Page 1 of 1

Zak is lekker deur.

Posted: Sat Aug 16, 2008 10:00 pm
by oetker
Vandaag had ikeven een dagje vrij, en vond dat er maar weer wat gesleuteld mocht worden aan de Murena.
Had er al een paar weken niet meer mee gereden omdat ik dit euvel was tegengekomen, een doorgezakte veerschotel
Image
Het betrof hier de linkerachterveer.
Maar ja als het aan de ene kant zit, dan kan de andere kant niet lang op zich laten wachten.
Dus allebei de kanten maar aanpakken.
Image
Image
Om de veren te kunnen loshalen schrijft het werkplaatshandboek voor een rond gat in de bekleding te snijden.
Kon echter de bekleding vrij simpel los trekken en de rubber doppen verwijderen.
Daaronder zitten de moeren om de veren los te maken.
Het is echter niet verstandig dit zomaar te doen dus heb je 2 spanners nodig per veer om de spanning eraf te halen.
Image
Dan kun je de bouten onder en boven zo los maken en trek je ze er zo onderuit.
Image
Het spulletje stond echt een kwart slag voor afbreken.
Image
Toevallig had ik bij Cornelis 2 veerschotels meegenomen.
Daar was bij het galvaniseren iets te veel naar 1 kant gelopen.
Er moest dus flink aan geslepen worden.
Dat spul is nog flink hard.
Image
Nu de veren eronder vandaan waren konden we gelijk even kijken hoe het daarachter gesteld was.
Image
Zag er allemaal nog goed uit.
Hier en daar de de bodyshutz wat bij gewerkt en het spulletje weer terug in elkaar gezet.
Image
Image
Image
Weer een klus gesneden en een dag naar de kl*te.
Omdat zich hier de laatste tijd toch alleen maar rampspoed afspeelt, wilde ik de Murena eigenlijk laten instralen door Jomanda.
Maar die is al een tijdje tiel ontvlucht.
Heb vandaag de auto dus maar gewassen met Spa water.
En om de zaak in balans te brengen, het afchryslelijke stuurembleem vervangen door een Yin-Yang teken.
Image
Of dat gaat helpen weet ik niet.
De auto rijdt er in ieder geval niet harder door.

Next problem

Sorry voor de matige foto's, de accu van me toestel was leeg, dus de telefoon daarvoor gebruikt.

Posted: Sun Aug 17, 2008 10:17 am
by ALAIN VAN AKEN
Oetker,

Zoals steeds een glashelder verslag van een dagje knutselen, nee je dag was niet maar de kl****, je hebt er plezier aan gehad.

Posted: Sun Aug 17, 2008 10:25 am
by matramurena
Lijkt me maar beter dat Jomanda de wagen niet heft ingestraald! :D

Mooi verslag! Dit soort verslagen is ideaal als naslagwerk!

Posted: Sun Aug 17, 2008 11:28 am
by oetker
Ik vertel altijd graag de verassingen die ik tegen kom.
Als je de veerschotel zo ziet, is het misschien voor anderen ook wel verstandig de conditie er van te controleren.
Paar weken terug zag je hier nog niets aan.
Je wil eigenlijk niet meemaken dat de boel onder het rijden doorzakt.
Nou vangt de schokbreker het wel op, maar boel komt aan 1 kant ineens flink lager te staan.
Met hoge snelheid kan dat wel eens rare rijeigenschappen krijgen.
Het sterkt wel mijn gedachte deze auto niet meer naar de top van zijn kunnen te brengen, en hem wat rustiger te gaan berijden.
Wie weet wat er nog meer kan afbreken.

Posted: Sun Aug 17, 2008 11:35 am
by ALAIN VAN AKEN
Klopt Oetker, het kan een les zijn voor anderen. Nu als de schotel breekt vangt de schokdemper inderdaad het meeste op maar ik zou het toch niet graag meemaken. Tijdens een rustig ritje zal het al bij al wel meevallen, wat echter bij een pittige rit of in scherp bochtenwerk, ik mag er niet aan denken.
Fijn dat je het dan nog in woord en beeld zo mooi kan weergeven.

Posted: Sun Aug 17, 2008 11:44 am
by hendrik
Ja mannen, Ik heb bij die gele matra nieuwe schokdempers en veren geplaatst nu ben ik er een 20 jaar van af, hoop ik.

grt hendrik.

Posted: Sun Aug 17, 2008 12:50 pm
by JV
oetker wrote:Ik vertel altijd graag de verassingen die ik tegen kom.
Als je de veerschotel zo ziet, is het misschien voor anderen ook wel verstandig de conditie er van te controleren.
Paar weken terug zag je hier nog niets aan. Je wil eigenlijk niet meemaken dat de boel onder het rijden doorzakt.
Bedankt voor je verhaal. Goede zaak om een en ander even grondig te inspecteren, inderdaad.

Jan

Posted: Sun Aug 17, 2008 1:24 pm
by oetker
Quote Hendrik
---------------
Ja mannen, Ik heb bij die gele matra nieuwe schokdempers en veren geplaatst nu ben ik er een 20 jaar van af, hoop ik.
-------------------------------------------------------------------------------

Ik heb ook even gekeken of de dempers nog goed waren.
Die werkten nog redelijk.
Toch rees bij mij de vraag waar ik de dempers door zou kunnen vervangen.
Weet dat er Koni's voor zijn, echter die kosten ook wel wat.
Een alternatief zou niet verkeerd zijn.
Wat heb jij geplaatst Hendrik?

Re: Zak is lekker deur.

Posted: Sun Aug 17, 2008 6:54 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote:afchryslelijke stuurembleem
:lol: :lol: :lol:

Je zou je dempers een verjongingkuur geven door de demper olie te vervangen. Dat is niet zo moeilijk en de dempers zijn weer als nieuw.

In mijn murreke had ik koni's van enkele jaren oud, die ik van begin af aan te slap gedempt vind. Van Cornelis heb ik een paar ouwe koni's overgenomen. Die ouwe koni's heb ik nieuwe en wat dikkere olie in gedaan. Het resultaat is super!. Door de dikkere olie is de demping wat stugger geworden.

Posted: Sun Aug 17, 2008 7:01 pm
by oetker
Heb er eigenlijk niet op gelet of deze dempers open kunnen.
Denk het wel.
Revisie moet dan mogelijk zijn.
Welke olie heb je gebruikt Bart?

Posted: Sun Aug 17, 2008 7:27 pm
by hendrik
Dag oetker, ik heb terug de originele er op gezet die waren zo goed als nieuw. En met hem te verlagen heb ik nieuwe veren gezet.De dempers zijn maar ??n jaar oud.



grt hendrik.

Posted: Sun Aug 17, 2008 7:30 pm
by oetker
quote Hendrik
--------
De dempers zijn maar ??n jaar oud.
-------------------------------------------

Dan kan je zeker weer 25 jaar vooruit :wink:
----------------------------------------------------

Posted: Sun Aug 17, 2008 7:35 pm
by hendrik
Ja oetker, dat hoop ik vanvoor zijn ze ook nieuw.


grt hendrik.

Posted: Sun Aug 17, 2008 8:13 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote: Welke olie heb je gebruikt Bart?
Staat hier gepost.

Posted: Sun Aug 17, 2008 8:27 pm
by oetker
Als ik het goed begrijp Shell fork oil 5W.
Misschien een keer een experimentje aan wagen.
Voorlopig werkt het weer, dus wacht wel tot ze echt slecht worden.

Posted: Sun Jan 04, 2009 10:58 am
by GODFRIED
Deze topic heb ik gemist, gelukkig heb ik hem nu kunnen lezen dankzij een tip van Herman.

Ja , Herman dit heb je prachtig opgelost en duidelijk beschreven. Goed om te weten dat ik die veerschotels niet zomaar moet negeren want op het eerste zicht is hier niets mis en had ik deze niet grondig willen inspectereen. Dit zal nu wel gebeuren. :wink:


Bart!!
Ook zeer interessante artikels van Bart daar kun je nog wat van leren.
Bedankt mannen voor uw geheimen prijs te geven. :wink: