Eerste versnelling regelen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Eerste versnelling regelen

Post by jurgen M »

Mijn murena kan na de motorwissel de eerste versnelling niet meer nemen; weet iemand hoe ik dit kan regelen?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Is het bij het vooruit of zijwaarts bewegen van de pook dat er problemen zijn?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Aangezien ik de tweede versnelling wel kan nemen, vermoed ik dat de zijdelinkse beweging ok is , en dat het dus bij het vooruit bewegen is dat het mis gaat, ik zit altijd in 3, ook al beweeg ik de pook eerst naar 2 en dan naar voor.. :-?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ofwel heb je teveel speling onderaan de versnellingspook. Daar waar de langsstang vastzit aan de pook onder de auto. Ofwel moet je een stangetje bij de versnellingsbak korten. Dat zit achteraan de langsstang op de hefboom. Dit stangetje moet je korten. Dit is wat ik vermoed. Dus schiet mij niet af indien ik verkeerd ben.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Kun je als je de schakelstang los koppelt wel op de versnellingsbak zelf de eerste versnelling kiezen? Zo niet dan is er wat met de koppeling nieuwe motor - versnellingsbak niet helemaal goed gegaan ben ik bang...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

matramurena wrote:Kun je als je de schakelstang los koppelt wel op de versnellingsbak zelf de eerste versnelling kiezen? Zo niet dan is er wat met de koppeling nieuwe motor - versnellingsbak niet helemaal goed gegaan ben ik bang...
koppeling motor-versnellingsbak heeft er denk ik niets mee te maken aangezien ik kan ontkoppelen en de andere versnellingen gaan wel.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Sinds ik de meeste speling uit schakelstangen gehaald heb moet ik de pook nogal naar links drukken voor de 1.
De 2 gaat wel soepel.
Denk inderdaad dat je het dwarsstangetje iets moet verstellen, zoals Benny zegt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bedankt voor de tip Benny, ik heb terug een eerste versnelling. :P
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gaag gedaan. Veel plezier met de wagen.
Post Reply