Page 14 of 15

Posted: Fri Jul 20, 2012 1:15 pm
by jurgen M
Soms zijn de onderdelen in de onlinecatalogus (tijdelijk?) niet beschikbaar.

Op Kapaza of tweedehands.be vindt je ook nog nieuwe onderdelen. De laatste resten van mijn Murenaonderdelenstock bv.

Posted: Fri Jul 20, 2012 7:53 pm
by joost
Lijkt me gewoon handig alles in 1 keer tegelijk te bestellen..En de prijzen lijken me heel redelijk

Posted: Fri Jul 20, 2012 9:21 pm
by benny
Dit zijn inderdaad scherpe prijzen, het is maar de vraag wat ze in voorraad hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze op een internetsite alles te koop hebben, maar als puntje bij paaltje komt, hebben ze het niet in voorraad of is het niet meer te krijgen.

Posted: Sun Aug 05, 2012 9:32 pm
by MatraMurena.nl
autoonderdelenwebshop heb ik in het verleden ook veel van ingeslagen.

Maar ik heb een vraag voor wie mij kan helpen.

Ik weet dat achter de klauwen klemmen door het alu/staal oxidatieprincipe.

Maar voor heb ik bij mijn S een aanlopende rem. nog steeds na 2 keer de klauw eraf gehad de hebben, gesmeerd te hebben met kruipolie (en 3 keer in en uit bewogen te hebben). Op de auto kon ik hem met de hand bewegen..... maar als ik ga rijden begint hij aan te lopen na korte tijd.

Iemand die weet wat ik moet doen?

De vloeistof eruit heb ik geen zin in, want de S staat meer gestalt dan dat hij rijd. Ik rijd puur om hem niet te lang te laten staan zonder rijden.
De hele auto moet nog uit elkaar. maar dit komt later pas.

Posted: Sun Aug 05, 2012 10:09 pm
by oetker
MatraMurena.nl wrote: maar als ik ga rijden begint hij aan te lopen na korte tijd.

Iemand die weet wat ik moet doen?

De vloeistof eruit heb ik geen zin in, want de S staat meer gestalt dan dat hij rijd. Ik rijd puur om hem niet te lang te laten staan zonder rijden.
De hele auto moet nog uit elkaar. maar dit komt later pas.
Ik denk dat de rek uit de dichting is of de remslang verstopt bij olie terugvoer na het remmen.
De dichting duwt namelijk de piston weer iets terug na het remmen.
Hoef niet te vermelden dat de piston in goede conditie moet zijn (geen roest op het contactvlak met de dichting.)

Posted: Mon Aug 06, 2012 9:01 am
by GODFRIED
Veel kans dat dit het is, net zoals Herman schrijft. Remslang bijna volledig verstopt!!

Posted: Mon Aug 06, 2012 9:04 am
by benny
Het kan een beetje vuil zijn in de hoofdrempomp. Ik heb het voorgehad dat er een klein stukje het gaatje waar de olie moest terugkeren afgesloten had.

Posted: Mon Aug 06, 2012 7:41 pm
by MatraMurena.nl
Een blokkade betwijfel ik. De zuiger gaat met een tang makkelijker naar binnen dan aan de andere zijde waar de rem juist niet aanloopt.

Posted: Mon Aug 06, 2012 9:59 pm
by oetker
Dan kan het de dichting zijn, die duwt na het remmen de piston iets terug.
Ik weet niet of je die verkeerd om kan monteren,
maar dichting aan de bovenkant zuiger zit gelijk met de wand, waar aan de onderkant deze iets uitsteekt tov de wand.

Posted: Mon Aug 06, 2012 11:51 pm
by MatraMurena.nl
Jammer dat dat niet te controleren is zonder de boel los te halen :D

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:35 am
by GODFRIED
Als je de zuiger gemakkelijk kunt terug duwen terwijl deze opgebouwd is (dus nog vol olie zit) dan heb je geen verstopping. Als de remslang dicht zit zul je de zuiger zeer moeilijk verplaatst krijgen.

Posted: Tue Aug 07, 2012 4:56 pm
by Muddy Bandit
GODFRIED wrote:Als je de zuiger gemakkelijk kunt terug duwen terwijl deze opgebouwd is (dus nog vol olie zit) dan heb je geen verstopping. Als de remslang dicht zit zul je de zuiger zeer moeilijk verplaatst krijgen.
Dit hoeft niet altijd.
Mijn Rancho remde bij aanschaf zeer slecht op de vooras, maar de cilinder kon je wel probleemloos terugduwen in de zuiger.
En je hebt destijds de foto's van de doorgesneden remslangen gezien:

Image

Posted: Tue Aug 07, 2012 6:09 pm
by GODFRIED
In principe klop dit niet. Als de leiding dicht zit kan de olie niet terug. Een vloeistof is niet samendrukbaar en je hebt meer kracht met de rempomp dan manueel. Bij mijn verstopte remslang kon ik de zuiger niet meer verplaatsen. De remklauw ging slecht van de remblokken af omdat deze bleef drukken. Ik kreeg hem geen mm verplaatst. Dacht eerst dat de zuiger vast zat. Tot ik de remslang los maakte. Toen was de zuiger terug verplaatsbaar en wist ik dat het een verstopping moest zijn, er kwam ook geen enkele druppel olie uit de slang.
Natuurlijk, verstopt of volledig dicht zitten kan een groot verschil maken.
Ik had wel pas een rit gemaakt en de remklauw was zeer warm, zeg maar heet!

Posted: Tue Aug 07, 2012 6:59 pm
by oetker
GODFRIED wrote:In principe klop dit niet. Als de leiding dicht zit kan de olie niet terug. Een vloeistof is niet samendrukbaar en je hebt meer kracht met de rempomp dan manueel. Bij mijn verstopte remslang kon ik de zuiger niet meer verplaatsen. De remklauw ging slecht van de remblokken af omdat deze bleef drukken. Ik kreeg hem geen mm verplaatst. Dacht eerst dat de zuiger vast zat. Tot ik de remslang los maakte. Toen was de zuiger terug verplaatsbaar en wist ik dat het een verstopping moest zijn, er kwam ook geen enkele druppel olie uit de slang.
Natuurlijk, verstopt of volledig dicht zitten kan een groot verschil maken.
Ik had wel pas een rit gemaakt en de remklauw was zeer warm, zeg maar heet!
Ja zo was het bij mij ook.
En dit was de oorzaak.
Image

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Mon Jan 16, 2017 4:35 pm
by GODFRIED
Dag Herman,

Heb je indertijd iets kunnen vinden wat kan dienen als dichtingset voor de remmen achter. Achterste zijn stock o en ik wil er enkele aankopen voor mezelf.
Ik heb al eens gezocht op je topic maar daar staat zoveel goede informatie op.Helaas niet gevonden wat ik zocht. :wink:

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Jan 17, 2017 8:26 am
by oetker
Ik had de laatste 2originele kitjes van Cornelis toen der tijd dus de noodzaak te zoeken was er niet.
Op E-bay waren er setjes van Autofren D4682
Die worden ook moeilijker vindbaar maar als je wat rond zoekt op dat nummer vind je nog wel wat.
Zal me ogen is open houden.
Remrubber.jpg
Remrubber.jpg (22.25 KiB) Viewed 11683 times

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Jan 17, 2017 8:54 am
by oetker
Ik heb in Duitsland gevonden en gelijk 10 sets besteld.
Als ze binnen zijn kan ik er wel wat van missen natuurlijk.
Kosten €4.- per achterste cilinder toen ik er 10 nam.
herman
bestelling..jpg
bestelling..jpg (80.84 KiB) Viewed 11681 times
http://www.daparto.de/Teilenummernsuche ... oryId=1541
Murrubber.jpg
Murrubber.jpg (67.59 KiB) Viewed 11681 times

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Jan 17, 2017 9:46 am
by oetker
Wel wat duurder maar ook bij Amazon duitsland nog te vinden.
Fabrikaat Triscan 8170204508

https://www.amazon.de/Triscan-8170-2045 ... B00CL8IGJQ

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Jan 17, 2017 3:18 pm
by oetker
Inmiddels mail van de verkoper dat ze pas eind januari uitgeleverd gaan worden.
Zal mij benieuwen want bij de meeste leveranciers zijn ze out of stock.

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Jan 17, 2017 5:01 pm
by GODFRIED
Laat ons hopen dat ze geleverd worden. Ik wil dan wel enkele setjes van je overnemen.
Dit kan dan misschien tijdens de nieuwjaarsreceptie. Ik heb ze niet echt dringend nodig maar wil ze toch graag in voorraad hebben.
Bedankt voor het zoeken. :wink:

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Jan 17, 2017 7:30 pm
by oetker
Zal ze meenemen als ze komen.

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Sat Jan 28, 2017 7:56 pm
by oetker
Ze zijn er.
Image
Image

Ziet er goed uit.

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Sun Jan 29, 2017 9:46 am
by GODFRIED
Dag Herman,
Fijn dat ze geleverd werden.
Als je er meer dan twee kunt missen wil ik er vier. We zien wel. :wink:

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Sun Jan 29, 2017 10:52 am
by oetker
OK, zal ze meenemen.

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Mon Feb 20, 2017 3:53 pm
by Urbain
Herman,
Ik heb zonet de Autofren setjes vergeleken met een "originele?" (van Simon). Je moet zoals we gisteren al dachten de beschermkapjes van Autofren inderdaad binnenste buiten keren. Dan passen ze. Alleen het gat in het midden is ongeveer een mm groter dan die welke ik liggen had. Autofren sluit dus minder goed aan op de buitenkant van de remzuiger, maar ik denk niet dat dit een groot probleem is, het zal wel snel gevuld worden met remstof.
Op de foto is de linkse Autofren. Je ziet dat het randje in het midden smaller is.

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Mon Feb 20, 2017 4:00 pm
by oetker
Bedankt voor het verder uitmeten Urbain.
Zelf zag ik ook dat de binnenring in ieder geval te ruim was.
Ik zat te denken daar een O-ring op te zetten (indien mogelijk), zodat die strak komt.
Ze zijn volgens boekje wel gemaakt voor Murena/Bagheera achterzijde .
Voor een paar centen geen miskoop denk ik.

Herman

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Feb 21, 2017 7:04 am
by GODFRIED
Ik heb een test gedaan om te controleren of de set dichtingen voor de achterremmen passen.
Eerst heb ik het remzadel verwijdert van de remcilinder. Ik vraag me af hoe jullie dit doen. Het vergrendelingsmechanisme (stift) heb ik geprobeerd terug te kloppen. Dit ging niet. Daarom het zadel doorgeslepen om dit te kunnen bekijken. De reden dat de stift niet terug te kloppen is is dat achter de stift de ruimte met het veertje volledig vol zit met oxidatie. Iemand die het zadel ooit verwijdert heeft weet dat het niet zo eenvoudig is. Het zadel zit ook vast op de cilinder geroest.
Duidelijk te zien op de foto's. Zie het verschil in hoogte van de stofkap. Stofkap 1 is de namaak. Stofkap 2 is de originele. De namaak is veel hoger en past niet goed rond de zuiger, maar dat is ondertussen geweten. Hij zal hierdoor slecht afsluiten en water en vuil doorlaten. Op de cilinder past hij wel goed. Indien er een klemveer gemaakt wordt of iets anders (draadje), geplaatst op de zuiger zal deze wel goed afsluiten. Deze afsluiting moet goed zijn anders zitten je remmen binnen de korste keer vast. Niet zo eenvoudig. Blijft deze wel zitten?? Ik heb een test gedaan met een bindbandje. Dan nog een probleem. Als je de zuiger volledig induwt zit deze dieper dan de stofkap waardoor je de remklauw zeer voorzichtig moet plaatsen anders kun je de stofkap beschadigen bij de plaatsing. Ik heb deze nu kunnen plaatsen met gescheiden remzadel en cilinder. Het zal dus nog iets moeilijker zijn als deze niet gescheiden zijn.
Het is maar weer eens duidelijk dat niet alle namaak artikelen perfect passen ook al beweren de verkopers van wel. Helaas spijtig.
Als je wat handig bent is de set wel bruikbaar. Iemand met een Matra die niet handig is!!!!!! bestaat dat? De passie zal dan niet lang blijven duren!!
Herman; Bedankt voor al dat zoekwerk.
Zie de foto's

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Feb 21, 2017 8:33 am
by oetker
Bedankt voor je test Godfried.
Het is in ieder geval bruikbaar en de cilinder moet je bij iedere revisie altijd scheiden voor de roest te verwijderen want anders kleeft de boel al weer snel.
De zuiger zal altijd tegen de rempads (schroefpiston) zitten dus het rubber zal er niet gauw tussen vandaan komen.
Was het niet mogelijk om in plaats van een trekbandje een O-ring te zetten om het stofdicht te maken?

De borging moet je voorzichig uitboren als je hem niet terug getikt krijgt.
Daarna gaatje boren op andere plek enschroefdraad in tappen en (inbus) boutje inzetten.

Image
Image
Image

Ik zal ook nog is zoeken naar betere stofkappen.
Het was al moeilijk 45mm seals te vinden en die nieuw te hebben vind ik het belangrijkste.
Die seal moet een bepaalde souplesse hebben want die moet de zuiger vrij maken volgens mij.

Herman

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Feb 21, 2017 5:48 pm
by GODFRIED
De kop van dat boutje mag dat blijven zitten of moet dat afgeslepen? Stoort dat niet?
Ik heb een eenvoudige oplossing voor het afsluiten van de stofkap. Werkt perfect. Zal dit morgen uitleggen en enkele foto's plaatsen.
Met een goede o ring zou dat ook kunnen. :wink:

Re: Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

Posted: Tue Feb 21, 2017 5:58 pm
by oetker
Ik heb express geen inbus gebruikt.
Was bang dat die zich los zou wroeten.
Ik heb er wel een borgmoer op gezet.
Kan natuurlijk ook met kortere bout en sluitring.
De bout zit dus op een andere plek aan de onderkant.
Daar komen de minste krachten.
Werkt perfect.
Image