Na de meeting repareren laad circuit.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, wat het verleggen van de draden betreft: is het dus zo dat de
rood-groene draad op de D+ moet komen. Die D+ is daar waar de zware stroomdraad zit die van de batterij komt?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij mij was dat veranderd.
Volgen schema moet de rood/groene op D+ komen.
Bij mij was die echter rood.
Op de connector rechts in de motorruimte was die wel rood/groen, maar ging na de connector over in rood.
De oude altenator is het de L draad wat op D+ moet komen.
Er kan niet veel mis gaan want de andere draad op de connector van de dynamo is + contact.
Dan doet je lampje het niet, maar kun je de motor niet afzetten.
+ wordt dan terug het circuit ingestuurd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer ik de alternator voor mij houd met de aansluitingen naar mij gericht, waar zit dan die D+? Is het de linker of de rechteraansluiting waar die dubbele connertor moet komen?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je hebt het nu over de oude altenator?
Als je de achterkant naar je toe houdt met de connector naar onder, zit die rechts.
Dat is het dikke contact genaamd L van lamp.
Deze moet op D+ in de nieuwe situatie.
De rest hoeft niet aangesloten.
1 draad is +contact, en de 3e draad die daar hangt is de exc aansluiting.
Die gaat naar de testconnector en wordt niet meer gebruikt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Op mijn alternator heb ik de schuifklemmen voor D+ ( 2 naast elkaar in plastic behuizing ), een dikke rode (fout aansluiten onmogelijk) en een dunne rode en dunne zwarte draad. Naast de schuifklemaansluitingen heb ik een dikke schroef voor de dikke rode draad, en een dunne schroefaansluiting. Ik heb reeds de dunne rode , de dunne zwarte en beide samen aangesloten op de dunne schroef, maar nooit brand het controlelampje op het dashbord. Kent iemand de jusite aansluitingen?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zal even de metingen omschrijven om hier uit te komen, want de kleuren zijn schijnbaar bij iedereen anders.

Wat komt er aan bij de dynamo.
2 dikke draden, zijn B+ en B- (wijst voor zich) B+ =accu+ (meestal rood)=links naast de connector.

B- =Massa (wijst voor zich) = rechts naast de connector op de dikke schroef, (meestal zwart)
---------------------------------------------------------------------------------

Nu komen er nog 4 draden.
De kleuren schijnen bij ieder anders te zijn, dus we gaan het even niet over kleuren hebben.

2 van deze draden gaan naar de test connector en doen eigenlijk niets anders in de Murena.
Met een ohm meter kun je deze draden elimineren.

De connector.
Image

Nu even uitzoeken met de ohm meter.

Op klem 12 komt de ECX draad vanf de dynamo.
Deze kun je laten vervallen.

Op klem 8 komt De + van de dynamo, deze zit bij de +B van de dynamo.
Is de dunne draad met het oogje.(in mijn geval wit).
Deze heb ik aangesloten gelaten, omdat ik niet weet of die nog ergens anders voor gebruikt word.

Nu heb je alleen nog de 2 draden op de connector van de dynamo.
1 geeft + contact en zit op de + aansluiting van de connector bij de dynamo.
Als je allen een +D aansluiting hebt, kan deze vervallen.

De ander komt van het lampje uit het dashborard en zit op L of D+

Als je contact aan zet, komt op beide draden een +
De ene =+contact en moet op + connector.
De draad naar het lampje gaat via de connector rechts in de motorruimte.
daar gaat de kleur over in de juise kleur groen/rood.
Hij zit op 1 van de hoekken van de connector.
Deze was bij mij onderbroken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

Hello everybody,

anybody had tried to mount an 70A or 80A alternator on a murena 1.6L ?

Thank You

Mathieu
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

I have a 120A-alternator from a Espace 3-liter in my Murena 1.6
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

Hello Benny,

could you give me more details/ref ?

Why 120A ?

Some modification are required about the murena's wiring ?

Thank you

Mathieu
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hello Mathieu

You can find something at the next link: http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1847

The only thing you have to change at the wiring are the connectors on the alternator.

It is better that you use dubble belt pulleys. For the alternator it's easy to find one. For the waterpump you must weld a second waterpumppulley to an other and for the engine you need a pulley of a 1.6 from a Solara with powersteering and weld over the smallest pulley a standardpulley of a 1.6 Solara of a Murena.
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

Hello,

when I want go follow the link, I see "The topic or post you requested does not exist".

I search something with work-less.

Mathieu
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

You can find the link in subject Techniek and look for : Ombouwen van een alternator
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

benny wrote:You can find the link in subject Techniek and look for : Ombouwen van een alternator
That's the member section.
Mathieu can't go there. :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Some pictures of the alternator
Attachments
1370536637NP1030135.JPG
1370536637NP1030135.JPG (64.49 KiB) Viewed 10902 times
1370536637NP1030135.JPG
1370536637NP1030135.JPG (64.49 KiB) Viewed 10902 times
1370536674NP1030136.JPG
1370536674NP1030136.JPG (54.91 KiB) Viewed 10902 times
1370536715NP1030141.JPG
1370536715NP1030141.JPG (39.4 KiB) Viewed 10902 times
1370536751NP1030143.JPG
1370536751NP1030143.JPG (60.82 KiB) Viewed 10902 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij de 1.6 is de bevestiging vd dynamo wat licht uitgevoerd.
Bij mij is die in ieder geval krom en staat iets scheef.
Deze van Benny gaat zeker niet gauw krom staan.
Zelf zit ik te denken aan een dynamo met een vacuum pomp uit een diesel (NB Astra Isuzu transit of zoiets).
In mijn 2.2 zit een Volvo vac pomp maar dit lijkt me ook een goede oplossing voor de 1.6.
Attachments
altvac.JPG
altvac.JPG (20.82 KiB) Viewed 10875 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Bij de 1.6 is de bevestiging vd dynamo wat licht uitgevoerd.
.
Dit is bij de bagheera niet anders. Heb al meerdere bevestingen gezien met een scheur in of reeds gelast.
Misschien is de murena bevestiging identiek dan deze van de bagheera!!
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De 1.6 is gelijk aan die van de Bagheera.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dynamo met een vacuum pomp
waar wordt deze dan voor gebruikt ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

rembekrachtiger en koplampen?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dieselmotoren hebben geen goede vacuum mogelijkheid en gebruiken dan een mechanische pomp om de rembekrachtiger te bedienen.
Sommige auto's hebben die op de dynamo zitten.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik vermoed wel dat ge deze bij de 1600 motor niet kwijt kunt.

Het vacuümgedeelte gaat tegen het verdeelbuisje van de koeling komen.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:Dieselmotoren hebben geen goede vacuum mogelijkheid en gebruiken dan een mechanische pomp om de rembekrachtiger te bedienen.
Sommige auto's hebben die op de dynamo zitten.

Groet Herman
aha
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

matrafan wrote:Ik vermoed wel dat ge deze bij de 1600 motor niet kwijt kunt.

Het vacuümgedeelte gaat tegen het verdeelbuisje van de koeling komen.
Misschien andere bevestiging verzinnen want deze is ook 70 Amp
maar het is ook nog maar een idee.
Ik heb geen specificaties maar zal er zeker iets mee gaan doen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Bij de 1.6 is de bevestiging vd dynamo wat licht uitgevoerd.
Bij mij is die in ieder geval krom en staat iets scheef.
Deze van Benny gaat zeker niet gauw krom staan.
Zelf zit ik te denken aan een dynamo met een vacuum pomp uit een diesel (NB Astra Isuzu transit of zoiets).
In mijn 2.2 zit een Volvo vac pomp maar dit lijkt me ook een goede oplossing voor de 1.6.
Wist niet dat dit bestaat!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply