Page 2 of 2

Posted: Sat Dec 27, 2008 8:47 pm
by oetker
Liijkt me geen goed idee Bart.
In principe zal het met de HG ook niet helemaal glad aanvoelen en moet ja na HG gebruikt te hebben een laag primer aan brengen en daarna aflakken.
De HG sluit het roest wel af voor zuurstof maar is niet sterk genoeg om de herhaalde beweging over de keringen te doorstaan.
Bij Fertan zit de primer er al door verwerkt maar geeft ook geen glad resultaat.
Denk dat zandstralen en opnieuw verchromen de beste weg is.

Posted: Sat Dec 27, 2008 8:52 pm
by benny
E?nmaal de voorvorken beschadigd, is er geen herstellen meer aan. Het enige dat je hebt, is dat de oliekeerringen veel sneller verslijten. Dus vervangen die voorvorken.

Posted: Sat Dec 27, 2008 9:13 pm
by bart_heemskerk
Vervangen of opnieuw verchromen is te kostbaar.
Wellicht dat ik een klein potje fertan eens ga proberen. Glad wordt het natuurlijk niet, maar ik heb liever putjes in plaats van molshopen. Molshopen vreet de keerring weg, en putjes minder. Ik hoop dat met fertan (of een ander middel?) de putjes putjes blijven en niet in molshopen veranderen. Weet alleen niet of fertan en chroom samen gaan.

Posted: Sun Dec 28, 2008 12:08 am
by Muddy Bandit
Ik denk dat je die vorken beter op kunt polijsten met fijn staalwol of een schuurspons, en vervolgens goed insmeren met vaseline.
Daarna even de verfstripper erover om de vaseline te laten smelten, dan kruipt het overal goed in en onder.
Maar chroom is rotspul als het eens een keer begint te bladderen, dit proces blijft gewoon doorgaan en die schilfers kunnen vlijmscherp zijn...

De genoemde middeltjes zijn mooi als roeststopper voordat je de plekken verder gaat spuiten/schilderen, maar ik neem aan dat je de vorken niet gaat schilderen....

Het beste zal zijn om je vorken opnieuw te verchromen of nieuwe kopen, maar daar hangt ook een kostenplaatje aan. :cry:

Posted: Sun Dec 28, 2008 11:11 am
by Vollegaaz
Ik weet niet over welk model fiets het hier gaat, maar je zou versteld staan (in positieve zin dan) hoeveel zo'n binnenpoot kost, valt best mee hoor. Ziet er niet zo fraai uit, je kan trachten te polijsten en een overmaat keerring te plaatsen, neem eens kontakt met een veringspecialist, bv Steven Casear,

http://www.bikesetup.be/

Posted: Sun Dec 28, 2008 11:17 am
by benny
Welke motorfiets is het?

Posted: Sun Dec 28, 2008 2:55 pm
by bart_heemskerk
Het is een yamaha TDM850 uit 1991.
tweedehands poten zijn zo'n 200 euro.