Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik denk dat ik vanavond schijven bestel en er deze week ook nog opzet met nieuwe blokken (enkel voorzijde bedoel ik dan).

herman, nog tips voor een goedkoop adresje , anders bestel ik ze wel op onderdelendirect.nl

Ik heb overigens met mijn huidige blokken aan de voorzijde, en ook met de vorige. dat deze (nu aan een zijde buitenkant) scheef afslijten? waardoor kan dit komen?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb schijven besteld samen met blokken, een luchtfilter en 3 zakjes rammelveren op onderdelendirect.nl

97 euro.

Weet iemand of de 32mm moer van de naaf van de voorwielen net zo lastig kan zijn als de 36mm van de achteras? of laat deze zich over het algemeen makkelijk losdraaien?

ga van de week nog wel een avondje de remschijven en blokken van voor vervangen. goed ontvetten. als het linker wiel dan nog eerder blokkeerd ga ik even opnieuw ontluchten.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De remschijven zijn voor een goede prijs op onderdelendirect.
Het scheef afslijten is me onduidelijk.
Padjes met kopervet monteren, en rammelveertjes juist monteren.
Ik zag op 1 van je foto's dat ze niet goed zaten.
Kan dan gaan hangen aan die zijde.
Zuigers gecontroleerd op roest?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:De remschijven zijn voor een goede prijs op onderdelendirect.
Het scheef afslijten is me onduidelijk.
Padjes met kopervet monteren, en rammelveertjes juist monteren.
Ik zag op 1 van je foto's dat ze niet goed zaten.
Kan dan gaan hangen aan die zijde.
Zuigers gecontroleerd op roest?
Op een van mijn fotos?? welke bedoel je?

De rammelveertjes heb ik zo dat hij hem in de draairichting wegduwt.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nou moet ik ff zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Nou moet ik ff zoeken.
kan je beschrijven wat er verkeerd was?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo moeten ze er in.
De andere pad hetzelfde vanaf de binnenzijde gezien.
Image
Verkeerde montage zorgt dat de pads blijven hangen, waardoor de pads scheef afslijten.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 7:55 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

jah. veertje onder zodat hij het blok in de rijrichting duwt. wat is er verkeerd dan? ..... leg uit :D

edit: ok.

Die andere veren aan de zijkant, zitten die standaard ook op de murena?

het scheef afslijten gaat overigens van binnen naar de buitenzijde van de schijf. niet in de lengte van het blok.

maar ik heb de 2 eindigende stukjes van de rammelveer op het blok zitten. fout dus. Dit lijkt mij het meest logisch.
Last edited by MatraMurena.nl on Sun Jul 25, 2010 7:27 pm, edited 1 time in total.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Berekende veerkracht.
Te veel zal de pads moeilijker laten schuiven.
De toegevoegde veer is een modificatie.
Die zit in de latere revisiekits.
Extra anti rammel.
Crosspost denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Berekende veerkracht.
Te veel zal de pads moeilijker laten schuiven.
De toegevoegde veer is een modificatie.
Die zit in de latere revisiekits.
Extra anti rammel.
Crosspost denk ik.
ik doe dat nog wel even corrigeren dan, voor moet ik toch alles loshalen voor de schijven en blokken. achter mis ik nog een rammelveer, dus kom ik ook nog wel langs.

alleen bij de S dan nog opnieuw. :D
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zijn meer factoren die een rol spelen.
Op de plek waar de rempads contact maken met de klauw is wat slijtage naar 30 jaar.
Er ontstaat iets meer speling tussen de pads en de klauw.
Dat kun je ondervangen door het veertje iets samen te knijpen (NB:zo minimaal mogelijk), waardoor die iets strakker zit.
Is niet volgens boekje maar ala.
Dan speelt er ook nog dat sommige pads 0,9 mm kleiner zijn, waardoor de speling nog groter word.
De juiste pads zijn 108.9 mm hoog en komen van Ferodo of afgeleiden FDB 235
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Herman, ik heb net even in het werkplaatshandboek gekeken naar de plaatjes.

Jouw manier staat beschreven. echter in het gedeelte van de voorremmen is mijn plaatsingsmethode weergegeven op de tekeningen................
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat heb ik even bekeken maar daar staat de veer hetzelfde als achter, maar dan vanaf de binnezijde getekend.
Tekening is een beetje vaag hierin.
Dat is het andere beeld van de andere kant als mijn foto hierboven.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

kijk iets beter, dan zie je de stippellijntjes van het veertje aan de andere zijde. 90 graden gedraaid t.o.v. van jouw foto. op latere pagina's zie je hem ook van de andere zijde op mijn manier

rare lui, make up your mind :D


ik denk dat het er op neerkomt dat het niet uitmaakt. ik heb nooit problemen gehad met mijn montage. als hij bleef hangen was hij over anders scheef afgesleten. (in de lengte van het blok ipv de breedte=binnen naar buiten).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zal is kijken of ik nog aanvullende info kan vinden.
Volgens Roy Gillard, de Uk specialist moet het zeker zo zitten als door mij beschreven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Ik zal is kijken of ik nog aanvullende info kan vinden.
Volgens Roy Gillard, de Uk specialist moet het zeker zo zitten als door mij beschreven.
ja doe maar. het is over het algemeen wel fijn om te weten. en die mensen van talbot/matra brengen ons zo alleen maar in de war.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

GODFRIED wrote:Richard, verduidelijk dat tikken nog eens!
het tikken lijkt te komen van de remklauw aan bijrijder kant. Deze klauw lijkt iets te klein te zijn of afwijkend qua model. Hierdoor is er speelruimte tussen de beugel waar de klauw in zit en de klauw zelf (dit is ook zichtbaar op de eerder geposte foto) als ik nu ga rijden lijkt het erop dat de klauw niet stil staat maar steeds iets heen en weer gaat. Dat getik is goed hoorbaar.

Oude klauw weer geplaatst, deze zit er strakker tussen.

De verkoper van de nieuwe klauwen had nog een set liggen hij stuurt me de bijrijder kant op zodat ik kan testen of deze beter is.

Het verbuigen van de veren leek een verbetering, maar tijdens het rijden worden de krachten toch groter dan de veertjes op kunnen vangen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Richard.
Dat is toch een rare zaak met die klauwen.
Je zou zeggen dat de gietmal toch dezelfde afmeting heeft.
Chinese gietmallen kunnen schijnbaar krimpen.

@ Laurens.
Heb nog geen info over de juiste montage kunnen vinden.
Even Doc zoeken van de Peu 104, Visa of renault, waar hetzelfde systeem van veertjes is gebruikt.
We komen er wel achter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

onderdelendirect.nl heeft de remschijven niet meer.

nu een bestelling gedaan bij http://www.autoonderdelenwebshop.nl/
hoop op voorraad.

kosten maar 38 euro voor 2 schijven!
rammelveertjes 3,19
blokken 19
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De spoeling begint steeds dunner te worden wat de remonderdelen betreft.
De rammelveertjes zijn nergens meer te vinden, dus zal mij benieuwen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Met die roest zou hij beter moeten remmen of d rempats raken niet volledig.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

@herman
onderdelendirect melde enkel dat de schijven niet leverbaar waren
heb iig nu 20 stuks besteld bij die andere toko (5 setjes).

@godfried

mijn auto had 2,5 jaar stilgestaan. de voorste schijven waren erg geput. en heb ook het idee dat ze iets krom zijn (merk ik soms met remmen). de putjes zitten echt overal over de schijf. voor 40 euro kan ik ze beter vervangen, zeker als ik op vakantie ga.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Richard wrote:
GODFRIED wrote:Richard, verduidelijk dat tikken nog eens!
het tikken lijkt te komen van de remklauw aan bijrijder kant. .
Moet ik ook nog eens op zoeken, bijrijderskant tikt bij bochten naar links, manueel voel ik geen speling, en toch dat geluid, remmen of niet remmen maakt geen verschil in geluid?? :-?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

als ik rem is het geluid weg, dit omdat de klauw dan strak in zijn ophanging wordt gedrukt, denk ik.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat zou ook van de cardanas ( homokineet)kunnen komen. Ik had ook tik vooral hoorbaar in bochten naar de zelfde kant. Hoe sneller de bocht in hoe meer tik je hoort? Dit bij mijn bagheera.
Zal eens kijken wat ik toen juist gedaan heb. Ik ben nogal vergeetachtig. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik ga nog een keer ontluchten denk ik. mijn 1.6 bedaal voelt zompiger dan het 2.2s pedaal.

Ik heb na een leeg remcircuit gewoon bij de wielen ontlucht. zit er nog een bepaalde werkwijze in? tips?

moet er iets speciaals gedaan worde om de hoofdremcilinder te ontluchten?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je moet met de achterzijde beginnen.
Dan de voorzijde.
Mijn ervaring is dat je een paar dagen later nog een keer moet ontluchten om alle lucht er uit te krijgen.
De hoofdremcilinder hoeft niet ontlucht te worden.
Ik heb echt een bikkelhard pedaal sinds de revisie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Je moet met de achterzijde beginnen.
Dan de voorzijde.
Mijn ervaring is dat je een paar dagen later nog een keer moet ontluchten om alle lucht er uit te krijgen.
De hoofdremcilinder hoeft niet ontlucht te worden.
Ik heb echt een bikkelhard pedaal sinds de revisie.
Ik zal in de komende dagen nog eens opnieuw beginnen. wat bepaald dan dat je achter moet beginnen. voor en achter zijn toch gescheiden circuits in de hoofdcilinder?

Mijn s heb ik achter helemaal los gehad (klemmende zuigers). hier heb ik ontlucht. en het pedaal voelt goed hard sindsdien. heeft het misschien toch met mijn volgorde te maken bij het ontluchten van de 1.6 dan?

het lijkt me toch niet dat lucht het links blokkeren veroorzaakt? de druk verdeeld zich overal gelijk in het voorste remcircuit neem ik aan, ookal zit er lucht in. dus zullen ze even hard moeten remmen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Over het algemeen standaard protocol om achter te beginnen.
Staat ook ergens in het boek volgens mij.
Reden onduidelijk voor me, maar houd me hier toch maar aan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply