Ventilatie en kachel.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Ventilatie en kachel.

Post by oetker »

Tijdens het inbouwen van de radio kwam ik er ook achter waarom de schuif van de voorruit ventilatie niet te regelen was.
De kabel schoof in het klemmetje heen en weer.
Image
De bediening van de kleppen op het ventilatiehuis liepen wat zwaar waardoor er te veel kracht op het klemmetje kwam.
Image
Image
Beetje siliconenolie op de draaipunten bracht hier verbetering in.
Klemmetje iets strakker gezet en de kleppen zijn weer goed te bedienen.
De bedieningskabel van de kachelkraan is bagger.
Hier ga ik een modificatie aanbrengen in een later stadium.
Heb namelijk nu geen zin om het koelwatersysteem af te moeten tappen.

word vervolgd in de nabije toekomst.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

bekend probleem.......

:D
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb wat WD40 in de kabelgeleiders gespoten, nu gaat alles heel soepel.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De kachelkraan gaat te zwaar, en niet dicht.
Er zit al een extra kraan tussen om af te sluiten, anders kook je er in de zomer zeker uit.
Zit de denken aan een separate kabel een beetje uit het zicht. en een kraan uit een Scirocco.
De standaard kabel van de kraan gaat dan alleen binnen/buitenlucht regeling bedienen.
Puzzle het van de zomer wel uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Herman, heb je de onderstaande modificatie nog uitgevoerd?

Met veel moeite is het mij gisteravond gelukt de bediening van de kachel weer wat gangbaar te krijgen. Alle draaipunten lopen soepel en alle kabels zijn gesmeerd en zitten weer goed vast toch moet ik behoorlijk wat kracht zetten op het schuifje om de boel te bedienen. Ik heb het vermoeden dat de kabel zwaar gaat lopen wanneer je hem vast zet. Misschien zijn ze wel ingesleten aan de binnen zijde. Het is jammer dat er van die oogjes opzetten is maakt het vervangen van de kabels lastig. Heeft iemand hier ervaringen mee? Is het b.v. mogelijk om zelf zo'n oogje te maken op een choke kabel?

Twee ideeën die even hier wil ventileren.

1. Interne lucht circulatie door een klep in het chassis onder de ventilator.
2. Elektrische verwarming in het lucht meng huis.

Graag jullie ongezouten meningen over de potenties mijn brainwaves.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb een heel gebeuren over de koeling en kraan in de ledensectie staan.
Is te veel om even een copy te doen.

In het kort.
Chokekabel is het niet geworden.
De kraan liep te zwaar en onderdelen uit een Golf gebruikt om de kraan te repareren.
Image
Image
Image

De kabels heb ik zelf gemaakt van een iets stijver en dikker soort.
Paste nog net in de buitenmantel.
Image
Eigenlijk hoef je verder geen toestanden aan te halen.
Als je de hele boel gangbaar en netjes klaar hebt gemaakt, dan werkt de kachel uitstekend.

Electr. verwarming in het luchtkanaal lijkt me te veel stroom vragen.
Voor een beetje redelijk warmte zal je daar toch ook een 15 Ampere ter beschikking moeten stellen.
Het circuit in de Mur is toch al overbelast in de winterdagen.
Lijkt me geen goed plan.
Externe klep in het kachelhuis voor buitenlucht kan ik me nog wel enigzins in vinden.
De frisse lucht in een Mur wordt nogal krom gehaald bij de paravent.
Voor zomers is die luchtstroom zeer matig.
Een betere ventilator zal daar zeker hulp brengen, maar lucht uit het vooronder halen ook wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Interessant Van wel type golf komt die kraan?

Het idee is om lucht vanuit de cabine aan te zuigen zodat je er wat sneller warmpjes bij zit maar extra koele lucht aanvoeren in de zomer is ook wel prettig. Dus een klep onder bij het voeten einde van de passagiers.
Mij Honda had ook zoiets en dat was in de winter wel prettig maar na verloop van tijd gingen de ramen wel wat beslaan omdat er geen verse lucht meer werd aangevoerd. Daarnaast zal zo'n gat in het chassis mogelijk voor extra lawaai zorgen.

Nu we het toch over het beslaan van ramen hebben. Gister kwam ik er achter dat als je de rechter helft van de rechter ventilatie sleuf afdicht er veel meer ventilatie komt aan de linker zijde. Helaas heb ik momenteel geen rijdende auto om het effect hiervan in de praktijk te testen maar ik denk dat dit wel eens positief zou kunnen zijn. Wie test het even uit?

Een elektrische kachel zal inderdaad veel stroom gebruiken. Dit is dan ook meer bedoel als aanvulling wanneer de normale kachel nog koud is.
Dit zal helpen met het sneller ontwazemen van het voorruit.
15A is zeker nodig en het mooiste zou een tijd relais zijn van enkele minuten. Een goede accu en dynamo is echter wel een vereiste.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb van de kraan eigenlijk alleen maar de seal en veer gebruikt en in de Matra kraan gezet.
De Murena kraan heeft een rubber afsluiting die er gemakkelijk uitkan.
De vw kraan heb ik opengezaagd om het binnenspukl te gebruiken.

http://www.ebay.co.uk/itm/HEAT-HEATER-E ... 2a210f1f17
Last edited by oetker on Thu Nov 08, 2012 6:22 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb het dashboard momenteel uit de wagen liggen. nu ik er goed bij kan wil ik direct even e.e.a. nalopen. Het koelwater moet er sowieso af.

- kan ik de kachelradiateur nog een behandeling geven ? Goed spoelen of misschien een toevoeging in het water om te reinigen ?

- als er weer koelvloeistof op moet, kan ik dan bijvoorbeeld G11 (anti corrosie voor aluminium) gebruiken dat ook in mijn VW zit of zijn er speciale eisen op dit gebied ?

bvd
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik gebruik gewoon koelvloeistof met anti corosieve eigenschappen.
Dat is bij mijn Murena toch nog wel is ververst zo te zien.
Er zat practisch geen roest in mijn systeem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

maar kan er ook ander in ? G11 heb ik nl meer dan genoeg staan. Kwaad zou het niet kunnen denk ik ??
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:maar kan er ook ander in ? G11 heb ik nl meer dan genoeg staan. Kwaad zou het niet kunnen denk ik ??
Lijkt een eenvoudige vraag, maar als je gaat lezen dan kom je toch allerlei vage tegenstrijdige verhalen tegen.
Je kunt echter wel stellen dat de moderne chemie niet altijd zo maar mengbaar is.

Onze auto's zijn ontworpen in een tijd dat er gewoon water en antivries in ging.
Op het moment dat je antivries toe gaat voegen heet het mengsel al koelvloeistof.
Door de ontwikkeling van allerlei dopes en de verandering van de toegepaste materialen in een koelsysteem zou ik toch enige reserve houden om er zo maar wat in te kieperen.

Na het uitgebreid lezen op internet en allerlei adviezen met andere meningen gehoord te hebben ben ik naar de Action gereden en heb de daar verkrijgbare universele blauwe of groene stuff er in gegedaan.
De vorige eigenaar deed dat ook vanaf 1990 en het inwendige van het koelsysteem zag er prima uit. (NB zeg maar gewoon heel goed).
Als je om de paar jaar of 20.000 km wisselt lijkt dat me geen probleem.

Of je G11 kunt gebruiken durf ik niet te zeggen, maar G12 zou ik zeker niet gebruiken.
Hou in gedachten dat onze auto's geen hoge eisen hadden op dat gebied in der tijd, dus het is al gauw goed, en de moderne spullen zouden te agressief kunnen zijn dus de uitkomst is een beetje koffiedik.

Groet Herman

PS. edit
http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/Kan ... 0708-1.htm

Er zijn tegenwoordig zelfs waterloze koelvloeistoffen.
http://millersoils.nl/component/content ... raden.html
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

duidelijk, dank je !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply