Draaicirkel

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Draaicirkel

Post by benny »

Ik vind van onze Murena dat die draaicirkel zo groot is. Is die echt zoveel groter dan van een Bagheera?
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Dag Benny,

zelf heb ik er nooit op gelet, en heb d'r zeker geen last van.
In de gepubliceerde rijtest van de toenmalige journalisten staat zeer regelmatig de verwijzing naar de Bagh', maar toch niet over een grotere (of te grote) draaicirkel.

In principe draait een achterwielaangedreven wagen een pak korter dan de voorwielaandrijvers.

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb vroeger Bagheera gereden, en ik kon op een zakdoek keren. Waar een ander twee keer moest maneuvreren om te keren, kon ik dat in ??n keer met de Bagheera.Maar bij de Murena is dat bijlange het geval niet.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Uit het hoofd en dus maar ongeveer correct
Bagheera 10.20 m
Murena 11.40 m
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is een groot verschil. Ik vraag mij af of een stuurhuis van een Bagheera zou passen in een Murena.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Benny,

Heeft niets met het stuurhuis te maken, maar met de afstelling er van.
Je kan een Murena niet korter laten draaien, wegens verschil in bouw chassis.

Mvg,

Jean
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jammer.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De tandlat van de Bagheera en de Murena blijken dezelfde te zijn.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb nu ontdekt dat de wielen naar links niet draaien tot tegen de aanslag en naar rechts wel. Blijkbaar is het stuurhuis slecht gecentreerd.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Benny, dan moet de afstelling van uw chappe L+R toch merkelijk verschillen.

Als je een stuurhuis terug inbouwt en je gaat het aan de wielen vast maken, dan start je met een zelfde afstand van het uitstekende gedeelte dat uit het stuurhuis steekt=moffen even op zij schuiven zodat je dit kan meten en als dit ok is het stuurwiel juist zetten en daarna volgt de rest.
Dan mag er geen verschil zijn tussen L en R.

Mvg,

Jean
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De draaicirkel van een murena ben ik nog niet gewoon, maar dit zal zeker nog komen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

De draaicirkel is in verhouding tot de hedendaagse auto's fors groter. Je merkt het vaak al met wegrijden uit een parkeerplaats. Maar het went en het hoort nu bij de charmes van de klassieker :)
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is dan een groot verschil met een Bagheera. Met mijn Bagheera kon ik indertijd in ??n keer omkeren waar anderen het in twee keer moesten doen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb de draaicirkel nog niet nagemeten, maar kan wel vertellen dat die fors is.
Er zitten zo hiet en daar wel andere onderdelen in de stuurinrichting, dan een bagheera.
Heb het nog niet precies allemaal uitgezocht, maar heb wel verschillen ontdekt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De tandlat in het stuurhuis is dezelfde als van een Bagheera. Dus de afstand die deze aflegt is gelijk. Misschien is de arm waarmee het stuurhuis verbonden is op de verdraaibare arm langer dan die op de Bagheera.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Waarschijnlijk.
De spoorstangen en de stuurkogels zijn wel hetzelfde.
De fuseekogel is wel van een ander typenummer..
Het kruisstukje wat van het stuur afkomt is schijnbaar ook uniek Murena, maar dat heeft niets met de uitslag te maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er schijnen trouwens spoorstangen te zijn met linkse en rechtse draad :o
Die hebben ook nog is hetzelfde afgeleide typenummer.
Iets met de Engelse markt of zo?
Erg verwarrend allemaal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vroeger bij de Simca 1100 hadden ze ook links en rechtse stuurkogels.

Maar of de lengte van de draaibare assen van het stuurhuis verschillend waren???

Ik vermoed van niet, heb nochthans nooit ??n van de bagheera met de 1100 gewisseld,wel van de 1100 met de 1308 en deze waren identiek.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb net eens even gekeken in m'n onderdelenvoorraad.
Heb dus ook linkse en rechtse stuurkogels voor de Grand Raid.

Was mij eigenlijk nog niet eens opgevallen, terwijl ik een paar maand geleden zelfs nieuwe stuurkogels in het gereviseerde stuurhuis heb gedraaid...heb zeker per ongeluk gelijk de goede soort op de goede plaats gemonteerd. :)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ga er maar vanuit dat het iets in de 70er jaren was, en bestel voor de Murena maar met rechtse draad.
In het uiterste geval kan er nog wel een tap of draadijzer doorheen gejaagd worden, alhoewel dat de verbinding niet sterker zal maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply