Ontluchten 1.6-motor

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Ontluchten 1.6-motor

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

eindelijk...is de rubber darm ts waterpomp en motorblok aangekomen.

Nu volgende vraag: hoe ontlucht ik de motor zonder risico?

Ik weet dat:
- de rubber slang boven op motor met ventieldopje dient om te ontluchten
- de wagen op 'n helling moet staan met snuit naar beneden (no problem gezien onze oprit)

Misschien nog andere (belangrijke) dingen in het oog houden?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Re: Ontluchten 1.6-motor

Post by Theo »

klopt allemaal.. en neem de tijd ervoor.
WEL de kachel op warm zetten zodat de kachel kraan open is !!!!!

verder gewoon rustig vullen en dan rustig warmdraaien ... doe ik meestal met vuldop er nog af.. en als alle lucht eruit uit beluchtingsschroefje dicht en vuldop erop... rijden wachte checken en ok.

Groeten, Theo
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Bedankt voor je hulp & tip, Theo.

Dan kan ik d'r ??n van de komende dagen aan beginnen s?!
:wink:

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat kleine darmpje dat van de radiator komt, los maken en laag houden tot er voortdurend water uit loopt. Dan is de radiator zeker vol met koelvloeistof. Wel je vinger op het gaatje houden op het uitzetvat.
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Ik haal het slangetje los op het reservoir dat naar de radiator gaat, dop hem af op het reservoir en zet het reservoir onder druk met een pompje.
Kachelkraan open zetten. Pompen en blijven bijvullen zodat je er geen lucht in pompt. Ontluchtingsnippel op slang open draaien. Op een bepaald moment begint de vloeistof er stevig uit te stromen en spuugt hij alle lucht eruit. Nippel dicht, slangetjes monteren en aanvullen. Na warmdraaien en afkoelen nogmaals bijvullen.
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

bedankt voor jullie tips!
Afgelopen weekend heb ik (hoop ik dan toch...) het geheel kunnen ontluchten.

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: Ontluchten 1.6-motor

Post by jurgen M »

dieterwieter wrote:Hoi Makkers,

eindelijk...is de rubber darm ts waterpomp en motorblok aangekomen.

Nu volgende vraag: hoe ontlucht ik de motor zonder risico?

Ik weet dat:
- de rubber slang boven op motor met ventieldopje dient om te ontluchten
- de wagen op 'n helling moet staan met snuit naar beneden (no problem gezien onze oprit)

Misschien nog andere (belangrijke) dingen in het oog houden?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Dieter
Kent iemand het bestelnummer voor deze darm? Heeft iemand nog zo'n darm? Kan ik die nog ergens bestellen?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
Misschien nog andere (belangrijke) dingen in het oog houden?
=========================================

Voor de 1.6 weet ik het niet, maar bij het ontluchten met het ventiel op de slang bij de 2.2 is het belangrijk de dynamo af te schermen.
Het water loopt rechtstreeks in de dynamo en zal flinke corosie veroorzaken op de diodes.
Het is dan een kwestie van tijd dat deze het dan opgeeft zoals ik al heb mogen ondervinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welke darm? Die van de waterpomp of die met de ontluchtingsnippel?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

benny wrote:Welke darm? Die van de waterpomp of die met de ontluchtingsnippel?
De darm van de waterpomp niet naast de cardan passeert.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die is nieuw te vinden op de volgende site voor 9.10 euro zonder verzending. Bij Simon moet die 20.23 euro kosten.
http://www.teilesuche24.de/pkw,talbot,m ... uch,100100
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Dank U voor de info :)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij het monteren van de darm had ik zeer goed opgelet dat hij zoveel mogelijk afstand had tussen de cardan en de darm, maar vandaag merkte ik een rubbergeur bij het 'sportief ' rijden. Bij controle bleek de darm, niet continue maar soms de cardan te raken. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit fenomeen?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

???????????????? Foto AUB. Ondersteboven gemonteerd?
Last edited by benny on Fri Nov 20, 2009 5:42 pm, edited 1 time in total.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb nog nooit de auto op een helling gezet om de radiator te ontluchten.

gewoon ontluchten op de darm (1.6 motor). en daarna stukje rijden. even bijgieten. stukje rijden. weer reservoir bijgieten. en later nog eens controleren.

is altijd goed gegaan.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Als hij nog eens over de put staat probeer ik nog een betere te maken.
Er is ongeveer 1 cm tussen de darm en de cardan.
Attachments
IMG_2590.JPG
IMG_2590.JPG (173.63 KiB) Viewed 6838 times
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag jurgen, bij mij is dat ook maar 1 cm bij de gele en de grijze maar er zit wel een ring rond de darm en die zit vast op de motor.
Zo kan de darm niet tegen de cardan komen.



grt harry de matra.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Op de foto is nergens een spoor van wrijving te zien op de darm. De kop van die kardan kan toch niet bewegen, en als de motor kantelt kantelt de kardan mee.Ik denk dat de geur van elders moet komen.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Hoeveel liter zit er in het koelcircuit van de murena?

Ik dacht 11.

Maar hoe krijg ik alles eruit, mij lukte maar 6 liter te verwijderen vandaag.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De rest zit nog in de buizen onder de wagen en de radiator.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb de schoef bij de waterpomp losgehad, en de slang aan de onderkant van de radiator. toch maar 6 liter eruit gekregen.

Wat moet ik doen om alles eruit te krijgen?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Probeer het eens met luchtdruk op het uitzetvat.
Post Reply