Page 13 of 15

Posted: Wed Oct 13, 2010 10:15 pm
by oetker
Ik zie nog iets wat niet klopt.
Je hebt andere ringen gezet op de naafbouten.
Het is uitermate belangrijk daar de originele gebogen veerringen te gebruiken en de bouten met locktite in te smeren.
Het is al verschillende malen voorgevallen dat de naaf losloopt als je dat niet doet.

Posted: Thu Oct 14, 2010 7:58 pm
by Richard
ze zitten vast met locktide, en ik heb idd andere plaatjes gebruikt maar volgens mij zat er ook standaard tussen..... hoe zouden ze gebogen moeten zijn dan ?

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:34 pm
by oetker
Zo ongeveer.
Image

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:42 pm
by Richard
ow, bij mij zat dit er tussen, heb dezelfde teruggeplaatst maar dan zonder aanslag. Maar dat is niet verstandig begrijp ik ?

Posted: Fri Oct 15, 2010 9:20 pm
by hendrik
Herman, of richad, bij mij zitten ze ook maar alleen met locktide vast wand je kunt ze niet borgen.





grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 9:35 pm
by Richard
ook standaard plaatjes dan ?

Posted: Fri Oct 15, 2010 9:45 pm
by hendrik
Ja dat klopt ,En ik heb ook wel locktide gebruikt die komen niet meer los.





grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 9:53 pm
by Richard
okay, ja ik heb er ook locktide aan gedaan, maar als ik dan deze berichten lees ga je toch denken......... ik zal ze iig goed in de gaten gaan houden..

Posted: Fri Oct 15, 2010 10:09 pm
by Muddy Bandit
Bij m'n Rancho zitten (en zaten) er veerringen tussen, en verder ook niets geborgd met locktite.

Posted: Fri Oct 15, 2010 10:52 pm
by hendrik
Richrd, als die vier schoeven los komen hoor je het wel dan komen de remschijven los te zitten. Maar als je locktide hebt gebruikt komen ze niet los daar hoef je niet bang voor te zijn.Ik heb ze een jaar of twee ook los gehad en toen heb ik ook locktide gebruikt en ze zitten nog altijd vast.





grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 10:53 pm
by oetker
Ik heb uit verschillende hoeken gehoord (waaronder Cornelis), dat de naven los lopen als deze ringen niet gebruikt worden.
Locktite staat voorgeschreven in de manual.
Ik ben hier niet vanaf geweken voor de zekerheid.
Doe met de info wat je wilt, maar het gaat wel om veiligheid.

Posted: Fri Oct 15, 2010 10:56 pm
by Richard
helemaal mee eens, veiligheid staat voorop, vandaar dat ik nog weinig km's heb gemaakt, eerst de remmen etc op orde. Maar zijn dit soort ringen ook in de handel verkrijgbaar ?

Posted: Fri Oct 15, 2010 11:00 pm
by hendrik
Herman ,die ringen zitten er bij mij ook tussen maar die zijn niet geborgd dat gaat ook niet en daarom heb ik ook locktite gebruikt.






grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 11:03 pm
by oetker
De afbeelding is niet de ring die op de naven zit.
Die zijn dikker, maar was als voorbeeld.
Denk dat ze in de handel wel te vinden zijn.
Misschien dat iemand reserve heeft om maten te nemen.
I heb de originele terug geplaatst, en de auto is niet voorhanden.

@ Harry
De borging is in feite de kromming in de ring.
Die houd de bout strak op de plek.

Posted: Fri Oct 15, 2010 11:08 pm
by hendrik
Dat klopt ook herman en die heb ik ook terug gebruikt.





grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 11:33 pm
by Richard
geven de (rechte) gekartelde borgringen hetzelfde effect ? (die ze overal tussen gebruiken tegen losraken)

edit: foto toegevoegd

Posted: Fri Oct 15, 2010 11:38 pm
by oetker
Ik heb eigenlijk geen idee of dat dezelfde eigenschappen heeft.
De bouten moeten met behoorlijke kracht aangetrokken worden.
Ik denk dat de kartelringen dat niet goed aankunnen.
Worden waarschijnlijk plat gedrukt.

Posted: Fri Oct 15, 2010 11:58 pm
by Richard
hmmmmm, tja........ dan zal ik morgen maar eens gaan shoppen voor kromme plaatjes.... heb er een hard hoofd in. Maargoed voordeel is natuurlijk wel dat het vrij eenvoudig is om ze later nog eens aan te brengen.

Posted: Sat Oct 16, 2010 11:47 am
by hendrik
Mannen ik weet niet wat het probleem is die bouten dienen maar alleen maar om je remschijven op zijn plaas te houden wand ze zitten ook nog eens met de wielbouten vast. Ik heb eens een vriend van me gebelt die heeft 18 jaar in een talbot garage gewerkt en die zegt dat het geen kwaat kan. En die bouten kunnen er ook niet uit komen want ze zitten tegen de velling op en dat klopt ook. Mijn vriend zegt wel om locktide te gebruiken.





grt harry de matra.

Posted: Sat Oct 16, 2010 1:51 pm
by Richard
wand ze zitten ook nog eens met de wielbouten vast
dit klopt niet helemaal, de wielbouten vallen in gaten in de schijf, deze houden de schijf dus niet vast, dat doen alleen de 4 van de wielnaaf.

Posted: Sat Oct 16, 2010 1:56 pm
by oetker
Daar kan ik alleen in theorie maar over verder denken, maar vermoedelijk kunnen de schijven zo heet worden dat ze uitzetten en krimpen.
De speciale ringen worden dan gebruikt om dat op te vangen.
De meesten van ons Murenarijders zullen de zaak niet optimaal belasten, dus het zal niet gauw gebeuren, maar je remschijf kan loslopen.
Ik ben alleen maar de boodschapper, want spreek niet uit eigen ervaring, maar als ik niet zeker ben dan houd ik me aan de voorschriften.
Die zijn dus, originele ringen gebruiken met locktite.
Ernstig mis gaan zal het niet waarschijnlijk, want je merkt huis wel als de boel los komt, maar vergis je niet, er komen hoge krachten op te staan.

Posted: Sat Oct 16, 2010 2:56 pm
by hendrik
Herman,ik gebruikt locktite 641 die kan heel wat hitte hebben voor ze lost komen. ik heb 2 jaar geleden die ook gebruikt bij de gele murena en die bouten krijg je bijna niet meer los.Die bouten kunnen ook niet los komen om dat ze tegen het wiel zitten gedrukt.Maar ik heb ook wel de originele ringen terug gebruikt.




grt harry de matra.

Posted: Sat Oct 16, 2010 4:22 pm
by oetker
Qoute Harry.
----------------
Die bouten kunnen ook niet los komen om dat ze tegen het wiel zitten gedrukt.
=======================================================

Hier moet ik je toch even terugfluiten Harry.
In de originele wielen is wel degelijk ruimte voor de bouten om uit te draaien, en wel zeker meer als 2 cm.

Posted: Sat Oct 16, 2010 5:03 pm
by hendrik
Ja herman sorry, je hebt gelijk bij jou wielen kan dat zeker gebeuren daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik heb naar mijn wielen gekeken en daar kan dat niet bij gebeuren daar is maar 3mm uitgefrees die bout zit er dan direct tegen.




grt harry de matra.

Posted: Sun Apr 24, 2011 12:54 am
by Remco007
Toch nog een vraag. Welke remvloeistof moet ik gebruiken? DOT 3?

Posted: Sun Apr 24, 2011 7:40 am
by oetker
DOT 3 en DOT 4 zijn goed.
DOT 5 is op basis van siliconen en is ook te gebruiken, maar alleen bij een compleet nieuw systeem met alle rubbers vervangen.
DOT 5 laat zich niet mengen met DOT 3/4 dus als er nog sporen van deze remolie aanwezig zijn kun je problemen verwachten als je DOT 5 gebruikt.

Het voordeel van DOT 5 is dat het geen vocht opneemt en hoeft dus bijna niet ververst, waar je om de paar jaar de DOT 3/4 eigenlijk moet vervangen.

Posted: Fri May 18, 2012 7:28 pm
by randha
Richard ik had ook die getik aan de voorzijde vooral bij remmen en drempels
bij mij bleek die borgveertjes bovenin te ontbreken aan de voorzijde bij de remblokken
dit ertussen geplaatsd en probleem met tikken was opgelost.

die remblokken rammelen dan :D

Posted: Mon May 21, 2012 1:40 am
by jo
DOT 3 Glycol Ether Based


DOT 4 Glycol Ether / Borate Ester


DOT 5 Silicone Based


DOT 5.1 Borate Ester/ Glycol Ether

DOT 5.1 heeft vergelijkbare eigenschappen (qua uithouding) als DOT5 maar is wel te gebruiken in een simpel afgelaten DOT 3 of 4 systeem daar waar je voor DOT 5 alles moet vervangen.

Posted: Sun May 27, 2012 10:16 am
by oetker
jo wrote:
DOT 5.1 heeft vergelijkbare eigenschappen (qua uithouding) als DOT5 maar is wel te gebruiken in een simpel afgelaten DOT 3 of 4 systeem daar waar je voor DOT 5 alles moet vervangen.
Er zijn wat voor en nadelen aan 5.1

De voordelen zijn:
kookpunt wat hoger dus wat minder snel last van fading.
Geen stolling bij zeer lage temperaturen.

Nadelen.
Neemt sneller vocht op.
Is dunner van structuur.
Moet dus vaker ververst.

Om deze redenen wordt het voornamelijk in de racerij gebruikt.
Daar verversen ze toch vaker.
Ook in de zeer koude streken waar snel vlokvorming voorkomt is het natuurlijk prima bruikbaar.

DOT 5.1 is duidelijk anders dan de DOT 5 en bevat dezelfde grondstoffen als DOT 3/4
DOT 5 is siliconenbasis en dat is nou juist zo mooi voor voor anti roesteigenschappen in onze veel stil staande karretjes.

Groet Herman

Posted: Fri Jul 20, 2012 11:01 am
by joost
tot groot ongenoegen van men vriendin gisterennacht het remmen topic gelezen :)

Na wat prijzen rond te vragen zou alleen al de revisie van de remklauwen voor en achter vrij prijzig uitdraaien (werkuren), en ik had graag de boel voor en achter wat opgefrist.

Ik ben hier nogal wat onzeker over, aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan :) maar wie niks probeert wordt ook niet slimmer...

Ik had graag begonnen met nieuwe remblokken, remschijf, revisie remklauw...

http://www.autoonderdelenwebshop.nl/sho ... en_droog/7

=> hiervan alles dubbel bestellen en aan de slag? :)

plus het revisie setje bij natte remonderdelen.....is dit er ook voor de remmen achteraan of is dat iets helemaal anders :)

ben ik verkeerd of zijn dit wel heel erg scherpe prijzen? hier in het natte belgie nog niks aan die prijs gevonden.