Gevraagd; informatie over murena 2.2 (S)
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Tja, dat is het probleem waar ik ook steeds mijn neus aan stoot.
De 2.2 komt gewoon niet voor in de boeken, dus weten ze er niets van.
En wat er van in de boeken staat is foute info, zoals we al met de waterpomp mochten ervaren.
Je moet wat motoronderdelen betreft gewoon de 505 GTI aanhalen.
Dit blok N9TE heeft grote overeenkomsten met de N9T van de Murena.
Wat betreft de dichtingsset van de 505GTI heb ik begrepen dat bepaalde onderdelen uit die set aan de distubutieside (keerring) anders schijnt te zijn.
De carterpakking is aan te passen.
De 2.2 komt gewoon niet voor in de boeken, dus weten ze er niets van.
En wat er van in de boeken staat is foute info, zoals we al met de waterpomp mochten ervaren.
Je moet wat motoronderdelen betreft gewoon de 505 GTI aanhalen.
Dit blok N9TE heeft grote overeenkomsten met de N9T van de Murena.
Wat betreft de dichtingsset van de 505GTI heb ik begrepen dat bepaalde onderdelen uit die set aan de distubutieside (keerring) anders schijnt te zijn.
De carterpakking is aan te passen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Misscien leuk om te zien, hoe een N9TE motor passend gemaakt kan worden in een 2.2 met turbo en intercooler erop.
http://members.chello.nl/d.bruin11/
Deze motor is een alternatief, alleen zou ik alle flauwekul er af halen en hem terug brengen naar 2.2 of S.
Denk dat hier wel een snellere nokkenas in zal zitten (180 pk) dus zou een setje carberateurs van een S wel is 142 pk kunnen halen.
De motor komt dan underpowered uit de strijd, dus zou wel is een lang leven beschoren kunnen zijn.
http://members.chello.nl/d.bruin11/
Deze motor is een alternatief, alleen zou ik alle flauwekul er af halen en hem terug brengen naar 2.2 of S.
Denk dat hier wel een snellere nokkenas in zal zitten (180 pk) dus zou een setje carberateurs van een S wel is 142 pk kunnen halen.
De motor komt dan underpowered uit de strijd, dus zou wel is een lang leven beschoren kunnen zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
op mijn zoektocht naar een rempomp kwam ik deze tegen, ziet er kompleet uit en vrij goedkoop !GODFRIED wrote:Dag vrienden,
Ik zou een dichtingset willen kopen voor de motor een 2.2 (s), liefst alle dichtngen.
Is dat te vinden waar moet ik op letten????
Alle tips zijn welkom.
http://cgi.benl.ebay.be/Chrysler-2-L-2L ... 286.c0.m14
Bagheera X '78
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Vollegaaz.
Dit is inderdaad voor de 2.2 motor.
Ik zal eens overwegen wat ik daar mee ga doen. Voor de koppakking wordt aangeraden ??n te gebruiken van een turbo. De dichtingen voor de carburator die kan ik niet gebruiken, de rest waarschijnlijk wel, maar wordt het dan niet wat duur zeker als ik de koppakking niet kan gebruiken, ook het carter van murena is anders deze dichting past ook niet!!!!
Bedankt voor de tip. Eventjes bezinnen kopen of niet kopen!!!!
Dit is inderdaad voor de 2.2 motor.
Ik zal eens overwegen wat ik daar mee ga doen. Voor de koppakking wordt aangeraden ??n te gebruiken van een turbo. De dichtingen voor de carburator die kan ik niet gebruiken, de rest waarschijnlijk wel, maar wordt het dan niet wat duur zeker als ik de koppakking niet kan gebruiken, ook het carter van murena is anders deze dichting past ook niet!!!!
Bedankt voor de tip. Eventjes bezinnen kopen of niet kopen!!!!
Matra Bagheera S - 1977
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Hallo mannen
let op........... bij de carterpakking horen (voor de Murena) aluminium afstandbusjes in de kurkpakking verwerkt te zijn ; want die zorgen voor afstand tussen het carter en het onderblok. De Murena 2.2.motor staat namelijk op zijn carterpan en hangt niet zoals bij de Tagora en de 505 aan het onderblok. Monteer je dus een pakking zonder deze alu busjes, perst hij in no time je kurkpakking er tussen uit en lekt de handel weer; ik zou gewoon een originele pakking bij Carjoy of Verhulst bestellen, al is deze dan duurder, hij blijft in elk geval veel langer lekvrij.
succes ermee
The Pete
let op........... bij de carterpakking horen (voor de Murena) aluminium afstandbusjes in de kurkpakking verwerkt te zijn ; want die zorgen voor afstand tussen het carter en het onderblok. De Murena 2.2.motor staat namelijk op zijn carterpan en hangt niet zoals bij de Tagora en de 505 aan het onderblok. Monteer je dus een pakking zonder deze alu busjes, perst hij in no time je kurkpakking er tussen uit en lekt de handel weer; ik zou gewoon een originele pakking bij Carjoy of Verhulst bestellen, al is deze dan duurder, hij blijft in elk geval veel langer lekvrij.
succes ermee
The Pete
The Pete
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Klopt Godfried.
Dat is de pakking.
Daar zouden dan dit soort busjes in gelijmd moeten worden.
Ik heb al gezien dat het een gedoe van jewelste is.
Ik ga gewoon een originele bestellen.
Als hij vervangen moet worden, ben je ook niet blij.
De motor kan er dan het beste uit.
Dat is de pakking.
Daar zouden dan dit soort busjes in gelijmd moeten worden.
Ik heb al gezien dat het een gedoe van jewelste is.
Ik ga gewoon een originele bestellen.
Als hij vervangen moet worden, ben je ook niet blij.
De motor kan er dan het beste uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
het is allemaal wel mooi en misschien voordelig om zelf allemaal vervangers te zoeken maar vaak is het niet veel goedkoper dan bij carjoy,Simon of Verhulst misschien een paar euro maar ik denk dan koop gewoon bij die mannen dan kunnen die ook blijven bestaan en je behoud de mensen die matra onderdelen verkopen straks zijn ze allemaal op de fles en wat moet je dan want niet alles is makkelijk te vinden en zij kunnen het in wat grotere getallen inkopen, denk maar eens aan de draagarmen en of lederen bekleding het is allemaal wel te verkrijgen maar een paar lederen stoeltjes koste hier plaatselijk 1600 eurootjes en bij Carjoy toch maar 1200 en ik kon zien wat ik had gewoon omruilen en zo is het met meerdere onderdelen, hetyzal wel een discussie oproepen maar dit is mijn mening gewoon die paar meer euro uitgeven.
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Henk.
---------------
het is allemaal wel mooi en misschien voordelig om zelf allemaal vervangers te zoeken maar vaak is het niet veel goedkoper dan bij carjoy,Simon of Verhulst.
------------------------------------------------------------------------------
Echt goedkoop zijn die mannen toch niet hoor, en dat is logisch.
Zoveel matra's zijn er niet meer in omloop en sommige dingen worden in kleine aantallen nog na geproduceert, en dat bepaald de prijs.
Uiteindelijk stoppen ze er toch wel mee, of ik nou klant ben, of niet.
Dat wil niet zeggen, dat ik ze niet hun brood gun.
Heb bij Simon en Ruud toch ook voor €600 gekocht, en dat zal nog wel meer worden, maar als ik ergens op besparen kan, zal ik dat niet nalaten.
Er is nu eenmaal veel te vervangen en te verbeteren als de auto er 26 jaar op heeft zitten, en daar gaat best geld in zitten.
Ik zal zeker alles in het werk stellen vervangende onderdelen te vinden, waar een interessanter prijskaartje aan hangt.
---------------
het is allemaal wel mooi en misschien voordelig om zelf allemaal vervangers te zoeken maar vaak is het niet veel goedkoper dan bij carjoy,Simon of Verhulst.
------------------------------------------------------------------------------
Echt goedkoop zijn die mannen toch niet hoor, en dat is logisch.
Zoveel matra's zijn er niet meer in omloop en sommige dingen worden in kleine aantallen nog na geproduceert, en dat bepaald de prijs.
Uiteindelijk stoppen ze er toch wel mee, of ik nou klant ben, of niet.
Dat wil niet zeggen, dat ik ze niet hun brood gun.
Heb bij Simon en Ruud toch ook voor €600 gekocht, en dat zal nog wel meer worden, maar als ik ergens op besparen kan, zal ik dat niet nalaten.
Er is nu eenmaal veel te vervangen en te verbeteren als de auto er 26 jaar op heeft zitten, en daar gaat best geld in zitten.
Ik zal zeker alles in het werk stellen vervangende onderdelen te vinden, waar een interessanter prijskaartje aan hangt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dit druklager lijkt veel op originele maar past het op de 2.2???? De verkoper weet het niet zeker. Het heeft een andere vorm maar geeft dit problemen??
De bovenste foto is de juiste!! Weet iemand hoe het lager bevestigd wordt?????
De bovenste foto is de juiste!! Weet iemand hoe het lager bevestigd wordt?????
- Attachments
-
- druklager peugeot Citro?n.jpg (19.87 KiB) Viewed 6827 times
-
- p9150073cb0_th.jpg (4.15 KiB) Viewed 6827 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik kan zeer weinig vinden over de schokbrekers die op de murena 1.6 of 2.2 zitten. De voorste, deze zijn waarschijnlijk op meerdere modellen gebruikt! De achterste zijn waarschijnlijk specifiek voor de murena gemaakt!
Ik wil de voorste misschien vervangen door nieuwe als ze niet te duur zijn want de oude heb ik bijna gereviseerd.
Wie weet hier meer over?????
Ik wil de voorste misschien vervangen door nieuwe als ze niet te duur zijn want de oude heb ik bijna gereviseerd.
Wie weet hier meer over?????
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ook weinig kunnen vinden tot nu toe.
Deze zijn van een 1307/Solara front.
Ze zijn te kort, en ook het gewicht aan de voorzijde is groter van die auto's.
Probeer ook gegevens te vinden van de Simca 1100 sedan achter schokbrekers.
Er zit een kans in dat deze op de voorzijde van de Murena passend kunnen zijn.
Het gewicht van een 1100 achterzijde komt ook wat meer overeen met een Murena voorzijde.
Simon heeft schijnbaar nog schokbrekers voorzijde onder nummers 1.6 11042 2.2 11043.
Verschillende nummers dus voor 1.6 en 2.2.
Eigenlijk raar want de voorzijdes zijn gelijk volgens mij.
Kosten wel €69 per stuk.
Zelf zit ik er over te denken de schokbrekers in de toekomst te laten reviseren.
Hangt een beetje van het prijskaartje af.
Denk dat de enige mogelijkheid achter Koni's zijn.
Die zijn echter flink aan de prijs.
Dit is het nummer van de Koni's achterzijde 82 2184
Je moet dan wel de veerschotels van de oude gebruiken.
En hier nog wat gegevens die ik vond.
Koni Schokbrekers.
the Koni numbers are:
voor 80 2480
achter82 2184
Koni shocks specs
80-2480
Rebound Bump At
950 - 450 75 - 84
740 - 330 25 - 100
82-2184
Rebound Bump At
1300 - 300 75 - 84
Deze zijn van een 1307/Solara front.
Ze zijn te kort, en ook het gewicht aan de voorzijde is groter van die auto's.
Probeer ook gegevens te vinden van de Simca 1100 sedan achter schokbrekers.
Er zit een kans in dat deze op de voorzijde van de Murena passend kunnen zijn.
Het gewicht van een 1100 achterzijde komt ook wat meer overeen met een Murena voorzijde.
Simon heeft schijnbaar nog schokbrekers voorzijde onder nummers 1.6 11042 2.2 11043.
Verschillende nummers dus voor 1.6 en 2.2.
Eigenlijk raar want de voorzijdes zijn gelijk volgens mij.
Kosten wel €69 per stuk.
Zelf zit ik er over te denken de schokbrekers in de toekomst te laten reviseren.
Hangt een beetje van het prijskaartje af.
Denk dat de enige mogelijkheid achter Koni's zijn.
Die zijn echter flink aan de prijs.
Dit is het nummer van de Koni's achterzijde 82 2184
Je moet dan wel de veerschotels van de oude gebruiken.
En hier nog wat gegevens die ik vond.
Koni Schokbrekers.
the Koni numbers are:
voor 80 2480
achter82 2184
Koni shocks specs
80-2480
Rebound Bump At
950 - 450 75 - 84
740 - 330 25 - 100
82-2184
Rebound Bump At
1300 - 300 75 - 84
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Zo als gewoonlijk weinig informatie te vinden over de gebruikte schokbrekers. Dat de voorste schokbrekers alleen voor Matra werden gebruikt!! Ik denk van niet, maar wie weet het???
Dat er voor de 1.6 en de 2.2 aan de voorkant andere schokbrekers gebruikt werden is inderdaad vreemd. Het gewicht voor zal ongeveer het zelfde zijn!!
Tijdens het zoeken op de meeste onderdelensites vindt je niets van schokbrekers, dat maakt het moeilijk omdat je niets kan vergelijken.
Herman bedankt voor de informatie, je bent blijkbaar de enige die iets weet over de gebruikte schokbrekers van de murena!!!
PS; Het druklager van de koppeling voor de 2.2 is binnen. Ik heb nu een complete koppeling voor mijn murena.
Ik zal eens wat foto's plaatsen.
Dat er voor de 1.6 en de 2.2 aan de voorkant andere schokbrekers gebruikt werden is inderdaad vreemd. Het gewicht voor zal ongeveer het zelfde zijn!!
Tijdens het zoeken op de meeste onderdelensites vindt je niets van schokbrekers, dat maakt het moeilijk omdat je niets kan vergelijken.
Herman bedankt voor de informatie, je bent blijkbaar de enige die iets weet over de gebruikte schokbrekers van de murena!!!
PS; Het druklager van de koppeling voor de 2.2 is binnen. Ik heb nu een complete koppeling voor mijn murena.
Ik zal eens wat foto's plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Wat moet ik doen met de bekabeling van de rembloksensors!!!! Deze hangen er triestig bij en zijn op verschillende plaatsen over. Het ik deze nodig of ga ik deze verwijderen????
Wat vinden jullie hier van????
Wat vinden jullie hier van????
- Attachments
-
- zie de bekabeling!!! (Small).JPG (68.48 KiB) Viewed 6697 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik zou ze gewoon oprollen en ergens op een onopvallend plekje wegwerken.
Heb ze ook op m'n Rancho zitten maar zullen (voorlopig) niet gebruikt worden aangezien ik alleen maar remblokken heb zonder aansluiting.
De betreffende bedrading zal dus wel ergens onder de motorkap opgerold blijven zitten...
Heb ze ook op m'n Rancho zitten maar zullen (voorlopig) niet gebruikt worden aangezien ik alleen maar remblokken heb zonder aansluiting.
De betreffende bedrading zal dus wel ergens onder de motorkap opgerold blijven zitten...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
9 van de 10x werken ze toch niet als je ze nodig hebt, of het blokje waar geen draadje aan zit is eerder aan het eind.
Heb hier eigenlijk nog niet echt het nut van in gezien.
Tegen de tijd dat de blokken aan het eind zijn weet je dat meestal toch al zelf.
Of je moet nooit aan de Murena hoeven sleutelen
Die draadjes staan parallel aan het draadje op het rempotje voor laag niveau volgens mij.
Zal ik nog even na kijken.
Edit.... even gekeken en inderdaad, ze bedienen hetzelfde lampje.
Heb hier eigenlijk nog niet echt het nut van in gezien.
Tegen de tijd dat de blokken aan het eind zijn weet je dat meestal toch al zelf.
Of je moet nooit aan de Murena hoeven sleutelen
Die draadjes staan parallel aan het draadje op het rempotje voor laag niveau volgens mij.
Zal ik nog even na kijken.
Edit.... even gekeken en inderdaad, ze bedienen hetzelfde lampje.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9841
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik was iets minder begaan met deze draadjes en heb ze gewoon afgeknipt.
Dit circuit werkte toch al niet in mijn Murena en zal met der tijd de bedrading waarschijnlijk toch vervangen, waarbij de vleoistofniveauschakeling wel in gebruik zal blijven, en de remdikteindicators er niet meer terug op komen.
Dit circuit werkte toch al niet in mijn Murena en zal met der tijd de bedrading waarschijnlijk toch vervangen, waarbij de vleoistofniveauschakeling wel in gebruik zal blijven, en de remdikteindicators er niet meer terug op komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV