Page 1 of 15

Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Fri May 30, 2008 4:09 pm
by oetker
Als ik zo hier en daar rondkijk op de forums zijn er nogal wat vragen over de remmen.
Aangezien ik net zo roestig ben als mijn remmen wat betreft repareren, lijkt het mij wel handig om hier een uitgebreide tutorial aan te wijden met mijn bevindingen.
Ben bezig onderdelen te sprokkelen om dit systeem compleet aan te pakken, dus een echte start krijgt dit topic nog niet.
Voorlopig zal dit topic gaan over het vinden van de nodige stukken en eventuele revisie daar van.
Vandaag kwam er een doosje uit Duitsland.
Image
Image
Image

Hierin zitten de remtangen die achterzitten, incl. de cilinders.
We zijn dus alvast de eerste €125 armer, maar de inhoud rechtvaardigd dit.
Nog in een zeer goede staat, echter om de klus volwaardig uit te voeren gaan we de tangen van de cilinders scheiden om de boel te ontroesten.
Dit is nodig omdat het roest de cilinder samenknijpt en ervoor zorgt dat de zuigers gaan klemmen.
Gelijk ook dan maar het rubber vervangen ook al ziet dat er allemaal nog goed uit.

word vervolgd

Posted: Fri May 30, 2008 4:19 pm
by matra530lx
Er zijn volgens mij twee oorzaken van het vastlopen van de piston(remzuiger) in het remsysteem.
Het eerste punt heeft u zelf al aan gehaald, dus zeker doen.
Het tweede punt is vocht in uw remolie die er voor zorgt dat het handremsysteem in het zuigertje, dit zijn de veerschoteltjes en de moer die roesten en vast komen te zitten en er voor zorgen dat uw zuigertje niet kan terug komen met als gevolg dat de remmen blijven hangen en de remblokjes en de schijven binnen de kortste keren naar de maan zijn.
Als je daar meer vragen over heeft stuur dan maar een PM en dan zal ik daar verder op ingaan.

Mvg,

Jean

Posted: Fri May 30, 2008 6:25 pm
by benny
Zou deze topic niet beter bij ledengedeelte staan?

Posted: Fri May 30, 2008 6:36 pm
by oetker
quote
-------
Zou deze topic niet beter bij ledengedeelte staan?
----------------------------------------------------------

Tja, daar hebben we het heel in het begin al is over gesproken.
Dan ben je protectisch bezig.
Persoonlijk denk ik dat door het openbaar zijn van info, je meer bezoekers trekt.
Die zien dan ook dat er wat gebeurd hier, en zouden dan misschien eerder geneigd zijn lid te worden.

Ik heb een paar dagen terug een mailtje met de vraag om info om te storten voor mijn lidmaatschap gestuurd, maar heb nog geen info gekregen.
Wie gaat daarover?
Kan dus nog niet eens in het ledengedeelte komen.

Posted: Fri May 30, 2008 6:43 pm
by oetker
Quote Matra 530LX
---------------------
Het tweede punt is vocht in uw remolie.
---------------------------------------------
Als er iets verwaarloosd is in de oudere auto's, is het wel het op tijd verversen van de remolie.
Aangezien remolie DOT3-4 gevoelig is voor het opnemen van vocht, is de kans inderdaad groot dat de onderdelen die hierin zwemmen in een remcilinder kunnen roesten.
Persoonlijk denk ik dat het verversen van remolie om de 2 jaar zeker nodig is.
Beste zou zijn om het nieuwe systeem naar DOT-5 te brengen, maar aangezien ik dit in delen ga uitvoeren blijf ik op DOT-4.
Aangezien DOT-4 en DOT-5 elkaar niet verdragen in een mix kun je DOT-5 beter alleen in een volwaardig nieuw systeem stoppen.
De DOT-4 heeft ten slotte ook goed gewerkt de afgelopen 26 jaar.

Posted: Fri May 30, 2008 7:48 pm
by oetker
Is even de cilinders goed bekeken.
1 zit goed vast in de tang.
Daar zullen we dus speciaal gereedschap No ?? bij moeten hebben.
Image
De andere kon ik er echter zo uitschuiven.
Die is dus qua roest al is gedaan.
Helaas niet op de correcte manier uit elkaar gehaald.
De borgnok ziet er niet meer bruikbaar uit.
Image
Misschien kan ik die nog recht krijgen

Posted: Fri May 30, 2008 8:16 pm
by Vollegaaz
mijn inziens heeft het Dot 3 of 4 niks te maken met het sneller vocht opnemen dan dot5, enkel het kookpunt ligt hoger van dot5...

Posted: Fri May 30, 2008 8:27 pm
by oetker

Posted: Fri May 30, 2008 8:34 pm
by Paul
http://www.saabnl.nl/techniek/9596remmen.htm
http://www.familycar.com/brakes.htm
http://auto.howstuffworks.com/car-brake ... hannel.htm
http://www.freeautomechanic.com/brakes.html
http://www.circletrack.com/techarticles ... index.html

Ik stel mij ook de vraag of we veel nieuw te vertellen hebben?
Maar het blijft een boeiend onderwerp.
Men dient wel te beseffen dat na deze werkzaamheden uw leven er van afhangt!

Posted: Fri May 30, 2008 9:01 pm
by oetker
@ Paul
--------
Inderdaad is het in deze topics breed uitgemeten, echter ze hebben geen van alle betrekking op de Murena.
Mijn bedoeling is het hele remsysteem van de Murena te vervangen/reviseren, en mijn gestuntel is misschien wel amusant, maar kan ook een bron van info worden.
Ikl weet zelf nog niet wat ik allemaal tegen ga komen.
Ik sta open voor kritiek.
Als de groep/club het niet zo ziet kan het topic ook wel weg.

Herman

Posted: Fri May 30, 2008 9:10 pm
by oetker
Er was aardig geprutst om de zuiger uit de cilinder te krijgen.
Zitten wat kleine beschadigingen op.
Image
Eigenlijk is dat simpel te realiseren.
Even de hobbycompressor opgestart.
Image
Niet je hoofd er boven houden, want dat ding komt er uit als een kanonskogel.
Image
Image
Image
De zuiger in mijn oude cilinder is onbeschadigd.
Die kan hier wel in.
Even een paar revisiekitjes bij de club bestellen binnenkort.

Edit:
imagesize klopte niet.

Posted: Fri May 30, 2008 9:12 pm
by Paul
Dat is niet wat ik bedoeling Herman, het is niet als kritiek geopperde, eigen ervaringen zijn best welkom. Helemaal als ze gericht zijn op een model.
Dit is een blijkbaar eenvoudige klus, maar dat is niet helemaal waar.
Je dient echt met aardig wat elementen rekening te houden en op termijn hangt je leven er van af.
Voorzichtigheid is absoluut geboden, het zijn componenten die onder druk komen te staan en daardoor gevaarlijke situaties kunnen cre?ren.
Verder is het erg belangrijk de juiste producten te gebruiken.

Posted: Fri May 30, 2008 9:22 pm
by oetker
@ Paul,
Helemaal mee eens.
Zoals ik al zeg, ik sta open voor kritiek.
Uiteindelijk heb ik vroeger best wel wat gesleuteld, maar ben ik ook niet feilloos.
We kunnen mijn eventuele fouten dan corrigeren.
Ik heb me verdiept in de materie, en heb in het verleden best wel wat aan remmen gedaan, (NB:logisch als je heel lang budget auto's hebt gereden).
Echt moeilijk is het niet, maar je dient je dan wel aande regeltjes te houden.
Dat is waar ik in dit topic dan op wil wijzen, evt aangevuld door de experts.

Herman

Posted: Fri May 30, 2008 9:31 pm
by Vollegaaz
leuk werkje, check ook of het systeempje in de zuiger nog intakt is, bij mij was de veer afgebroken die de moer op z'n plek moet houden, daardoor deed de handrem het niet zoals het zou moeten,
3x overgekeken.

Posted: Fri May 30, 2008 9:41 pm
by oetker
Als ik nog even tijd heb ga ik dat morgen doen, anders komt het na de vakantie.(2 weekjes).

@ Vollegaaz,
--------------
in de Bagheera zitten volgens mij dezelfde units, maar dan omgedraaid.

Posted: Fri May 30, 2008 11:01 pm
by oetker
En dan nu een vraag (Ik weet ook niet alles tenslotte).
Ik wil de remtangen laten stralen, of even goed met de staalborstel aanpakken.
Dan natuurlijk een beetje beschermen tegen de elementen.
Het lijkt me dat ik hier een hittebestendige verf voor moet gebruiken.
Wat te gebruiken??

Posted: Fri May 30, 2008 11:36 pm
by Vollegaaz
ik heb hier in de autoshop gewoon een spuitbusje verf voor remklauwen gehaald, keuze tussen rood en grijs.

Posted: Sat May 31, 2008 12:12 am
by oetker
Hadden ze geen roze :lol:
Zal is even kijken bij de shop, en anders bij de bevriende autotechnieker waar ik wel is de brug van mag gebruiken.
Die heeft een kast vol spuitbussen staan.
De helft daarvan is WD40 :o

Posted: Sat May 31, 2008 7:24 pm
by oetker
Vandaag even verder met de cilinders.
Ook de andere cilinder liet zich gemakkelijk van de tang scheiden.
Hier hetzelfde probleem met de borgpen (zie foto van de andere cilinder).
Die borgpennen hebben wel niet veel te houden maar ga daar een iets langere en bredere pen voor maken.
Hier zat wel een nieuwe zuiger in.

Bij navraag bleken de remtangen bij Kiefer in Duitsland gereviseerd te zijn en hadden slechts 1000 km in de Murena gezeten.
Dat verklaart waarom ze zo gemakkelijk uit elkaar gingen.
Denk toch dat de Fa kiefer hier een slechte klus heeft geleverd, of de borgpennen moeten al in een eerder stadium een keer vernield zijn.
Verder zijn de cilinders perfect, maar vervang toch voor de zekerheid het rubber.

Posted: Sun Jun 01, 2008 6:42 pm
by chris
eindelijk es een topic over remmen , hopelijk wordt het iets !!

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:27 am
by oetker
quote
------
eindelijk es een topic over remmen , hopelijk wordt het iets !!
------------------------------------------------------------------------

Het zal wel moeten als ik de Murena na November wil rijden.
Dan moet de auto gekeurd worden en weet eigenlijk wel zeker dat het een afkeur is wat betreft de remmen.
Weet niet hoe de vorige eigenaar hem door de keuring gejast heeft, maar volgens het boekje is dat niet helemaal gegaan.

Hoe word er gedacht over de remslangen hier?
Die wil ik ook vervangen.
Joost mag weten hoe oud die dingen al zijn.
Nou zijn er ook zogenaamde Staalflex leidingen.
Heeft dat werkelijk voordelen tov de normale rubberen.
Lijkt me dat je door de staal ommanteling, geen zicht meer hebt op de onderhuidse conditie van het rubber.
Men zegt dat er minder uitzetting is in die slangen, waardoor je rempedaal steviger aan zou voelen.
Iemand ervaring hiermee?

Ga zo even de koffer inpakken.
Tandenborstel, zwembroek, ok, klaar.
Zal af en toe in Turkije hier nog even rondwaren, mits er Internet is (NB:zeer waarschijnlijk) in het resort of het stadje in de buurt.

Herman

Posted: Mon Jun 02, 2008 11:39 am
by Paul
oetker wrote:Hoe word er gedacht over de remslangen hier?
Die wil ik ook vervangen.
Joost mag weten hoe oud die dingen al zijn.
Nou zijn er ook zogenaamde Staalflex leidingen.
Heeft dat werkelijk voordelen tov de normale rubberen.
Lijkt me dat je door de staal ommanteling, geen zicht meer hebt op de onderhuidse conditie van het rubber.
Men zegt dat er minder uitzetting is in die slangen, waardoor je rempedaal steviger aan zou voelen.
Iemand ervaring hiermee?
Herman

Hier staan ook nog wat rem ervaringen.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... light=#834

Bij mijn Murena zitten de oude slangen er nog op daar ze er goed uitzien, geen scheuren hebben en geen problemen geven.
Het is echter geen slecht idee om ze te vervangen, bij het vervangen is het van belang dat ze nergens tegen aan schuren.
De staalflex, daar heb ik geen persoonlijke ervaring met, een familielid echter wel. Die heeft een standaard Porsche geleidelijk omgebouwd tot racewagen en dus ook de remmen geleidelijk opgewaardeerd. Hij is overtuigd van sneller respons en minder fading!

http://users.telenet.be/tuning4all/webs ... emmen.html
http://www.geocities.com/hotsyflotsy/Staalflex.pdf
http://www.so-products.com/index.php?id=393&L=2
http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... 06&dummy=0

Posted: Mon Jun 02, 2008 5:59 pm
by chris
ik weet dat je bij simon.de remslangen kunt kopen voor de murena van zeer goeie kwaliteit

Posted: Mon Jun 02, 2008 9:43 pm
by hendrik
Dag matra mannen.
Die remslangen kan je nog goed krijgen ik heb er nog maar pas gehocht
30? voor achter en 39? voor de voorkant.

grt hendrik.

Posted: Tue Jun 17, 2008 5:50 am
by GODFRIED
De staalflex remslangen geven in Belgi? problemen op de keuring, tenminste dat hebben ze mij vertelt. :wink:

Posted: Tue Jun 17, 2008 4:07 pm
by Paul
Dat zou de Belgische bureaucraten alle eer aandoen.
Zou mij dus niks verwonderen om zo iets te verzinnen in BELGI?, het land van "onmogelijk??maar waar!!"

Posted: Fri Jun 20, 2008 7:53 pm
by georges1
niet gewoon problemen op de keuring met die ommantelde flexibles, worden direct afgekeurd en je mag nog eens terugkomen!!

Posted: Sat Jun 21, 2008 8:25 am
by oetker
quote
------
worden direct afgekeurd en je mag nog eens terugkomen!!
---------------------------------------------------------------------
Dat is een vreemde zaak.
Volgens mij leveren die slangen in Nederland en Duitsland geen problemen op bij de keuring.
Aan de andere kant kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Door de staal ommanteling wordt het rubber aan het zicht ontrokken.
Je kunt de conditie van het rubber (NB: scheuren/verdroging) daardoor niet meer aflezen, m.a.w. je ziet niet wanner de slangen slecht worden.
Daar kan dan een gevaarlijke situatie door ontstaan.

Posted: Sat Jun 21, 2008 8:37 am
by Vollegaaz
dat is dan ook de reden waarom het hier niet mag.

Posted: Sat Jun 21, 2008 8:38 am
by GODFRIED
Dag Herman,

Als je remslangen geen barsten vertonen bij het plooien van een bocht van 90?, dan is het te zot dat je nieuwe plaatst. Let er wel op dat ze goed open zijn en niet gedeeltelijk dicht zitten. Beetje lucht erdoor blazen en je weet het. :wink: