Page 5 of 15

Posted: Fri Feb 20, 2009 9:52 am
by GODFRIED
Alles als nieuw, dat kan niet beter. Weer goed voor 20 jaar rijplezier. :wink:

Posted: Sun Feb 22, 2009 10:06 pm
by oetker
1 aanmerking wil ik nog toevoegen.
Kopervet mag niet tussen de alluminium cilinder en de gietstalen beugel worden toegepast.
Kopervet zal het alluminium sneller en sterker doen roesten.
Lagervet daartussen is de juiste keus.

Posted: Mon Feb 23, 2009 6:59 am
by GODFRIED
oetker wrote:1 aanmerking wil ik nog toevoegen.
Kopervet mag niet tussen de alluminium cilinder en de gietstalen beugel worden toegepast.
Daar heb ik lagervet gebruikt. Gelukkig want eventjes losmaken is niet de bedoeling nu alles terug inelkaar zit. :wink:

Posted: Sun Mar 08, 2009 8:27 am
by oetker
Had het fimpje al in de Ledenrubriek gezet, maar zal hier misschien ook nog wel interesse voor zijn.
Het is gemaakt tijdens de remmen test met de nieuwe alternatieve remdisken.
http://www.youtube.com/watch?v=p2jK1lhnwV4
De wagen remt supergoed.
Nu nog de voorzijde aanpakken.
Dat zal buiten moeten gebeuren, want de boel moet dan een paar dagen uit elkaar.
e.e.a ivm roestvorming op de voortrein.
Daar moet ik echt van de zomer even wat aan doen.

Posted: Sun Mar 08, 2009 11:29 am
by GODFRIED
Murena in actie...

Dat ziet er zeer goed uit, prachtig beeld. Zij bijt zich nogal vast op de weg. De remmen zijn super. Zeer mooi filmpje van een prachtig remmende en mooie murena. Klasse bak.........
:wink:

Posted: Sat Mar 21, 2009 10:46 am
by oetker
Even met de oude remcilinders bezig geweest die er uit komen.
Die zien er niet best uit en de zuigers zitten gewoon vast.
Geen wonder dat het remmen zo slecht was achter.
Image
Image
1 zuiger heb ik er bruikbaar uitgekregen.
De andere moet echt vervangen.
De cilinders scheiden van de beugel was practisch onmogelijk.
Hebben we maar met een pers gedaan.
Image
Nog een paar onderdelen zoeken en we kunnen deze van de winter klaar maken voor reserve.
Ondertussen bewaakt Matrakat ze.

Posted: Sat Mar 21, 2009 10:53 am
by Vollegaaz
Die kat is echt niet te doen :lol:

Posted: Sat Mar 21, 2009 4:41 pm
by GODFRIED
Handig zo een pers. Ik doe dat met wilde boerenkracht, een hamer van een kg en een stuk hout.
Die zuigers hebben bijna allemaal de zelfde ziekte. De bovenste laag lost zodat je gaatjes op de zuigerwand krijgt. Ik heb er enkele losliggen en zal deze morgen meebrengen maar ze hebben de zelfde ziekte. Kunnen deze kleine gaatjes niet opgevuld worden???

Posted: Sat Mar 21, 2009 8:25 pm
by oetker
Zolang het maar boven de seal is, is er nog geen probleem.
Als ze daar onder vallen dan is het gedaan.
Dan krijg je snellere slijtage op de seal en gaat gegarandeerd lekken nvt.
Opvullen lijkt me niet mogelijk.
De achterzuigers liggen wat moeilijk in de handel, maar voor zitten ze in heel veel auto's.
Heb zelfs het vermoeden dat Uno cilinders zo passen op de murena klauw.
Weet dat echter nog niet zeker.

Posted: Sat Mar 21, 2009 10:23 pm
by matrafan
Hoi mannen,

Ik heb voor het demonteren van de zuigers een ander en minder geweldadig systeem gebruikt.

Van de 6 die ik gedemonteerd heb, zijn ze allemaaal losgekomen.

Zal effe de procedure neerpennen, is helemaal niet ingewikkeld:

- Gedurende een nachtje kruipolie laten inwerken
- Vervolgens vetnippel inschroeven waar de leiding zit
- Daarna met een gewone vetspuit het vet achter de cylinder spuiten.
- Ge gaat versteld staan hoeveel kracht ge kunt zetten met een vetspuit.

Het proberen waard, bij mij was succes verzekerd.

Posted: Sat Mar 21, 2009 10:50 pm
by oetker
Heb het geprobeerd met perslucht, en dan schieten ze er normaal als een raket uit.
De cilinder waar de zuiger helemaal ingedrukt van staat zat zo vastgeroest, dat er geen mm beweging in zat.
Deze zuiger is er ook niet goed meer uit gekomen.
Door uitwurgen met een griptang heb ik hem er uit gekregen.
Hij had al 2 dagen liggen weken in de kruipolie.
Ben er uren mee bezig geweest.
Soms kan dit echt tegenvallen.

Posted: Sat Mar 21, 2009 11:53 pm
by hendrik
Dag matra mannen,bij mij kwamen de zuigers er alle 8 goed uit met met
perslucht maar ik zet ze er niet meer in ze zijn voor reserve.
Ik heb ze met vaciline in gesmeerd en in een doosje gedaan dat bewaard
wel goed denk ik we zien wel.

grt harry de matra.

Posted: Sun Mar 22, 2009 10:13 am
by benny
Indien er echt geen beweging naar buiten te krijgen is, duw hem dan eerst naar binnen. Dan perslucht opsteken. De cilincer zal niet van de eerste keer eruit vliegen, maar na enkele malen naar binnen en dan naar buiten gedrukt te worden moet het lukken. Pech natuurlijk mocht de cilinder reeds helemaal naar binnen vastzitten.

Posted: Mon Mar 23, 2009 4:41 pm
by GODFRIED
Wat Benny schrijft is de beste oplossing, stukje voor stukje en iedere keer alles goed zuiver maken. :wink:

Posted: Mon Mar 23, 2009 8:47 pm
by Muddy Bandit
Mocht de zuiger al helemaal naar binnen gedrukt zijn probeer het dan eens op de volgende manier:

Spuit alles goed in met WD40 of zoiets en laat het een dag inweken.
Zet dan de klauw om te beginnen goed vast in een bankschroef of iets gelijkwaardigs.
Zet de zuiger met perslucht onder druk, stook de cylinder (dus niet de zuiger) vervolgens goed warm met een gasbrandertje en klop met een hamertje rondom op de cylinder.
Meestal willen ze dan nog wel met een knal loskomen.
(steek wel even een stukje hout op de plaats waar normaal de schijf en blokken zitten, anders gaat de zuiger als een ongeleid projectiel z'n weg zoeken en alsnog schade maken...)
De rubberen delen zijn dan wel kapot, maar die moet je toch al vervangen als de zaak zo vast zit.

Ik heb op deze manier al verscheidene afgeschreven cylinders weer gangbaar gekregen.
Door het heetstoken laat de roest vaak weer los en worden de inwendige seals een stuk zachter of smelten helemaal.
Maar pas op voor je vingers, die zuigers geven niet mee als ze loskomen.

Posted: Mon Apr 20, 2009 7:46 pm
by joost
wat schat je zo de kosten van een rem revisie :)

ik overweeg dit ook als het nodig zou zijn :)

Posted: Mon Apr 20, 2009 8:40 pm
by oetker
joost wrote:wat schat je zo de kosten van een rem revisie :)

ik overweeg dit ook als het nodig zou zijn :)
Dat is een beetje moeilijk in te schatten.
Je weet niet wat je tegen komt.
Wat wil je allemaal vervangen?
Diks? blokken? remleidingen? Hoofdremcilinder?
Dan is ook de toestand van van de zuigers in de cilinders en de dikte van schijven nog een factor.
Kunnen ze nog afgedraaid worden of dienen ze vervangen.
Ik ben al lang van te voren allerlei materialen gaan zoeken op veilingen en zo, dat drukt de prijs aardig naar beneden.
ook de alternatieve schijven achter zijn voor mij gunstig uitgepakt.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1466
Ga je het allemaal zelf doen?

Als straks mijn hele systeem gerviseerd is denk ik nog geen €350 te hebben uitgegeven.
Als je alles bij de dealer gaat halen wordt dat een veelvoud daarvan, en als je het laat doen nog een veelvoud daarvan.
Dus moeilijk in te schatten.

Posted: Wed Feb 24, 2010 4:56 pm
by oetker
De onderdelen om de voorkant geheel te vernieuwen zijn nu ook allemaal aanwezig.
Het laatste wat ik nog nodig had was dit.
Image

Na een tip van Jean besteld bij Retro-saar.
http://www.retro-saar.de/commstore/comm ... af441ba10/?
Verzend €12.- Totaal €32.-

Het is misschien verstandig voor de Murena rijders dit in huis te halen nu het nog leverbaar is.
De spoeling voor deze dingen is zeer dun aan het worden.

Posted: Wed Feb 24, 2010 6:40 pm
by GODFRIED
Die spieplaatjes!! Zijn die ingedrukte vergrendelingstukjes niet te kort ingeperst??? Ik ben er bijna zeker van!! :o

Posted: Wed Feb 24, 2010 7:05 pm
by oetker
Heb dit nog niet uit elkaar gehad.
Het zijn de originele plaatjes in een setje (old stock)

Posted: Wed Feb 24, 2010 7:47 pm
by Urbain
Vorig jaar rond deze tijd waren er bij Belgische Peugeot dealers nog 3 setjes beschikbaar in hun privé stock, nadat ik het 4de setje gekocht had.
De spieën passen perfect.
Godfried, ik denk dat ik u indertijd het lijstje met de dealers heb doorgestuurd.

Zie http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... c&start=30

Posted: Wed Feb 24, 2010 10:10 pm
by hendrik
Godfried, dat zijn de originele ik heb bij kor vorig jaar ook nog twee van die setjes gekocht. herman ik heb er nu genoeg van ik heb er ook nog op e-bay gekocht ik heb nu 6 setjes maar toch bedankt voor de tip.



grt harry de matra.

Posted: Thu Feb 25, 2010 9:39 am
by GODFRIED
Dan zak ik wel mis zitten of ze met bagheeraonderdelen verwisselen.

Inderdaad Urbain, ik heb die mail gehad.
Ik heb plaatjes genoeg, geen nieuwe maar zeer goed. Van Cornelis.

Harry heeft een privé magazijn. Hij kan de club bevoorraden. :lol:

Posted: Thu Jun 10, 2010 7:03 pm
by oetker
Het project achterremmen is nu afgesloten, dus nu tijd om is wat met de voorzijde te gaan frommelen.
Image
Klauwen en leiding ook af gehaald.
Nu was het tijd voor een experimentje.
Had al een tijd geleden een klauw gekocht van een ander type auto, waarvan ik het vermoeden had dat deze wel een kon passen.
Image
Image
Deze heeft ook een 48 mm zuiger net als de Murena.
Zitten kleine verschillen in de klauw, dus maar is ingehangen.
Image
Image
De plaatjes lieten zich moeilijk inschuiven.
Dat heb ik opgelost door het midden opstaande randje plat te slaan.
Image
Nu past de boel perfect.
Klauw staat wel iets uit het midden.
Image
We gaan het uit testen.

Posted: Thu Jun 10, 2010 7:27 pm
by hendrik
Herman, dat ziet er goed uit hopelijk gaan ze goed werken. We horen het wel succes met de test.





grt harry de matra.

Posted: Thu Jun 10, 2010 7:49 pm
by djapo
Kinky hoor gouden klauwen!
Ben benieuwd of dat gaat werken, ziet er veelbelovend uit.

Posted: Thu Jun 10, 2010 9:20 pm
by oetker
Haha, ja een gouden klus 8)

Posted: Thu Jun 10, 2010 10:05 pm
by jo
Even off topic, die Peugeot kop dat is van een 1.4TU blok?
Hij laat die kop niet vlakken?

Posted: Thu Jun 10, 2010 10:11 pm
by zeuneke
De voorste klauwen zijn normaal toch nog ,in de vrije handel , te koop ? ik dacht een 56 euro per stuk

frank

Posted: Thu Jun 10, 2010 10:13 pm
by oetker
Ik heb geen idee Jo.
De auto staat op de foto achter de Murena.
De kop wa er al af toen ik vanmorgen binnen viel en met kromme kleppen.
Peter heeft de kop zelf gevlakt vanmorgen, en nieuwe kleppen ingeslepen.