Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zit altijd een beetje op te letten of ik dingen zie die ook op de Matra zitten, of overeenkomsten vertonen waar wat mee te doen valt.
Soms heb ik de indruk dat bepaalde dingen al tijdens de bouw van de Matra opgekochte oud stock waren.
Sommige dingen gaan terug naar 60er 70er jaren op een 80s auto.
Beetje puzzelen is wel leuk.
Niet alles leid tot succes, maar het houd me bezig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik vind de klauw ook persoonlijk te ver uit het midden staan. Ik zou er niet gerust mee rijden.

Maar top dat je een alternatief voor de zuiger hebt gevonden! Komt me wel een keer van pas.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er was de afgelopen dagen weinig brugtijd, maar wat ik buiten kon doen dan ook maar gedaan.
Vanochtend de laatste hand aan de remmen kunnen leggen.
Ik heb 2 remboosters hier en beide uit elkaar gehaald, om te constateren dat er eigenlijk weinig aan mankeert.
De rubbers zijn nog allemaal goed, en er hoefde alleen maar filters vervangen te worden.
Die hebben we zelf geknipt.
Image
De afgebroken bout een nieuwe slotbout in gelast, en de boel weer inlkaar gezet na grondige reinigen en het nodige ATE vet tussen de rubbers.
Image
De boel gezandstraalt en gespoten en samen met een nieuwe hoofdremcilinder weer gemonteerd.
Image
Ik had al een nieuwe kit voor de booster gevonden. a €30.-, maar eigenlijk niet nodig gehad.
Heb hem dus liggen voor degene die hem nodig denkt te hebben.
Op dat adres zijn er nog 2 te koop.
Heb ze nog niet binnen, dus nog geen linkje.
Er was veel ruimte op de vacuumslang.
Die zoog absoluut valse lucht.
Daar ook maar een klem gemonteerd.
Image
Een uitgebreide revisie van de bekrachtiger staat hier.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 3e074641f0

Het remmenproject is hiermee klaar, en alles is zo ongeveer vervangen.
De auto remt als een nieuwe, en de Visa remklauw zit er nog op.
Die houd ik even in test om te proberen.
Uiteindelijk zal de oude klauw met de zuiger uit de nieuwe worden terug gezet.

Aanvankelijk was men hier sceptisch over wat er nu over de remmen van een Murena te vertellen viel.
Gezien de lengte van dit topic denk ik dat het nog aardig wat is geweest.
Ik denk dat het een uitgebreide tutorial is geworden van de facetten die je tegen kunt komen tijdens zo'n revisie.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 3:28 pm, edited 4 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Remmen van een VISA? Waarschijnlijk voorklauwen dan? En wat met het handremgedeelte?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Jurgen,
Staat een klein stukje terug allemaal beschreven Jurgen.
Alternatieve voorklauw van Visa.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, dat ziet er goed uit. Ik moet ook nog eens gaan kijken voor een reservewiel.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is topic waar vele Matraliefhebbers veel van kunnen leren en de werkzaamheden aan hun remmen zullen vergemakkelijken.
Prachtig hoe je dit allemaal verwoord en in beeld hebt gebracht.
Zeker een voorbeeld van hoe het moet. :wink
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Afgelopen week een 200 km met de Visa klauw rondgereden.
Aanvankelijk trok de auto een klein beetje naar rechts met remmen, maar na 50 km was dat O.K.
Moest nog een beetje inlopen denk ik.
Het werkt dus wel goed, maar vertrouw de constructie niet.
Vandaag dus de originele klauw maar weer geplaatst met de zuiger uit de visa klauw.
Image
Had nog een paar old stock remslangen opgedoken voor een paar Euro.
Die doen het voorlopig wel weer bij mij.
Image
Image
Deze zijn voor een Talbot Alpine en Solara.
Hebben exact de goede lengte (NB: 34 cm) en de schroefdraad is goed.
Image
Ik heb Peter ook maar een Eezibleed ontlucht vaatje gegeven.
Kan die in zijn eentje ontluchten.
Werkt goed trouwens.
Image
Je vult het potje met remolie.
Laat de bandendruk van het reservewiel terug lopen naar 1 Bar (NB: zeker niet de volle bandendruk gebruiken, anders ploft het potje).
Ventieltje er op en je kunt zeer snel ontluchten.
Image
Last edited by oetker on Mon May 21, 2012 2:41 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Bij mij werkt het ook prima met de eezibleed, ook zonder olie in het potje te doen. Wel even het remolie nivo in de gaten houden dan.

Ik kreeg ook weer post van de chinese remklauw fabrikant, ik post het maar even. Misschien zit er iets bruikbaars tussen.

===============================================

Hi Richard

Good day.

Long time no talk with you,are you OK?

In these days,we have some new informations as Brake caliper in our auto parts,the calibre of piston is 45mm,

I believe that you will find our details helpful,should you have any further inquiries,however,call me,let's talk more!


With my kindest regards I remain


Anne Ding

sales

2010-06-28

UTS AutoParts

Tel (0086)(0)573.8729.9914

Fax (0086)(0)573.8722.1618

Mobile:13515731034

Msn: annedwy@hotmail.com

Skype:flyingfish8010

www.utsauto.com

www.utsauto.net
Attachments
UTS BRAKE CALIPER-piston in 44-45mm.xls
excel sheet met gegevens
(49.5 KiB) Downloaded 167 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat klopt dus niet die 45 mm piston.

Ik had bij het vullen van het remsysteem de potjes helemaal gevuld.
Gelukkig dat ik nog een keek, want beide potjes waren zo goed als leeg op het laatst.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 7:46 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jongens, vergeet die Chinese hap.
Ik ken ze langer als vandaag.
Op het moment dat het op de boot is weten ze van niks meer en ze sturen maar wat.
Ze doen gewoon of ze je niet begrijpen.
Als je daar echt wat voor elkaar wil krijgen moet je er naar toe en beginnen over 5000 stuks.
ff naar de plaatselijke dames, lekker eten, en een handtekening klaar.
En dan maar hopen dat er wat kloppends aankomt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zou er ook geen zaken mee doen hoor, ik post het puur om geen info voor mijzelf te houden die een ander misschien graag had gehad. Ik zou denk ik eerder kiezen voor een set AT bij Simon, dit zijn volgens mij gereviseerde en dan weet je dat je het juiste hebt.

of dit:

http://cgi.ebay.de/2-Bremssattel-Talbot ... 25597acadb
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik sprak ruud nog op SMSC meeting, en die vertelde dat die dingen helemaal niet duur waren, en dat kloptte ook 2 jaar terug.
Nu is het een ander verhaal.
Ruud is er al een tijdje uit, dus niet helemaal op de hoogte.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik neem aan dat je die AT dan bedoeld ?
Niet duur................ goedkoop is ook anders............. maarja dan weet
je wel wat je hebt. Als je het uit een vaag buitenland haalt en het komt nooit aan of past niet, heb je alsnog duurkoop en een hoop ergenis
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die dingen werden gemaakt door Budweg calipers als immitatie.
Zowel zuigers als klauwen.
Denk dat ze out of stock zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eezibleed lijkt me wel handig en waarschijnlijk voor weinig geld!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik zag ook nog voor klauwen van het merk NK is daar toevallig wat over bekend qua kwaliteit ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Van NK zijn ze mij niet bekend.
Dit is het lijstje met fabrikanten die ze gemaakt hebben.
Heb daar evt. ook alle bestelnummers van.
De reparatiekits (seals) zitten ook in diverse Fiats (124-X1/9), en zijn voor weinig overal te vinden.
Attachments
remklauw.JPG
remklauw.JPG (105.52 KiB) Viewed 7301 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

NK blijkt BDA, neem aan dit dit beter remt dan wat er nu opzit (ervan uitgaande dat het past) . Straks maar eens even mee aan de slag gaan.
Moet ik dit nog even in de hitte bestendige blanke lak zetten of heeft dat geen zin / is het af te raden ?

Image
Image
Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat ze de eerste jaren zo wel kunnen.
De bendix aan voorzijde kwamen er bij mij nog goed onder vandaan na bijna 30 jaar.
Behalve de zuigers dan.
Grappig om te zien dat de zuigers die er in zitten ook dat hapje uit de rand hebben.
Last edited by oetker on Mon Jul 05, 2010 10:45 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

t zal me benieuwen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Waar heb je deze vandaan?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Deze stonden op E-bay. Ik heb ze eronder zitten. I.i.g. ziet het er voor het oog al wat beter uit.

Image
Image
Image

Ik heb zo juist even getest, het remmen lijkt wel iets beter te gaan, maar ik ben nog niet onder de indruk. Bij een noodstop kon ik wel eens een probleem hebben.

Ik heb dus de hoofdremcylinder vervangen, leidingen + slangen vervangen en nu ook de voorste klauwen. E.e.a. heb ik ontlucht aan de remklauw kant. kan het zijn dat ik ergens anders nog een luchtbel heb zitten of had ik misschien de bekrachtiger (uitgaande as) anders moeten instellen nu ik de nieuw hoofdrem ylinder heb geplaatst ?

Heb Oetker op U-tube wel eens piepend tot stilstand zien komen, maar dat gaat mij niet lukken..........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als de remmen goed zijn, dan moeten alle 4 de wielen kunnen blokkeren bij een noodstop.
Wat waarschijnlijk aan de orde is dat de bekrachtiging niet voldoende functioneert door te weinig vacuum vanaf het spruitstuk bij jou door de ombouw naar die carbs.
Of een vacuumlek ergens.
Als je een beetje geduld hebt, het volgende project word electronische vacuumbekrachtiging bij mij.
Heb een paar maanden geleden een diesel hier op omgebouwd.
De wagen heeft nog nooit zo goed geremd.
Ik ga dat bij de Murena toepassen, alleen maar om van dat zuigen van valse lucht op het spruitstuk af te komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er netjes uit en krijg je niet meer versleten.

Electronische vacuumbekrachtiging . Doe zo verder, zo krijgen we alles betaalbaar vervangen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Oh, nog 1 ding.
Ik heb al meegemaakt dat rempads van vage merken niet de juiste compound hebben.
Daar is de remkracht beduidend minder van.
Je moet zoeken naar Ferodo FB-235 (A) of afgeleiden van een merk.
Weet niet of dat bij jou ook speelt, maar hou er rekening mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Zitten nu voor van die groene (EBC ??) blokken onder.

V.w.b. het vacuum ik heb alle aansluitingen (koppelingen van 'harde leiding') naar T-stukjes en terugslagkleppen al vervangen. Kan nog eens kijken of ik daar nog een extra klem op moet zetten.

Zou het vacuum minder zijn dan ? hij haalt het nog steeds van de inlaat van cylinder 1...

v.w.b. het kunnen laten blokkeren van de wielen. Stel in het voorste gedeelte zit nog ergens iets lucht en achter niet..... blokkeren ze dan alleen achter of gaat het hele systeem dan onderuit ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij mij werd na de 2e keer ontuchten het pedaal nog wat harder.
Lijkt wel of je alle lucht er niet in 1 x uit krijgt.
Heb dat al 2x zo gehad.
Toen ik alles achter vervangen had was de remkracht aan die kant wat groter, en blokkeerde achter eerder als voor.
Nu is dit andersom, maar bij noodstop blokkeren alle 4 de wielen.
Dat vacuum is een beetje gissen, en zou eigenlijk gemeten moeten worden.
De flow is hoger door de vrij grote open kleppen bij gas geven in jou geval.
Zou best kunnen zijn dat het vacuum aan de rempot iets lager is.
ivm het nieuwe project wil ik dat meten, maar bij Peter ligt geen vacuummeter.
Denk dat ik er maar 1 ga aanschaffen.
Wil toch weten wat de cijfertjes zijn, en gaan worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gisteren een testrit gedaan met de Murena en het volgende voorgehad. De remmen kwamen vast. Ik kon druk opbouwen maar de druk verdween niet maar met het rempedaal in de ruststand. Vandaag de hoofdrempomp eens uit elkaar gehaald en wat vind ik? Blijkbaar heb ik een Murena met een oud model hoofdrempomp. Is hij destijds vervangen geweest of is hij origineel zo geplaats zal voor altijd een raadsel blijven. Ipv een klem op de achterzijde zitten twee asjes onder de rubbers van het plastiek potje. Ik slaag er nog niet in om druk op te bouwen maar ik zal morgen de leidigen nog eens ontluchten.
Post Reply