Gevraagd; informatie over murena 2.2 (S)

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Van een tegenvaller gesproken. :cry:
Van de matra 2.2 hebben ze niets in hun programma. :x :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja, dat is het probleem waar ik ook steeds mijn neus aan stoot.
De 2.2 komt gewoon niet voor in de boeken, dus weten ze er niets van.
En wat er van in de boeken staat is foute info, zoals we al met de waterpomp mochten ervaren.
Je moet wat motoronderdelen betreft gewoon de 505 GTI aanhalen.
Dit blok N9TE heeft grote overeenkomsten met de N9T van de Murena.
Wat betreft de dichtingsset van de 505GTI heb ik begrepen dat bepaalde onderdelen uit die set aan de distubutieside (keerring) anders schijnt te zijn.
De carterpakking is aan te passen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misscien leuk om te zien, hoe een N9TE motor passend gemaakt kan worden in een 2.2 met turbo en intercooler erop.
http://members.chello.nl/d.bruin11/
Deze motor is een alternatief, alleen zou ik alle flauwekul er af halen en hem terug brengen naar 2.2 of S.
Denk dat hier wel een snellere nokkenas in zal zitten (180 pk) dus zou een setje carberateurs van een S wel is 142 pk kunnen halen.
De motor komt dan underpowered uit de strijd, dus zou wel is een lang leven beschoren kunnen zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeker de moeite waard om eens grondig te lezen, we kunnen er misschien informatie uithalen die we kunnen gebruiken. Nu nog lezen!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Oetker,

Niet echt mijn ding die turbo maar toch een interessante brok lectuur. Je wordt er niet dommer van (allee dat hoop ik toch).
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

GODFRIED wrote:Dag vrienden,

Ik zou een dichtingset willen kopen voor de motor een 2.2 (s), liefst alle dichtngen.

Is dat te vinden waar moet ik op letten????

Alle tips zijn welkom. :wink:
op mijn zoektocht naar een rempomp kwam ik deze tegen, ziet er kompleet uit en vrij goedkoop !

http://cgi.benl.ebay.be/Chrysler-2-L-2L ... 286.c0.m14 :wink:
Bagheera X '78
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Hoera voor ebay. :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Vollegaaz.

Dit is inderdaad voor de 2.2 motor.
Ik zal eens overwegen wat ik daar mee ga doen. Voor de koppakking wordt aangeraden ??n te gebruiken van een turbo. De dichtingen voor de carburator die kan ik niet gebruiken, de rest waarschijnlijk wel, maar wordt het dan niet wat duur zeker als ik de koppakking niet kan gebruiken, ook het carter van murena is anders deze dichting past ook niet!!!!

Bedankt voor de tip. Eventjes bezinnen kopen of niet kopen!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo mannen
let op........... bij de carterpakking horen (voor de Murena) aluminium afstandbusjes in de kurkpakking verwerkt te zijn ; want die zorgen voor afstand tussen het carter en het onderblok. De Murena 2.2.motor staat namelijk op zijn carterpan en hangt niet zoals bij de Tagora en de 505 aan het onderblok. Monteer je dus een pakking zonder deze alu busjes, perst hij in no time je kurkpakking er tussen uit en lekt de handel weer; ik zou gewoon een originele pakking bij Carjoy of Verhulst bestellen, al is deze dan duurder, hij blijft in elk geval veel langer lekvrij.
succes ermee
The Pete
The Pete
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

We hebben de originele caterdchtingen in de clubstock alleen de busjes zijn er niet bij!! Het is deze pakking toch die je bedoelt?
Attachments
carterdichting 2.2 (Small).JPG
carterdichting 2.2 (Small).JPG (53.46 KiB) Viewed 6881 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Klopt Godfried.
Dat is de pakking.
Daar zouden dan dit soort busjes in gelijmd moeten worden.
Image

Ik heb al gezien dat het een gedoe van jewelste is.
Ik ga gewoon een originele bestellen.
Als hij vervangen moet worden, ben je ook niet blij.
De motor kan er dan het beste uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

het is allemaal wel mooi en misschien voordelig om zelf allemaal vervangers te zoeken maar vaak is het niet veel goedkoper dan bij carjoy,Simon of Verhulst misschien een paar euro maar ik denk dan koop gewoon bij die mannen dan kunnen die ook blijven bestaan en je behoud de mensen die matra onderdelen verkopen straks zijn ze allemaal op de fles en wat moet je dan want niet alles is makkelijk te vinden en zij kunnen het in wat grotere getallen inkopen, denk maar eens aan de draagarmen en of lederen bekleding het is allemaal wel te verkrijgen maar een paar lederen stoeltjes koste hier plaatselijk 1600 eurootjes en bij Carjoy toch maar 1200 en ik kon zien wat ik had gewoon omruilen en zo is het met meerdere onderdelen, hetyzal wel een discussie oproepen maar dit is mijn mening gewoon die paar meer euro uitgeven. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ziet er inderdaad een geprul uit om alles op zijn plaats te houden. Dus als ik dat goed begrijp dan hebben de originele deze busjes in de dichting zitten!!!

Het zou zeker spijtig zijn als carjoy,Simon of Verhulst moest verdwijnen. Bij die mannen vindt je bijna alles. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Henk.
---------------
het is allemaal wel mooi en misschien voordelig om zelf allemaal vervangers te zoeken maar vaak is het niet veel goedkoper dan bij carjoy,Simon of Verhulst.
------------------------------------------------------------------------------
Echt goedkoop zijn die mannen toch niet hoor, en dat is logisch.
Zoveel matra's zijn er niet meer in omloop en sommige dingen worden in kleine aantallen nog na geproduceert, en dat bepaald de prijs.
Uiteindelijk stoppen ze er toch wel mee, of ik nou klant ben, of niet.
Dat wil niet zeggen, dat ik ze niet hun brood gun.
Heb bij Simon en Ruud toch ook voor €600 gekocht, en dat zal nog wel meer worden, maar als ik ergens op besparen kan, zal ik dat niet nalaten.
Er is nu eenmaal veel te vervangen en te verbeteren als de auto er 26 jaar op heeft zitten, en daar gaat best geld in zitten.
Ik zal zeker alles in het werk stellen vervangende onderdelen te vinden, waar een interessanter prijskaartje aan hangt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De busjes moeten niet verlijmt worden, normaal blijven ze zo op hun plaats zitten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit druklager lijkt veel op originele maar past het op de 2.2???? De verkoper weet het niet zeker. Het heeft een andere vorm maar geeft dit problemen??
De bovenste foto is de juiste!! Weet iemand hoe het lager bevestigd wordt?????
Attachments
druklager peugeot Citro?n.jpg
druklager peugeot Citro?n.jpg (19.87 KiB) Viewed 6827 times
p9150073cb0_th.jpg
p9150073cb0_th.jpg (4.15 KiB) Viewed 6827 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat deze niet past.
Volgens de gegevens in het lijstje past deze op Murena 1.6 en de Solara.
Volgens mij is dat heel anders.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Volgens mijn gegevens moet de druklager er zo uitzien.
Image

Volgens de doc die ik heb, zit hij in een 405-504-505-605-Tagora 2.2 en 2.6

Durf echter niets met zekerheid te beamen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb de Peugeot nummers gevonden voor deze druklager.
2041.30
2041.39

Dat zouden de goede nummers moeten zijn.
De nummers in de veiling zijn anders.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier nog een mooie foto hoe de set eruit ziet op een S.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De nummers die ik heb zijn; Peugeot 2041.30 , 204114 , 7940708649 , Talbot 0056835500 , 7940708649

We zitten in de buurt. Volgens de autoshop moeten het deze nummers zijn. De nummers komen ook van tecdoc.
Mooi foto van een 2.2S motor met druklager. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan zeer weinig vinden over de schokbrekers die op de murena 1.6 of 2.2 zitten. De voorste, deze zijn waarschijnlijk op meerdere modellen gebruikt! De achterste zijn waarschijnlijk specifiek voor de murena gemaakt!

Ik wil de voorste misschien vervangen door nieuwe als ze niet te duur zijn want de oude heb ik bijna gereviseerd.

Wie weet hier meer over????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ook weinig kunnen vinden tot nu toe.
Deze zijn van een 1307/Solara front.
Image
Ze zijn te kort, en ook het gewicht aan de voorzijde is groter van die auto's.

Probeer ook gegevens te vinden van de Simca 1100 sedan achter schokbrekers.
Er zit een kans in dat deze op de voorzijde van de Murena passend kunnen zijn.
Het gewicht van een 1100 achterzijde komt ook wat meer overeen met een Murena voorzijde.
Simon heeft schijnbaar nog schokbrekers voorzijde onder nummers 1.6 11042 2.2 11043.
Verschillende nummers dus voor 1.6 en 2.2.
Eigenlijk raar want de voorzijdes zijn gelijk volgens mij.
Kosten wel €69 per stuk.

Zelf zit ik er over te denken de schokbrekers in de toekomst te laten reviseren.
Hangt een beetje van het prijskaartje af.
Denk dat de enige mogelijkheid achter Koni's zijn.
Die zijn echter flink aan de prijs.
Dit is het nummer van de Koni's achterzijde 82 2184
Je moet dan wel de veerschotels van de oude gebruiken.


En hier nog wat gegevens die ik vond.

Koni Schokbrekers.
the Koni numbers are:
voor 80 2480
achter82 2184

Koni shocks specs
80-2480
Rebound Bump At
950 - 450 75 - 84
740 - 330 25 - 100

82-2184
Rebound Bump At
1300 - 300 75 - 84
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo als gewoonlijk weinig informatie te vinden over de gebruikte schokbrekers. Dat de voorste schokbrekers alleen voor Matra werden gebruikt!! Ik denk van niet, maar wie weet het???
Dat er voor de 1.6 en de 2.2 aan de voorkant andere schokbrekers gebruikt werden is inderdaad vreemd. Het gewicht voor zal ongeveer het zelfde zijn!!

Tijdens het zoeken op de meeste onderdelensites vindt je niets van schokbrekers, dat maakt het moeilijk omdat je niets kan vergelijken.

Herman bedankt voor de informatie, je bent blijkbaar de enige die iets weet over de gebruikte schokbrekers van de murena!!! :wink:

PS; Het druklager van de koppeling voor de 2.2 is binnen. Ik heb nu een complete koppeling voor mijn murena.
Ik zal eens wat foto's plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat moet ik doen met de bekabeling van de rembloksensors!!!! Deze hangen er triestig bij en zijn op verschillende plaatsen over. Het ik deze nodig of ga ik deze verwijderen????
Wat vinden jullie hier van???? :wink:
Attachments
zie de bekabeling!!! (Small).JPG
zie de bekabeling!!! (Small).JPG (68.48 KiB) Viewed 6697 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zou ze gewoon oprollen en ergens op een onopvallend plekje wegwerken.
Heb ze ook op m'n Rancho zitten maar zullen (voorlopig) niet gebruikt worden aangezien ik alleen maar remblokken heb zonder aansluiting.
De betreffende bedrading zal dus wel ergens onder de motorkap opgerold blijven zitten...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

9 van de 10x werken ze toch niet als je ze nodig hebt, of het blokje waar geen draadje aan zit is eerder aan het eind.
Heb hier eigenlijk nog niet echt het nut van in gezien.
Tegen de tijd dat de blokken aan het eind zijn weet je dat meestal toch al zelf.
Of je moet nooit aan de Murena hoeven sleutelen :lol:

Die draadjes staan parallel aan het draadje op het rempotje voor laag niveau volgens mij.
Zal ik nog even na kijken.

Edit.... even gekeken en inderdaad, ze bedienen hetzelfde lampje.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb dus niet alleen deze mening, voor mij is het overbodig die kabels. Maak je maar geen zorgen als mijn remblokken op zijn dan weet ik dat!!
Verwijderen of ergens verstoppen! Daar zal ik nog eens over moeten nadenken.
Bedankt voor jullie mening. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de kabels mooi opgerold en verstopt onder de zekeringsdoos. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik was iets minder begaan met deze draadjes en heb ze gewoon afgeknipt.
Dit circuit werkte toch al niet in mijn Murena en zal met der tijd de bedrading waarschijnlijk toch vervangen, waarbij de vleoistofniveauschakeling wel in gebruik zal blijven, en de remdikteindicators er niet meer terug op komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply