Kill Fe2o3 (roest) of maak het Fe3o4 (magnetiet).

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7492
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Dec 27, 2008 8:47 pm

Liijkt me geen goed idee Bart.
In principe zal het met de HG ook niet helemaal glad aanvoelen en moet ja na HG gebruikt te hebben een laag primer aan brengen en daarna aflakken.
De HG sluit het roest wel af voor zuurstof maar is niet sterk genoeg om de herhaalde beweging over de keringen te doorstaan.
Bij Fertan zit de primer er al door verwerkt maar geeft ook geen glad resultaat.
Denk dat zandstralen en opnieuw verchromen de beste weg is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Dec 27, 2008 8:52 pm

E?nmaal de voorvorken beschadigd, is er geen herstellen meer aan. Het enige dat je hebt, is dat de oliekeerringen veel sneller verslijten. Dus vervangen die voorvorken.

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Sat Dec 27, 2008 9:13 pm

Vervangen of opnieuw verchromen is te kostbaar.
Wellicht dat ik een klein potje fertan eens ga proberen. Glad wordt het natuurlijk niet, maar ik heb liever putjes in plaats van molshopen. Molshopen vreet de keerring weg, en putjes minder. Ik hoop dat met fertan (of een ander middel?) de putjes putjes blijven en niet in molshopen veranderen. Weet alleen niet of fertan en chroom samen gaan.

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1567
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sun Dec 28, 2008 12:08 am

Ik denk dat je die vorken beter op kunt polijsten met fijn staalwol of een schuurspons, en vervolgens goed insmeren met vaseline.
Daarna even de verfstripper erover om de vaseline te laten smelten, dan kruipt het overal goed in en onder.
Maar chroom is rotspul als het eens een keer begint te bladderen, dit proces blijft gewoon doorgaan en die schilfers kunnen vlijmscherp zijn...

De genoemde middeltjes zijn mooi als roeststopper voordat je de plekken verder gaat spuiten/schilderen, maar ik neem aan dat je de vorken niet gaat schilderen....

Het beste zal zijn om je vorken opnieuw te verchromen of nieuwe kopen, maar daar hangt ook een kostenplaatje aan. :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Sun Dec 28, 2008 11:11 am

Ik weet niet over welk model fiets het hier gaat, maar je zou versteld staan (in positieve zin dan) hoeveel zo'n binnenpoot kost, valt best mee hoor. Ziet er niet zo fraai uit, je kan trachten te polijsten en een overmaat keerring te plaatsen, neem eens kontakt met een veringspecialist, bv Steven Casear,

http://www.bikesetup.be/
Bagheera X '78

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Dec 28, 2008 11:17 am

Welke motorfiets is het?

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Sun Dec 28, 2008 2:55 pm

Het is een yamaha TDM850 uit 1991.
tweedehands poten zijn zo'n 200 euro.

Post Reply