betreft de negatieve punten, als de tijd daar is zal ik wel ??n kopen?

mvg 424
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
------
een gewone 2.2 geeft blijkbaar meer problemen dan de andere 2.
----------------------------------------------------------------------------
Hangt er van af hoe de auto behandeld is in de jaren, en of die zijn onderhoud gehad heeft..
Er zijn 2.2 Murena's die zonder al te veel problemen bijna 3 ton hebben gelopen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een motor is soms een gok je kunt er niet in kijken, nu draait hij perfect en een minuut later zijn er problemen. Ik heb mijn bagheera nu 14 jaar op enkele kleinigheden na geen problemen maar ik moet toegeven dat ik veel onderdelen nieuw gezet heb. remschijven, blokken,radiator,hoofdrempomp,hulpkoppelingscilinder, waterbuizen,uitlaat,revisie remklauwen,starter, alternator, enkele nieuwe tandwielen en nieuwe synchronisatieveren. volledig nieuwe remleidingen en remslangen. alle dichtingen behalve de onderkant van de motor moet nog gedaan worden. Deze heeft wel een kleine revisie gehad maar lekt wat olie. Nieuwe banden en wat vergeet ik nog allemaal!!!! :wink:

Koop een Matra van een liefhebber die hem normaal niet zou verkopen, deze werd met hart en ziel opgemaakt en zal voor weinig problemen zorgen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo MATRA-mannen,
nog niet alles is vermeld ; hier zijn er nog enkele
* let vooral ook op roestvorming in de raamstijlen; ook deze kunnen door
de daklekkage van binnenuit doorroesten. ( vloerbedekking en
isolatiemateriaal is dan vochtig.
* controleer of de spatplaten ( karton in de voor en achterschermen ) ook
goed afdichten en er geen troep, bladeren enz. zich ophoopt ( let op
hier gaat ie ernstig roesten)Vervang de platen door alu exemplaren
* Bij de " S " niet een hoop zand in de sideskirts is achtergebleven ( hier
zitten grote gaten in aan de voor- en achterkant en als ze schoon zijn :
afkitten met Sikaflex
* vaak is de bestuurdersvoetenruimte volgelopen met remolie van de
koppelingsgevercilinder; originele vloerbedekking is niet meer
leverbaar.

* de 2.2 motoren zijn beren van motoren die echt niet snel kapot gaan mits.......................
*** eerst warm draaien voor het gaspedaal op de plank gaat
*** goede olie gebruikt wordt
*** het koelmiddel de buizen en slangen niet verstopt ( versuikert) heeft
*** de ontsteking goed op tijd staat
*** de carburateur(s) goed afgesteld zijn

Deze motoren draaiden in de 80er jaren in Frankrijk als ROC-motoren in Lola's en Chevron's en race-Murena's met zo'n 300 PK en niks kapot gaan ,

vragen ? ff mailen,
groeten
The Pete

PS heb nog een h??l mooie zilveren originele Murena " S " staan! ; goede staat, goede prijs,deskundige keuring toegestaan, maar niet te geef ! Bandentrappers blijven maar liever thuis.
Interesse?
ff mailen voor foto's en info

enne....................
The Pete
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Pete speed.

Je ziet, samen weten we meer dan alleen.

Bedankt voor de tip om de sideskirts bij de S dicht te maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply