ruitesproeierpompje

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

ruitesproeierpompje

Post by oetker »

Soms is mijn voorruit een bloedbad van geplette insecten of net niet gemiste voetgangers.
Aangezien mijn voorruit toch al niet zo best is, neemt het zicht met zo'n bloedbad nog meer af.
Je gaat dan rijden op het gehoor.
Als je niets hoort gaat het goed.

Nu zit er in de meeste auto's een electrische ruitensproeier, en als je daar op drukt zou er een ferme straal water moeten komen.
Als je bij mijn Murena op het knopje drukt, dan hoor je een wild gekrijs,(NB: mijn vrouw maakt ook wel is zo'n geluid als ik haar in de billen knijp), en dan komt er een straal water waar je nog geen vlieg in kunt verzuipen.
Image
Nou verkoopt Simon het complete tankje met pompje voor €25 ex tax ex verzend.
Heb daar echter voorlopig niets van nodig dus maar even naar een alternatief op zoek.

Was een veiling voor een pompje uit een Peugeot 206/306.
Kijkende naar de afbeelding leek het pompje te passen.
Image
Image

Bij het passen, paste het pompje net niet.
Heb hier en daar een klein beetje van het plastic afgevijld, en toen drukte ik het pompje er zo in.
Image

Stekkertje paste ook, en ik heb nu weer een ferme straal.

Herman
Last edited by oetker on Sun Aug 12, 2012 11:53 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja oetker dat heb je fijn gedaan je kan ook de voorruit er uitnemen.

Grapje.

grt hendrik.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Hendrik.
Zou wel het beste zijn.
Eigenlijk wil ik de voorruit vervangen, maar ik weet dat het dak achter ook op een gegeven moment een keer los zal laten.
Als ik nu de ruit zou vervangen zou ik dat gelijk mee moeten nemen want als het dak los laat kun je de ruit weer doen.
Er is misschien een tussenoplossing in de vorm van een polijstrobot, genaamd lucy.
Voor €68 polijst die je ruit en haalt er 8 micron vanaf.

http://www.autokompas.nl/archief/2003/0 ... arde_.html

Denk echter dat de ruit te ver beschadigd is voor een goed resultaat en er staat ook geen robot in de buurt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Drie weken terug heb ik het pompje van de ruitensproeier vervangen door een pompje van een Fiat Panda (equivalent) en dat past inderdaad vlekkeloos.

Ooit was het oorspronkelijke pompje van de ruitensproeier bezweken en Beun de Haas had daarom een stukje verderop in de waterslang een nieuw pompje van een onbekend merk gemonteerd. Dat werkte natuurlijk niet optimaal: het oude bezweken pompje belemmerde de doorstroming behoorlijk.

Ik zou de ruitensproeiers zelf ook willen vervangen, een van de twee sproeit niet lekker en ik krijg dat niet goed. Heeft iemand idee welke sproeiers goed passen?


Afgelopen weekend heb ik trouwens van een kennis een perspresentatiemap voor de Murena uit eind 1980 in "mint-condition" gekregen. Grappig om te zien hoe e.e.a. 30 jaar terug werd gepresenteerd.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

JV wrote:Drie weken terug heb ik het pompje van de ruitensproeier vervangen door een pompje van een Fiat Panda (equivalent) en dat past inderdaad vlekkeloos.

Ooit was het oorspronkelijke pompje van de ruitensproeier bezweken en Beun de Haas had daarom een stukje verderop in de waterslang een nieuw pompje van een onbekend merk gemonteerd. Dat werkte natuurlijk niet optimaal: het oude bezweken pompje belemmerde de doorstroming behoorlijk.

Ik zou de ruitensproeiers zelf ook willen vervangen, een van de twee sproeit niet lekker en ik krijg dat niet goed. Heeft iemand idee welke sproeiers goed passen?


Afgelopen weekend heb ik trouwens van een kennis een perspresentatiemap voor de Murena uit eind 1980 in "mint-condition" gekregen. Grappig om te zien hoe e.e.a. 30 jaar terug werd gepresenteerd.
Ik heb een vatje pompje en sproeiers van een peugeot 205 geplaatst. Werkt zoals het moet. Saxo past niet, had ik ook geprobeerd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:@ Hendrik.
Zou wel het beste zijn.
Eigenlijk wil ik de voorruit vervangen, maar ik weet dat het dak achter ook op een gegeven moment een keer los zal laten.
Als ik nu de ruit zou vervangen zou ik dat gelijk mee moeten nemen want als het dak los laat kun je de ruit weer doen.
Er is misschien een tussenoplossing in de vorm van een polijstrobot, genaamd lucy.
Voor €68 polijst die je ruit en haalt er 8 micron vanaf.

http://www.autokompas.nl/archief/2003/0 ... arde_.html

Denk echter dat de ruit te ver beschadigd is voor een goed resultaat en er staat ook geen robot in de buurt.

Persoonlijk denk ik ook dat het geld weggegooid is. Je ruit moet in zeer goede staat zijn voor een tevreden effect te krijgen.
Ik heb dit ook overwogen om te doen.
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

oetker wrote:@ Hendrik.
Zou wel het beste zijn.
Eigenlijk wil ik de voorruit vervangen, maar ik weet dat het dak achter ook op een gegeven moment een keer los zal laten.
Als ik nu de ruit zou vervangen zou ik dat gelijk mee moeten nemen want als het dak los laat kun je de ruit weer doen.
Er is misschien een tussenoplossing in de vorm van een polijstrobot, genaamd lucy.
Voor €68 polijst die je ruit en haalt er 8 micron vanaf.

http://www.autokompas.nl/archief/2003/0 ... arde_.html

Denk echter dat de ruit te ver beschadigd is voor een goed resultaat en er staat ook geen robot in de buurt.



Herman,

Enkele weken terug heb ik op een beurs een Nederlands bedrijfje gezien dat een demonstratie gaf met het wegpolieren van krassen uit een voorruit van een oldtimer. Het leek wel te werken. Zij komen zelfs aan huis, ook in Belgie.
Maar een indicatieve prijs bedroeg 125€. Als je een beetje meer uitgeeft kan je ineens een nieuwe Murena ruit uit de clubstock monteren.

Zie www.glaskrasherstel.nl

Lijkt mij alleen nuttig als je een uiterst zeldzame ruit hebt....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat polijsten doet wel wat, maar als ik mijn ruit goed bekijk zitten er wel 50 steenslag pitten in.
Daar zitten ook wel diepe tussen.

Ik heb de ruit uit de clubstock al een tijdje in huis (bedankt nog Alain), en heb inmiddels wat luchtbellen onder de lak van de rechter ruitstijl.
Het dak begint nu ook los te laten dus dit moet eigenlijk prioriteit krijgen.
Waarschijnlijk kan binnenkort een paar dagen bij Achmed terecht om dit te regelen, want je hebt gewoon een paar dagen ruimte nodig.
Dan ook nog tijd zien te vinden.
Ik heb het nogal druk de laatste tijd met van alles en nog wat, en het ziet er niet uit dat het rustig word voorlopig :cry:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan ga je inderdaad beter voor een nieuwe ruit.
De bagheera ruiten gaat een probleem worden zijn veel moeilijker te vinden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

JV wrote: Ik zou de ruitensproeiers zelf ook willen vervangen, een van de twee sproeit niet lekker en ik krijg dat niet goed. Heeft iemand idee welke sproeiers goed passen?
De Peugeot-garage had inderdaad nog een paar kopjes voor de ruitensproeiers die pasten. Staat netjes en sproeit eindelijk weer zoals het hoort.
Attachments
SSL24320b.jpg
SSL24320b.jpg (67.68 KiB) Viewed 4528 times
SSL24321b.jpg
SSL24321b.jpg (49.28 KiB) Viewed 4529 times
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad staat goed Jan.
Heb je het Peugeot nummer van die sproeiers?

Edit,

Gevonden, zitten op 205GTI 309 en nog wat andere peugeots en Citroens

Peugeot nummer = 643871

Groet Herman

Edit2 hier op E-bay

http://www.ebay.com/itm/PEUGEOT-106-205 ... 2c64eb4596
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

oetker wrote:Inderdaad staat goed Jan.
Heb je het Peugeot nummer van die sproeiers?

Edit,

Gevonden, zitten op 205GTI 309 en nog wat andere peugeots en Citroens

Peugeot nummer = 643871

Groet Herman

Helemaal goed.
Attachments
SSL24315a.jpg
SSL24315a.jpg (58.45 KiB) Viewed 4486 times
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

is er ook nog een nette oplossing te bedenken voor de slangen naar de spoeiers toe ? bij de motorkap schanier knikken ze steeds.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Heb slangetjes gekocht voor een luchtpompje in een aquarium. Dat is dezelfde diameter en het lijkt hetzelfde als wat er nu in zit. Heb de oude nog niet vervangen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Post Reply