Page 3 of 15

Posted: Wed Jan 21, 2009 9:15 pm
by Muddy Bandit
Als je zoutzuur gebruikt hebt dan eerst de onderdelen overvloedig afspoelen met water en minimaal 2 dagen laten drogen.
(de vliegroest die dan weer verschijnt geeft ook een betere hechting)

Dan het te spuiten object verwarmen tot ongeveer 30 graden (in ieder geval 10 graden warmer dan de ruimte waarin je spuit) en spuiten.
Dan minimaal een dag laten drogen en dan pas geleidelijk opwarmen tot maximaal 160 graden. (dus niet even een uurtje bakken)


In plaats van zoutzuur te gebruiken kun je trouwens beter deze onderdelen stralen, kortstondig met zoutzuur schrobben verwijdert niet alle ingebrande remstoffen.

Succes met de volgende poging. :wink:

Posted: Wed Jan 21, 2009 9:23 pm
by oetker
Ik zal je vertellen dat ik al de hele week zo tussendoor aan deze dingen heb gewerkt.
Meerdere keren met zuur gedaan en ieder flintertje roest eraf gehaald.
De vliegroest was alweer aanwezig dus dat was goed, en gespoeld met water en droog was het zeker.
Het kan haast niet anders dan dat deze verf niet in orde is.
Heb me exact aan de regeltjes gehouden.

Posted: Wed Jan 21, 2009 9:55 pm
by matra530lx
Als je bepaalde onderdelen wil schilderen waar de kans bestaat dat deze in kontakt zijn gekomen met olie en of vetten, je deze wel op een zeer speciale manier moet behandelen.
Het voorbeeld van uw rem onderdelen is daar natuurlijk een school voorbeeld van want remolie is dan nog eens agressief spul.
Het materiaal is gietstaal en dus poreus, dat wil zeggen dat zelfs na een behandeling met zoutzuur niet alle olieachtige resten uit de pori?n zijn verdwenen.
Met als gevolg dat wanneer men een onderdeel gaat verwarmen deze vetstoffen gaan vergassen en er zo voor zorgen dat er blaasvorming of algehele afbladerring van de aangebrachte verf als gevolg.
De volgens mij juiste werkwijze is de onderdelen na het zuivermaken van roest, deze te ontvetten in tri, dit is een zeer agressief spul en je laat ze daar best enkele uren in trekken. Daarna de onderdelen verwarmen gedurende een wel bepaalde tijd die nodig is om het onderdeel op de ingestelde temperatuur van 250? warm te krijgen, zodat mogelijke vetresten dan nog kunnen verdampen.
Als de onderdelen dan op een temperatuur komen van +/- 30? deze spuiten en enkele uren laten drogen, liefst bij dezelfde 30?.
Daarna kan je de verf bakken en zouden er geen problemen meer mogen zijn.
Poederlakken is beter, maar als er nog vetresten zijn krijgt ge hier dezelfde problemen.
Ik heb 5 jaar in een bedrijf met poederlakkerij gewerkt vandaar de kennis.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Wed Jan 21, 2009 10:05 pm
by oetker
Bedankt voor de info mannen.
Zal even een bus Tri halen en proberen de zaak beter ontvet te krijgen.
Dat zal vermoedelijk de oorzaak wel zijn.

Had het plaatje van de krik ook gespoten en met een verfbrander warm gestookt.
Dat heeft wel gehecht.
De verf is houdbaar tot 2010.
Op naar de 2e poging dan maar.

Posted: Wed Jan 21, 2009 11:07 pm
by oetker
Wordt nog lastig.
De verkoop van tri aan particulieren is in Nederland verboden.
Kan ik hier nog iets anders voor gebruiken?

Posted: Thu Jan 22, 2009 1:15 am
by oetker
Heb nog een idee.
Als ik de spullen nou is uitkook in een grote pan water.
De olie en vetten hebben een een lager soortelijk gewicht dan water, en gaan dus drijven, of gaat mijn fantasie weer is met me op de loop :roll:

Posted: Thu Jan 22, 2009 10:30 am
by GODFRIED
Misschien iets te maken met de onderlaag, slechte hechting!!
Moet je die werkelijk 160? opwarmen?
Maar het blijft klote, spijtig. :wink:

Posted: Thu Jan 22, 2009 12:27 pm
by oetker
De onderlaag was het blanke ijzer, en volgens de bus moet het inderdaad gebakken worden.
Het zit gewoon in het vet de in pori?en van de delen, zoals Jean aangaf.
Dat komt met verwarmen gewoon naar buiten en dan heb je geen goede hechting.
Ga ze uitkoken in de sodawater en opnieuw proberen, want Trichloorethyleen is hier nergens meer te krijgen.

Posted: Thu Jan 22, 2009 2:47 pm
by GODFRIED
Zou het niet voldoende zijn om alles goed warm te stoken zodat de olie verbrandt!! Dit met een gasbrander die ze gebruiken voor plate daken. Ik gebruik dat regelmatig om alle verf te verwijderen. :wink:

Posted: Fri Jan 23, 2009 10:18 pm
by oetker
Quote Godfried,
-------------------
Zou het niet voldoende zijn om alles goed warm te stoken zodat de olie verbrandt!
-----------------------------------------------------------------------------------

Dat doe ik als 2e optie.
Ga eerst de soda even proberen, dat heeft ook ontvettende eigenschappen.
Even de soeppan arresteren, als vrouwlief even niet kijkt :evil:
Ga het eerst maar met 1 klauw proberen.
Vervelend om alle 4 de objecten steeds te moeten reinigen.

Posted: Fri Jan 23, 2009 11:25 pm
by Marcel
Ik denk dat er maar ??n goeie manier is voor dat roest probleem met remklauwen ,en dat is zandstralen en spuiten met goede verf 2 k ,geen rommel uit spuitbussen .Heb er over tien jaar al gedaan en zien er nog altijd goed uit .Als je kan wachten tot van de zomer,zal ik er wel eens een set doen voor jou.

Posted: Sat Jan 24, 2009 1:27 am
by oetker
Dank je voor het aanbod Marcel.
Dit is mijn reserveset, en die moet er dringend onder, want de Murena heeft last van het plaksyndroom op de remmen.
De set die er onder vandaan komt krijgt ook een revisie en zou dan misschien door je gedaan kunnen worden als ik hier de mogellijkheden niet voor elkaar kan krijgen

Omdat ik lang niet gesleuteld heb voor de Murena, mis ik gewoon ontzettend veel essentieel gereedschap.
Dat is verdwaald geraakt bij vrienden van me :roll:
Ook de ruimte ontbreekt om de wat grotere projecten aan te pakken.
Kan soms een paar uur van een brug gebruik maken, maar moet daar altijd aan het eind van de dag weer weg zijn.
Hoop echter dit jaar een aantal zaken op de rit te krijgen, zodat ik er ook is echt wat aan kan werken.
De tijd van buiten onder de auto liggen is voorbij.
Ook al zou ik het willen, het wordt ook niet meer geaccepteerd, en als a-sociaal gezien.
Dat alles en nog wat secundaire problemen, maakt het voor mij omslachtig is wat af te maken, en gaat alles als stroop.

Posted: Sat Jan 24, 2009 9:32 am
by GODFRIED
Dit is een prachtig aanbod en zal je niet jaarlijks overkomen. :wink:

Posted: Sun Jan 25, 2009 10:36 am
by Vollegaaz
de voormalig eigenaar van mijn S vertelde dat de remmen reeds vernieuwd waren, en inderdaad, gisteren heel de remmenwinkel gedemonteerd en mooi mooi....

Image

let op de banjobout mer ontluchtingsnippel !

Posted: Sun Jan 25, 2009 12:12 pm
by GODFRIED
Dat ziet er inderdaad nog mooi uit, weer een zorg minder.

Je schrijf "let op de banjobout mer ontluchtingsnippel !".

Ik weet niet wat je juist wil zeggen maar dit ziet er standaard uit. :wink:

Posted: Sun Jan 25, 2009 12:52 pm
by oetker
Omdat er een banjo bout met ontluchtnippel opzit is het volgens mij een set van een Murena.
Op de Bagheera heb je die ontluchtingsnippel op de bout toch niet nodig?
Daar zitten de cilinders andersom gemonteerd.
Of zie ik dit verkeerd?

Posted: Sun Jan 25, 2009 1:16 pm
by GODFRIED
Je hebt gelijk bij de bagheera zit daar geen nippel, maar het kan geen kwaad. :wink:

Posted: Sun Jan 25, 2009 1:25 pm
by oetker
@Vollegaaz

Toch zou ik hier ook even de cilinder van de houder scheiden.
Denk dat Bagheera's hetzelfde probleem kennen als de Murena's

Posted: Sun Jan 25, 2009 1:27 pm
by matra530lx
Opgepast jongens, deze nippel moet daar wel zitten als het over een Bagheera gaat van na half 1979, op dat ogenblik hebben ze de flex.slang van onder naar boven gemonteerd en dit eerst zonder nippel, maar er is daar snel een service mededeling voor verschenen omdat het bijna niet mogelijk was om de boel te ontluchten.
Dus laten zitten die nippel.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Sun Jan 25, 2009 1:55 pm
by Vollegaaz
ok, handig om weten. :wink:

Posted: Mon Jan 26, 2009 10:20 am
by GODFRIED
Maar goed dat er een specialist in de club zit. Wel raar dat zijn bagheera van 1978 is, maar waarschijnlijk tijdens de restauratie door de vorige eigenaar wat onderdelen verwisselt. :wink

Posted: Mon Jan 26, 2009 5:54 pm
by Vollegaaz
GODFRIED wrote:Maar goed dat er een specialist in de club zit. Wel raar dat zijn bagheera van 1978 is, maar waarschijnlijk tijdens de restauratie door de vorige eigenaar wat onderdelen verwisselt. :wink
toet toet...dit is niet van mijn X maar van de bagheera S, die is wel degelijk van 79, die heeft bv ook al elektronische ontsteking enz...

Posted: Mon Jan 26, 2009 5:57 pm
by matra530lx
Godfried,

Het zal in de garage gebeurt zijn daar er op een bepaald moment geen oude voorraad meer was en men dan maar de nieuwe manier van aansluiten toepaste.
We spreken hier dan van 7 ? 8 jaar later.
Bij de eerste montage zijn er ook heel veel slangetjes gesneuveld door kontakt met diverse opstakels en tegen de ophanging, vandaar dat ze ook een tweede montage in voege hebben gebracht.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Mon Jan 26, 2009 6:01 pm
by GODFRIED
Voor mij is het duidelijk. Bedankt :wink:

Posted: Tue Jan 27, 2009 1:57 pm
by oetker
Omdat de borging van de cilinders die ik heb ooit een keer vernield zijn, heb ik een andere borging toegepast.
Image
Eerst wilde ik de borging op precies dezelfde plek aan de andere zijde maken, maar omdat daar een schuine zijde zit is het moeilijk daar goed een boor op te zetten.
Buiten dat heb ik de originele borgpennen en veertjes niet van de klauwen.
Na tips van Bart en Cornelis heb ik besloten de borging op een vlak stuk op de klauw te maken.
Image
Image
Nog even een passend boutje met sluitring er in dan is de borging weer een feit.
Heb de borging op de onderzijde vd klauw toegepast, omdat daar de minste krachten plaatsvinden.
Image
Image
Het verven van de klauwen en tangen heb ik opgelost.
Had eerst nog de klauwen uitgekookt in sodawater en nog een keer in de Motip gezet en gebakken.
Image
Image
Image
Kon de verf wederom er zo met een doekje afvegen.
Marcel heeft gelijk, dit spul is niets waard.
Heb afgelopen zaterdag met een paar oldtimerboys hier ook nog even een discussie over gehad en de meningen lopen nogal uiteen.
Feit is dat de meesten het niet zo moeilijk zoeken als ik schijnbaar.
Had wat resultaten gezien van iemand die onder zijn Ford Taunus gewoon een roestwerende Rambo verf had opgezet.
Dat zat er na 2 jaar dagelijks gebruik nog goed op.
Het schijnt daar niet zo heet te worden als ik denk.
Uiteindelijk besloten dit ook maar uit te voeren.
Image
We zullen zien hoe het blijft zitten in het komende jaar.

Posted: Tue Jan 27, 2009 4:44 pm
by hendrik
Dag oetker, ik heb die van mij eerst met kachelverf gedaan, dat is voor
gietijzer ,dat is goed spul en dan de verf er op.
Ik heb dat 3 jaar terug bij mijn toyota gedaan en het komt nog altijd niet
los dus het zal wel goed spul zijn anders was het allang losgekomen.
En wat die borging betreft heb ik een inbus boutje geplaats.
Het zal bij jou ook wel goed komen succes er mee.


grt harry de matra.

Posted: Tue Jan 27, 2009 10:12 pm
by oetker
Ja Hendrik, ik wilde eerst ook een inbus plaatsen, maar was bang dat het los kan trillen.
Maak er dus maar een boutje op met een sluitring.
Niet dat die cilinders ver weg zullen schuiven, maar voor mijn gemoedsrust beter.

Herman

Posted: Wed Jan 28, 2009 7:07 am
by GODFRIED
Ik heb verf van Hamerit gebruikt, omdat ik deze 4 jaar geleden op de remklauwen van mijn Ford geplaatst heb en deze nog steeds zeer mooi zijn. :wink:

Posted: Sun Feb 01, 2009 10:13 am
by GODFRIED
Herman welke verf is dat die je gebruikt heb? Ze heeft een mooi metaalkleur. :wink:

Posted: Mon Feb 02, 2009 9:13 am
by oetker
Deze dus.
Image

Hoe het blijft zitten moet nog blijken.
Sommige mensen hebben het er al jaren opzitten, en dat zag er nog goed uit.
Heb het in 3 lagen aangebracht (nevelen)