murena achterklep

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
chris
Posts: 10
Joined: Fri May 02, 2008 5:06 pm
Location: flanders fields

murena achterklep

Post by chris »

ik ben momenteel bezich een murena aan het ombouwen.
graag had ik es iemand zijn murena gezien met die achterklep en dit omgeving Oostende , of ergens daaromtrent
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Chris,

jammer genoeg kan ik je niet verderhelpen...zelf hou meer van het "authentieke karakter".
Zolang smaken blijven verschillen wordt het allemaal geen eenheidsworst op onze wegen, en da's ook belangrijk, niet?
8)

Heel veel succes met de ombouw en doe ze niet t? fel pijn h?!
:lol:

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Chris,

Hendrik heeft ook een klep ivm een achterruit, misschien kan hij hier enkele foto's plaatsen.
chris
Posts: 10
Joined: Fri May 02, 2008 5:06 pm
Location: flanders fields

Post by chris »

hoi,

ik zou het graag es van dichtbij zien.
ik heb het enkel op foto , een foto is maar een foto h? !
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Mijn murena heeft ook een polyester achterklep. De boel staat nu gedemonteerd, wegens de motorruil, anders kon je gerust langskomen... :-?
Attachments
Matra5-800.jpg
Matra5-800.jpg (62.54 KiB) Viewed 8968 times
User avatar
oetker
Posts: 7994
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De klep geeft de Murena wel een heel ander aanzicht.
Persoonlijk vindt ik het mooier als de ruit, maar niet op alle fronten.
Van binnen uit is het bijvoorbeeld minder.
De klep rust bij mij door middel van een rubber tegen het tussenraam.
Dat ziet er niet uit van binnen.
Daar is wel wat aan te doen door het tussenruitje gedeeltelijk te blinderen of een donkerefolie tegen aan te plakken.

Ook door het achterzijraampje naar binnen kijken is minder fraai.
Ook die ruitjes zouden een donkere folie moeten.
Verder beperkt de klep ook het uitzicht naar rechtsachter behoorlijk.
Je zou dus ook in de rechterspiegel een dode hoekspiegel moeten plakken om dat te verbeteren.

Er zijn echter ook voordelen.
De auto is beter waterdicht als de klep goed is gemonteerd.
Er is geen beslagen raam meer achter in de natte omstandigheden.
De klep is lichter van gewicht en als er open roosters in zitten verbeterd dit de koeling van de motor.
Geen achterruitverwarming meer nodig.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
chris
Posts: 10
Joined: Fri May 02, 2008 5:06 pm
Location: flanders fields

Post by chris »

beste,

ik zal es tot Jurgen M gaan.

ik heb momenteel een alfa 3.0 V6 klaarliggen om te gaan monteren.
denk ook om de ronde murena achterlichten te gaan gebruiken
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

chris wrote:beste,

ik zal es tot Jurgen M gaan.

ik heb momenteel een alfa 3.0 V6 klaarliggen om te gaan monteren.
denk ook om de ronde murena achterlichten te gaan gebruiken
owla, maak dan maar een topic over je verbouwingen zodat we je doen en laten kunnen volgen :wink:
Bagheera X '78
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Chris,

Veel succes met de ombouw! Ik ben er nu reeds een jaartje mee bezig, schiet niet echt op, vooral omdat mijn garagebox een eind van huis ligt en er een geboorte tussendoor kwam :D :D

Mijn project tot nu toe:

http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=341

Waarschijnlijk al bekend, maar toch even het vermelden waard; Je kan het best (moet) een V6 12v hebben en niet de 24v. Deze past een heel stuk slechter en is veel storingsgevoeliger. Verder zul je de benzinetank moeten laten inkorten. Dit was voor mij duurder als dat ik verwacht had, was een tegenvaller dus. Het subframe dat je nodig hebt is bij Carjoy te koop (heeft er nog een stuk of 4 liggen geloof ik) en is zeker de moeite waard om aan te schaffen. Het is natuurlijk mogelijk dit zelf in elkaar te lassen, maar met al het meten en doen denk ik dat dit zeker iets is waar je het best de reeds bevaren route voor kunt kiezen.

Je hebt verder tevens een aandrijfas (uit mijn hoofd de linkse) van een Murena 1.6 nodig. Deze zal makkelijk aan te komen zijn. En uiteraard zelf wat aanpassingen maken aan het schakelmechanisme en dergelijke.

De achterklep hoeft trouwens NIET een Ferrari-klep te zijn in verband met koeling. Mij was dit in het begin verteld, maar het schijnt toch reuze mee te vallen. Dus mocht je de ruit mooier vinden kun je die rustig laten zitten.

Mocht je vragen hebben kun je me altijd PB'en. Ik heb al eea uitgezocht namelijk. Je kunt bijvoorbeeld de hydraulische riemspanner die altijd lekt op de v6 12v vervangen door een mechanische. Dit is op zich sinpel te doen en in Alfa kringen een bekende aanpassing. Is zeker de moeite waard!

Suces met het project!!!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag chris.
En heb je het gevonden op de forum?

grt hendrik.
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Ferariklep

Post by hendrik »

Dag godfried.

Ik heb gebelt naar alain voor die klep maar hij doet ze niet weg.
Maar ik heb iemand die in polyester werkt en die gaat een mal maken
van die ferariklep van alain. En ook van de deurdrempels die ik hier heb
liggen.In ruil voor de deurdrempels mag ik de klep lenen voor de mal te maken.Dan word er ook een klep op de grijze murena geplaatst.

grt hendrik.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Sluitmechanisme achterklep

Post by jurgen M »

Wie weet hoe je best het achterruitmechanisme kan regelen. Is volledig gedemonteerd geweest, en ik heb slechts 2 tussenplaatjes om het schakelmechanisme te regelen. Hoeeveel zijn het er normaal?
De regeling op de pennen op de achterklep is om hem mooi te laten aansluiten, maar hoever moet het schakelmechanisme staan?
Kan iemand dit eens nakijken/nameten?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hendrik zijn de mallen al gemaakt?
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nee ik ben er niet meer verder op ingegaan voor een klep te maken is het te duur.





grt harry de matra.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

chris wrote:beste,

ik zal es tot Jurgen M gaan.

ik heb momenteel een alfa 3.0 V6 klaarliggen om te gaan monteren.
denk ook om de ronde murena achterlichten te gaan gebruiken
ik dacht dat dit niet mogelijk was in België om hem door de keuring te krijgen
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

henk wouterse wrote:
chris wrote:beste,

ik zal es tot Jurgen M gaan....
ik dacht dat dit niet mogelijk was in België om hem door de keuring te krijgen
Hij bedoelde langskomen voor de achterklep
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

en ik bedoelde die 3.0 V6
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: Sluitmechanisme achterklep

Post by jurgen M »

jurgen M wrote:Wie weet hoe je best het achterruitmechanisme kan regelen. Is volledig gedemonteerd geweest, en ik heb slechts 2 tussenplaatjes om het schakelmechanisme te regelen. Hoeeveel zijn het er normaal?
De regeling op de pennen op de achterklep is om hem mooi te laten aansluiten, maar hoever moet het schakelmechanisme staan?
Kan iemand dit eens nakijken/nameten?
En hierom had ik gereageerd op dit topic :-?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De regeling is voor iedere Murena anders. Iedere Murena heeft een ander aantal plaatjes. Het is de bedoeling dat wanneer je de ruit sluit de twee pinnen mooi zonder haperen in de gaten vallen van de sloten. En dan mag je de hoogteregeling nog niet vergeten want die speelt ook een rol.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

pff, die achterklepregeling werkt toch op mijn zenuwen, alweer de achterlichten moeten demonteren omdat ik de klep niet openkrijg met de kabelbediening...
Misschien toch opnieuw een alternatief systeem bedenken zonder kabel..
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je de gaine en de kabel nieuw zet ben weer 15 jaar van alle ellende verlost.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Het is een nieuwe kabel en gaine... Ik vraag me af waarom de slotjes niet beter opengaan.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De kabel heeft misschien te veel speling vooraleer hij op spanning komt om dan het slot open te trekken. Gaat de klep helemaal niet open of is het enkel het linkse of rechtse slot dat open gaat?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat Benny gelijk heeft de afstelling is zeer belangrijk.
Als de kabel los is werken de slotjes dan vlot met de hand?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Ik heb de afgelopen tijd ook last gehad van de slotjes van mijn achterklep. ze gingen wel open, maar niet meer naar de "neutraal" positie. uiteindelijk bleek dat het stukje restkabel na het tweede slot te stroef door het daarvoor bestemde gaatje in het slot liep. hierdoor kwam dit slot niet meer terug. het rechtmaken van de kabel en een beetje vet verholpen het probleem. succes.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:Ik denk dat Benny gelijk heeft de afstelling is zeer belangrijk.
Als de kabel los is werken de slotjes dan vlot met de hand?
Als je met de hand aan de kabel trekt, bewegen de slotjes een klein beetje maar stroef. Heb de slotjes via de achterlichten losgeschroefd om de klep terug te kunnen openen. Zal eens proberen de kabel meer te spannen, en de slotjes eens volledig na te kijken.
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Klinkt als eens goed schoonmaken en inspuiten met siliconespray. succes
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

HF-09-DG wrote:Klinkt als eens goed schoonmaken en inspuiten met siliconespray. succes
Alles mooi opgekuist en netjes afgesteld,... kabeltje gespannen en dan wil die ***** klep terug niet open; kabel afgebroken. :-? . Dit weekend een nieuwe poging :(
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je hebt een nieuwe kabel en gaine geplaatst en dan breekt er iets af, Kabel???
Duidelijk iets wat flink vastzit, of uitlijning sloten venster ??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja, hij doet toch wel ergens iets fout.






grt harry de matra.
Post Reply