Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ok, bedankt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Haal ik net een nieuw busje van dezelfde kleur, sta ik te nevelen, zie ik dat ze de verkeerde sticker op de bus hebben zitten.
Zit dus een heel andere kleur in :o
Image
Geen lelijke kleur, maar de beugels waren al klaar met het eerste busje.
Heb ik alles maar in die kleur gespoten.
Breng ik maandag het busje maar terug 8)
Image
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 12:06 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is handig, alles gespoten en dan de bus terug brengen voor een nieuwe!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Is toch €13.-
Wat kunnen we daar weer mee doen,...ik weet het, een biertje halen vanavond,mmmmm....er staat nog een krat te verstoffen in de kelder :o
Zal toch iets voor de Murena worden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Herman,

Uw gelakte remklauwen en beugels zien er prachtig uit, maar ik vraag mij af of de verf niet de warmteafvoer en de afleiding van eventuele statische electriciteit hindert. Of schuur je de contactoppervlakken voor de bouten en de spie?n weer blank?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Aanvankelijk dacht ik ook dat het daar ernstig warm werd, maar als de remmen normaal werken (zonder slepen/plakken), dan schijnt dat mee te vallen.
Heb daar een discussie over gehad met een paar fervente oldtimer sleutlaars.
Op een gegeven moment vroegen ze mij hoe warm ik dacht dat het werd.
Ik opperde toen 250 graden C, en werd uitgelachen :o
De schijf wordt het warmst, en de blokjes hebben met de huidige materialen niet zoveel geleiding, zodat het op de klauw en beugel niet zo warm word al ik dacht.
De 650 graden verf is dus volledig onzinnig.
Wat betreft de statische electriciteit maak ik me niet zoveel zorgen.
Het boutgat in de beugel zit geen verf, en als die daar zou zitten wordt die door de bout wel verwijdert.
Voor het nette kan ik het weg halen.
De bouten gaan er toch met kopervet in.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zie niet in wat die statische electriciteit zou kunnen doen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het klinkt misschien gek, maar die kan storing op je radio veroorzaken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Ik heb 's avonds in Antwerpen eens naast een taxi gestaan voor een rood licht en zijn voorste remschijven liepen donkerrood aan. Dat is dus behoorlijk warm, in dat geval verwacht ik dat je de remklauwen ook niet meer met blote handen kunt aanraken...

Godfried, dat van die statische electriciteit die storingen kan geven op de radio klopt inderdaad. Bij moderne auto's moet je ook nog opletten voor de boordelectronica...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, maar dat kan boven de 60 graden al niet meer.
Het wordt daar echt niet zo heet als we denken.
Zal van de zomer is een meting doen hoe warm deze dingen worden na een stevige rit.
Heb er de meetapparatuur voor liggen dus dat is geen probleem.
Alleen even een opstelling maken en wat bedrading naar voren maken.
Ik kom daar nog op terug.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote Urbain.
-----------------
Bij moderne auto's moet je ook nog opletten voor de boordelectronica.
---------------------------------------------------------------------------------

Precies, daar heb ik bij televisies vaak mee te maken gehad.
Statisch ontlading en overslag van de 25KV line die hele computerborden in puin sloegen.
Het probleem is dat bij een overslag er niets aan de hand lijkt, maar processoren kunnen onmeetbare schade oplopen waardoor de levensduur aardig bekort word.

Gelukkig is onze Matra op de Avantime/Espace na, geheel analoog.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij wordt de remklauw ook niet zo warm als alles naar behoren werkt, vooral geen slepende remmen hebben.

Ik kan me voorstellen dat bij snelle en krachtge wagens dit heel anders zal zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Opgepast jongens het wordt flink heet, zeker de remklauwen en hun cilinders en daarna de remolie. Lees deze tekst maar eens, die komt van uit een technisch autoblad.

Remvloeistof verversen: geen luxe maar noodzaak

Verkeersdrukte, files, intensief stadsverkeer, rondtoeren in de bergen: het is veeleisend voor de remmen van vrachtwagens en personenauto?s. De temperatuur van de remmen kan onder deze omstandigheden flink oplopen en dat kan ten koste gaan van de remkracht en de veiligheid. Het goed functioneren van het remsysteem is voor een zeer belangrijk deel afhankelijk van de remvloeistof. Verouderde remvloeistoffen verliezen hun functie; water is daarbij de grootste boosdoener.

Hygroscopische eigenschappen

In 1914 introduceerde Fiat als eerste automobielfabrikant een hydraulisch remsysteem in racewagens. Aanvankelijk werd gebruik gemaakt van water voor de hydraulische overbrenging, dat al snel werd vervangen door een mengsel van alcohol en water om blokkering van de remleidingen door bevriezing te voorkomen.

Inmiddels zijn de meeste remvloeistoffen synthetische vloeistoffen met hygroscopische eigenschappen; ze trekken vocht aan uit de atmosfeer en het infiltrerende vocht lost hierin gemakkelijk op. Via de ontluchtingsopening van het reservoir, langs de rubberen remcups en door de remslangen kan vocht binnenkomen. Bij de wielremcilinders worden veelal de grootste concentraties aangetroffen. Maar ook in de hoofdremcilinder is de vochtconcentratie vrij hoog.

Bij verouderde remvloeistoffen worden vaak te hoge concentraties vocht aangetroffen, waardoor het remsysteem niet voldoende functioneert. Zo toonden vochtmetingen in het remsysteem van een doorsnee personenwagen na een tweejarig gebruik zonder remvloeistofverversing een vochtopname aan van 1,25% in de hoofdcilinder en concentraties van 2,07% tot 3,36% in de wielremcilinders.

Eisen remvloeistof

Remvloeistoffen zijn veelal volledig synthetisch: een remvloeistof moet ook bij zeer lage temperaturen kunnen werken en de rubberen onderdelen in het remsysteem zijn vrijwel nooit ?oliebestendig?. Als uitzondering hierop gebruikt Citro?n remvloeistof op basis van minerale oli?n.

De automobielindustrie stelt zware eisen aan remvloeistoffen. De belangrijkste zijn:

een goede vloeibaarheid onder alle weersomstandigheden
een hoog kookpunt en een laag stolpunt
bescherming van de rubberen onderdelen
anticorrosie
chemisch neutraal en onderling mengbaar
een geringe mate van verdamping
Een onderzoek door een bepaald automerk wees uit dat 60% van twee jaar oude auto?s en maar liefst 90% van drie jaar oude auto?s remvloeistof in het systeem had die niet meer voldeed aan de door de fabrikant gestelde eisen, met name doordat er zich teveel vocht in bevond.

Temperatuur

Tijdens het remmen wordt het arbeidsvermogen van beweging deels omgezet in warmte die via het remsysteem, dus ook via de remvloeistof, wordt afgegeven aan de buitenlucht.

De temperatuur van de remvloeistof is afhankelijk van vele factoren, zoals de frequentie en de intensiteit van het remmen, de massa van het voertuig, de constructie van het remsysteem en de wijze van luchtkoeling. Vooral bij automatische versnellingsbakken kunnen deze temperaturen zeer hoog oplopen; doordat bijna niet op de motor geremd kan worden, worden de remmen zwaarder belast.

Temperaturen tussen de 500? C en 700? C zijn in berggebieden menigmaal gemeten aan de schijfremmen van moderne personenauto?s en de temperatuur van de remvloeistof kan daarbij oplopen tot 200? C.

Ook in intensief stadsverkeer en in verkeersdrukte kan de remvloeistoftemperatuur stijgen tot rond de 135? C. En de steeds vaker voorkomende a?rodynamische carrosserie?n verminderen de toegang en doorstroming van lucht, die vroeger diende als natuurlijk koelmiddel van remschijven en trommelremmen.
?Vapor Lock?

Zolang het voertuig in beweging is, wordt de ontwikkelde warmte afgevoerd door de rijwind. Naarmate de snelheid afneemt, wordt er weliswaar minder warmte geproduceerd ter hoogte van de wielen, maar er wordt eveneens minder warmte afgevoerd, waardoor de temperatuur van de remvloeistof geleidelijk oploopt. Deze temperatuurstijging is maximaal als het voertuig volledig tot stilstand komt. In extreme omstandigheden kan de vloeistof hierbij zelfs tot koken overgaan en zal er dampbelvorming optreden: Vapor Lock. Hierdoor ontstaat een dusdanige samendrukbaarheid van de vloeistofdamp dat krachtoverbrenging op het mechanische gedeelte van het remsysteem niet meer mogelijk is. Het rempedaal reageert niet meer naar behoren. Wanneer de bestuurder korte tijd na het vertrek vanuit een stilstaande positie opnieuw wil remmen, is het risico dat de remmen het begeven het grootst. Door de eerder genoemde hygroscopische eigenschappen van remvloeistoffen zal het kookpunt door vochtopname namelijk sterk dalen, waardoor het gevaar ontstaat dat de remvloeistof gaat koken en dampbellen vormt. Verversing van de remvloeistof kan dit voorkomen.

?Droog? en ?nat? kookpunt

Aan remvloeistoffen wordt een aantal kwaliteitseisen opgesteld door de OEM?s (autofabrikanten), de SAE en door DOT (Department of Transport). Laatstgenoemden hebben beperkingen gesteld aan het zogenaamde ?droge? en ?natte? kookpunt (Original, respectievelijk Wet Equilibrium Reflux Boiling Point, ERBP) en aan de viscositeit bij -40? C. Het natte kookpunt is het punt waarbij een remvloeistof onder laboratoriumomstandigheden 3,38% vocht heeft opgenomen en waarvan vervolgens het kookpunt is bepaald.

DOT 5 en 5.1

De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140? C, >155? C en >180? C.

UNIL biedt de producten BRAKE FLUID (DOT 4) en BRAKE FLUID DOT 5.1 aan, allebei op synthetische basis om problemen van onderlinge mengbaarheid te voorkomen. BRAKE FLUID is aanbevolen voor alle hydraulische rem- en koppelingssystemen die een vloeistof vereisen die beantwoordt aan de normen en specificaties SAE J 1703 F, DOT 3, DOT 4 en ISO 4925. Deze hoogwaardige remvloeistof biedt maximale veiligheid bij oververhitting van de remmen, bij vrieskoude en extreme temperaturen en is mengbaar met de gebruikelijke remvloeistoffen.

BRAKE FLUID DOT 5.1 is een synthetische remvloeistof die geschikt is voor schijf- en trommelremmen en voor sommige hydraulische bedieningssystemen van koppelingen. DOT 5.1 biedt bovendien grote zekerheid tegen Vapor Lock, tast de cups niet aan en heeft goede smeereigenschappen.

De aanwezigheid van water is een van de belangrijkste factoren voor de veroudering van de remvloeistof. Kortom: het verversen van remvloeistof is in de meeste gevallen noodzakelijk en zeker geen verkoopstunt!

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
Temperaturen tussen de 500? C en 700? C zijn in berggebieden menigmaal gemeten aan de schijfremmen van moderne personenauto’s en de temperatuur van de remvloeistof kan daarbij oplopen tot 200? C.
--------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad, de schijf kan in zee extreme omstandigheden zo heet worden, maar de kookpunten van de vloeistoffen zijn in weze nog ver onder de 200 C, en die staan na de blokken het dichst bij de schijf.
Dat betekend dat de beugel en het zadel daar nog verder onder blijven.
Ik ga dat van de zomer gewoon meten, want heb zoveel meningen hier over gehoord, dan moet het maar bewezen worden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Na het lezen van dit verhaal zou je toch een beetje bang worden.

Ik rijd reeds 30 jaar met auto's (van verschillende merken) en heb door de jaren meerdere wagens van allerlei merken in onderhoud gehad.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit van geen enkele wagen de remolie volledig vervangen heb.

Heb ook nooit geen problemen gehad die konden wijzen op slechte remolie.

Nochthans ben ik de laatste om te zeggen dat vervangen onnodig is maar ik denk dat we toch niet moeten overdrijven.

Ik heb een vermoeden dat de moderne wagens hier meer nood aan hebben dan de oldtimers??????
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In Nederland/Belgie valt het ook allemaal nog wel mee.
Heb echter in de Dolomieten wel eens zoveel moeten remmen dat je op een gegeven moment een beetje dood pedaal hebt.
Dan kun je trappen wat je wilt, maar er is gewoon minder remwerking.
Dan is de boel dus echt wel aan het koken.
Fading noemen ze dat geloof ik.
Je moet daar echt zoveel mogelijk gebruik maken van de remmende werking van de motor, zodat je het pedaal iets minder hoeft te gebruiken.
Dan krijgt de boel ook weer een beetje de kans om wat af te koelen.
Vloeistoffen vervangen...... gewoon om de paar jaar doen.
Zoveel werk en kosten is het niet.
Het vocht is dan weer uit het systeem, en geeft minder kans op roest in de cilinder/zuigers.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Vermits remolie water opneemt, kan dat water gaan koken en luchtbellen vormen in de remolie. Die luchtbellen gedragen zich als gassen, en gassen zijn elastich en kunnen samengedrukt worden. Dus ingeval van waterdamp in de remolie zul je een deel van de slag van het rempedaal nodig hebben om het gas samen te drukken vooralleer je echt voldoende druk hebt voor het remmen. Nu bij normale druk kookt het water op 100?C, maar door de druk in het remsysteem is dit wel enkele tientallen graden hoger. Als je spreekt over 200?C is er zeker gas indien je remolie teveel water bevat.

Daarbij zorgt water in de remolie ook voor roest in de remcylinders. Ik herinner mij dat ik op mijn eerste Simca (1970) de achterste remcylinders vervangen heb omwille van inwendige roest door 5 jaar geen remolie te verversen. Sindsdien doe ik het elke 2 -3 jaar zoals voorgeschreven.....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik doe het nu eigenlijk jaarlijks, gelijk met de grote beurt mee.
Voor die 15 minuten extra werk hoef je het niet te laten, een remcylinder reviseren duurt langer.

En een goed functionerend remsysteem is soms net het verschil tussen stop of boem...ik vind de remmen nog steeds het belangrijkste onderdeel van een auto. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat zijn harde bewijzen die je doen nadenken. Ik moet ook bekennen dat ik nog nooit remolie heb vervangen als er geen werzaamheden aan de remmen nodig waren. Natuurlijk voor die 15? wat de kosten zijn moet je het niet laten.

Met veilgheid mag je niet spelen.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote Muddy
--------------
ik vind de remmen nog steeds het belangrijkste onderdeel van een auto.
---------------------------------------------------------------------------------

Helemaal mee eens.
Ben daarom ook bezig ieder remonderdeeltje in de Murena te vernieuwen, voor zover mogelijk.
Zal nooit vergeten dat ik met de Hoda 800SC een keer met 140km op een kruising van autowegen afvloog, en het pedaal op de grond trapte.
Dan zit je hart in je keel.
Op de handrem kwam ik 100 meter na het kruispunt tot stilstand.
Dat wil je echt niet meemaken, en die dag zat er een engeltje op mijn schouder.
Sinds die tijd ben toch wel wat allerter op het onderhoud aan de remmen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman, had dit falen iets te maken met de remolie?
Gelukkig was dat engeltje bij je, we hebben het allemaal wel eens nodig.:(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat het wel een rol gespeeld heeft.
De remolie van deze auto was nog nooit vervangen vanaf nieuw.
De remcup achter was aan flarden, en het was nog een enkelvoudig remsysteem.
De remzuiger bleek veroest en de cilinder ingelopen (waarschijnlijk de oorzaak).
Duidelijk achterstallig.
Auto was toen 8 jaar oud.

Omdat onderdelen toen al een probleem was voor die auto's, heb ik er achter een remsysteem van een BMW ingebouwd.
De onderdelen kwamen met een roeiboot uit Japan.
Dat systeem heeft nooit helemaal naar mijn zin gewerkt.
De diameter van de cilinders was iets groter, en de rembalans was een beetje uit de auto.
Aangezien het moeilijk was met onderdelen in die tijd, heb ik de Honda maar opgeruimd, en aan een liefhebber verkocht.
Deze heeft hem vele jaren laten staan in een schuur en weer door verkocht.
Die persoon heeft er 7 jaar aan gerestaureerd en hij rijdt weer.
Leuk om te zien, want ze zijn en waren zeldzaam.
Heb nog ergens een foto....zoek zoek, ja deze was het.
Image

En zo ongeveer zag die er uit toen ik hem had (Niet de mijne maar als voorbeeld)
Image
Als je denkt dat een bagheera roest dan heb je nog nooit een Honda uit die tijd gezien (1968)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad een zeer zeldzame en mooie auto. Spijtig dat je deze niet meer hebt! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij matra mannen,gezien ik met mijn murena maar 500km per jaar maak
en niet in de regen kom dan zal ik toch niet jaarlijks de remolie moeten
verversen of wel.
Wat denken julie er van?




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Regen heeft er niets mee te maken.
Remvloeistof trekt vocht aan uit de lucht en condens uit z'n omgeving.
Alleen al door luchtdrukverschillen en temperatuurverschillen (condens) raakt remvloeistof in contact met water.

Weinig gebruik heeft het nadeel dat de remvloeistof dus ook stil staat in het systeem, wat uiteindelijk de corrosie in het remsysteem alleen maar verspoedigd.

Ik heb ooit eens een aangebroken bus remvloeistof (DOT3) die een jaar in de kast stond laten testen.
De maximum waardes waren nog net niet bereikt, maar dit heeft mijn ogen wel geopend...vanaar dat ik nu jaarlijks ververs.

En het is mij nadien wel opgevallen dat ik geen problemen meer heb gehad met vastzittende of lekkende remcylinders.
De remcylinders reviseren doe ik nu alleen preventief nog als ik nieuwe remvoeringen plaats, maar de revisie beperkt zich dan meestal alleen nog tot uit elkaar halen, goed schoonmaken en opnieuw invetten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Muddy
---------------
Ik heb ooit eens een aangebroken bus remvloeistof (DOT3) die een jaar in de kast stond laten testen.
De maximum waardes waren nog net niet bereikt, maar dit heeft mijn ogen wel geopend...vanaar dat ik nu jaarlijks ververs.
-------------------------------------------------------------------------------

Allen daarom al zou DOT5 (siliconen) een beter alternatief zijn.
Dat neemt geen vocht op.
Probleem is dat je deze niet kunt mixen met de andere DOT vloeistoffen, en dat je systeem volledig vrij moet zijn van de oude ingridienten.
Kan dus alleen maar bij een nieuw systeem, of volledig gereviseerde.

@Hendrik,

Gewoon wat meer mee rijden Harry, dan kan het wel een paar jaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman,deze zomer ga ik wat meer met de matra rijden als mijn rug
dat toelaat wand dat is soms wel een probleem we zien wel.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Afgelopen week de laatste hand aan de cilinders gelegd.
Seals vervangen.
De oude verwijderd met een plastic schroevendraaier, maar kan ook wel met een ijslepeltje denk ik.
Image
Image
Image

2 nieuwe bendix setjes rubber had ik vorig jaar al bij Cornelis gehaald.
Image

De rubbers en cilinders met dit vet ingesopt.
Image

Ze staan klaar om er onder te klappen.
Image

Vanmiddag hadden we de brug even ter beschikking en hebben gelijk maar een aantal zaken meegenomen, zoals een nieuwe remkabel (hmmmm jammie)
Image

Hele puzel als de originele koelslangen er niet onder liggen.
Image

Gelijk maar nieuwe alternatieve remdisken en slangen geplaatst (zie ledenforum).
Image

op de glijdende delen wat koperpasta.
Image

Disken even goed gereinigd met remmenreiniger.
Ze worden toch vet tijdens de werkzaamheden, en je wilt niet dat het vet in de blokken trekt, want dat is moeilijk te verwijderen.
Image

Als e.e.a dan goed is uigevoerd, ziet het er ongeveer zo uit.
Image

De remleidingen bleken een paar jaar terug al vernieuwd aan de achterzijde, dus die hebben we maar laten zitten.
Ze zagen er nog goed uit.
Klus is net niet af gekomen vandaag, maar morgen gaan we testen.
Last edited by oetker on Thu Apr 16, 2015 8:35 pm, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman:dat ziet er goed uit bijna een nieuwe doe zo maar verder.
Je bent er wel goed werk van aan het maken dat zie ik graag.
Zo kan de murena weer een jaar of 20 er tegen aan veel cucces er mee.


grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Praaaachtig werk.

Daar gaat ge zeker mee gestopt komen !!!!!!!!!!!!! (de auto).

MOOOOOOOOOOOOOOOOOi.
Post Reply